קוד תוכנית: 35507
*מיועד למורים מתחילים העובדים בבתי הספר של רשות נוף גליל והסביבה
מנחה: אילה גולן-לוי.
מועדי המפגשים (30 שעות)
יום ג', 16:00-19:15, סך הכל 8 מפגשים במהלך שני סמסטרים א, ב.
המפגשים יהיו באופי היברידי: פנים אל פנים, סינכרוני, זום ואסינכרוני.
מפגש ראשון , פנים אל פנים בפסגה נוף גליל = יום ג', 4.11.25.
רציונאל
הרציונל לשאלת החקר: "לי זה לא יקרה?!", מצבי קושי קונפליקטואליים הם מנת חלקו של כל מורה ולמורים החדשים בכלל זה. פעמים רבות החשש הכבד, ומנגנוני הכחשה כאלה ואחרים מרחיקים את האחריות של המורה מעולמו הפנימי לעבר שדות משמעות חיצוניים, הבאה לידי ביטוי באמירה : "לי זה לא יקרה". האמירה, המחשבה "לי זה לא יקרה". העבודה סביב שאלת חקר, מקרבת את המורה לעולמו הפנימי, לחששות האמיתיים שלו. ההדרכה בסדנה בליווי חקר עצמי, תסייע להעמיק בחקר עולמו הפנימי של המורה הצעיר, ותאפשר לו, לשתף בחששותיו לקבל הכרה מעמיתיו וממנחי הקבוצה לקשיים אתם הוא מתמודד, לחוש שהבעיה אינה מטרידה רק אותו, להתוודע אל כוחותיו וחוסנו האישי ולהעצים את משאביו הפנימיים.
העבודה בקבוצות בחממה מאפשרת למורים בראשית דרכם לתרגל עבודה בקבוצה. להיעזר בחברי הקבוצה, להעמיק בנושא שמעניין אותם ולשמש מודלינג לתלמידיהם בהמשך בהנחלת עבודה בקבוצות בתהליכים דומים בכיתות בהם הם מלמדים. הקורס הינו סדנא תומכת בהוראה ההתחלתית בשדה החינוכי. במסגרת הסדנא נעסוק בחיזוק זהות תפקיד המורה בפועל וחיזוק חוסנו הנפשי להתמודדות עם אירועי היומיום במסגרת החינוכית.
מטרות הקורס
- חיזוק שיתוף הפעולה עם צוותי החינוך ועמיתים לעבודה, באמצעות פיתוח תקשורת אפקטיבית, עיבוד דילמות משותפות ויצירת סביבה תומכת המקדמת עבודת צוות איכותית.
- שייכות לקהילה מקצועית לומדת, המבוססת על דיאלוג פתוח, חקירה רפלקטיבית והתאמת פרקטיקות לצרכים העולים מהשטח, מתוך מטרה לגבש תפיסה מקצועית אישית בתוך מרחב קבוצתי תומך.
- העמקת היכולת לחקר פרקטיקה חינוכית, דרך שימוש בכלים רפלקטיביים ומתודולוגיות ניתוח, לשם שיפור מתמיד של ההוראה וזיהוי אתגרים על בסיס נתונים, תצפיות ומשוב מהשדה.
- חיזוק המיומנויות הדיאלוגיות וההבנה המערכתית, לצורך ניהול ממשקי עבודה עם תלמידים, הורים, עמיתים ומנהלים, לצד ליווי אישי בעיצוב זהות מקצועית ובתכנון מסלול קריירה חינוכית לאורך שלבי ההתמחות וההמשך.
קהל היעד
- מורים מתחילים, חדורי מוטיבציה ותחושת שליחות, השואפים לבנות בסיס חזק להוראה אפקטיבית ולפתח חזון חינוכי ברור.
- מורים הנמצאים בשנה הראשונה להוראה.
היקף הלימודים
הקורס משולב- פנים אל פנים /סינכרוי וא- סנכרוני ומפגשים בבתי הספר מהם מגיעים המורים החדשים במידת האפשר.
- מפגשי פנ"פ יתקיימו במרכז פסג"ה כרמיאל
- כל מפגש יכלול ויאפשר מקום לשיח והיוועצות עם המנחות
חובות הקורס
משימות הגשה מלוות למפגשי הקורס:
- שיחה עם שותפי תפקיד (20%): מטרות התפקיד, ממשק בית ספרי, עבודה מול הנהלה, תרומה לבית הספר, שביעות הרצון מהתפקיד.
- ניסוח שאלות ודילמות מהשדה (20%): העלאת שאלות ודילמות מקצועיות העולות מתוך החוויות היומיומיות בהוראה. תוך עיגון השאלות בתצפיות בשדה
- ניתוח מצב של ניהול עצמי ומניעת שחיקה: (20%) התבוננות עצמית ביקורתית בתנאים בהם נצר עומס או שחיקה. לתרום למודעות אישית ופתוח כישורים רפלקטיביים למען חיזוק הקול האישי של המתמחה בהוראה.
- בחירת סוגיה להתפתחות אישית והצגת עדויות ומסקנות לגבי התפתחות מקצועית (40%) : בחירת נושא אישי לפיתוח מקצועי, תוך הצגת עדויות מהשדה [תצפיות, ראיונות, שיחות אישיות, קבוצת מיקוד, וכדומה] סיכום האתגרים וכיווני הפעולה בשתי נקודות זמן – במטרה להציג תהליך ועמדת מוצא להמשך ההתפתחות המקצועית.
מפגשים
תאריך | יום | שעת התחלה | שעת סיום | סך שע' | מיקום | נושא |
4.11.25 | ג' | 16:00 | 19:15 | 4 | פיזי - פסגה | היכרות, חקר מקרים, מטרות החממה בשנת ההתמחות |
| ג' | 16:00 | 19:15 | 4 | סינכרוני – זום | כלים רפלקטיביים בידי המורה |
| ג' | 16:00 | 19:15 | 4 | פיזי - פסגה | ניתוח מצב קונפליקטואלי בהתבסס על מאפיינים של ניהול עצמי ומניעת שחיקה |
| ג' | 16:00 | 17:30 | 2 | אסינכרוני | שיחות אישיות |
| ג' | 16:00 | 18:30 | 4 | פיזי - פסגה | היכרות עם סביבת חינוך ייחודית |
| ג' | 16:00 | 19:15 | 4 | סינכרוני – זום | הורים – שותפים הכיצד? |
| ג' | 16:00 | 19:15 | 4 | | הכיתה כקבוצה חברתית |
31.3.26 | ג' | 16:00 | 19:15 | 4 | פיזי - פסגה | היצגי סיום ומשוב לסיכום הקורס |
| | | | | |
|
* פתיחת הקורס מותנית באישור תקציבי של משרד החינוך.
* יתכנו שינויים בתכני ומועדי הקורס, בהתאם להנחיות פיקוד העורף