יום ראשון מחוננים (כיתות ז'-ח'-ט') – תקצירי קורסים

קורסים ברצועה ראשונה (8:30-10:00)​

ד"ר דרור קפוטא 

בקורס ׳מועדון קריאה ומדע׳ נקרא יחד בכיתה סיפורים קצרים וקטעי קריאה, בעיקר מעולם המדע הבדיוני, אך לא רק. נקיים דיון סביב הסיפור עצמו, וגם סביב שאלות עקרוניות שעולות ממנו, וננסה דרך כך ליצור קשרים בין מדעי הטבע לבין עולם הרוח והחברה. ניגע בנושאים כמו אסטרונומיה יוונית ותפיסת האדם במרכז, תורת היחסות ותפיסת המציאות היומיומית, אבולוציה חברתית וטוב הלב האנושי, אקולוגיה ומשברים סביבתיים, חשיבה וזיכרון, מדע ומוסר, נשים פורצות דרך במדע... ועוד. 
מטרת הקורס היא ללמוד כיצד תחומים שונים, שנדמים רחוקים זה מזה בתחילה, למעשה קשורים ומשתלבים זה בזה, ולתת במה לתלמידים – להבעת דעותיהם האישיות, להשפעה ובחירה של נושאי הקורס, וגם לקחת חלק בהקראה לכלל הכיתה (רק מי שמעוניין..).
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

 ד"ר אלכס פולישוק

ויז'ואל בייסיק (Visual Basic)  הינה שפת תכנות עילית ידידותית, מונחה-עצמים, אשר פותחה ע"י חברת מייקרוסופט, ומאפשרת לתלמידים לפתח יישומים במהירות ובאופן עצמאי. היא נוחה ללמידה בתור שפת תכנות ראשונה ולהבנת יסודות התכנות, וליצירת יישומים בנושאים שונים בהתאם לצרכי האדם. 
מטרת הקורס
להקנות מושגי יסוד ועקרונות של מדעי המחשב וקידום מיומנויות של חשיבה מחשובית (לוגית ואלגוריתמית), תוך יצירת יישומים שונים. בתחילת כל מפגש יוצג רעיון הקשור ליצירה, יתקיים דיון ותינתן הנחיה לגבי עיצובה. אז, התלמידים יממשו את הרעיון בעבודה אישית ויצירתית. 
בקורס נתכנן אפליקציות מתחומי דעת שונים: משחק (משחקים מפורסמים כגון מכונות ארקייד, "זיכרון", איש תלוי, איקס-עיגול, קוד סודי); פיסיקה (הדמיית תנועת בראון); פסיכולוגיה (אשליות אופטיות מפורסמות); אמנות ומתמטיקה (פרספקטיבה, תבניות "מוארה", פרקטלים); סטטיסטיקה (תחזית גידול האוכלוסייה); בנקאות ופיננסים (חישוב רווחים לטווח ארוך, בדיקת זכאות לקבלת הלוואה ופריסת תשלומים); אסטרונומיה (מפת השמיים, קבוצות הכוכבים, מופעי הירח).
דרישות הקורס:
השתתפות פעילה בתכנון ויישום אלגוריתמים של אנימציות, משחקי ארקייד, עבודות גרפיות ועוד.
למי מתאים הקורס? דרישות קדם*: עניין בתכנות בשפת עילית, שליטה במיומנויות בסיסיות במחשב, כגון שמירת הקבצים בתיקיות, קריאה וכתיבה באנגלית בסיסית.

*הקורס מיועד למתחילים לתכנת לראשונה בשפת עילית, כולל בעלי ניסיון בתכנות של שפת הבלוקים. הקורס לא מיועד לבעלי ניסיון בתכנות בשפת עילית כלשהי ולא מתאים למסיימי קורס דומה במרכז בשנים הקודמות.

