טופס נייח

סדנאות כתיבה ודרמה

לכל אחת ואחד מאתנו קול הייחודי לנו

סדנאות הכתיבה והדרמה הן מסע שנועד לגלות את הקול הזה – ולדעת איך להביע אותו באופן חזק, ברור ונוגע בכתיבה ובהבעה בעל־פה.

בסדנאות יגלו המשתתפות והמשתתפים את קולם שלהם ככותבי שירה ופרוזה, כשחקנים וכמספרי סיפורים, ואת ההנאה שביצירה. תהליך מרתק, מעמיק ויסודי יסייע לכם לחזק את רגישותכם למלה הכתובה והמדוברת ולגבש "ארגז כלים" רחב ומגוון, תוך כדי שתתעשרו משמיעת קולות של משתתפים אחרים ותתענגו על טקסטים ספרותיים.

עבור מורים לספרות וללשון זוהי הזדמנות נדירה "לעמוד בצד השני של המתרס", ולהתנסות הן בקשיים שהתלמידים יתמודדו אתם בכתיבה, והן בהתרוממות-הרוח של ההישג.

בחוג לספרות מתקיימות סדנאות לכתיבת שירה, לכתיבת סיפורת, לדרמה ולסיפור סיפורים, המועברות על־ידי מומחיות ובעלות ניסיון בתחומן: 
ענת שרון-בלייס - משוררת, עורכת ומגישה תוכניות ספרות ותרבות ברדיו 
דקלה קידר - סופרת (לילדים ולמבוגרים) ותסריטאית
קרן צור - שחקנית ובמאית
ד"ר אילת אטינגר - חוקרת שירת ימי הביניים ופולקלור, ראשת החוג לספרות, לדרמה ולכתיבה יצירתית, ראשת התוכנית למספרי סיפורים בק.מ.ה. ומספרת סיפורים חובבת.

הסדנאות משתנות מדי וכך מתאפשר לסטודנטים להמשיך ולהתפתח במהלך השנים, כרצונם.

   
הסדנאות בתשפ"ד

נקרא שירה, נכתוב שירה וננסה להבין מה זאת בעצם שירה. נקרא בשירים שנכתבו בארץ ובשירים מתורגמים שנכתבו בארצות אחרות, ננסה להפוך את חיינו ואת חיי האחרים לשורות, תוך שימוש בכלים פואטיים שונים. נכתוב בגוף ראשון, שני ושלישי ונלמד איך הופכים את המקום שבו אנו חיים לשירה. 

מטרות
להכיר שירה וצורות כתיבה בצורה מקיפה, להתוודע לנושאים שמעסיקים את הכותבות והכותבים ולקבל כלים באמצעותם נקרא ונכתוב שירה.

שנה, מלווים על ידי גננת מאמנת, מדריכה פדגוגית וקבוצת למידה. בכל שנה משתנה גן ההתנסות.

אנחנו הולכים על הזיכרונות שלנו, הם המעצבים אותנו, ובסדנה הזאת נעבוד איתם בכתיבה ובהקלטות הסכתים. נקרא טקסטים שונים העוסקים בזיכרון של היוצרים או של גיבורים ספרותיים, ביניהם זיכרונות ילדות, הגירה, מקום עבודה, אהבה, משפחה, מסע  ועוד.

מטרות
בעקבות הקריאה בטקסטים, נעבור  לכתיבה ו/או  נקליט שיחות על  הזיכרונות שלנו או של אנשים קרובים. בנוסף, נעסוק במהות הזיכרון ובדרכים בהן הוא לובש ופושט צורה בספרות ובקול, וננסה להבין כיצד הטקסטים הללו מאפשרים לנו להכיר תרבויות והתנסויות אנושיות מגוונות. 
סדנת כתיבה מעשית המתמקדת בפיתוח היצירתיות האישית, האמנותית, המחשבתית, תוך בחינה כמעט מעבדתית של כל מרכיבי הסיפור הקלאסיים. בסדנה נכתוב והרבה! במהלכה נתרגל את כל שלבי החשיבה והפיתוח: מחיפוש אחר רעיון ומקורות השראה, דרך בריאת דמויות חיות ונושמות, נכיר מבנים וז'אנרים – ונלמד גם לשבור אותם, עד לסיפור בוגר, יציב ושלם. נתמודד עם שאלות כמו: למה אנחנו כותבים, ולמה אנחנו קוראים? איך מתחילים סיפור, ואיך יודעים שהוא נגמר? איך מתגברים על מעצורי-כתיבה, ואיך נשארים חברים של מי שכתבתם עליהם?  

