ניגון נשים ע"ש אסתר סטולמן

 

המדרשה באורנים
מרכז חינוכי להתחדשות החיים היהודיים בישראל

אגרת חודשית מס' 55 – ניסן תשע"א (אפריל 2011) 

טל' 04-9838753   פקס 04-9830232
midrasha@hamidrasha.org.il   www.hamidrasha.org.il אם אין ברצונכן לקבל אגרת זו – כתבו אלינו בדוא"ל חוזר


 




לכל קוראותינו באשר אתן רוב שלומות,

פסח בפתח, והאיגרת שלנו מוקדשת לחג שלפנינו, ולסדרי הנשים שכבר מאחורינו.
סדרי-נשים חגיגיים ומגוונים נחגגו השנה סמוך לראש-חודש ניסן בקריית שמונה, בנצרת עילית, באורנים ובמרכז הרצוג שבדרום. בכולם נתנו המשתתפות פרשנות נשית עכשווית לחג ולהגדה, והכינו את עצמן לליל הסדר.
הדברים הבאים, מתוך הסדר של קריית שמונה, עשויים לסייע בהכנה גם למי שלא נכחה באחד הסדרים האלה:

בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים...
בכל שנה בפסח אני מתכוננת לצאת ממצרים, מהמצרים שלי, מהמקומות שהחמיצו בתוכי, מההרגלים שלי. רוצה להיות בחרות מלאה, לא לפחד מהעוצמות שלי, ולהיות מוכנה למעמד הר סיני, למפגש עם הגבוהה מכול והגדול מכל. הפעם לא אפחד לשמוע את קול האלוהים מדבר אלי, את השופרות שזועקים וקורעים את ליבי שאוכל להם.
אני מאחלת לכולנו לצאת לחרות, להיות מה שאנחנו, להאמין בטוב שלנו ולא לפחד לגדול ולגדול ולהיות.
הקול הנשי שלנו חסר בעולם -  הרוך, המתינות, המורכבות, האהבה, השפע, האמהות. שנזכה להביא את כל זה בשמחה, כל אחת מהמקום שלה.
חג חרות שמח! 

טליה איצקוביץ ועקנין
, מנהלת "הלל" תל-חי


קריאה נעימה וחג שמח,

ענת ישראלי וצוות ניגון נשים

 


סדר נשים
(כתבה ל-
YNET שלא זכתה לראות אור, וזוכה כאן לפרסום ראשון)

מאת חנה פנחסי*, אפרת,
מנחת בית המדרש "חיידר משלך" במכון שלום הרטמן


השבוע, בעיצומן של ההכנות לפסח שתי קבוצות של נשים בצפון וגם בדרום יערכו לעצמן 'סדר נשים'. זו תהיה הזדמנות עבורן- דתיות וחילוניות בכל הגילאים - להתכנס ולהתכונן לחג יחד עם חברות לבית מדרש נשי. זה יהיה חגיגי, עם כוסות יין ואוכל טוב (על טהרת החמץ!) גולת הכותרת תהיה הגדה שהן עצמן חיברו.

אז על מה הן כותבות? הן מספרות על יציאת מצרים של עצמן. על האימהות  שלהן, ועל משמעותו של פסח בארץ הזאת, כנשים, והכל בהשראת ההגדה המסורתית.

'יוצאת ממצרים' כותבת חגית אקרמן בהגדה של 'ניגון נשים':

לא ביד חזקה / ולא ובזרוע נטויה / ולא ובמורא גדול ולא ובאותות / ולא ובמופתים /אלא בהיסוס, בצעדים קטנים, בהולת חושך  ברוך/ בדבקות / ובכוונה / ובדיוק / ובאהבה / נושאת סימנים קטנים כמו קמטי הזמן העובר, וחילופי עונות, גופי המשתנה, פניני געגועי, ועצירות רבות לשאול מה// יוצאת ממצרים.


כנשים הן מביטות שוב אל  "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ" המסורתי שתבועים בו האב והבן, וכאמהות מול בנותיהן הן פותחות שיחה אחרת, הנוספת אל ה'הִגַּדְתָּ'. ראו מה מציעה שרונה זילברשטיין (מדולג):

"בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם".  והגדת לבתך ביום ההוא לאמר:
הגידי לה: היי למדנית וסקרנית, היי מעורה ופעילה כברוריה.
הגידי לה: תתאמצי! תשקיעי! תתמסרי! אל תוותרי! כאשה הגדולה משונם.
הגידי לה: תהיי בעלת דעה. אמרי את דעתך. אל תשבי על הגדר. עשי מעשה. כיהודית.
הגידי לה: אל תעמדי מנגד - הצילי נפש בעולם, ובכך תצילי עולם ומלואו. כבת פרעה.
הגידי לה: אל תתני לאיש לעשות בגופך וביופייך כחפצו. כוָשתי.
הגידי לה: התפללי, שאלי את שעל ליבך. כחנה.
הגידי לה: תכנני, חשבי רחוק. ראי את הנולד. עשי לך תחבולות. כאסתר.
הגידי לה: כבדי את אבותיך ואימותיך, נצרי את מורשתם. כאימך.
אם תרצי, הרי לך הגדה.