ד"ר דודי מלצר 

הקורס עוסק באקולוגיה ובהשפעת האדם על הסביבה.
במהלך הקורס נלמד על בעלי חיים בסביבות קיצון (חום, קור, יובש, גובה וכו'), בעלי חיים בסכנת הכחדה, הקשר בין טבע וקידמה, בין פרט מול חברה, נדבר על תכנון תהליכים ועל תרבות הצריכה.
תוך כדי כך נתנסה בהבנת דילמות במציאות מורכבת ובפיתוח חשיבה ביקורתית. 
למי מתאים הקורס
לכל מי שמתעניין בטבע ובמערכת היחסים בין האדם והטבע.
הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר. 

ד"ר דנה שחייני וד"ר שמיר יגר 

בקורס נספר את הסיפור שלנו ושל העולם שלנו. הסיפור המסופר נפרש על גבי ציר הזמן הארוך ביותר שניתן לדמיין - מהמפץ הגדול ועד לעתיד. לשם כך, נעזר בתחומים ידע שונים: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מקרא והיסטוריה. בעזרת התחומים השונים ננסה לתאר את ההיסטוריה הגדולה. 

נבחר לציין 9 נקודות משמעותיות לאורך ציר הזמן המתמקדות בהיווצרות היקום, כדוה"א, החיים והאנושות. נבחן מספר נקודות חשובות, צמתים הרי גורל שבהם ההיסטוריה שינתה את כיוונה, ובהם: המפץ הגדול, הופעת החיים, המהפכה הלשונית והמהפכה התעשייתית. 

בעקבות הדיון בנקודות אלה, ננסה לענות על השאלות: מה הפך את המין האנושי לשחקן מרכזי כל כך בסיפור הגדול? וכיצד יוכל להשתמש בכוחו כדי לשמור על העולם?

למי מתאים הקורס?
לתלמידים ותלמידות סקרנים, שאוהבים לשאול שאלות, לעסוק בתחומי דעת שונים ולקשר ביניהם, שרוצים ללמוד כיצד לחשוב מחוץ לקופסה ושמבינים שעתיד העולם נמצא בידיהם.  

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר. 

דרור רכטמן 

הקורס יעסוק בבניית עסק מהשלב הראשוני של הרעיון ועד למכירת מוצר.

בשלב ראשון הקבוצה תעלה הרבה מאוד רעיונות למוצרים שונים ומשונים (רצוי כמובן שיהיו מקוריים). בשלב שני נבחן את המוצרים המוצעים לפי קריטריונים (מדדים) שנגדיר ועל פיהם נבחר את המוצר בו נתמקד. בשלב שלישי, לאחר שנתחלק לקבוצות משימה, נבנה תוכנית עסקית במקביל לבדיקת היתכנות של המוצר עצמו. בשלב הרביעי נשתדל לעניין עסקים במכירת המוצר - נראה כמה נצליח.

בכל שלב נלמד במקביל על הנושאים הרלוונטיים לאותו השלב בו נעסוק. נלמד על נושאים כמו פיתוח, איכות, שיווק, כלכלה, חשבונאות, פרסום, לוגיסטיקה, מערכות מידע ועוד.

המשתתפים בקורס ילמדו כיצד מתנהל עסק ביומיום, איך נולד מוצר ואת הדרך הקשה שהוא עובר עד שהוא יוצא לשוק ולצרכן.

מטרת הקורס היא ליזום מוצר מנצח. לשם כך דרוש שיתוף פעולה, הקשבה, יצירתיות, פתיחות וסובלנות בין כל חברי הקבוצה. אני בטוח שמי שיצטרף למסע המיוחד שלנו יחווה חוויה שונה, ייהנה וילמד רבות.  ​

מורן מיטב ​
 

הסיפור והשיר הם עוגנים של זהות וחיבור אנושי. הם כלים משמעותיים ומיטביים להעצמה אישית, להבנת המציאות, להיכרות עם העבר ומהווים מקום לחלימה. במהלך הקורס נחשף לשירים ולסיפורים המעוררים רעיונות, מחשבות, רגשות והשראה. נעסוק במיומנויות וטכניקות לכתיבת סיפורים, שירים, יומן אישי ועוד. נעסוק בסוגיות כמו פיתוח דמות, ייצוג של קולות שונים בטקסט, נקודות מבט, עיצוב המרחב בטקסט, שפה וסגנון אישי. נעשה זאת באמצעות תרגילי כתיבה ודיון, עיון משותף ביצירות ספרותיות, משחקים וצפייה בסרטים.

