SharePoint

המעבדה המתמטית באורנים, מציעה יעוץ והדרכה בסביבה מתמטית עשירה.
אל המעבדה מגיעים סטודנטים רבים ומורים מן השטח, להתעדכנות ולחשיפה לחומרי לימוד קיימים, לקבלת יעוץ מהיועצות במרכז באשר לתכנון שיעור, או לתכנון פעילות ממושכת יותר וכדי לקבל רעיונות לעיצוב סביבה לימודית.
במעבדה עובד צוות של ארבע מורות, הנותנות יעוץ למורים בבית ספר יסודי (במגזר היהודי והערבי), ויעוץ לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה.
בשנת הלימודים הנוכחית, מורים רבים משתלמים במתמטיקה (במסגרת פרוייקט ההתמקצעות),עקב כך מדי פעם, מתקיימים חלק מהמפגשים במעבדה המתמטית, דבר המזמן "אווירה מתמטית" וזמינות לחומרים רבים.
הסביבה המתמטית במעבדה כוללת:
• ספרי לימוד במתמטיקה, מגן ועד החטיבה העליונה.
• חוברות העשרה בעברית ובערבית.
• ספרים (על הוראת המתמטיקה).
• עזרי לימוד ומגוון עשיר של מודלים להמחשת נושאים מתמטיים.
• קלטות וידאו בנושאים מתמטיים.
• כתבי עת בעברית ובאנגלית.
• כתבי עת מחקריים באנגלית.
• משחקים בנושאים שונים- בעברית ובערבית.
• מאמרים, המאורגנים עפ"י נושאים.
• לוחות פעילים, המתחלפים מעת לעת.
כעת מוצגים שישה לוחות:
פעילויות בלוח המאה - פעילויות הקשורות בהכרת המבנה של הלוח, פעילויות חקר וגילוי ברמות שונות, פעילויות הקושרות את לוח המאה עם נושאים שונים כמו, מספרים ראשוניים ופריקים, סימני התחלקות ועוד.
לוח פעיל על משפחת המרובעים - בו מוצגות תכונות המרובעים בטבלה דו- ממדית.
לוח פעיל על המבנה העשורי - לוח שהוכן ע"י שתי סטודנטיות מהמכללה.
לוח בנושא צירופים - פעילות הקושרת את פורים עם צירופים להלבשת ליצנים.
לוח בנושא שברים פשוטים (משחקים, חידות פסוקים מן המקורות ועוד).
לוח ה"טנגרם" (בו מגוון גדול של פעילויות כמו: קיפולי נייר, בניית מצולעים, שברים, אחוזים, חישובי זוויות במצולעים).

לוח פעיל בנושא "ריצופים" - הפעילויות משלבות ריצוף ממשולשים (שווי צלעות, שווי שוקיים ושוני צלעות), וריצוף של מרובעים (קמורים ולא קמורים). לכל נושא ישנם כרטיסי משימה, המזמינים את התלמידים לרצף ולהסיק מסקנות.
בעקבות הפעילויות התלמידים עוברים לריצוף יצירתי בהשראת האומן והמתמטיקאי, אשר, תוך ניסיון התחקות לעקרונות של הריצוף.
מומלץ לבקר באתרים העוסקים בריצוף. במרכז אוסף מאמרים בנושא.

פעילויות בנושא " לוח השנה"
הפעילויות כוללות הכרות והתמצאות בלוח השנה, הבחנה בין הלוח המוסלמי,הלוח העברי והלוח הלועזי,
כולל כרטיסי מידע המבהירים את ההבדל ביניהם והמשתמע מכך. (שנת חמה, שנת לבנה, שנה מעוברת, מניין השנים לפי הלוח העברי, לפי הלוח הלועזי ועוד).
הפעילויות כוללות התמצאות (תאריך, חגים ומועדים לפי שני הלוחות, איתור יום מסוים לפי החודש והיום, איתור תאריך של מועד מסוים ועוד), הגימטריה והקשר ליהדות,מגוון פעילויות לחישוב שנים וערכם המספרי והגימטרי

כרטיס לדוגמא:
חורבן בית ראשון (בית המקדש) היה ב-ט' באב בשנת ג' קע"ד.
חשבו שנה זו במספרים.
מאז בריאת העולם ועד שנת תשס"ד, עברו 5764 שנים.
חשבו, לפני כמה שנים נחרב בית המקדש?

מגוון פעילויות חקר, המתייחסות למבנה לוח החודש - מספר החודשים, סדר החודשים (הלועזיים והעבריים), מספר ימים בכל חודש, סדרות חשבוניות בשורה, בטור, באלכסון, חקר תבניות בלוח, חישובי סכומים של שלשות מספרים ברצף, של אלכסונים בריבוע של 2X2 והתייחסות למבנה דומה ושונה של לוח המאה.

כרטיס לדוגמא:
מניין השנים העבריות
את השנים העבריות מונים מיום בריאת העולם, לפני 5764 שנים ( נכון לשנת תשס"ד).
לצורכי היום יום, משמיטים את ספרת האלפים (5 ), אשר ערכה הגימטרי הוא ה. באופן זה, משאירים רק את המספר המתקבל מהמאות, העשרות והאחדות, שהוא 764.
המספר 700 בגימטריה הוא סכום של ת (400 ), ו- ש (300 ) ערכו הגימטרי של המספר 60 הוא ס וערכו הגימטרי של המספר 4 הוא ד ומכאן השנה הנוכחית היא שנת תשס"ד.
רושמים מימין לשמאל, מהאות בעלת הערך הגימטרי הגדול ביותר, למרות שהערך יישמר גם אם נשנה את סדר האותיות.
לעיתים מסמנים את ספרת האלפים, ומציינים אותה באות ה' (עם גרש מעליה, כלומר, שנת 5764 תרשם כך: ה' תשס"ד.
את השנה הבאה ירשמו כך: ה' תשס"ה.
ניתן למצוא פעילויות בנושא, בספר "חושבים ומחשבים" מתמטיקה שימושית לכיתה ד'

בנוסף מוצגים במרכז לוחות, הקושרים את המתמטיקה עם חיי היום יום כמו:
• סימטריה , אומנים ומספרים, ספירה ומניה בתרבויות שונות, קסם, אמנות ומתמטיקה ביצירותיו של וסרלי.
• חידות ובעיות אתגר (משתנה מעת לעת).
• העיצוב הסביבתי מנסה להיענות לצורכי המשתמשים במעבדה, ומותאם לנושאי הלימוד בכיתות המכללה ובכיתות בית הספר היסודי.

לראש העמודהוספה למועדפיםהדפסהשליחה לחבר