יש בהגדות האלה של הנשים תנועה מתמדת בין אמירה אישית מאד כמו הדברים התמציתיים שכותבת מרים תמיר על הסימנים: 

התקדשתי / התרחצתי / התרפסתי / נחציתי / וחציתי / ושוב התרחצתי / רציתי להגיד / אך לא מצאתי / לא יצאתי / המרור נכרך אחרי / ניסיתי להצפינו / אך הוא לא צף / ועלה על השולחן / האם לברך / או להלל / נתרציתי.

לבין כתיבה ממבט רחב יותר, כמו המדרש (שוב מקוצר, מצטערת) של חגית ברטוב שכתבה להגדה של בית מדרש 'עיתות' במרכז יעקב הרצוג:

"..וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קלֵנוּ" – זה קולה של שרה אמנו שציווה הקב"ה לאברהם לשומעו, שנאמר: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם... כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ".
"וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ" – זה עונייה של חנה שנאמר: "וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר ה' צְבָאוֹת אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ".
"וְאֶת עֲמָלֵנוּ" – אֵלוּ נשות החיל שאינן נחות לרגע, שנאמר "הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ".
"וְאֶת לַחֶצֵנוּ" – זה הלחץ המושתק המחכה בליבן של נשים להיגאל.
"וַיּוצִאֵנוּ ה' מִמִצְרַים בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרעַ נְטוּיָה וּבְמרָא גָּדל וּבְאתות וּבְמפְתִים" - עתיד הקב"ה להוציא את הנשים כולן מכל שעבודי מצרים ושאר שעבודים בהם הן נתונות. "לא עַל יְדֵי מַלְאָךְ, וְלא עַל יְדֵי שָׂרָף, וְלא עַל יְדֵי שָׁלִיחַ, אֶלָּא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא בִּכְבודו וּבְעַצְמו".

להמשך הכתבה


*חנה פנחסי, דוקטורנטית במחלקה למגדר באוניברסיטת בר אילן, בעלת טור ב-YNET יהדות.


להגדת נשים של 'ניגון נשים'
להגדת נשים של בית המדרש 'עיתות' במרכז הרצוג

                  


   "מתנה רוחנית" לחודש ניסן

 

בתי תוספת על נשים
 לפיוט "ויהי בחצי הלילה"

מאת יעל לוין


בְּרִית הִבְטַחְתָּ אֶת רֹאשׁ הָאִמָּהוֹת לַיְלָה
מוּבֶלֶת לְבֵית-פַּרְעֹה וְלַאֲבִימֶלֶךְ הִצַּלְתָּ לַיְלָה

מְשׁוּלַת שׁוֹשַׁנָּה יָעֲצָה לְהַחְלִיף הַבְּרָכוֹת בַּלַּיְלָה

וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה


צָעֲקָה הַיּוֹלֶדֶת וְהִכִּיתָ רֵאשִׁית אוֹנִים לַיְלָה

בְּכוֹרָה מִלַּטְתָּ לֹא יִכְבֶּה נֵרָהּ בַּלַּיְלָה
הֲדַסָּה עֲסוּקָה הָיְתָה בִּסְעוּדָתוֹ שֶׁל הָמָן בַּלַּיְלָה
וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה


הקרובה "אז רוב נסים הפלאת בלילה" ("ויהי בחצי הלילה"), שנתחברה בידי הפייטן יניי והנאמרת במסגרת ההגדה של פסח, מונה שורת אירועים שקרו בליל ט"ו בניסן, בדומה ליציאת מצרים שהתרחשה במועד זה. פיוט זה בוחן את המאורעות מנקודת ראותם של הגברים הנוגעים בדבר. קיימת הידרשות עקיפה אחת לדמות נשית, לשרה שניטלה בליל פסח בידי אבימלך. ואולם בספרות המדרש מופיעות התייחסויות לאירועים שקרו לדמויות נשים בלילה זה. על יסוד המקורות הללו חיברתי בשנת תשס"ב שני בתי תוספת לפיוט "ויהי בחצי הלילה", המעלים את המאורעות שאירעו את אימותינו בלילה זה. בתי התוספת התפרסמו בנוסח מעודכן ב"מדרשי בתיה בת פרעה: עיון נלווה לליל הסדר", מאת כותבת שורות אלו, שיצא לאור לקראת פסח תשס"ד. מני אז נפוצו הם בבמות רבות, ובשנה האחרונה התפרסמו הם ב"השמיעיני את קולך", ספר העשור ל"קולך", בצירוף ביאור מפורט, וכן הטכסט בתוספת הערות מבארות קצרות נדפסו בקובץ "דִּרְשׁוּנִי: מדרשי נשים", בעריכת נחמה וינגרטן-מינץ ותמר ביאלה.
בתי התוספת ל"ויהי בחצי הלילה" התקבלו מכבר בציבור, והם נאמרים במקומות רבים בליל הסדר. הם מיועדים להיות נישאים עם סיום אמירת הפיוט "ויהי בחצי הלילה" לא בידי נשים בלבד, כי אם על ידי כלל המסובים.

למאמר מקיף על בתי התוספות


© כל הזכויות שמורות ליעל לוין

הלבנה בחידושה
חגיגת ראשי-חודשים לנשים – ר"ח אייר

חיפה - נווה שאנן:
נשים מתאבלות, בהנחיית טליה בן ששון. יום שני, כ"ח ניסן 2.5.11 בשעה 19:30 במרכז דתי נווה שאנן. לפרטים: טליה 050-4418466.

אשחר: "זיכרון ונשייה" בהנחיית טל שריאל. יום שני כ"ח ניסן 2.5.11 בשעה 20:30 במועדון.
לפרטים: טל 050-9807720.


גילון צורית: "זיכרון ונשייה" בהנחיית לייקי סבן. יום שני כ"ח ניסן 2.5.11  בשעה 20:30, בספריית גילון. לפרטים: לייקי 052-5015991.

קרית שמונה: בהנחיית טליה בומש. יום ג', כ"ט ניסן 3.5.11 בשעה 19:00 במתנ"ס ארתור פוקס.
לפרטים: טליה 052-6071741.


הושעיה: בהנחיית גלית דקל. יום רביעי ל' ניסן 4.5.11. לפרטים: גלית 052-8670360.

"יוזמת זית" עמק חפר: נשים בשואה - המאבק על שמירת הנשיות בתקופת מלחמת העולם השניה, בהנחיית יונינה פלנברג והילית בן צבי. יום רביעי, ל' ניסן 4.5.11 בשעה 20:45.
לפרטים: רינה ברקאי 052-3344720.

יפעת: יום חמישי ח' אייר 12.5.11 בהנחיית
הדס רון זריז. לפרטים: הדס 052-7334611.

כפר חסידים: בנות צלופחד, בהנחיית איריס אוסטפלד לוין. יום ראשון, י"א אייר, 15.5.11 בשעה 20:15 בבית חגי. לפרטים: איריס 054-4887524.

לביא: בהנחיית אלישבע אוברמן ועירית פלנזר. לפרטים: עירית: 050-3231612.

מועצה אזורית מנשה:
לפרטים:
מיכל רזניק 052-5341920.

נצרת עילית: לפרטים: מיכל רואי 052-8618883.

עכו: לפרטים: רויטל שילה 052-7341689.

קיסריה: לפרטים: אילה 054-6246811.

מצטרפות חדשות מתבקשות לוודא את הפרטים

 

 

 

המומלצים שלנו

כדאי לקרוא:


את כתבתה של יעל יחיאלי, משתתפת ב'יוצרות ניגון':

בלנית? לא תודה

"מדי חודש אני הולכת למקווה ומסבירה לבלנית שאני נוהגת לטבול לבד, ושזה מותר. היא מנסה להניא אותי מהחלטתי וכשאינה מצליחה, נאלצת "לבלוע" את החלטתי. אני נכנסת, טובלת, משלמת, ומתפללת שעוד נשים ינהגו כמוני"

להמשך

כדאי להשתתף:


בכנס חצי יובל למדרשת עין הנצי"ב
שיערך אי"ה ביום שלישי, אסרו-חג פסח תשע"א,
כ"ב ניסן, 26.4.11 במכללת דוד ילין בירושלים

לפרטים

ועוד כדאי לקרוא:


את הדברים של אסתר פישר, מירב, מנחת 'יוצרות ניגון' ור"מית במדרשה בעין הנצי"ב,
שנכתבו לקראת הכנס החגיגי הנ"ל:

אילו נתן לנו את התורה – דיינו (??)