למי מתאים הקורס?
לילדים שיש להם אהבה לקריאה ולכתיבה, שנהנים ממשחק במילים ובמשמעויות, שיש להם רעיונות יצירתיים ומקוריים, דמיון מפותח ושמרגישים שהם מעוניינים להביע את עצמם, את עולמם, דעותיהם ורעיונותיהם.

הקורס פתוח גם לילדים שלמדו כתיבה יוצרת בעבר.

ירון אלון

כאשר אנחנו 'עושים' פילוסופיה אנו מנסים באמצעות ההיגיון לפתור אי הסכמות הנראות כבלתי ניתנות לפתרון בנוגע לעולם ולמקום שלנו בו. המטרה המרכזית שלנו בקורס הזה היא לעשות בדיוק את זה.

במסע שלנו להשיג מטרה זאת נעסוק בשאלות כגון: כיצד עלינו לחיות חיים טובים? מה אנחנו יודעים? האם אלוהים קיים? מהו חופש הרצון והאם יש לנו בכלל חופש? כיצד אנו יכולים לשפר את החברה שאנו חיים בה? כדי להשיג את המטרה שלנו אנו חייבים לשפר את היכולת שלנו להשתמש בהיגיון. לכן הקורס יעסוק גם בפיתוח מיומנויות של טיעון ושל דיוק המחשבה.


מיטל מור בטש

הכרת עולם הבמה והתיאטרון באמצעות שיעורים מעשיים וחווייתיים.
קורס התיאטרון מזמין אתכם ליצור, להשתטות, להעז, להתרגש, לצחוק וליהנות.
בקורס זה נעסוק בתיאטרון מעשי וחווייתי, במהלכו  יתרגלו התלמידים אלמנטים שונים מתחום המשחק: עבודה על דמות, הצגת קונפליקט, טקסט לבן, אלתור סצנות, קריאת מחזות ויצירה אישית וקבוצתית.
התנסות מעשית זו תורמת לחיזוק הביטוי והביטחון העצמי, שכלול יכולות בינאישיות בכל הנוגע לעבודה קבוצתית, שיתוף פעולה, חיזוק מוטיבציה וכישורים חברתיים. 

למי מתאים הקורס
לכל מי שאוהב תיאטרון, תנועה, להופיע על במה ולשחק משחקים. 
הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר​

הדס הנדלמן

מה המתמטיקה שמאחורי מובילאיי? 
איך כיפת ברזל עובדת? 
כיצד מבטיחים צפייה ישירה ביוטיוב? 

בואו לגלות את המתמטיקה בטכנולוגיות פורצות דרך!! 
בקורס נפתח אוריינות מתמטית בהקשר של יישומים מתחום המדע והטכנולוגיה, נבין את שימושיות המתמטיקה מתוך הקשר לחיי היום-יום, והכי חשוב - נשנה את התפיסה לגבי מתמטיקה ונחשוף את יופייה!
הקורס משלב תכנים מתמטיים בהלימה לתוכנית הלימודים. 
תכני הקורס מפותחים במסגרת פרויקט i-MAT מטעם הטכניון.

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.
(הקורס נלמד בשפה העברית)

יניב שמעוני 

בקורס נעסוק בסוגים שונים של משחקי חשיבה כאמצעי נפלא לפיתוח והעמקה של קשרים חברתיים וכישורי חיים, חיזוק מיומנויות ויכולות משמעותיות התורמות להצלחה ומצוינות. בנוסף, נפתח חשיבה יצירתית תוך הקפדה על ערכי כבוד הדדי, קבלה ועמידה בחוקי המשחק ויכולת הכלה של ניצחון והפסד. 
נתרגל ונחזק מגוון מיומנויות קוגניטיביות אותם רכשו המשתתפים עד היום. הליך זה מאפשר טיפול יעיל ופרודוקטיבי במידע אשר הצטבר אצל המשתתפים לכדי יישום בחיי היום יום.
ניתן דגש רב למיומנויות חברתיות.  
כל מפגש מורכב מ 3 חלקים: א. הקניית חוקי המשחק באופן בהיר. ב. משחק "חופשי" תוך התנסות משמעותית בחוויית המשחק. הליך זה הינו חזרתי תוך העמקה. ג. דיון מונחה בנושא המפגש (כישורי חיים, יצירתיות, עבודת צוות, מנהיגות ועוד). יושם דגש על הליך הפנמה והסקת מסקנות. 

הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר. 

ד"ר מרווה שמואלי

בקורס נעמיק בנושא בעלי-חיים, נערוך תצפיות, נעבוד ונטפל בבעלי חיים בפינת החי, נערוך מעקבים וביקורים בגן הבוטני ובמעבדות.
נשתמש בציוד מעבדה לצפות ביצורים קטנים ביותר וגם נכיר שיטות לחקר מאובנים, לחקר האקולוגיה וההתנהגות של בעלי חיים ומחקרים חדשים שמטרתם בשמירת מינים בסכנת הכחדה.

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר. 

אילן לוז​

תארו לעצמכם  שהייתה לכם מכונה שיכולה הייתה לשלוט במחשבות של האנשים סביבכם... כמה הייתם מוכנים לשלם עבורה? כמה זמן הייתם מוכנים להשקיע בכדי ללמוד לתפעל אותה? כמה מאמץ הייתם משקיעים בכדי ללמוד להתגונן מפניה כאשר היא אצל יריביכם?
ובכן, המכונה הזו קיימת כבר די הרבה זמן. קוראים לה בשמות רבים: תעמולה, לוחמה פסיכולוגית, יחסי ציבור, שטיפת מוח ועוד. היכולת שלה לשנות את תפיסת עולמכם מוכחת כבר די הרבה זמן. הבעיה היא שהמכונה הזו לא באה עם הוראות הפעלה. הלימוד נעשה דרך ניסוי וטעיה ובכל פעם שנמצאת דרך לראשם של ההמונים, הם מוצאים דרך לחסום אותם ולכן צריכים ללמוד דרך חדשה כדי "להיכנס להם לראש וללב".
מה נלמד בקורס? מהי תעמולה, מהם קהלי יעד, איזה כלי תקשורת מתאים לאיזו תעמולה, שימוש ברגשות, מה זה "שטיפת מוח", ניתוח פרסומות, תעמולה בסרטים מצוירים, תעמולת מדינית, לוחמה פסיכולוגית, תאוריות בתקשורת, שיטות לתעמולה סמויה, מחקר אישי/קבוצתי בנושא התעמולה והפרסום. במהלך הקורס יוקרנו הסרטים "עיר בטירוף", "כשכש בכלב" ו"הנחשול".
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

​​​​

אריאל רוזנר ​ 

In this course the students will learn to create their own Role Playing Games in the worlds of science fiction and fantasy, while they practice the skills needed to speak before the players, take charge and keep the group on track. They will practice planning, creation, development and eventual Game Mastering over the course of the year with the scenarios from within the World that they designed and built. Allowing them to develop the ability to confidently speak in public, manage a team and work through a plan they have developed over the process throughout the year.
(הקורס נלמד בשפה העברית)


קארן גרינברג

משחקי מציאות מדומה ורבודה נהיו פופולאריים בשנים האחרונות. משקפי OCULUS ואייפדים מתקדמים מאפשרים לנו לגלוש למרחבים חדשים. 
במסגרת קורס זה נכין משחקים בהולוגרמות, נרכיב משקפי מציאות מדומה של OCULUS, משחקים שהולכים לצאת מתוך מקרנים על הרצפה ועל הקירות ומשחקים שאנחנו יכולים לשלוח לחברים בוואטסאפ, בקישורים וברקודים. הכל לפי הדמיון שלכם והיצירתיות שלכם.
הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר.  

