ד"ר לורה סיגד
2 ש"ש 2 ש"ש, שנה א')
חוסן אינו תכונת אופי שנולדים איתה או שלא, אלא תהליך דינמי מורכב - לא רק של התאוששות ממצב סיכון העלול לפגוע בהתפתחות מיטבית, אלא גם של צמיחה בעקבותיו. החוסן קיים לצד הסיכון. במוקד הקורס אנשי מקצוע, ואנשי החינוך בפרט, המהווים סוכנים חברתיים משמעותיים בקידום חוסן בקרב ילדים ונוער בסיכון.
מטרת הקורס היא למידת הנתיבים המאפשרים מעבר מסיכון לחוסן באמצעות למידה חווייתית שמגשרת בין תיאוריות הבניית החוסן לבין פרקטיקה חינוכית-טיפולית, כמו גם לאפשר לסטודנטים הבנה תיאורטית של הספקטרום הרחב של מצבי סיכון בהם נתקלים אנשי חינוך, וכן רכישת אמצעי התערבות ואסטרטגיות פדגוגיות המכוונות לקידום ולפיתוח של חוסן. ההתמקדות תהיה הן בקווים הדומים והן במאפיינים הייחודיים הקיימים בתגובות לסיכון של ילדים, בני נוער, ואנשי חינוך כאחד.
הקורס יתמקד בדרכי ההתמודדות ובניית חוסן של אנשי ונשות חינוך המתמודדים עם אלימות בית ספרי, אלימות במשפחה, והתעללות והזנחה בתלמידיהם, במיוחד במטרה לחקור את העמימות סביב הנושא של הזנחת ילדים.
בקורס יעשה שימוש במתודולוגיה אינטראקטיבית, המבוססת על החוויות המקצועיות הרלוונטיות של משתתפי הקורס, לאור המחקר האמפירי והתיאוריה. אל הלמידה התיאורטית תתווסף הלמידה החווייתית, דרך אירוח של מומחים מהשדה וחוקרים בנושא התמודדות עם סיכון והבניית חוסן בהקשרים מגוונים. כמו גם, נצא לביקורי שדה בארגונים ומוסדות הנאבקים מול מצבי סיכון (כגון: קידום נוער, הורים במרכזי הגנה, בית לין, פנימיות, מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית, ועוד).
הקורס ילווה על-ידי כתיבה של עבודת מחקר סמינריונית יישומיות. הסטודנטים יערכו את המחקרים שלהם יחדיו תוך התמקדות בהיבטים שונים של הזנחת ילדים ופיתוח חוסן.