יום ראשון מחוננים (כיתות ז'-ח'-ט') – תקצירי קורסים

קורסים ברצועה ראשונה (8:30-10:00)​

ד"ר דרור קפוטא 

קורס סדנאי - מדעי והנדסי שמטרתו להעמיק תחומים שנלמדים ביסודי מבחינת המורכבות והאתגר.
בחלק הראשון של הקורס נבנה בכל שיעור פרויקט קצר באחד משלושה תחומים - אוריגמי, פאזלים/מבנים גאומטריים תלת ממדיים, וצעצועים מכניים שונים.
בחלק השני של הקורס נתחלק לצוותים וכל צוות יבחר פרויקט גדול ומאתגר יותר שייקח מספר שיעורים, ויאפשר לנו לערוך תערוכה קטנה בסוף השנה.
העבודה תיעשה בחומרים יומיומיים או בעזרת ערכות ייעודיות. בכלליות אני שואף לאפשר לכם כמה שיותר עצמאות ובחירה לגבי מה שתעשו במהלך השיעור, כקבוצה או כיחידים.

למי מתאים הקורס?
כל מי שאוהב לעבוד עם הראש והידיים במקביל (ולשמוע מוזיקה תוך כדי) – מוזמן!

 מיטל בטש

הכרת עולם הבמה והתיאטרון באמצעות שיעורים מעשיים וחווייתיים.
הקורס יחולק לשני חלקים: בחלקו הראשון נכיר ונתנסה ביסודות המשחק, שפת התיאטרון, תנועה, אימפרוביזציה, עבודה על טקסט ודמות, תנועה, קול ודיקציה על במה.
בחלקו השני של הקורס נעבוד על הפקה מול קהל על פי מחזה נבחר.  

למי מתאים הקורס?
לכל מי שאוהב תיאטרון, תנועה, להופיע על במה ולשחק משחקים. 

ד"ר דודי מלצר 

קורס העוסק באקולוגיה ובהשפעת האדם על הסביבה.
במהלך הקורס נלמד על בעלי חיים בסביבות קיצון (חום, קור, יובש, גובה וכו'), בעלי חיים בסכנת הכחדה, הקשר בין טבע וקידמה, בין פרט מול חברה, נדבר על תכנון תהליכים ועל תרבות הצריכה.
תוך כדי כך נתנסה בהבנת דילמות במציאות מורכבת ובפיתוח חשיבה ביקורתית. 

למי מתאים הקורס?
לכל מי שמתעניין בטבע, ובמערכת היחסים בין האדם והטבע
(הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר). 

ד"ר דנה שחייני וד"ר שמיר יגר 

בקורס נספר את הסיפור שלנו ושל העולם שלנו. הסיפור המסופר נפרש על גבי ציר הזמן הארוך ביותר שניתן לדמיין - מהמפץ הגדול ועד לעתיד. לשם כך, נעזר בתחומים ידע שונים: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מקרא והיסטוריה. בעזרת התחומים השונים ננסה לתאר את ההיסטוריה הגדולה. 

נבחר לציין 9 נקודות משמעותיות לאורך ציר הזמן המתמקדות בהיווצרות היקום, כדוה"א, החיים והאנושות. נבחן מספר נקודות חשובות, צמתים הרי גורל שבהם ההיסטוריה שינתה את כיוונה, ובהם: המפץ הגדול, הופעת החיים, המהפכה הלשונית והמהפכה התעשייתית. 

בעקבות הדיון בנקודות אלה, ננסה לענות על השאלות: מה הפך את המין האנושי לשחקן מרכזי כל כך בסיפור הגדול? וכיצד יוכל להשתמש בכוחו כדי לשמור על העולם?

למי מתאים הקורס?
לתלמידים ותלמידות סקרנים, שאוהבים לשאול שאלות, לעסוק בתחומי דעת שונים ולקשר ביניהם, שרוצים ללמוד כיצד לחשוב מחוץ לקופסה ושמבינים שעתיד העולם נמצא בידיהם.  

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר. 

שרה לוין 

מה התרחש ביום הגורלי ההוא בפומפי? 
מי הם זיפני העתיקות וכיצד ניתן להילחם בהם? 
מה הקשר בין 'החוליה החסרה' ושרלוק הולמס? 
על שאלות אלה ואחרות נענה בקורס 'ארכיאולוגיה'. 
נחקור סוגיות מרתקות בארכיאולוגיה מן הארץ והעולם. נכיר גילויים מפתיעים, סיפורם של ארכיאולוגים חשובים וממצאים עתיקים מרכזיים. לבסוף, נשתמש ב'ארכיאולוגיה ניסיונית' על מנת ליצור חפץ משלנו, ממש כמו הקדמונים!
הקורס פתוח גם למי שלמד ארכיאולוגיה בעבר.

ד"ר אלכס פולישוק ​
 

במהלך הקורס נכיר רובוטים ניידים בתחומי החיים השונים: בבית, בתעשייה, בצבא ובתחבורה; ונבצע פרויקטים המדמים את הרובוטים הללו. לשם כך נשתמש במנועים, מנגנונים מכניים להעברת התנועה וחיישנים של ערכות רובוטיקה לימודית. נכיר סוגי בקרה שונים, עקרונות פעולה של חיישנים, נחקור את המנגנונים המכניים, נתנסה בתיאור של אלגוריתמים לפעולת הרובוט ועוד. בין הנושאים: רובוט מנקה, רובוטים במנהרות, רכבים אוטונומיים עם שערים ממונעים, עגורן רובוטי, מחסן רובוטי ועוד. 
הקורס הוא בעל אופי סדנאי - התנסותי המזמין למידה שיתופית.  

