טופס נייח

החזון שלנו

ההתמחות עומדת על שלש היסודות

א. ידע וחכמה (Wisdom)        
הסטודנטים יילמדו על דרך פעולת המוח והתודעה באמצעות ידע מדעי עדכני, בלמידה של טקסטים של הוגים מתרבויות שונות ובדרך ישירה של התנסות. התכנים שיילמדו מבוססים על  מחקרים עדכניים מתחום מדעי המוח שמאששים ידע שהצטבר במשך אלפי שנים במסורות עתיקות ובזרמים סמויים של הדתות הגדולות (קבלה, סופיזם ובודהיזם). לדוגמה המשפט המיוחס לרבי נחמן מברסלב:  "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות", מתקשר למחקרים על מדיטציה ועל הקשר בין נדידת הקשב והמחשבות המאפיינים את האדם המודרני למצבי חרדה ודיכאון. הבנה והמלצה זו של ענק הרוח היהודי מהדהדת עם 'התרופה', מדיטציית המיינדפולנס, שניתנה לפני 2500 שנים.

ב. אתיקה (Ethics) ומוסר
פדגוגית המיינדפולנס היא קודם כול פדגוגיה של אחריות חברתית. היא מביאה אמנם לשיפור בתפקודים שונים כמו קשב, ריכוז, קבלת החלטות, אך עיקר מהותה הוא בטיפוח היכולות הבין אישיות וההתנהגות האתית. הלימוד במסלול המיינדפולנס יפתח אצל הסטודנטים מבט חומל וביקורתי על העצמי ועל האחר, יעמיק את ההבנה על מקומו של אדם בחברה ובעולם, ויביא למודעות לתלות ההדדית הקיימת בין האדם, החברה והסביבה האקולוגית. הבנה עמוקה זו היא הבסיס לפיתוח צניעות, רגישות לסביבה, תחושת אחריות ודחף לעשייה חברתית. את הקשר בין טיפוח השקט הפנימי למוסר היטיבה לבטא אתי הילסום, צעירה יהודייה מהולנד שנרצחה בשואה, ביומנה "השמים שבתוכי":  
התפקיד המוסרי היחיד המוטל עלינו הוא: לכבוש בתוכנו מישורים של שלווה, עוד ועוד שלווה, כדי שנוכל להקרין אותה לאחרים, וככל שתהיה יותר שלווה באנשים, כך תהיה יותר שלווה בעולמנו הנסער... האם אפשר להסביר לאנשים שהם יכולים "לעבוד" על עצמם ולהגיע לשלווה נפשית...למרות כל הפחדים והשמועות? להסביר להם שאדם יכול להכריח את עצמו לכרוע ברך  בפינה רחוקה ושקטה בתוך עצמו ולחכות כך עד שייפרשו מעליו שמים טהורים.         

ג. תרגול (Practices)
הבנה אינטלקטואלית ורצון אינם מספיקים להביא לידי שינוי מהותי ועיצוב אישיותו של איש החינוך. לכן מרכיב הכרחי במסלול המיינדפולנס הוא מרכיב התרגול. הסטודנטים יתנסו במגוון שיטות מדיטציה ובפרקטיקות גוף נפש כמו יוגה וטאי צ'י. בנוסף הם יתרגלו בעצמם מיינדפולנס ומעגלי קשב ויתנסו בהנחייה של פרקטיקות אלו. התרגול וההתנסות הם הדרך העיקרית ללמידה עצמית. רק באמצעותם האדם יכול להכיר את הרגליו ואת התבניות שמגדירות את הדרך בה הוא חושב, מרגיש ומתנהג. הכרות מעמיקה של האדם את עצמו, ודאגה לטיפוח רוחו יובילו בסופו של דבר לפיתוח תפיסה חינוכית ערכית הלכה למעשה.
Footer Mobile