אייל לי און​

הפקת והקלטת פודקאסטים . רדיו דיגיטלי , כתיבת תוכן , שיווק ופרסום בדיגיטל . 
אייל לי און - איש רדיו פרסום ותקשורת וותיק . בוגר גלי צה"ל , שימש בשלל תפקידי ניהול ברדיו חיפה מנכ"ל רדיו צפון וברדיו נאס בשפה הערבית .מרצה במכללת אורנים .היה שותף בכמה מיזמי תקשורת בדיגיטל.​


קורסים ברצועה שנייה (10:30-11:55)​​
 

נעמה אור

המפגש המחודש עם הסדנה מאפשר עבודה מעמיקה יותר. מתוך כך השנה נתמקד בעבודה אישית בציור עם צבעי אקריליק על בד, בנושא שלקוח מתחום הצילום וחושף את הילדים לתרגום שפת הצילום לשפה הציורית.
"זום אין"- התנועה מן הרחוק אל הקרוב, היכולת לדלות פרט/חלק מהמרחב, להגדילו ובכך לגלות את פרטיו, לבחון אותם ולתת להם "מקום של כבוד".בתהליך העבודה יגלו הילדים את איכות הצבע האקרילי, יחוו עבודה על בד, יגלו אפשרויות נרחבות לנושאי הציור ודרכי ביטוייו. יפגשו עם קומפוזיציות שונות, יחשפו למהות הציור הריאליסטי והמופשט, ילמדו תהליכי עבודה, החל מרעיון, חקירת הרעיון, יצירת סקיצה ועד "עבודה גמורה".

אריאל רוזנר


Over the course of the year we will learn, through TV, Movies and other Media all about science, modern technologies and futurism. We will explore through Science Fiction stories from books as well as TV shows some of the forerunners to our current tech as well as discussing the problems facing us in Ecology, Space, Communication, Government and Space Exploration, in the Modern Age in contrast to what is portrayed in the various Mediums. We will conclude the year with a composition (written or otherwise) that deals with just such an issue from the students choice of  Media and the Technology described in the story.

(הקורס נלמד בשפה העברית)
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

ד"ר שמיר יגר

"היד שמנדנדת את העריסה היא היד שמושלת בעולם" (וו. ר. וולס)
מהפכת המידע ועידן ה"פוסט–אמת" העצימו דפוס חשיבה אנושי עתיק יומין: תאוריית הקונספירציה. למרות שבמרבית המקרים ישנן עדויות מוצקות המפריכות את הקונספירציות, מדוע דפוס חשיבה זה ממשיך לצבור פופולאריות בקרב קהלים הולכים וגדלים? מהו "סוד הקסם" של הקונספירציות? מה ניתן ללמוד באמצעותן על חברה אנושית המעודדת ומאפשרת לדפוסי חשיבה כאלו להתרחב? 
הקורס יתמקד בשלושה צירים מרכזיים: היסטורי, מושגי ויישומי. במישור ההיסטורי נעסוק בדוגמאות בולטות לתאוריות קונספירציה מהעת העתיקה, דרך ימי הביניים ועד לעת החדשה. יושם דגש על תפישות קונספירטיביות שזכו לפופולאריות גבוהה בקרב קהלים מגוונים (לדוגמא: "הפרוטוקולים של זקני ציון"). ברמה המושגית יידונו היבטים חברתיים, פסיכולוגיים, אנתרופולגיים ותקשורתיים של תאוריות הקונספירציה. במישור היישומי התלמידים יתנסו בפיתוח תאוריות קונספירציה ובדרכים אפקטיביות להתמודדות עמן.
למי מתאים הקורס?  לתלמידים ותלמידות שמצד אחד אוהבים סיפורים טובים ומצד שני שואפים להבין טוב יותר מה עומד מאחוריהם.  