תו זמיר 

קורס לרדיו ועיתונות במתכונת "סדנה מעשית". הקורס שואף בין היתר, ליצור תכנית רדיו שבועית שמבוססת על כתבות, ראיונות, הקלטות, טורים אישיים ועוד - אותם יכינו התלמידים. 
במהלך הקורס נכיר את יסודות העשייה העיתונאית, את יסודות השידור ברדיו, עריכה מוסיקלית, והובלה טכנית עצמאית של שידור.
התלמידים בקורס ילמדו לתפקד כצוות הפקה של מערכת עיתונאית משדרת. נעסוק בסיקור חיי המרכז למחוננים, בעולמם של ילדים מחוננים, בשאלות של חינוך ובנושאים אקטואליים מגוונים בארץ ובעולם. בנוסף, יבחרו התלמידים לסקר נושאים נוספים הקרובים לליבם ולעולמם. 
את התוכנית מגישים ועורכים התלמידים, תוך השגחה והדרכה צמודה של מנחת הקורס.

אילן לוז וקארן גרינברג

קורס המשלב מספר טכנולוגיות מתקדמות של צילום ועריכה באומנות הקולנוע והדיגיטל 
(3d, אולפן טלוויזיה, רחפן, AR, Go Pro ועוד).
הקורס יתקיים כסדנה שבה בוחרים התלמידים להתנסות בתחום שמושך אותם ביותר, אך יחד עם זאת לעבוד בשיתוף פעולה עם טכנולוגיות אחרות. העבודה בקורס תיעשה בצוותים, כאשר בכל תקופה קצרה יופקו תוצרים שונים. 
התלמידים יתנסו  במהלך הקורס במירב האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות, ומהן יבחרו את המתאימות להם ביותר בכדי להפיק את תוצר הגמר: מסך ירוק, רחפן, מצלמת גו פרו 360, 
קידוד בתלת מימד, Tinkercad, Co spaces, פוטושופ ועוד.
סוגי תוצרים אפשריים לבחירה במהלך השנה: וידאו קליפ, סרטון שיווקי, משחק וירטואלי, תשדיר שירות, משאל רחוב, סרט קצר, רקע למשחק מחשב ועוד. 

אריאל רוזנר

In this course the students will learn to create their own Role Playing Games in the worlds of science fiction and fantasy, while they practice the skills needed to speak before the players, take charge and keep the group on track. They will practice planning, creation, development and eventual Game Mastering over the course of the year with the scenarios from within the World that they designed and built. Allowing them to develop the ability to confidently speak in public, manage a team and work through a plan they have developed over the process throughout the year.
(הקורס נלמד בשפה העברית)

לוטם קמינסקי​

במהלך הקורס נעסוק במיומנויות וטכניקות לכתיבת סיפורים, שירים, קטעים קצרים ועוד. נעורר את ההשראה לסיפורים יצירתיים, נלמד כיצד כותבים בצורה מעניינת ומרתקת, כיצד בונים עלילה, מפתחים דמויות, יוצרים דיאלוגים, כיצד יוצרים מגוון נקודות מבט ומעמיקים את הסיפור. נתנסה בתרגילים להעמקת טכניקת הכתיבה ולדיוקה. 
איך נלמד? כל מפגש יהיה מורכב מדיון ולימוד קבוצתי באמצעות משחקים פעילים, יצירה, תרגילים בכתיבה, פעילויות המשלבות דמיון והמצאה, צפייה בסרטים התייחסויות ליצירות וטקסטים וכן זמן כתיבה אישי. 

למי מתאים הקורס?
לילדים שיש להם אהבה לקריאה ולכתיבה, שנהנים ממשחק במילים ובמשמעויות, שיש להם רעיונות יצירתיים ומקוריים, דמיון מפותח ושמרגישים שהם מעוניינים להביע את עצמם, את עולמם, דעותיהם ורעיונותיהם. הקורס פתוח גם לילדים שלמדו כתיבה יוצרת בעבר. 

ד"ר מרווה שמואלי

בקורס נעמיק בנושא בעלי-חיים, נערוך תצפיות, נעבוד ונטפל בבעלי חיים בפינת החי, נערוך מעקבים וביקורים בגן הבוטני ובמעבדות.
נשתמש בציוד מעבדה לצפות ביצורים קטנים ביותר וגם נכיר שיטות לחקר מאובנים, לחקר האקולוגיה וההתנהגות של בעלי חיים ומחקרים חדשים שמטרתם בשמירת מינים בסכנת הכחדה.

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר. 

יניב שמעוני 

​​​בקורס נעסוק בסוגים שוני של משחקי חשיבה כאמצעי נפלא לפיתוח והעמקה של קשרים חברתיים וכישורי חיים, חיזוק מיומנויות ויכולות משמעותיות התורמות להצלחה ומצוינות, וכן פיתוח חשיבה יצירתית תוך הקפדה על ערכי כבוד הדדי, קבלה ועמידה בחוקי המשחק ויכולת הכלה של ניצחון והפסד. 

נתרגל ונחזק מגוון מיומנויות קוגניטיביות אותם רכשו המשתתפים עד היום. הליך זה מאפשר טיפול יעיל ופרודוקטיבי במידע אשר הצטבר אצל המשתתפים לכדי יישום בחיי היום יום.
דגש רב ניתן למיומנויות חברתיות 

כל מפגש מורכב מ 3 חלקים:
א. הקניית חוקי המשחק באופן בהיר.
ב. משחק "חופשי" תוך התנסות משמעותית בחוויית המשחק, הליך זה הינו חזרתי תוך העמקה.
ג. דיון מונחה בנושא המפגש (כישורי חיים, יצירתיות, עבודת צוות, מנהיגות ועוד). דגש ניתן להליך הפנמה והסקת מסקנות.