על 'מתן תורה' פרטי וציבורי ושאלת 'דיינו' מהדהדת...

הפיוט 'דיינו' המוכר לכולנו מההגדה של פסח, מעורר אצלי מדי שנה תהיות ומחשבות: הפיוט מדרג את ה'מעלות הטובות' שעשה הקב"ה עם ישראל ממצרים ועד בניית בית הבחירה, ועל כל שלב מצהיר שאילו היה רק את השלב הזה, גם ללא השלב הבא – דיינו. חלק מהכרזות אלו תמוהות ביותר. כך למשל: 'אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה' – האומנם דיינו? וכן – 'אילו נתן לנו את התורה ולא הכניסנו לארץ ישראל' – דיינו?!?
אך נראה שפיוט זה בא להדגיש (אולי על ידי גוזמה לשונית) את הערך של הודאה על מה שיש. את היכולת להשתהות על כל טובה וטובה שבאה עלינו ולראות בה את חזות הכול. יחד עם זאת, ברצוני להציע לראות בפיוט גם רמז למסר שבנוסף להודאה על הקיים, יש לשאוף קדימה. לא להסתפק רק במה שיש, אלא לנסות ולהשיג עוד ועוד (נכסים רוחניים, כמובן). על מנת שזה יקרה צריך מדי פעם לשים סימן שאלה על הצהרת ה'דיינו!' ולשאול:
'האומנם דיינו??'.

לכתבה בשלמותה

כדאי ללכת לראות:


את ההופעות בתיאטרונטו - פסטיבל הצגות היחיד, שייערך בחוה"מ פסח בתיאטרון הערבי-עברי ביפו.
השנה בתיאטרונטו: תחרות על טהרת הנשים

פסטיבל הצגות היחיד יתמקד השנה ביוצרות, שיקבלו את קדמת הבמה. לצד התחרות הראשית גם הצגות אורחות מדרום אפריקה, ארה"ב וקולומביה והפקות מסקרנות לילדים.

לכתבה על ההופעות שיועלו

כדאי לטייל בחול המועד:


הצעות לטיולים בעקבות נשים
לכל מי שרצתה לטייל איתנו ב'יום נשים בשביל ישראל' ולא יכלה או לא זכתה בגלל הגשם...

עזרת נשים: טיול בעקבות מנהיגות ולוחמות בא"י
הן היו שם קודם, הרבה לפני שגברברי ארצנו החליטו שנשים אינן כשירות לתפקידים צבאיים, אבל הן פשוט קמו ועשו אותם. הכירו את הצנחנית, האלחוטנית, המרגלת, הרבנית ושאר נשים מופלאות שמורשתן מונצחת ברחבי הארץ ומהווה דוגמה לכולנו...

לכתבה

כדאי להצטרף ולחתום:


להצטרף לרשת 'נשים למען נשים' של אמנסטי
ולחתום
אחת לחודש על עצומה הנאבקת בפגיעה בנשים במקומות שונים בעולם


"רשת נשים למען נשים" הינה רשת הפועלת למען קידום זכויות נשים בעולם.
פעם בחודש מקבלות\ים חברות\י הרשת דוא"ל בו מתואר מקרה של אישה שזכויותיה הופרו.
כל שעליהן\ם לעשות זה לחתום על עצומה למענה ולהפיצה הלאה.
כוחה של הרשת הוא בגודלה, ולכן כולן\ם מוזמנות\ים להצטרף ולצרף חברים\ות נוספות\ים!
הידעתן\ם? באחד מכל שלושה מקרים ניתן לראות שיפור במצב בזכות משלוח המכתבים והחתימה על עצומות.
הרשת מיועדת לאנשים מכל קצוות הארץ והיא חוצת קווים פוליטיים וחברתיים. היא פתוחה לכל אחת\אחד המעוניין\ת לפעול למען זכויות נשים.

 

 


אם ברצונך לעזור לנו… את מוזמנת:


* להפיץ את האיגרת לחברות
* לסייע לנו בארגון האירועים הקהילתיים שנערכים מידי פעם
* לתרום תרומה חודשית לטובת הפעילות של ניגון נשים.
* לספר לחברות על מפגש ראש חודש שלנו הקרוב למקום מגוריהן
* לתרום מלגה למשתתפת בניגונים


לפרטים נוספים:
ענת ישראלי, טל' 054-4237949   לקריאת האיגרות הקודמות שלנו