מטרות
כתיבת סיפורים קצרים - משלב גיבוש הרעיון ועד להשלמתו; היכרות מחודשת וחווייתית עם מקורות ההשראה שסביבנו; כתיבה מקרוב אל מול הרחקה – במעבר מסיפור בחיים לסיפור כתוב; הכלי החשוב ביותר לכתיבה – מחיקה; אבני יסוד בסיפורת – מבעד לכתיבה אישית וגם דרך ספרות קלאסית ועכשיווית​.

מה ההבדל בין כתיבה לילדים לבין זו למבוגרים? בסדנה מעשית זו נתוודע למקורות ההשראה הפרטיים שלנו, הביוגרפיים והספרותיים, נכיר ונתרגל מנועים עלילתיים ייחודיים, תהליכים רגשיים, גיבורים, בדגש על קהל צעיר. נחקור ביחד נושאים כמו הומור, מקצב, שפה, סגנון, ונפענח איך שומרים על הקול האישי שלנו מול האחריות האישית שלנו ככותבים לקהל צעיר, נשמור על מרחב בין חופש היצירתי מול  מגבלות מסחריות וחינוכיות. בכל מפגש נפעיל את חושי הכתיבה שלנו ממקומות לא צפויים, למסע מסקרן ומלמד בו רק החופש, הדמיון והרגש הם סימני הדרך שלנו. 

מטרות
כתיבת סיפור ילדים משלב הרעיון עד להשלמתו; הכנה והבנת תהליכי שיתוף פעולה עם מאיירים; תרגול מבנים ייחודיים בכתיבה לילדים; הומור ומקומו בעולמם של ילדים; גבולות בכתיבה לילדים - אחריות אישית וחינוכית; התפתחות התינוק, הפעוט והילד - אל מול הדיוק שנדרש בכתיבה; היכרות עם ספרות ילדים קלאסית ועכשיווית – ועם הוצאות לאור.​

עמידה בכיתה מול תלמידים, דומה עד מאוד לעמידה של שחקן על במה מול קהל. בכדי שחווית ההוראה תהיה מהנה ומרתקת, עבור שני הצדדים, נדרשים כלים ומיומנויות. בסדנה "המורה שחקן" נציץ אל תוך עולמו של השחקן: כיצד הוא מתכונן לעמידה מול קהל? מהם התרגילים שאותם הוא מבצע וכיצד הוא ניגש לניתוח, פענוח וביצוע של טקסט?

מטרות
באופן מעשי נלמד ונתרגל כמה עקרונות של עמידה ודיבור מול קהל, נלמד להשתמש נכון בקולנו, נלמד להגיש סיפור, שיר ואפילו סצינה ממחזה, ובעיקר נמצא את הדרך הנכונה עבור כל אחד ואחת מאיתנו לתקשר עם קהל (התלמידים בעתיד, ובכלל...).​

הסיפור הוא כלי דידקטי ייחודי, רב-עוצמה, בסיסי ובמידה רבה חסר תחליף. הוא מלמד את השומע על עצמו ועל העולם ומפתח את הריכוז והקשב, את הדמיון, את היצירתיות ואת חוש ההומור. מלאכת סיפור הסיפורים הנה אומנות נחוצה לסגל העובד בחינוך ובהוראה מהגיל הרך ועד לחינוך מבוגרים. 
קורס זה הוא שיעור-סדנאי המשלב הוראה עיונית עם תרגול מעשי. במהלך הקורס נלמד לדעת ולזהות מהו 'סיפור טוב', נבין כיצד יש 'לעבד' סיפור לצרכינו, נלמד מהם כליו של מספר הסיפורים ונתנסה בסיפור בפני קהל. נושאי הקורס הם הסיפור האישי והסיפור לילדים (ובכלל זה יצירת 'שעת סיפור').

מטרות
הקניית כלים לשימוש בסיפורים ככלי חינוכי יצירתי, כדרך להפגת לחצים, וכאמצעי להעלאת דילמות אישיות וחברתיות; שימוש בסיפור ככלי יישומי וחוויתי להעשרת ההוראה, העבודה והמגע הבין-אישי; הכרת ז'אנרים שונים של הסיפור העממי; רכישת 'מאגר סיפורים' מכוננים; פיתוח היכולת האישית והביטחון העצמי בעמידה מול קהל, תוך יישום ותרגול מיומנויות יסוד בסיפור-סיפורים לפני קהל; חוויה והנאה.​




Footer Mobile