הדס הנדלמן ​ 

מה המתמטיקה שמאחורי מובילאיי? 
איך כיפת ברזל עובדת? 
כיצד מבטיחים צפייה ישירה ביוטיוב? 

בואו לגלות את המתמטיקה בטכנולוגיות פורצות דרך!! 
בקורס נפתח אוריינות מתמטית בהקשר של יישומים מתחום המדע והטכנולוגיה, נבין את שימושיות המתמטיקה מתוך הקשר לחיי היום-יום, והכי חשוב-  נשנה את התפיסה לגבי מתמטיקה ונחשוף את יופייה!

הקורס מיועד לתלמידי חטיבת הביניים ומשלב תכנים מתמטיים בהלימה לתוכנית הלימודים. 
תכני הקורס מפותחים במסגרת פרויקט i-MAT מטעם הטכניון.

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.


קורסים ברצועה שנייה (10:30-11:55)​​
 

ד"ר דנה שחייני

מה
משותף לאוויר שמסביבנו, לאוכל שאנחנו אוכלים, לכוכבים רחוקים ול DNA שבתוך התאים שלנו?

המשותף להם שהם כולם חומרים. 
אם נרצה להבין ממה מורכבים פריטים שונים מסביבנו, ואפילו בגופינו, כדאי ללמוד כימיה: המדע של החומר. 
בשיעורים נבצע ניסויים ונגלה את הכימיה במעבדה, בגוף האדם ובמטבח בעזרת בישול מולקולרי.
לאחר שנתנסה ונחקור, נלמד גם להציג דברים שלמדנו בפני חברים וחברות לכיתה.

למי מתאים הקורס?
לתלמידים ותלמידות שאוהבים לבצע ניסויים וללמוד בכל מיני דרכים שונות.  שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

נעמה אור

המפגש המחודש עם הסדנה מאפשר עבודה מעמיקה יותר. מתוך כך השנה נתמקד בעבודה אישית בציור עם צבעי אקריליק על בד, בנושא שלקוח מתחום הצילום וחושף את הילדים לתרגום שפת הצילום לשפה הציורית.
"זום אין"- התנועה מן הרחוק אל הקרוב, היכולת לדלות פרט/חלק מהמרחב, להגדילו ובכך לגלות את פרטיו, לבחון אותם ולתת להם "מקום של כבוד".בתהליך העבודה יגלו הילדים את איכות הצבע האקרילי, יחוו עבודה על בד, יגלו אפשרויות נרחבות לנושאי הציור ודרכי ביטוייו. יפגשו עם קומפוזיציות שונות, יחשפו למהות הציור הריאליסטי והמופשט, ילמדו תהליכי עבודה, החל מרעיון, חקירת הרעיון, יצירת סקיצה ועד "עבודה גמורה".

ד"ר דודי מלצר

ה
קורס יעסוק ברפואה ואתיקה בבעלי חיים, וכן פיסיולוגיה ואנטומיה דרך הבנת מחלות ומצבי חירום. 
במהלך הקורס נלמד על גזעי כלבים והמשמעויות הרפואיות של תחום זה, נשווה בין רפואה של אדם ורפואת בע"ח, ניחשף למחלות המדבקות לאדם, נעסוק בנושאי רפואה ומוסר, התנהגות בע"ח, אחריות האדם לעולם החי,  נכיר את עקרונות הרפואה המשלימה וההשוואה לרפואה קונבנציונלית ועוד.

בקורס ייערכו דיונים על רקע לימוד נושאים בצורה פרונטלית, מדי פעם יובאו בע"ח לשיעור, והכל במטרה להבהיר מהי עבודת הווטרינר, מה ייחודי למקצוע הווטרינריה, כיצד הוא פועל וחושב, מהם תחומי האחריות שלו ומה ייחודי למקצוע זה. 

ד"ר שמיר יגר

מהפכת המידע ועידן ה"פוסט–אמת" העצימו דפוס חשיבה אנושי עתיק יומין: תאוריית הקונספירציה. למרות שבמרבית המקרים ישנן עדויות מוצקות המפריכות את הקונספירציות, מדוע דפוס חשיבה זה ממשיך לצבור פופולאריות בקרב קהלים הולכים וגדלים? מהו "סוד הקסם" של הקונספירציות? מה ניתן ללמוד באמצעותן על חברה אנושית המעודדת ומאפשרת לדפוסי חשיבה כאלו להתרחב? 

הקורס יתמקד בשלושה צירים מרכזיים: היסטורי, מושגי ויישומי. במישור ההיסטורי נעסוק בדוגמאות בולטות לתאוריות קונספירציה מהעת העתיקה, דרך ימי הביניים ועד לעת החדשה. יושם דגש על תפישות קונספירטיביות שזכו לפופולאריות גבוהה בקרב קהלים מגוונים (לדוגמא: "הפרוטוקולים של זקני ציון"). ברמה המושגית יידונו היבטים חברתיים, פסיכולוגיים, אנתרופולגיים ותקשורתיים של תאוריות הקונספירציה. במישור היישומי התלמידים יתנסו בפיתוח תאוריות קונספירציה ובדרכים אפקטיביות להתמודדות עמן.
למי מתאים הקורס?  לתלמידים ותלמידות שמצד אחד אוהבים סיפורים טובים ומצד שני שואפים להבין טוב יותר מה עומד מאחוריהם.  