ד"ר דרור קפוטא

כיצד עובדים יישומים במחשב המוכרים לנו מחיי היום יום? מטרת הקורס לעודד חשיבה על תחום זה, ולהבין אותו לעומק. במהלך הקורס נתנסה, דרך משימות חשיבה, חידות, משחקים ופעילויות, במספר נושאים מעולם הלוגיקה ומדעי המחשב שימחישו לנו מה עומד מאחורי המכונות שאנו משתמשים בהם יום יום - כל זאת ללא צורך בידע מוקדם או ציוד טכנולוגי כלשהו. למעשה את מקום המחשב נמלא אנחנו. נלמד כיצד ניתן לייצג מספרים בדרך שונה מהמוכר לנו, מהו אלגוריתם, כיצד פותרים בעיות ביעילות וכיצד מצפינים מסרים. נשחק בסימולציית ׳משחק החיים׳ ו׳משחק הכאוס׳, נפתור מגוון חידות, ונלמד כי למרות שהמחשב המודרני הוא מהיר ביותר - ישנן בעיות פשוטות שייקח לו מיליוני שנים לפתור ובעיות אחרות שהוא אינו יכול לפתור כלל. נלמד במה אנו בני האדם מתעלים על המחשב, מהי בינה מלאכותית והאם היא אפשרית. 
דרישות ומיומנויות: חשיבה לוגית ורצון לאתגר, עבודה פעילה בזוג או בקבוצה ושיתוף פעולה. 
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.


דרור רכטמן 

אומרים שהיפנים הם  עם מוזר, לא פלא!  מאות שנים הם היו מבודדים ולא נחשפו למערב, בעינינו הם מאוד שונים לא רק בגלל העיניים המלוכסנות. 
בקורס ננסה להבין את המסורת, המנהגים, השפה, התרבות והשיגעונות שלהם. זאת באמצעות סרטים, הכנת סושי, התנסות בכתיבה יפנית, ביקור במוזיאון ועוד חוויות אחרות. 
במהלך הקורס המשתתפים יתחלקו לזוגות וכל זוג יחקור נושא על פי בחירתו, ביחד יציגו תוצרים חזותיים. 
מי רוצה לחקור מה זה איקבנה?​

יניב שמעוני 

במרכז הקורס תעמוד חוויית המשחוק (GAMIFICATION) באמצעותה נחזק עבודת צוות, שיתוף פעולה והכלה של ניצחון והפסד במשחק.
נבחן דרכי חשיבה (תהליך החשיבה, חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית והגשמת דרכי חשיבה).
המשתתפים ייחשפו למגוון מנגנוני משחק (מכניקות משחק) אשר נמצאים במירב המשחקים, לעיתים כיחידה עצמאית ולעיתים בשילוב מנגנונים נוספים, ונחקור את החוויה האישית והרגשות אותם מעורר המשחק אצל השחקנים. נמחיש את הרעיונות שבין יצירה יש מאין, שיפור מנגנון קיים חדשנות INOVATION - , שינוי תצורה והעתקה של יישום אחד לעולם אחר. 
בסוף שנת הלימודים המשתתפים יציגו משחק אותם הם יצרו בקבוצה קטנה.​

ד"ר דודי מלצר

הקורס יעסוק ברפואה ואתיקה בבעלי חיים וכן בפיסיולוגיה ובאנטומיה דרך הבנת מחלות ומצבי חירום. במהלך הקורס נלמד על גזעי כלבים והמשמעויות הרפואיות של תחום זה, נשווה בין רפואה של אדם ורפואת בע"ח, ניחשף למחלות המדבקות לאדם, נעסוק בנושאי רפואה ומוסר, התנהגות בע"ח, אחריות האדם לעולם החי, נכיר את עקרונות הרפואה המשלימה וההשוואה לרפואה קונבנציונלית ועוד.
בקורס ייערכו דיונים על רקע לימוד נושאים בצורה פרונטלית, מדי פעם יובאו בע"ח לשיעור והכל במטרה להבהיר מהי עבודת הווטרינר, מה ייחודי למקצוע הווטרינריה, כיצד הוא פועל וחושב 
ומהם תחומי האחריות שלו.​

