טופס נייח

התכנית להכשרת מנחי קבוצות בגישות אינטגרטיביות ובשילוב אמנויות

תכנית הכשרה דו שנתית מרוכזת ומקצועית בשנה אחת בלבד!

הכירו את התכנית

הנחיית קבוצות עם מוזיקה

קוד תכנית: 31200
סגל
: ד"ר רונן ברגר, מיכל שקד, אתי בן זיו, דפנה נגלר וידנפלד, לילך גלקין, אילת רנן

רקע  
בשנים האחרונות השימוש בעבודה קבוצתית הולך ומתרחב. מיישומים במסגרות חינוכיות, שיקומיות וטיפוליות עם ילדים ונער, חלה התפשטות גם לשדה הקהילתי, הארגוני, והפרטי. במקביל להתפתחות זו גדל הצורך בגישות הנחיה חדשניות ויצירתיות שמאפשרות לקיים את הדיאלוג והתהליך הקבוצתי גם באמצעים לא מילוליים בחדר ובטבע. הבנת התרומה שיש לשימוש בטכניקות "גוף נפש" ושיטות יצירתיות לקידום והרחבת התהליך הולכת וגדלה ואייתה הצורך באנשי מקצוע עם התמחות בשיטות אלו.
התכנית נוסדה ע"י ד"ר רונן ברגר, מייסד שיטת הטבע תרפיה וממובילי תחומי הטבע תרפיה והטיפול באמנויות שחבר לחזון החדשני של מכללת אורנים ופיתח אותה ביחד עם אנשי המקצוע המעולים שהצטרפו לצוות התכנית.

מטרת התכנית
תכנית חדשנית זו באה להכשיר מנחי קבוצות מעולים המתמחים בשיטות עבודה יצירתיות ואינטגרטיביות אותן יוכלו ליישם בעבודה עם אוכלוסיות מגוונות -מילדים, מבוגרים, משפחות וזקנים ובמסגרות ומערכים שונים – בחינוך, בטיפול, בשיקום, בקהילה, בארגונים ובמגזר הפרטי.

יתרונות התכנית
  • תכנית ייחודית המשלבת הקניה של ידע ומיומנויות מתחום הנחיית הקבוצות הקלאסית-פסיכודינמית, עם ידע חדשני ואינטגרטיבי מתחומי הגשטאלט, הפסיכותרפיה ממוקדת הגוף והטיפול באמנויות.
  • התכנית מקנה לבוגריה ידע יישומי רחב המאפשר להם לעבוד בדרכים יצירתיות, עם ובלי מילים, עם אוכלוסיות מגוונות, מילדים לזקנים בחינוך, בטיפול, בקהילה ובארגונים.
  • תכנית הכשרה מקצועית, מקיפה ומרוכזת המעניקה הסמכה תוך שנה אחת בלבד
  • תכנית בה מלמדים מיטב המרצים והמורים בתחום, עם ניסיון רב ומגוון בעבודה קבוצתית ובהוראה
  • התכנית מאפשרת לבוגריה להתנסות בעבודה מעשית (פרקטיקום) עם אוכלוסיות ובמסגרות מגוונות, דבר המרחיב את הידע ותורם לרכישת הניסיון של הבוגרים.
  • התכנית מלווה את התפתחות הסטודנטים באופן צמוד ומלווה את כל הפרקטיקום בהדרכה מבוססת אמנויות שניתנת במכללה.
  • התכנית שמה לה למטרה לשמור קשר עם בוגריה ולתרום להמשך התפתחותם המקצועית, בימי עיון, כנסים והשתלמויות מתקדמות

למי מיועדת
התכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול, החינוך (הפורמאלי והבלתי פורמאלי),ההנחיה, הרפואה, הסיעוד, הקהילה והייעוץ שרוצים ללמוד ולהתמחות בהנחית קבוצות בדרכים יצירתיות ואינטגרטיביות.
התכנית מתאימה גם לאנשים שעוסקים בתחומים אחרים ורוצים "לשנות כיוון" ולהתפתח בכיונים חדשים, בעלי אוריינטציה וכישורים מתאימים.