אריאל רוזנר

Over the course of the year we will learn, through TV, Movies and other Media all about science, modern technologies and futurism. We will explore through Science Fiction stories from books as well as TV shows some of the forerunners to our current tech as well as discussing the problems facing us in Ecology, Space, Communication, Government and Space Exploration, in the Modern Age in contrast to what is portrayed in the various Mediums. We will conclude the year with a composition (written or otherwise) that deals with just such an issue from the students choice of  Media and the Technology described in the story.

(הקורס נלמד בשפה העברית)
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.​​

תו זמיר

ק
ורס שבו נלמד את רזי העיתונאות: איך כותבים כתבות וידיעות, איך מספרים סיפור מעניין, מהם מקורות המידע של העיתונאי, איך מבצעים תחקיר, איך מראיינים, איך עורכים נכון כתבות, איך מעצבים עיתון מבחינה גרפית? 
ניחשף גם לעולם התקשורת הכתובה, וגם לתקשורת הדיגיטלית – המדיה והרשתות החברתיות. 

הקורס משלב בין לימוד תיאורטי ועיוני של עולם התקשורת והשפעתה על החברה והתרבות, לבין עבודה מעשית של כתיבה והפקה של עיתון. 
נלמד לעבוד כמערכת עיתון, נתנסה בתפקידים שונים בעיתונאות – כתיבה, עריכה, הפקה ועיצוב. במהלך הקורס נפיק בעצמנו את עיתון "אורנים", נערוך את דף הפייסבוק של המרכז, ונתנסה בעיתונאות בפלטפורמות שונות – כתובות ומקוונות. ​​

עו"ד אביטל שרוני

עולם המשפט הוא עולם מרתק ומגוון, רלוונטי ונוגע בכל תחומי החיים. הוא עוסק בשאלות חברתיות חשובות, שאלות הנוגעות לעוולות ולצדק חברתי ואישי. לימודי משפטים מצריכים יכולות אנליטיות, חשיבה מורכבת ויצירתי ועוד מגוון יכולות שכליות ותפישתיות. ​

מה נלמד? שיטת המשפט וההתפתחות ההיסטורית של המשפט בישראל; מהם סוגי בתי המשפט ומה תפקידם: מושגים יסוד חשובים להבנת פעולת המ
ערכת המשפטית; המשפט הפלילי והמשפט האזרחי; נעמיק למידה בסוגיות המרכזיות של זכויות האדם; נבחן את יחסי המשפט והחברה מנקודת המבט של כללי הענישה והאכיפה; נלמד על עבריינות נוער, ועל בריונות ואלימות מילולית ברשת, ונלמד על הגבול בין חופש הביטוי לבין פגיעה בזולת בעידן הרשתות החברתיות; נדון בסוגיות האלכוהול והסמים בראי החוק והפסיקה ביחס לבני הנוער; נלמד על דיני עבודה (תוך דגש על חוקי העסקת בני נוער) ועל דיני ראיות ועוד. 

איך נלמד? דיונים, צפייה בסרטים, השתתפות בקבוצות לימוד שיעודדו חשיבה ביקורתית ופיתוח יכולת הטיעון והשכנוע, הפעלות, משחקי תפקידים, ניתוח סיטואציות מחיי היום, הרצאות אורח ועוד.  

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

יניב שמעוני 

במרכז הקורס תעמוד חווית המישחוק, GAMIFICATION  - באמצעותה נחזק עבודת צוות, שיתוף פעולה והכלה של ניצחון והפסד במשחק.​

נבחן דרכי חשיבה (תהליך החשיבה, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית והגשמת דרכי חשיבה). המשתתפים ייחשפו למגוון מנגנוני משחק (מכניקות משחק) אשר נמצאים במירב המשחקים, לעיתים כיחידה עצמאית ולעיתים בשילוב מנגנונים נוספים, ונחקור את החוויה האישית והרגשות אותם מעורר המשחק אצל השחקנים. נמחיש את הרעיונות שבין יצירה יש מאין, שיפור מנגנון קיים חדשנות INOVATION - , שינוי תצורה והעתקה של יישום אחד לעולם אחר. 

בסוף שנת הלימודים המשתתפים יציגו משחק אותם הם יצרו בקבוצה קטנה.

ד"ר דרור קפוטא​

כיצד
עובדים יישומים במחשב המוכרים לנו מחיי היום יום? מטרת הקורס לעודד חשיבה על תחום זה, ולהבין אותו לעומק. 

במה
לך הקורס נתנסה, דרך משימות חשיבה, חידות, משחקים ופעילויות, במספר נושאים מעולם הלוגיקה ומדעי המחשב שימחישו לנו מה עומד מאחורי המכונות שאנו משתמשים בהם יום יום. 
כל זאת ללא צורך בידע מוקדם או ציוד טכנולוגי כלשהו. למעשה את מקום המחשב נמלא אנחנו.

נלמד כיצד ניתן לייצג מספרים בדרך שונה מהמוכר לנו, מהו אלגוריתם, כיצד פותרים בעיות ביעילות וכיצד מצפינים מסרים. נשחק בסימולציית ׳משחק החיים׳ ו׳משחק הכאוס׳, נפתור מגוון חידות, ונלמד כי למרות שהמחשב המודרני הוא מהיר ביותר - ישנן בעיות פשוטות שייקח לו מיליוני שנים לפתור, ובעיות אחרות שהוא אינו יכול לפתור כלל.. נלמד במה אנו בני האדם מתעלים על המחשב, מהי בינה מלאכותית והאם היא אפשרית. 