עו"ד אביטל שרוני

עולם המשפט הוא עולם מרתק ומגוון, רלוונטי ונוגע בכל תחומי החיים. הוא עוסק בשאלות חברתיות חשובות, שאלות הנוגעות לעוולות ולצדק חברתי ואישי. לימודי משפטים מצריכים יכולות אנליטיות, חשיבה מורכבת ויצירתית ועוד מגוון יכולות שכליות ותפישתיות. 
מה נלמד? שיטת המשפט וההתפתחות ההיסטורית של המשפט בישראל; מהם סוגי בתי המשפט ומה תפקידם; מושגי יסוד חשובים להבנת פעולת המערכת המשפטית; המשפט הפלילי והמשפט האזרחי; נעמיק בסוגיות המרכזיות של זכויות האדם; נבחן את יחסי המשפט והחברה מנקודת המבט של כללי הענישה והאכיפה; נלמד על עבריינות נוער, על בריונות ואלימות מילולית ברשת, ונלמד על הגבול בין חופש הביטוי לבין פגיעה בזולת בעידן הרשתות החברתיות; נדון בסוגיות האלכוהול והסמים בראי החוק והפסיקה ביחס לבני הנוער; נלמד על דיני עבודה (תוך דגש על חוקי העסקת בני נוער) ועל דיני ראיות ועוד. 
איך נלמד? דיונים, צפייה בסרטים, השתתפות בקבוצות לימוד שיעודדו חשיבה ביקורתית ופיתוח יכולת הטיעון והשכנוע, הפעלות, משחקי תפקידים, ניתוח סיטואציות מחיי היום, הרצאות אורח ועוד.  
הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.​

אילן לוז

בקורס זה נלמד את אמנות התמונה הנעה. בנושא הסטילס נתמקד ב"פריים" ובנושא הווידאו נתמקד בתמונה הנעה: ב"שוט" וב"סצינה". כלומר, התמקדות בפריים בו התמונה נעה, והיכולת לחבר בין תמונה נעה אחת לשנייה תוך כדי הוספת פס קול המורכב ממוזיקה ומאפקטים של סאונד.
נלמד על הראיה האור והצילום; צילום דיוקן; החשיפה – צמצם ומהירות תריס; קומפוזיציה וזוויות הצילום; עומק השדה ואשליית העומק; "פור גראונד"  וה"בק גראונד"; צילום ב"מאקרו"; מסגור; השתקפויות; צבע; מרקמים; צילום מופשט; צילומים בשחור לבן; קומפוזיציה של תנועה; היכרות עם תוכנת העריכה "פרימייר"; חיבור בין שוטים על בסיס ויזואלי ועל בסיס סאונד; אינטרקאט; עריכה מקבילה; צלליות וצללים; עריכת קליפ מופשט; עריכה לפי ה"ביט"; הוויס אובר ועוד. 
בסיום הקורס נעבוד על פרויקט גמר (וידאו קליפ, וידאו ארט, קליפ סיום ט' או סרטון ט', פרויקט קולנוע). תוצרי הסיום של קורס זה מיועדים להיות מוצגים כ"ווידאו ארט" או "וידאו קליפים". 
הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר. ​

  ​

קארן גרינברג

מהפכות טכנולוגיות שינו את פני העולם מתרבות ואמנות ועד רפואה ומדע. היום הכל קורה בכל מקום, בעת ובעונה אחת, הרבה בזכות האינטרנט והבינה המלאכותית AI. 
אפשר ליצור תמונות, סרטונים וכרזות וגם לכתוב יצירות מוסיקליות ומחזות ולשלוט על רחפנים ומדפסות בשבריר השנייה.
במהלך הקורס נכיר כלים אמנותיים ונייצר מגוון קליפים, תסריטים ואנימציות בעזרת הבינה המלאכותית. 
*כל הכלים שיילמדו בקורס עברו אישור של משרד החינוך ומותאמים לשכבות הגיל.

ד"ר אלכס פולישוק ​​​

פיתוח אלגוריתמים הוא היסוד לחדשנות בינתחומית כגון אוטומציה ברפואה או נהיגה אוטונומית. עשייה זו דורשת פיתוח תכונות של דבקות במטרה, נחישות, התמדה, דיוק ומיומנויות של למידה עצמית, התארגנות וסידור בפתרון בעיות וביצוע משימות. 
בקורס יילמדו יסודות תכנות מונחה עצמים, ויסודות הנדסיים וחישוביים המהווים בסיס של מערכות רובוטיות. 
הקורס הוא בעל אופי סדנאי. במהלכו יושם דגש ביישום סיפורים מתחומי החיים השונים ליצירת אנימציות, משחקי ארקייד והתנהגות הרובוטים. האנימציות והדמיות למכונות ארקייד ייעשו באמצעות שפת ויז'ואל בייסיק, ויצירת התנהגות של הרובוטים - בעזרת לגו חשמלי/אלקטרוני המכיל מנועים ליצירת התנועה וחיישנים שונים לזיהוי מרחק, אור, צבע, קול ועוד.

