SharePoint
מנהיגות ויזמות חינוכית – המורה ככוח מנהיגותי בבית הספר, דרגות 6-9
רכזת התכנית: קמליה סגל
cameliasegal​​@gmail.com

 

סמל התכנית: 39600

תכנית דו-שנתית

150 שעות לימוד אקדמיות

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

"מהות החינוך והנסיבות שבהן החינוך פועל בימינו דורשות ניהול ומנהיגות בעלי תכונות מיוחדות" (ענבר, 2009). מהן אותן תכונות מיוחדות? מה כוללת המנהיגות החינוכית? המורים בדרגות הגבוהות הם מורים מובילים שעשויים לתפוס מקום מנהיגותי בקרב קהילת המורים. בקורס נשלב בין נושא המנהיגות והיזמות ונבדוק האם קיימים תכנים ומיומנויות המייצרים  כישורי מנהיגות שהכרח ללמוד כדי להיות מנהיג חינוכי? מהו מקומו של המנהיג בהובלת שינויים במערכת החינוך? נבחן כיצד חדשנות ויזמות בחינוך מעודדת אנשי חינוך לפתח יוזמות ותהליכים יצירתיים ועדכניים מתוך איתור חוזקותיו של המורה, הכרה בייחודיותו ורצונו להתפתח ולהתקדם.

התכנית מתקיימת באורנים

 

מטרות הלימודים

  • העמקה בידע אקדמי הקשור לתחום המנהיגות החינוכית

  • העמקה בידע האקדמי הקשור לתחום היזמות והחדשנות

  • פיתוח ראיה ארגונית ומערכתית ככלי מרכזי בפתוח ראייה מנהיגותית של המורה

  • פיתוח יכולת המנהיגות החינוכית של המורה תוך בחינת חוזקותיו האישיות המהוות ציר מרכזי בהובלת היוזמה.  זאת, תוך העמקה בסגנונות ניהול, טקטיקות השפעה ושכנוע, תקשורת בינאישית ועבודת צוות

  • קבלת כלים לחשיבה חדשנית, יזמית ויצירתית 

  • הכרה  והתנסות במתודות מגוונות לתכנון, הובלה וניהול שינוי ויוזמה תוך תיעוד ורפלקציה אישית.

  • קבלת כלים בתחום המחקר האיכותני ככלי בהובלת היוזמה והערכתה

  • קבלת כלים בתחום השכנוע, השיווק והפצתה של היוזמה

 

קהל היעד

התכנית מיועדת למורים בדרגות 6 ומעלה

 

מועד הלימודים

יום ד', בשעות 19:00-15:45 אחת לשבועיים,  14 מפגשים, שלושה מתוכם מפגשים ווירטואליים.

במהלך כל שנת לימודים:

45 שעות לימוד במפגשים פנים אל פנים

15 שעות הנחייה וליווי במפגשים פנים אל פנים ו/או וירטואליים

15 שעות תכנון, ביצוע וכתיבה של יוזמה חינוכית

 

נושאי הלימוד

  • מנהיגות חינוכית

  • הובלת שינוי בבית הספר

  • יזמות חינוכית: מטרות עקרונות וניתוח דוגמאות

  • חשיבה יצירתית וחדשנות ככלי מרכזי בעבודת המורה היוזם

  • רכישת כלים באבחון ארגוני וזיהוי צרכים מערכתיים

  • שיטות מחקר איכותניות

  • כלים לתיעוד וסיוע בתכנון ועשיה של היוזמה

  • תהליכי רפלקציה ותרומתם ללמידה ולפיתוח העשיה החינוכית

דרכי הוראה

המפגש של מורים מדיסציפלינות שונות מאפשר הרחבת נקודת המבט והראיה של המורה כחלק מהחשיבה היזמית והבקורתית.

הלמידה מתבססת על דיאלוג מתמיד המכיל צדדים פרקטיים ואקדמיים, הרצאות, שיח עמיתים, עבודה סדנאית, עבודה אישית, דיונים רפלקטיביים והנחייה.

 

שכר לימוד

במימון משרד החינוך

 

חובות

נוכחות פעילה, כתיבה רפלקטיבית, הגשת תרגילים ועבודת גמר

 

גמול השתלמות לעו"ה

75 שעות לצורך קידום מקצועי במסגרת "אופק חדש" בכל שנת לימודים. סה"כ 150 שעות*


*הכרה בקידום מקצועי במסגרת "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" משתנה מעת לעת וכפופה לשינויים של משרד החינוך


*פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים

 

מתעניינים בלימודים?
X
לראש העמודהוספה למועדפיםהדפסהשליחה לחבר