דרישות ומיומנויות: חשיבה לוגית ורצון לאתגר, עבודה פעילה בזוג או בקבוצה ושיתוף פעולה. 
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

ד"ר אלכס פולישוק וקארן גרינברג​

הקורס יתמקד ביצירת חדרי בריחה בעזרת טכנולוגיות של מציאות מדומה ומציאות רבודה. ​
בתחילת הקורס, המשתתפים יכירו סיפורי חדרי בריחה וטכניקות של קידוד וייחשפו לטכנולוגיות של מציאות מדומה ורבודה.  בהמשך הקורס, הם יפתחו יתכנתו את תסריטים וירטואליים אישיים, ישכפלו חדרי בריחה וירטואליים ויתאימו אותם לתכנים הרצויים ע"י "יציקת" תוכן חדש למשחק קיים.

לאחר היכרות עם סיפורים של מציאות מדומה ורבודה, הקבוצה תתחלק לצוותי עבודה. כל צוות יפתח סיפור בסגנון חדר בריחה בעל מספר חידות ויישם אותו באמצעות תכנות בשפת הבלוקים.
בכך, כל צוות יבנה חדר בריחה חדש לחלוטין בתוכו יהיו רכיבים מקוריים מתוכנות מידול תלת מימד, כגון TINKERCAD. כל צוות יעצב ממשק משתמש גרפי ידידותי, בשימוש תוכנות גרפיות תלת מיימד, תמונות וקטעי וידאו רלוונטיים. כל צוות ישתף פעולה עם צוותי עבודה אחרים, יציג את עבודתו ויקבל משוב, בעקבותיו ישפר את התוצאה. 

בחלק מהפיתוחים של מציאות רבודה יעשה שימוש במשקפי VR ובאתריםCO SPACES EDU
.  ​

אילן לוז​​

תארו לעצמכם  שהייתה לכם מכונה שיכולה הייתה לשלוט במחשבות של האנשים סביבכם... כמה הייתם מוכנים לשלם עבורה? כמה זמן הייתם מוכנים להשקיע בכדי ללמוד לתפעל אותה? כמה מאמץ הייתם משקיעים בכדי ללמוד להתגונן מפניה כאשר היא אצל יריביכם?
ובכן, המכונה הזו קיימת כבר די הרבה זמן. קוראים לה בשמות רבים: תעמולה, לוחמה פסיכולוגית, יחסי ציבור, שטיפת מוח ועוד. והיכולת שלה לשנות את תפיסת עולמכם מוכחת כבר די הרבה זמן.  הבעיה היא שהמכונה הזו לא באה עם הוראות הפעלה. הלימוד נעשה דרך ניסוי וטעיה ובכל פעם שנמצאת דרך לראשם של ההמונים הם מוצאים דרך לחסום אותם ולכן צריכים ללמוד דרך חדשה כדי "להיכנס להם לראש וללב".
מה נלמד בקורס? מהי תעמולה, מהם קהלי יעד, איזה כלי תקשורת מתאים לאיזו תעמולה, שימוש ברגשות, מה זה "שטיפת מוח", ניתוח פרסומות, תעמולה בסרטים מצוירים, תעמולת מדינית, לוחמה פסיכולוגית, תאוריות בתקשורת, שיטות לתעמולה סמויה, מחקר אישי\קבוצתי בנושא התעמולה והפרסום. במהלך הקורס יוקרנו הסרטים "עיר בטירוף"  "כשכש בכלב" והנחשול".

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

מרווה שמואלי ושרה לוין​​

ט'תניקים- זה הקורס שלכם! הקורס שמסכם את התקופה שלכם באורנים. 
ההזדמנות שלכם להשאיר משהו משלכם למרכז.
 ההזדמנות שלכם לספר לעולם מה זה להיות מחונן, ואיך ללמד אותו טוב יותר. 
ההזדמנות שלכם להכין את הסרטון של השכבה שלכם, לתכנן את טיול הסיום שלכם, להשאיר את המתנה שתנציח אתכם במרכז - ולהיכנס לפנתיאון של אורנים!
זה קורס של ראש גדול, שמצריך הרבה רצון טוב והשקעה.
אבל זה גם קורס שייתן לכם גיבוש, הנאה משנת הלימודים האחרונה שלכם באורנים, חברים והזדמנות של פעם בחיים. 

מחכות לכם, שרה ומרוה​​​​​​

עינת בוסי ​​​

הידעתם שאנו יכולים לבחור את נקודת המבט שלנו על המציאות?
אנחנו יכולים לכעוס, ולהיות בסדר. אנחנו יכולים להיפגע, ולהיות בסדר.
אנחנו יכולים לפחד, ולהיות בסדר. אנחנו יכולים לא להיבהל ממה שאנחנו מרגישים, ולהיות בסדר. כילדים סקרנים אנו רגילים מגיל צעיר לחקור ולשאול שאלות על העולם סביבנו.
בקורס זה אני מזמינה אתכם.ן לעצור לרגע, לנשום עמוק ולחקור את עצמנו פנימה, את התחושות והרגשות ואת דפוסי החשיבה שלנו. שיטת מיינדפולנס (Mindfulness) או 'קשיבות' בעברית, היא שיטה פסיכולוגית שמכוונת וממקדת את האדם להעניק תשומת לב לחוויות בהווה, באופן מקבל, לא ביקורתי ולא שיפוטי, ומטרתה לחיות חיים טובים, רגועים ושלווים יותר.
מחקרים על מיינדפולנס עם ילדים ונוער מצביעים על השפעות חיוביות ביכולות הקשב, בוויסות רגשות, במודעות העצמית וביכולת להתגבר על אתגרים בחיי היום יום.
בקורס זה נלמד ונתרגל מיומנויות קשב ונשתמש בכלים מעולם המיינדפולנס באופן המותאם למאפיינים הרגשיים והחברתיים הייחודיים לתלמידים מחוננים. ניגע במושגים מחקר המוח ונעמיק בתאוריות מעולם המחוננות וננסה להבין כיצד התודעה שלנו פועלת וכיצד כל זה קשור לעולם הרגשי שלנו.
דרך פעילויות של יצירה, קריאה, כתיבה ותרגול מדיטציה בתנועה נשפר את יכולות הריכוז והוויסות הרגשי – מעין תרגול של "חדר כושר למוח". נתמקד במתרחש בעולמנו הפנימי באמצעות התבוננות והפניית תשומת לב מכוונת ובלתי שיפוטית לגוף, לתחושות, לרגשות, לחושים ולעולם הדמיון. באווירה בטוחה של משחק ושחרור, נלמד, נשאל יחד שאלות, נשתף ונקשיב. ​

