טופס נייח

פרקטיקות מכילות ליועצות חינוכיות - נצרת עילית

רכזת התכנית: לילי ישראל
סמל התכנית: 39612
תכנית דו-שנתית
120 שעות לימוד אקדמיות

המפגש עם אוכלוסיות בהדרה חברתית ובסיכון, חושף את הפוגשים – אזרחים, הורים, מדריכים, מורים אנשי טיפול או ניהול - לקשת של חוויות, רגשות ודימויים קשים מנשוא.  כאשר מדובר בילדים ונוער , עצמת הרגשות ועמקם עולים, ובד בבד עמם, הדחף להתנתק, לנטוש או להגיב באלימות. עבודה עם אוכלוסיות בהדרה יוצרת מצב שבו כל המעורבים עלולים לחוות חוויות דומות לאלו של אוכלוסיית התלמידים המודרים.

המצוקה, בנוסף להיותה מנת חלקם של התלמידים, עלולה להיות  אפיון מרכזי גם בחייהם המקצועיים של חברי הצוות החינוכי ושל כל מי שמעורב בעבודה זו. המפגש בין המורה לתלמיד המגיע מרקע של כישלון, עוני ושוליות חברתית, מעורר עיוותי תפיסה רבים: המורה עלול לייחס את הסיבות לכישלון לגורמי אישיות של התלמיד ולהתעלם מצרכיו הבסיסיים בקשר ובהכרה, מההיסטוריה המשפחתית שלו ומסביבת החסך המלווה אותו.

המשימה בתוכנית זו היא לסייע למורים להבין לעומק את הבעיות עמם הם מתמודדים, להכשרי ולתרגל דרכי התמודדות חלופיות אשר יביאו לתחושת הצלחה גדולה יותר עבור המורים ועבור התלמידים

מטרות הלימודים
  • העמקת החשיפה של היועצות לבעיית הטיפול בילדים בסיכון בבית הספר והשלכותיה העמוקות והרחבות על כל תחומי החיים במערכת.
  • הגברת המחויבות לטיפול בילדים בסיכון במסגרת בית הספר.
  • הכרות מעמיקה עם מאפייני האוכלוסייה, מבחינה אישית, משפחתית וחברתית.
  • העמקת ההכרות עם דרכי התמודדות אפקטיביים עם ילדים בהדרה ובסיכון בבית הספר ועם ההורים.

קהל היעד
התכנית מיועדת ליועצות חינוכיות

היקף ומועד הלימודים
יום ד' בשעות 19:00-15:45 אחת לשבועיים, 10 מפגשים
במהלך כל שנת לימודים:
40 שעות לימוד במפגשים פנים אל פנים
10 שעות הנחייה וליווי במפגשים פנים אל פנים ו/או וירטואליים
10 שעות תכנון, ביצוע וכתיבה של עבודה.

נושאי הלימוד
היבטים פסיכולוגיים: סוגיות בהתפתחות תקינה/בלתי תקינה בכלל ושל גיל ההתבגרות בפרט;  פגיעה בילדים ובבני נוער, התעללות הזנחה, מצבי משבר, הבנת תהליכים משפחתיים, ומשפחות במצבי מצוקה ומשבר, תהליכי סיכון ונשירה על רקע של התנהגויות אנטי- חברתיות, מצבים של מצוקה קיומית, כישלון לימודי מתמשך.

היבטים חברתיים ומשפטיים: תהליכי ריבוד חברתי בישראל; הגירה ורב-תרבותיות והשפעתם על תהליך ההתבגרות; סוציולוגיה של העוני ותרבות העוני; סטייה חברתית עבריינות בקרב בני נוער.

היבטים חינוכיים: תפקיד בית הספר ליצירת מוביליות חברתית ובהתמודדות עם סוגיית הנשירה , סוגיות מערכתיות בית ספריות המקשות על תהליך ה"חיבור" ומעודדות נשירה. הקשר המשולש בית ספר- תלמיד – משפחה.

פיתוח פרקטיקה מקצועית: שיחה, ראיון , ראיון מסייע,  הכלה, הקשבה, השמת גבולות יצירת קשר משמעותי מבוגר -תלמיד, יצירת קשר משמעותי מבוגר-הורה. סוגיות  של סמכות, נוכחות, גבולות, אי נטישה, חיזור, בניית אמון פיתוח ראיה רב ממדית, פיתוח דרכים לעבודה משותפת עם ההורים

דרכי הוראה
הלמידה מתבססת על דיאלוג מתמיד המכיל צדדים פרקטיים ואקדמיים, הרצאות, שיח עמיתים, עבודה סדנאית, עבודה אישית, דיונים רפלקטיביים והנחייה.

שכר לימוד
במימון משרד החינוך

חובות
נוכחות פעילה, כתיבה רפלקטיבית, הגשת תרגילים ועבודת גמר

גמול השתלמות לעו"ה
60 שעות לצורך קידום מקצועי במסגרת "אופק חדש" בכל שנת לימודים. סה"כ 120 שעות

Footer Mobile