external studies Contact

קורונה - ערכת מידע ופעילות

מגפת הקורונה–עֶרְכַּת מידע ופעילויות
לפניכם עֶרְכָּה הכוללת מערך מידע ופעילויות בנושא מגפת הקורונה. הערְכָּה פותחה בהתאם לגישת המרכז לפיתוח מקצועי בתחומי STEM. הערכה מתאימה כלשונה לתלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות בהתאם ליכולותיהם. ניתן להתאימה גם לתלמידי בית הספר היסודי.

מטרותינו לעורר חשיבה מדעית, לפתח סקרנות, פליאה והערכה לתחומי המדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, לכוון ללמידה מניסיון, לרצון ללמוד עוד, לכוון ללמידה עצמאית ולטיפוח תחושת מסוגלות עצמית ביכולת ללמוד.

חשוב לנו לשתף שבתקופת פיתוח חומרי הלמידה אנחנו מצויים בתוך תהליך התפתחות המגיפה בארץ ובעולם. הידע המדעי משתנה ומתפתח, מתגלים סימנים חדשים, שלא היו ידועים לפני כן, בהתפתחות המחלה ובשלביה ואנו נחשפים לחידושים בתחום.
מידע ונתונים ממשיכים ומשתנים, כמו מספר נדבקים, מספר ערכות לבדיקת נוכחות נגיף הקורונה,% החולים מתוך הנבדקים ועוד.
כרגע, אין עדויות להשתנות הנגיף וגם אין תרופות מאושרות כנגד הנגיף, לא הכול מבוסס במחקרים מדעיים עדין.

מצורפות  שמונה יחידות הכוללות מידע ופעילויות לתלמידים. הן נבנו על מנת לשתף במידע רלוונטי בנושא מגפת הקורונה לכל מתעניין ולהציע למורים ולתלמידים פעילויות מקוונות בנושאים רלוונטיים. היחידות עשירות במקורות מידע עדכניים  שמתעדכנים גם בהמשך. מצורפים קישורים רבים לכתבות עדכניות ולסרטונים מסוגים שונים.

במהלך ההתנסות בפעילויות קיימת הזדמנות להקניה ויישום של מיומנויות למידה כמו: פענוח מידע מגרפים, בניית טיעון, הערכת אמינות מקור מידע וחשיבה ביקורתית, ושילובם המפורש בחומרי הלמידה כמו גם טיפוח הסקרנות והעניין, המוטיבציה, הלמידה השיתופית והמכוונות העצמית של הלומדים.
ניתן להתאים את היחידות לצורכיהם של לומדים שונים באמצעות לימוד כל היחידות ברצף או לימוד כל אחת כיחידה עצמאית או שינוי סדר לימוד היחידות.  

העֶרְכָּה פותחה על ידי:
ד"ר אלה קדמי, ביולוגית, עוסקת בפיתוח חומרי למידה והשתלמויות מורים. מורה לביולוגיה ומחנכת.
נייד – 052-2470945
Ella.kedmi@gmail.com

ערכה והעירה:
ד"ר מיכל נחשון, מכללת אורנים
המרכז לפיתוח מקצועי בתחומיSTEM
טל04-9838886/7  
נייד: 050-6282451
Michal_na@oranim.ac.il

העירו:
גב' יפה גונדה-קרן
yafa2107@gmail.com
נייד - 052-2321350
פרופ' יורם גרשמן, מכללת אורנים
gerchman.yoram@gmail.com
נייד -  050-4433093

טבלה מס. 1: פירוט יחידות הלימוד, שילוב מיומנויות החשיבה ודרגות הקושי בהן
(הפניות לקישורים לתהליכי הקניית המיומנויות מצויים מטה)

מספר היחידות נושאי היחידות

תרגול מיומנויות חשיבה/

שימוש ביכולות מגוונות

דרגת הקושי
יחידה 1 איך הכול התחיל? מי הוא נגיף הקורונה, ומהיכן הגיע?
  • תרשים זרימה
+ -
יחידה 2

נגיפים ומגפת הקורונה

  1. נגיף/ חיידק: חי, צומח או דומם
  2. מהם נגיפים? כיצד הם בנויים?
  3. מגפת הקורונה.

 

  • שאילת שאלות,
  • השוואה[1] והסקת מסקנות
  • תרשים זרימה

שימוש ביכולות מגוונות

 

+

++-

++

יחידה 3

 

 

מהי מגיפה עולמית?

  • קריאת עקום וניתוחו
  • ניתוח איור
  • השוואה והסקת מסקנות
  • כתיבת טיעון[2]

 

 

++-

יחידה 3 א'

ייצוג גרפי של נתוני התפשטות מגפת הקורונה
  • פענוח מידע מגרפים וממפות
  • משימה שיתופית
  • קבלת החלטות[3]

 

 

++

יחידה 4
  1. עובדה או בדיה? מה אמת ומה המצאה?
  2. מידע ברשתות חברתיות
  • הערכת אמינות מקור מידע [4]– הקנייה ותרגול
  • בניית טיעון

 

+-

יחידה 5 נגיף הקורונה - איך מונעים הדבקה?
  • פענוח מידע ייצוגים חזותיים

 

+

יחידה 6 נגיף קורונה - האם נראה חיסון באופק?
  • השוואה
  • בניית טיעון
  • שימוש בייצוגים חזותיים

 

+-

יחידה 7 איך מפתחים חיסונים? האם יש כבר התקדמות בפיתוח חיסון נגד הקורונה? שימוש ביכולות מגוונות (אינטליגנציות מרובות)

 

++

יחידה 8 מדוע פיתוח של חיסון ופיתוח של תרופה נמשך שנים? פענוח מידע מטבלה ++-


יחידה זו נעזרה בעיקר במידע מתוך האתרים הבאים ומאתרים נוספים:

     הקישורים המדויקים מצויים בתוך היחידות השונות.


[1]נחשון, מ. (2007) השוואה ומציאת נקודות דמיון ושוני- הקנית מיומנויות חשיבה ולמידה במדע וטכנולוגיה בחברה, קריאת ביניים (12)

[2] אורן, ה. (2017) רצף פעילויות להקניית מיומנות טיעון

[3] הקניית מיומנות קבלת החלטות למורה ולתלמיד

[4] הקניית מיומנות הערכת אמינות מקור מידע, נלקח מתוך אתר מפמ"ר מוט"ל


למידע נוסף
  • המדע שמאחורי נגיף הקורונה הרצאה וקישור להרצאה פרופ' דבי לינדל וירולוגית מהפקולטה לביולוגיה בהרצאה לקהל הרחב על וירוס הקורונה, מה מקורו, מדוע הנגיף מחולל מגפה כלל עולמית ולמה קשה לייצר תרופות נגד וירוסים.
  • מספרים אודות קורונה 
  • סרטון הכולל שאלות נפוצות ותשובות שניתנות על ידי ד"ר אלה סקלן, ופרופ' ערן בכרך, מומחים לנגיפי RNA,אוניברסיטת תל אביב.

    אנו מקווים שחומרי למידה אלו יתמכו בפיתוח חשיבה ביקורתית על בסיס עובדות מדעיות, ונדע ללמוד גם מההזדמנויות שנוצרו בתקופה זו.

    בברכת בריאות טובה!
    צוות הפיתוח

Footer Mobile