קורסים ברצועה שלישית (12:10-13:30)​

שרה לוין

מהו הזמן? מי קובע מהו זמן? כיצד מודדים אותו? האם ניתן לשנות אותו? כיצד חפצים שונים מושפעים ממנו?
במהלך הקורס נדון במושג הזמן וסוגיות שונות שעולות ממנו. נשאב מידע מתוך הארכיאולוגיה (תיארוך חפצים, סגנונות שונים של חפצים לאורך הזמן, התפתחות טכנולוגית), מאדריכלות, מהספרות (מסעות בזמן, מדע בדיוני, יומנים), מההיסטוריה, מהמדע ומהדמיון. בכל פעם נביט בנושא הזמן באופן שונה.
נכין יחד יצירות כמו לוחות שנה, חפצים המודדים את הזמן, ועוד.

 ד"ר אלכס פולישוק

קורס סדנאי, המתמקד במספר חוויות דיגיטליות, כגון:  תכנות יישומים בעזרת מחשב זעיר "מיקרוביט" עם ממשק פיזי ווירטואלי;  הרכבה והפעלה של רובוט נייד המבוסס על ערכת Arduino הבנוי מקורות מתכת, ברגים ואומים, ומצויד במגוון חיישנים; תכנות רובוט וירטואלי בשפת Python; טינקרינג: יצירת מודלים תוך שימוש במנגנונים מכניים שונים; הצפנה ופענוח: שיטות הצפנה שונות, מכונת אניגמה, הצפנה ממוחשבת, חתימה דיגיטלית; יצירת מערכת מידע (בסיס נתונים) בתחום התעניינות אישי. 

התהליך הלימודי יתרחש בצורת תחנות עבודה, כאשר בכל תחנה יתנסו התלמידים באחד מנושאי הקורס. בתחילת הקורס, משתתפי הסדנה יקבלו הסברים והנחייה כללית לגבי כל התחנות. לאחר מכן, התלמידים יתחלקו לצוותים קטנים וכל צוות יתמקד בתחנה מסוימת אחת למשך כ-5 מפגשים. אז תיעשה החלפה בין התחנות וכל צוות יעבור לתחנה אחרת. בכך, במהלך הקורס, כל תלמיד יכיר ויתנסה בכל חמשת  נושאי הלימוד. המשתתפים יצטרכו לעבוד לרוב באופן עצמאי בהנחיית המורה ובשימוש חומר הנחייה כתוב.
עו"ד אביטל שרוני ​

עולם המשפט הוא עולם מרתק ומגוון, רלוונטי ונוגע בכל תחומי החיים. הוא עוסק בשאלות חברתיות חשובות, שאלות הנוגעות לעוולות ולצדק חברתי ואישי. לימודי משפטים מצריכים יכולות אנליטיות, חשיבה מורכבת ויצירתי ועוד מגוון יכולות שכליות ותפישתיות. 

מה נלמד?
שיטת המשפט וההתפתחות ההיסטורית של המשפט בישראל; מהם סוגי בתי המשפט ומה תפקידם: מושגים יסוד חשובים להבנת פעולת המערכת המשפטית; המשפט הפלילי והמשפט האזרחי; נעמיק למידה בסוגיות המרכזיות של זכויות האדם; נבחן את יחסי המשפט והחברה מנקודת המבט של כללי הענישה והאכיפה; נלמד על עבריינות נוער, ועל בריונות ואלימות מילולית ברשת, ונלמד על הגבול בין חופש הביטוי לבין פגיעה בזולת בעידן הרשתות החברתיות; נדון בסוגיות האלכוהול והסמים בראי החוק והפסיקה ביחס לבני הנוער; נלמד על דיני עבודה (תוך דגש על חוקי העסקת בני נוער) ועל דיני ראיות ועוד. 

איך נלמד?
דיונים, צפייה בסרטים, השתתפות בקבוצות לימוד שיעודדו חשיבה ביקורתית ופיתוח יכולת הטיעון והשכנוע, הפעלות, משחקי תפקידים, ניתוח סיטואציות מחיי היום, הרצאות אורח ועוד.  

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

ד"ר שמיר יגר 

משחר ימיה נמצאת האנושות במסע מתמשך; המסע האנושי מראשיתו רצוף הצלחות כבירות לצד כישלונות אדירים. ועדיין, נראה שאנחנו ממשיכים להסתער קדימה אל העתיד, הכלכלי, הטכנולוגי והתרבותי, רודפים אחר החידוש הבא.