תנאי קבלה
1.    תואר ראשון לפחות
2.    ניסיון אישי, כמשתתף בסדנה קבוצתית ממושכת / קבוצה תהליכית
3.    אהבה, זיקה והתנסות משמעותית בתחומי הגוף-נפש, היצירה והחוויה
4.    ניסיון בעבודה עם קבוצות
5.    המלצה משני אנשי מקצוע שמכירים את המועמד היטב
6.    מוכנות, פניות ורצון להיכנס ולהתחייב לתכנית לימודים מורכבת שכוללת תהליך אישי ומקצועי

  • תתקיים ועדת חריגים – לאנשים שמסע וניסיון חייהם נראה מתאים ושאין להם את כל ההסמכה המפורטת

נושאי הלימוד
  • הנחיית קבוצות: תיאוריה ופרקטיקה מהגישה הפסיכודינמית -קלאסית
  • גשטלט: מסגרת קונספטואלית וישומית להנחייה חוויתית ואינטגרטיבית
  • הגישה והמודל הטקסי כציר להבנת והבניית תהליך
  • טבע תרפיה והאפשרות לקיים עבודה קבוצתית מחוץ לחדר ובטבע
  • תפיסת הכוחות ומודל החוסן בעבודה קבוצתית
  • שילוב טקסים ורוחניות בעבודה קבוצתית
  • פרפורמנס ותערוכה בעבודה קבוצתית
  • שילוב אומנות כציר מרכזי בהנחייה: דרמה,תנועה, מוסיקה, סיפור ואמנות
  • גישת ה-Art as Therapy  ומשמעותה בעבודה קבוצתית
  • גבולות, סמכות ואתיקה בעבודה קבוצתית בכלל ובחוויתית בפרט

אופי הלימוד בתכנית
התכנית משלבת לימודים תיאורטיים בהתנסויות חוויתיות.
סמסטר א': מוקדש ללמידה מתוך חווית והמשגת "המשתתף בקבוצת השווים". הוא כולל קורס המקנה מושגי יסוד מתחום העבודה הקבוצתית הקלאסית ומהגישה הפסיכודינמית וקורס מודולארי המלמד מתודות מתחום שילוב האמנויות בעבודה הקבוצתית. הוא ע"י מורים בכירים לטיפול באמנויות, מומחים לעבודה קבוצתית יצירתית.  
סמסטר ב': מתמקד בעבודת הפרקטיקום של הסטודנטים ומלווה אותה בקורס הדרכה הניתן בגישת שילוב האמנויות. במקביל ניתן קורס העורך הכרות עם הגשטאלט ומקנה ידע קונספטואלי ויישומי.


* במקביל ללימודים המתקימים במכללה בסמסטר ב' הסטודנטים מתנסים בעבודה מעשית בשטח (פרקטיקום). כל משתתף/ת מנחה לפחות קבוצה אחת בת 8-12 מפגשים ומקבל/ת על עבודתו/ה הדרכה ולווי (suppervision) במסגרת התכנית. הפרקטיקום מתבצע בזמן שמתאים ונוח לסטודנט בנוסף ליום הלימודים הקבוע במכללה.  
סדנאות מרוכזות: לאורך השנה יתקימו 2 סדנאות מרוכזות. הן יכלולו לימוד מעמיק של נושאים נבחרים וידגימו את האפשרות לעבוד בצורה מרוכזת, במערכים וסביבות מגוונות.

מועד הלימודים
יום ב', בין השעות 15:00-08.00 (10 ש"ש) כולל 3 מפגשים בחופשת סמסטר.

חובות

1. הגשת עבודות שישלבו התייחסות לתהליך האישי – קבוצתי ולתיאוריות רלוונטיות
2. עבודה מעשית (פרקטיקום) הכוללת הנחיית קבוצה בת 8-12 מפגשים במסגרת מוכרות המנוסות בעבודה קבוצתית.

גמול השתלמות
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה 45 יום מראש למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.
קישור לטופס
Footer Mobile