טופס נייח

אבחון דידקטי - שיטות ליווי והתערבות

לקבלת מידע נוסף 04-9539669 שלוחה 1 ​​​​​​​​​​​​​​

מועד הל​י​מודים: ימי א' 15:30-20:00​
מתכונת ההוראה: היברידית
היקף הלימודים​: 310 שעות אקדמאיות + 36 שעות פרקטיקום​
שלוש תעודת סיום​: אבחון דידקטי בעברית + אבחון דידקטי בחשבון + אבחון דינמי ​ ​
הטבות: 10% לעמיתי חבר |  7% לתשלום במזומן  |  מחיר מיוחד לפורשי צה"ל  |
גמול איש​​י בכפוף לאישור משרד החינוך - * אין כפל מבצעים  *  בכפוף לתקנון  * ט.ל.ח​​​​​
ראשת התוכנית: שלומית פרג'

משך הלימודים: שלושה סמסטרים
מקום ביצוע הסטאז': מכללת אורנים


על ה​תוכ​נית




על התוכנית
​יותר ויותר תלמידים סובלים מהפרעות למידה המקשות על תפקודם בבית הספר ובהמשך החיים. הוריהם משקיעים רבות באבחון ובמתן תמיכה לימודית שוטפת.
האבחון הדידקטי מהווה את הצעד הראשוני בתהליך ההתמודדות עם לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז. מטרתו – להעריך את כישוריו של התלמיד, לזהות את נקודות התורפה והחוזקות שלו, ולהציע דרכי התמודדות ותוכניות לימוד מותאמות אישית, לצד הקלות בבחינות – כדי לאפשר לו לממש את הפוטנציאל ולשפר את הישגיו.
במהלך תכנית הלימודים באבחון דידקטי עובר כל סטודנט תהליך מעמיק – ממורה למאבחן – ומקבל ארגז כלים שלם להוראה ולקידום תלמידים מתקשים ותלמידים עם לקויות למידה. הבוגרים הופכים לאנשי מקצוע בעלי יכולת לאבחן קשיים קוגניטיביים בתחומי השפה, הקריאה, הכתיבה, המתמטיקה ומיומנויות עיבוד נוירו־פסיכולוגיות, לצד שליטה בדרכי הערכה והתערבות וכלי הוראה ייחודיים מותאמים אישית, לעבודה פרטנית או בקבוצות קטנות.

שילוב בין עומק מקצועי ליתרון תעסוקתי
היקף התוכנית תוכנן כך שיעמוד בדרישות משרד החינוך, ומאפשר לבוגריה להשתלב באופן מלא בתפקידי אבחון במערכת החינוך. המשמעות היא שבוגרי התוכנית יוצאים עם הכשרה מוכרת ותקפה – ללא פשרות על כמות השעות או איכות ההכשרה.
*ההסמכה באבחון דידקטי מחייבת גם הסמכה בהוראה מותאמת 

פרקטיקום מקיף – ניסיון אמיתי לפני היציאה לשטח
ייחוד בולט של התוכנית הוא ביצוע פרקטיקום מלא באורנים - החל מהשלב הבירוקרטי (טפסי משרד החינוך), דרך ביצוע האבחון בפועל, כתיבת דוחות, ועד הגשתם. כל סטודנטית וסטודנט מסיימים את התוכנית עם ארבעה תיקי אבחון מלאים שביצעו בעצמם, בליווי צמוד של המרצות. ההתנסות המדויקת הזו מעניקה לבוגרים ביטחון ומוכנות גבוהה לעבודה מיידית בשטח.

יתרונות התוכנית
  • לימודים פרונטלים המאפשרים למידה משמעותית
  • שילוב אבחון סטטי ואבחון דינמי המבוסס על התיאוריה של פוירשטיין
  • פרקטיקום ותצפית על כל סטודנט המתנסה בהעברת הכלים 
  • קבוצות למידה קטנות
  • בנייה של תיק מאבחן הכולל את כל הכלים האבחוניים
  • ​יחס אישי וסיוע במעבר מהוראה לאבחון דידקטי

נושאי הלימוד
  • הערכת לקות למידה בגישה דינמית לעומת גישה סטטית. פונקציות פגומות פוירשטיין 
  • עקרונות מנחים: מהי לקות למידה? מהימנות ותקפות של גישות שונות לאבחון מודל עבודה להערכה של לקות למידה
  • התיווך ומשמעותו באבחון
  • שאלוני אינטייק וחשיבותם
  • תפקודים קוגנטיביים: תפיסה חזותית צורה מורכבת RAY על פי פוירשטיין
  • תפקודים קוגנטיביים: אבחונים הבודקים את תחום הקוגניציה בצורה דינמית על פי פוירשטיין
  • קריאה: אבחון א'-ת'
  • תהליך הפיענוח: מודעות מורפולוגית, ידע תחבירי, מודעות פונולוגית, פראגמטיקה, שטף
  • ​חשבון: אבחוני חשיבה חשבונית תואמי גיל ונורמות

חובות הסטודנט
  • נוכחות חובה
  • הגשת מטלה עבור כל אחד מהכלים האבחוניים
  • ​הגשת ארבעה תיקי אבחון בסוף הקורס

קהל היעד
מורים, יועצים, מטפלים, בעלי תעודת הוראה

תנאי הקבלה
  • תואר ראשון ומעלה
  • תעודת הוראה 
  • ריאיון קבלה 
  • ​אבחון דידקטי הוא שלב נוסף בהוראה המותאמת ולכן קבלת התעודה מותנית בלימודי הוראה מותאמת, למעט בעלי תואר שני בחינוך מיוחד או בלקויות למידה הפטורים מלימודי הוראה מותאמת

מועד תחילת הלימודים: 26.10.25​ 

קוד התוכנית: 10412​ 

גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה, 45 יום מראש, למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.

הנחיות בנושא קורסים המאושרים לעו"ה במסלול אישי - לחצו לצפייה

 ***פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום של נרשמים
ט.ל.ח

Footer Mobile