הקורס יתמקד במסעות בולטים במהלך ההיסטוריה האנושית  - היציאות הפרהיסטוריות של בני האדם הקדומים מאפריקה, המסע המתמשך של בני האדם מחברת ציידים-לקטים נוודית, לחברה חקלאית יושבת קבע, נצא בעקבותיהם של מגלי עולמות שהרחיבו את הידע הגאוגרפי והתרבותי של בני זמנם, והותירו חותם על ההיסטוריה. לסיום, נבחן את המסעות שעוד צפויים לבני האדם בעתיד.  
במהלך הקורס נכיר דוגמאות ארכיאולוגיות, היסטוריות ולא מעט ספרות מדע בדיוני. יושם דגש רב על בחירה של התלמידים: כל משתתף יוכל לחקור מסע / מגלה עולם שמסקרן אותו, ויחד נגבש תמונה רחבה ומגוונת של תגליות פורצות דרך.
נעסוק גם במאפיינים אנושיים בולטים של מסעות: הצורך להתמודדות עם הלא נודע, התאמה לסביבה חדשה ומיזוג בין תרבויות. מתוך הזוויות הללו נבחן את הדוגמאות שיעלו במהלך הקורס והיבטים שעשויים להיות רלוונטיים לחיינו כיום.

למי מתאים הקורס?
לתלמידים ותלמידות שאוהבים לצאת למסעות ולגלות עולמות חדשים. גם למי שלפעמים קצת חוששים מהלא-נודע אבל רוצים לקבל כלים להתמודדות עם סיטואציות כאלו.     


ד"ר דרור קפוטא  

בקורס ׳מועדון קריאה ומדע׳ נקרא יחד בכיתה סיפורים קצרים וקטעי קריאה, בעיקר מעולם המדע הבדיוני אך לא רק. נקיים דיון סביב הסיפור עצמו, וגם סביב שאלות עקרוניות שעולות ממנו, וננסה דרך כך ליצור קשרים בין מדעי הטבע לבין עולם הרוח והחברה. ניגע בנושאים כמו אסטרונומיה יוונית ותפיסת האדם במרכז, תורת היחסות ותפיסת המציאות היומיומית, אבולוציה חברתית וטוב הלב האנושי, אקולוגיה ומשברים סביבתיים, חשיבה וזיכרון, מדע ומוסר, נשים פורצות דרך במדע... ועוד. 

מטרת הקורס היא ללמוד כיצד תחומים שונים שנדמים רחוקים זה מזה בתחילה - למעשה קשורים ומשתלבים זה בזה, ולתת במה לתלמידים – להבעת דעותיהם האישיות, וגם לקחת חלק בהקראה לכלל הכיתה (רק מי שמעוניין..).

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

דנה קלע ולוטם קמינסקי  ​
 

בקורס זה נבחן יחד מהי מחוננות? מהן ההגדרות הרשמיות שלה? איך היא באה לידי ביטוי אישי אצל כל אחד? ואיך החברה תופסת מחוננים?
נבחן תיאוריות ומושגים של מחוננות (תיאוריית עוררות היתר של דוברובסקי, תיאוריית הגשטאלש ועוד), וננסה לראות איך אנחנו משתלבים בכל זה? במהלך הקורס נעסוק בנושאים:  מחוננות – חוץ או פנים? אינטלקט או רגש? מחוננות ושאלת הנורמליות, אם מחוננות זו תכונה מולדת או נרכשת?, בנות מחוננות והאופן שבו מיוצגות, מחוננות בתחומי האמנות.

תוך כדי כך נבחן איך תפיסות אלו באות לידי ביטוי ביצירות ספרות וקולנוע, והאם הייצוגים של מחוננים ביצירות אלו תואמים את המציאות המורכבת של ילדים מחוננים. במהלך הקורס נקרא חלקים מספרים על מחוננים כגון: אלגנטיות של קיפוד, מר אל כאן אנה, החיים חלקי שבע, מטילדה, מחוננת, פרחים לאלג'רנון ועוד. ונצפה בחלקים מסרטים וסדרות כגון: המפץ הגדול/ שלדון הצעיר, מטילדה, חיבור פשוט, סיפורו של וויל האנטינג, נפלאות התבונה, בילי אליוט ועוד. 

ננסה ליצור את הסיפור שלנו, "הסיפור שלא נגמר" נתחיל במסע של התבוננות פנימה, מסע שתחילתו אולי כעת אבל ילווה אותנו עוד קדימה. בסיום הקורס המשתתפים יציגו את חווית המחוננות שלהם באופן יצירתי לפי בחירתם, באמצעות כלים שיקבלו במהלך הקורס. 

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.  

ד"ר מרווה שמואלי ונעמה אור 

בקורס זה נעבוד בגינה הלימודית, נגדל ירקות מתחילת השנה ונלמד לבשל אותם ולשלב אותם במאכלים שונים.  נלמד להכין את הערוגות ולהבטיח את פוריות הקרקע, נכיר מגוון של צמחי תבלין ומאכל, ונכיר שיטות שונות להכנת גינות מאכל. 
הקורס ישלב עבודה פעילה ומהנה בגינות, ערוגה אישית או קבוצתית, בישול בכיתה והכנת ארוחות בריאות וטעימות במיוחד . מהגינה לצלחת!

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

אילן לוז 

בקורס זה נלמד את אמנות התמונה הנעה. בנושא הסטילס נתמקד ב"פריים" ובנושא הווידאו נתמקד בתמונה הנעה: ב"שוט" וב"סצנה". כלומר, התמקדות בפריים בו התמונה נעה, והיכולת לחבר בין תמונה נעה אחת לשנייה תוך כדי הוספת פס קול המורכב ממוזיקה ומאפקטים של סאונד.
נלמד על: הראיה האור והצילום; צילום דיוקן; החשיפה – צמצם ומהירות תריס; קומפוזיציה וזוויות הצילום; עומק השדה ואשליית העומק; "פור גראונד"  וה"בק גראונד"; צילום ב"מאקרו"; מסגור; השתקפויות; צבע; מרקמים; צילום מופשט; צילומים בשחור לבן; קומפוזיציה של תנועה; הכרות עם תוכנת העריכה "פרימייר"; חיבור בין שוטים על בסיס ויזואלי
ועל בסיס סאונד; אינטרקאט; עריכה מקבילה; צלליות וצללים; עריכת קליפ מופשט; עריכה לפי ה"ביט"; הוויס אובר ועוד. 

