external studies Contact

הכשרת מורים חונכים/ מלווים למורים מתחילים בשל"ח

מנחה: יוסי מזור
הקורס מוכר לצבירת 30 שעות לגמול השתלמות וכן לקידום מקצועי במסגרת אופק חדש.
קוד קורס - 39908

שלב הכניסה להוראה הוא שלב קריטי בהתפתחותו המקצועית של עובד ההוראה בשנתו הראשונה. ההתמודדות המקצועית, הפדגוגית והרגשית מחייבת תמיכה של איש מקצוע מנוסה שישמש כחונך ומנטור למתמחה. מטה השל"ח בשיתוף סמינר אורנים פותח בשנת הלימודים תשע"ט "תוכנית להכשרת חונכים מלווים". הקורס יכשיר את המורים החונכים לתפקיד חשוב זה.  

מטרות הקורס
  • פיתוח תפיסת תפקיד של "מורה חונך"/ "מורה מלווה" כעמית המסייע לקליטתו המיטבית של המורה החדש במערכת.
  • טיפוח כישורי הדרכה, לשם זיהוי צרכיו של המתמחה ועובד ההוראה החדש ותמיכה בהיקלטותו ובהסתגלותו המקצועית במערכת החינוך תוך התיחסות לייחודיות של השל"ח במערכת.
  • הקניית כלים ליצירת דיאלוג דידקטי – חינוכי - רפלקטיבי לשם תמיכה וקידום התפתחותו המקצועית אוטונומית של המתמחה ועובד ההוראה החדש בשנים הראשונות של כניסתם למקצוע ההוראה.
  • פיתוח כלים ובחינת דרכי הערכה לשם הערכת המתמחה ועובד ההוראה החדש, לקראת קבלת רישיון עיסוק בהוראה וקבלת קביעות במערכת החינוך.

קריטריונים‏ וכישורים‏ הנדרשים‏ להשתתפות‏ בקורס
  • מורים בעלי ותק של חמש שנים לפחות בהוראת השל"ח.
  • חונכות או ליווי של מתמחה/ מורה חדש במהלך שנה"ל תשע"ט.
  • המלצת מפקח ממונה השל"ח במחוז.


חובות הקורס
1. נוכחות חובה בכל המפגשים.
2. הגשת מטלות.
3. חונכות של מתמחה או מורה חדש בשנה"ל תשע"ט   

מטלותמועד המפגשנושאי המפגש
 

28.10.18

16:00-19:30

הכרת עולמו של המורה המתחיל.

מהות תפקיד המורה החונך ומאפייניו.

תיעוד מפגש עם המתמחה להגשה.  

11.11.18

16:00-19:30

מיומנויות ואסטרטגיות מקדמות דיאלוג מיטבי.

תיאורית "העצמי" של קוהוט ככלי בידי החונך לתמיכה במתמחה.

התנסות בכתיבה רפלקטיבית. תרגיל להגשה.

25.11.18

16:00-19:30

מהי רפלקציה? מקומו של החונך בתהליך הערכת המתמחה/ המורה החדש.
כתיבת הערכה מעצבת

16.12.18

16:00-19:30

הכרות עם כלי ההערכה: הערכה מעצבת, הערכה מסכמת.
 

30.12.18

16:00-19:30

עקרונות שיחת המשוב, התמודדות עם כעס והתנגדויות
 

13.01.19

16:00-19:30

תצפית יום של"ח ככלי בחניכה
 

03.03.19

16:00-19:30

סימולציה וניתוחי ארועים – למידת עמיתים
 

17.03.19

16:00-19:30

אני מאמין של תחום השל"ח וביטויו בחניכה – ראש התחום אלי  שיש + דן אבידן

ביבליוגרפיה

אהרונסון, ח'. בר שלום, י'. לפרש זאת אחרת: על יישום גישת העצמי והגישה ההתייחסותית לפענח מצבים רגשיים (אישיים ובין אישיים) בקשר מורה-תלמיד.
file:///C:/Users/User/Downloads/aharonsonbarshalomyozma.pdf
 
אלוני, נ' (עורך) (2008) דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי. אדום: הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008
בר קפרא, א'. (15.08.09) חמשת האתגרים העומדים בפני המורה בתחילת דרכו.
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=4121

ברק שטיין, ח'. התנגדויות של תלמידים בקבוצה הפרטנית – איך מתמודדים? אוחזר מתוך: אתר "בין הצלצולים"
לזובסקי, ר'. וזייגר, ט'. (2004) הסטא'ז בהוראה – הערכת מתמחים במסלולי הכשרה שונים את  התרומה של המורה החונך , על סדנת הסטא'ז של התוכנית בכללותה , דפים 37 ,95-65
ליבוביץ, מ'. מנחה מומחה הצצה לדגם מדינת ניו יורק , ירחון מופ"ת יולי 2009 גליון 38

משיכית, ר'. אלקה, י'. מה מספרים יומנים רפלקטיביים על עולמם של המתמחים, ירחון מופ"ת יולי 2009 גליון 38   נאסר, פ'. רייכנברג, ר'. פרסקו, ב'. (2006) תהליך ההתמחות בהוראה- סטאז', דו"ח מחקר. המכללה האקדמית בית ברל ואוניברסיטת תל אביב.

על-דור , נ'. (2009) מודל לקליטת מורים חדשים בבתי הספר המבוסס על הגישה המערכתית. ירחון  מכון מופ"ת, גליון מס' 38
פריצקר, ד'. דורית ח'. (2010) גורמי שחיקה בהוראה אצל מורים בשנות עבודתם הראשונות. עיון  
ריינגולד, ר'. (2009). המורה המתחיל והתוכנית לקליטתו המוצלחת. פנים, 47 ,85-79 .הוצאת הסתדרות המורים, הקרן לקידום מקצועי.

Footer Mobile