SharePoint

בישראל חיים כ 350,000 ילדים בסיכון, מרביתם לומדים במערכת החינוך,

כ 30% מבני הנוער  מוגדרים "נושרים סמויים". למרות שמשאבים רבים הושקעו ב'צמצום פערים' במערכת החינוך, קיומה של  אוכלוסייה כה גדולה של  ילדים ונוער בהדרה ובסיכון מהווה עדות לקושי של בתי ספר לספק להם תשובות הולמות.  תלמידים בהדרה הם תלמידים בעלי פוטנציאל תקין שצברו היסטוריה של כישלונות, חלקם כתוצאה ממצוקה כלכלית ו/או משפחתית.  תחושת הניכור שחווים תלמידים אלה בתוך בית הספר, נובעת משום שהם נתפסים כגורם מפריע ולא רצוי בבתי ספר נורמטיביים. תהליך הנשירה, הגלויה והסמויה, נוצר כתוצאה מיחסי גומלין בעיתיים בין  התלמיד לבין צוות בית הספר, כאשר קשיי למידה וקשיי התנהגות יוצרים מציאות של כישלונות, משברים ואלימות. מערכת החינוך מתפקדת פעמים רבות כמנגנון הדרה היוצר אצל ילדים אלה תחושה כי אינם ראויים ואף אינם רצויים. גם מוריהם של ילדים אלה, החסרים בדרך כלל  הכשרה מיוחדת למשימה זו, חווים כישלונות רצופים ומאבדים אמון ביכולת תלמידיהם להצליח, וביכולתם שלהם לסייע  לתלמידיהם לשבור את מעגל הכישלון. 

על בסיס ניסיון רב שנים בעבודה עם נוער בהדרה ובסיכון,  נוכחנו לדעת שניתן להגיע לשינוי רק על ידי  בניית דפוסי עבודה חינוכית חדשים מהיסוד.

במכללת אורנים התפתחה תפיסה שלמה של הכשרה לאנשי חינוך בפועל הרוצים לקדם תלמידים בסיכון, במצוקה ובהדרה חברתית בתוך בתי הספר.  נפתח מסלול לתואר שני: חינוך והוראה לתלמידים בהדרה  והוקם מרכז מיתרים, בשותפות ג'וינט ישראל, אשר ביחד עושים למען יצירת פרופסיה חדשה לאנשי חינוך כמומחים לעבודה חינוכית עם ילדים ונוער בהדרה ובסיכון .

מרכז מיתרים שואף לקדם את הידע המקצועי ואת היוקרה המקצועית של העבודה עם אוכלוסיות בסיכון במערכת החינוך וליצור קהילה מקצועית רחבה הלומדת, מפתחת ידע וניסיון ומחוללת שינוי חברתי.  

מיום הקמתו של המרכז, בשנת 2004 מוכשרים בו 1500 אנשי חינוך בשנה במסלולים השונים, בכללם מורים מנהלים, יועצות, גננות , קציני ביקור סדיר, עובדים סוציאליים, מנחים, מדריכי נוער וכו'.

בתי הספר יכולים לחולל את השינוי

  • ביה"ס הוא מנגנון חברתי יחיד ורב עצמה לצמצום תהליכי הדרה בחברה ולמניעתם: לבתי  ספר יש את האפשרות, היכולת והאחריות להשפיע על התפתחותם התקינה של ילדים ובני נוער הבאים מרקע חברתי כלכלי נמוך והמצויים בסכנת נשירה.
  • הרחבת תפיסת ההוראה ושינוי תפקודי של אנשי חינוך מביאים לתוצאות מוכחות: שיפור בהישגים, שינוי בביקור הסדיר, הפחתת האלימות והוונדליזם בתוך ומחוץ לבית הספר והגן, שיפור משמעותי בדימוי העצמי של התלמידים ובחוויית המסוגלות שלהם לגבי עתידם.

הפרופסיה החדשה היא מומחיות נבדלת וייחודית

איש חינוך העושה עבודה חינוכית-טיפולית עם ילדים בהדרה ובסיכון:

  • יוצר יחס אישי עם התלמידים המבוסס על 'אי נטישה' ונכונות לעמוד לצדם, ואף לצד משפחותיהם, במקומות הקשים ביותר. 
  •  יודע לקבל את המציאות הקשה כנתון ולוקח אחריות על הפתרון,
  • יודע כיצד לבנות תכנית אישית על בסיס היכרות מעמיקה ורב-ממדית של  כל תלמיד וצרכיו, המבוססת על קשר, גבולות ופדגוגיה מותאמת.
  • מכיר ומבין לעומק תהליכים של ריבוד חברתי ותהליכים פסיכולוגיים  התפתחותיים, נורמטיביים ובלתי-נורמטיביים.
  • התנהגותו המקצועית הופכת להיות גורם קריטי בתהליכי מניעת  נשירה, שילוב ושיקום של הילדים והנערים. 
  • קהל היעד שלנו

    מורים, גננות, מדריכים, מנהלי בתי ספר ופנימיות; רכזים פדגוגיים ובעלי תפקידים  בבתי ספר ובפנימיות; יועצים ארגוניים ; מנהלים ועובדים במחלקות חינוך; קב"סים; יועצים חינוכיים, מפקחים ופסיכולוגים חינוכיים.

לראש העמודהוספה למועדפיםהדפסהשליחה לחבר