external studies Contact

מודעות קשובה סמסטר ב'

​קורס מודעות קשובה (מיינדפולנס) ביחסים -  השתלמות לפיתוח מקצועי למורים מתחילים

מנחה: ערן כהן
קוד קורס: ​51400

רקע

'מיינדפולנס' הוא אחד המושגים הנחקרים והמדוברים ביותר בתחומי הפסיכולוגיה, הרפואה וחקר המוח בשנים האחרונות. המונח  מתורגם לעברית כ'קשיבות' או 'מודעות קשובה' -  זהו מצב תודעה מובחן אשר מאופיין בהפניית הקשב באופן פתוח מרגע לרגע וכולל רכיבים של נוכחות ערה, העדר שיפוטיות וקבלה עצמית.

בגישות הבודהיסטיות מיינדפולנס הוא חלק מתפיסה כוללת שמטרתה שחרור מסבל. מצב תודעה זה מאפשר שינויים נרחבים בתפיסת העצמי, במחשבות, ברגשות בתחושות גוף ולאחרונה נחקרה גם היכולת שלו לסייע באופן משמעותי בתוך מערכות יחסים (  relational mindfulness) . במהלך שלושים השנים האחרונות נערכו אלפי מחקרים המוכיחים את יעילות המיינדפולנס בעבודה עם אנשים הסובלים מחרדה, מחלות מסכנות חיים, כאב ודכאון, כמו גם בהתמודדות של מטפלים ואנשי חינוך עם קשיים העולים מהמקצוע.

בקורס זה נשלב בין תפיסות מבוססות מיינדפולנס ביחסים בהשראה דינאמית והתייחסותית, נלמד ונתרגל את מקורות הגישה מתוך הזרמים הבודהיסטים ונראה כיצד ניתן לשלב את הגישה כעוד אופציה המסייעת למורה להייטיב את הקשר עם הגורמים השונים (הורים, תלמידים, צוות) וככזו שנותנת מענה למורכבויות במערכות היחסים במרחב החינוכי ובבית הספר.
תהליך הלימוד מבוסס על למידה התנסותית וגישה של יחסים מבוססי קשיבות (Relational Mindfulness) ומסתמכת על מחקר עדכני בתחום המיינדפולנס. הלימודים בתכנית משלבים בין לימוד חווייתי, תיאורטי ופרקטי ומאפשרים חוויה משמעותית של התפתחות אישית ומקצועית.

מטרות הקורס
1.    הכרות עם גישת הקשיבות ביחסים (  relational mindfulness), מסגרת תאורטית, מושגי יסוד והתנסות ישירה.
2.    העמקה של תפיסות ועקרונות עבודה מתוך הגישה במרחב החינוכי ובבית הספר.
3.    שכלול פרקטיקות בגישה תו"כ חיבור למרחב העבודה האישי של המשתתפים.

נושאים בקורס
  • הכרות ורקע עם הגישה של מודעות קשובה ביחסים, ואיך כל זה מסייע ביחסים ובקשר
  • מושגי יסוד ביחסים ובשדה הקשר ואיך עובדים איתם - הכלה (ביון), החזקה (ויניקוט), וקשיבות.
  • לצאת מהטייס האוטומטי - הרגלים ותגובתיות התודעה, בחירה והגנתיות
  • ביסוס המרכז  - תרגול עצמי, עיגון מנטלי, ריכוז ומיקוד וייצוב הקשב
•    מרחבי האימון – מהכרית ליום יום, קשיבות במרחב החיים,
  • מודל הכוכב –  מסגרת לפיתוח כישורי הקשיבות
  • גישת מינדפולנס ביחסים – עקרונות עבודה ופרקטיקות התערבות
  • המפגש האמפטי ותקשורת קשובה – התנסות ועקרונות ליישום
  • אינטליגנציה רגשית, שפה ריגשית, ויסות רגשי והשהיית תגובה
  • חמלה עצמית וחמלה לאחר
  • עבודה עם מחשבות הרסניות, הפרדה קוגניטיבית ותודעת עד
  • הברית בקשר מבוגר -תלמיד, יצירת קשר משמעותי,

מנחה
ערן כהן MA - יועץ ארגוני ופסיכותרפיסט.  תואר שני בפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס, מכון קארונה ואוניברסיטת מידלסקס, אנגליה. מטפל בפסיכותרפיה בגישה פסיכודינמית מבוססת מיינדפולנס המשלבת גישות פסיכולוגיות מערביות עם תפיסה בודהיסטית ושיטת CPP מוכר ע"י האיגוד הבריטי לפסיכותרפיה UKCP

מסגרת הקורס
קהל היעד: מורים מתחילים
היקף ומועד הקורס: 30 שעות אקדמיות (30 נקודות לגמול השתלמות), מפגש של 4 שעות, פעם בשבוע ביום ב' אחה"צ במהלך סמסטר

חובות
  • עבודה מסכמת - רפלקסיה, והמשגה של הנלמד וחיבור להתנסות החינוכית
  • קריאת חומרים,
  • נוכחות פעילה בסדנאות


רשימת מקורות לקריאה מומלצת
מאמרים
Farb, N. & al (2007). Attending to the present:Mindfulness meditation reveals distinct neural modes of selfreference. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 2, 313–322.
Britta K. Hölzel & al (2013). How Does Mindfulness Meditation Work.  Perspectives on Psychological Science 2011 6: 537
נוימן, א. , אלמוג, ר. (2015). רגע של חמלה לעצמי. [גרסה אלקטרונית]. מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3354

ספרים
מה שלימד הבודהה, ואלפולה ראהולה. כתר 2004, תל אביב.
בודהיזם ללא אמונות, סטיבן בצ'לר, זמורה ביתן
התמקדות, יוג'ין גנדלין, מרקם
מיינדפולנס להיות כאן ועכשיו, מתי ליבליך (עורכת).  כתר 2018,
Sills F. (2009) Being and Becoming; Psychodynamics, Buddhism and the origins of selfhood, Atlantic Books.
Payutto, P. A. (2012) Dependent Origination, The Buddhist Law of Conditionality, Buddhism in Israel
Goldstein J.( 2013) mindfulness, sounds true.
Gunaratana B. (2015) Mindfulness in Plain English, wisdom publication
 
Footer Mobile