בסיום הקורס נעבוד על פרויקט גמר [וידאו קליפ, וידאו ארט, קליפ סיום ט' או סרטון ט', פרויקט קולנוע].תוצרי הסיום של קורס זה מיועדים להיות מוצגים כווידאו ארט" או "וידאו קליפים". 

לעופרה מירון-ליכטר ​

שימוש בפסיכולוגיה קוגניטיבית התנהגותית יכול לעזור לנו (אולי) להסתדר טובה יותר בעולם קצת (או הרבה?) מטורלל. 

על מה נדבר בקורס?
התמודדות הגיונית עם חרדה לא הגיונית; מחשבות או מעשים?; למה אין דבר כזה ערך עצמי; תפיסה עצמית ומה עושים איתה; , מה נעשה עם העלבונות שאנחנו מטיחים בעצמנו?; מה ילדים צריכים; האם העולם השתגע? וגם נלמד את המרצה שיעור או שניים על הדרך.

את הקורס מנחה פסיכולוגית קלינית, מומחית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (השיעור עוסק בלימוד תיאוריות בתחום הפסיכולוגיה ואינו תהליך טיפולי או תחליף לטיפול!).

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

ד"ר דנה שחייני​

מה משותף לאוויר שמסביבנו, לאוכל שאנחנו אוכלים, לכוכבים רחוקים ול DNA שבתוך התאים שלנו? המשותף להם שהם כולם חומרים. 
אם נרצה להבין ממה מורכבים פריטים שונים מסביבנו, ואפילו בגופינו, כדאי ללמוד כימיה: המדע של החומר. 
בשיעורים נבצע ניסויים ונגלה את הכימיה במעבדה, בגוף האדם ובמטבח בעזרת בישול מולקולרי. לאחר שנתנסה ונחקור, נלמד גם להציג דברים שלמדנו בפני חברים וחברות לכיתה.  

למי מתאים הקורס?
לתלמידים ותלמידות שאוהבים לבצע ניסויים וללמוד בכל מיני דרכים שונות. 

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

אריאל רוזנר


In this course the students will learn to create their own Role Playing Games in the worlds of science fiction and fantasy, while they practice the skills needed to speak before the players, take charge and keep the group on track. They will practice planning, creation, development and eventual Game Mastering over the course of the year with the scenarios from within the World that they designed and built. Allowing them to develop the ability to confidently speak in public, manage a team and work through a plan they have developed over the process throughout the year.​

(הקורס נלמד בשפה העברית)

קארן גרינברג​

​​​בקורס נלמד את השפה הספרדית ברמת שיחון יומיומי, אשר ישמש אתכם לטיול עתידי ומפגש עם אנשים חדשים מארצות דוברות ספרדית בדרום אמריקה ואירופה. נלמד גם:

  • צורות הגייה שונות בין מדינות כמו ארגנטינה, צ'ילה ומקסיקו.
  • נכין מאכלים המזוהים עם תרבויות דרום אמריקה.
  • נלמד על התפתחות אותן תרבויות והשפעת האינדיאנים עד היום על חלק מן המדינות.
  • ​נעשה שימוש באפליקציות שונות וניעזר בטלפונים הניידים לצילומי סרטונים קצרים.

הלימוד ייעשה בצורה של חוויה המשלבת כתיבה, ויציאה לפעילויות משחק שונות הדורשות שיתוף פעולה ועבודה יצירתית.


עינת בוסי ​​

מקור השראה הוא מעין ניצוץ ראשוני שמוביל אותנו בדרך ליצירה ייחודית משלנו.
במסגרת הסדנא נצא יחד למסע שיעסוק במשמעויות של המושג המסתורי "השראה", בין אם היא מגיעה מבפנים (דימיון, רגשות, זכרונות) או מבחוץ (דרך חמשת החושים).
נפתח את הקורס בהכנת ספר סקיצות אישי שילווה אותנו בתהליכי החקר והיצירה לאורך השנה ונלמד על חשיבותו ככלי עבודה מרכזי של כל אמן. ניחשף לאמנים מגוונים ומרתקים, נתבונן, נשאל שאלות ונחקור את עבודותיהם. נתנסה בתרגילי ציור והתבוננות משחררים ומעודדים יצירתיות ובהמשך נעבור לעבודה תהליכית וארוכת טווח בה ניצור מקום בתוך קופסא, שהיא מרחב עבודה שמור ובטוח, שבתוכה נוכל להביא מעולמנו הפנימי אל תהליך היצירה. נתחבר למה שמסקרן אותנו באופן טבעי וניצור בהשראתו, תוך תהליך חקר מעמיק ובאמצעות התבוננות, צילום, סקיצות, אסוציאציה ותחושה.
כך נתרגל באופן חווייתי מיומנויות מחשבתיות וטכניות: תכנון ופתרון בעיות, מיומנויות עבודה בחומר. במהלך העבודה יושם דגש על מיומנויות דיאלוג והקשבה בין חברי הקבוצה ועל שיתוף פעולה והפריה הדדית. ​​

Footer Mobile