​​​

ד"ר דנה שחייני

מה משותף לאוויר שמסביבנו, לאוכל שאנחנו אוכלים, לכוכבים רחוקים ול-DNA שבתוך התאים שלנו? המשותף להם שהם כולם חומרים. 
אם נרצה להבין ממה מורכבים פריטים שונים מסביבנו ואפילו בגופינו, כדאי ללמוד כימיה: המדע של החומר. 
בשיעורים נבצע ניסויים ונגלה את הכימיה במעבדה, בגוף האדם ובמטבח בעזרת בישול מולקולרי. לאחר שנתנסה ונחקור, נלמד גם להציג דברים שלמדנו בפני חברים וחברות לכיתה.  
למי מתאים הקורס?
לתלמידים ותלמידות שאוהבים לבצע ניסויים וללמוד בכל מיני דרכים שונות.  
שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

 מרווה שמואלי ושרה לוין

ט'תניקים- זה הקורס שלכם! הקורס שמסכם את התקופה שלכם באורנים. 
ההזדמנות שלכם להשאיר משהו משלכם למרכז.
ההזדמנות שלכם לספר לעולם מה זה להיות מחונן, ואיך ללמד אותו טוב יותר. 
ההזדמנות שלכם להכין את הסרטון של השכבה שלכם, לתכנן את טיול הסיום שלכם, להשאיר את המתנה שתנציח אתכם במרכז - ולהיכנס לפנתיאון של אורנים!
זה קורס של ראש גדול, שמצריך הרבה רצון טוב והשקעה.
אבל זה גם קורס שייתן לכם גיבוש, הנאה משנת הלימודים האחרונה שלכם באורנים, חברים והזדמנות של פעם בחיים. 
מחכות לכם, שרה ומרווה

ירון אלון

מ"פרקנשטיין" של מרי שלי ועד "בלייד ראנר" של רידלי סקוט - השתמשו בטקסטים ובסרטים של מדע בדיוני כדי לחשוף מציאויות חלופיות, עתיד חלופי, לנו, לחברה ולכוכב שאנו חיים בו.
בקורס נשתמש במגוון עבודות במדע בדיוני כדי לעסוק בנושאים פילוסופים כמו: מסע בזמן, זהות האישיות, שאלות של ביו אתיקה וצדק חברתי. 
נשאל: מה התפקיד של דמיון ושל ניסויים מחשבתיים בניסיון שלנו לענות על שאלות כאלה? מה חשיבה על מציאויות חלופיות יכולה לומר לנו על העולם? 
הקורס ישים דגש על פיתוח מיומנויות של הבנת טקסט וניתוחו, על פיתוח יכולת הפשטה ויכולת רפלקטיבית כמו גם על פיתוח מיומנויות חברתיות שונות. 

קורסים ברצועה שלישית (12:10-13:30)​

שרה לוין

מה התרחש ביום הגורלי ההוא בפומפיי? מי הם זייפני העתיקות וכיצד ניתן להילחם בהם? האם המצרים הקדמונים ידעו לרפא את מחלת הסרטן? על שאלות אלה ואחרות נענה בקורס. 
זהו קורס סדנאי המשלב את לימודי הארכיאולוגיה העיוניים והיצירה הנעימה והמעמיקה של קורס 'מלאכות קדומות'. במהלכו נכיר תקופות ואתרים עתיקים ומרתקים מרחבי העולם; נדון בסוגיות וברעיונות; נכין חפצים משלנו, העוקבים אחר הממצאים שראינו, תוך שימוש בטכניקות הקדומות, בידע שהיה בעבר הרחוק, בחומרים דומים לחומרים ששימשו בני אדם בתקופות עתיקות ובדמיון האישי שלנו.
דרישות הקורס: סקרנות.

דרור רכטמן 

לכאורה על פי תורת הכלכלה הקלאסית אמורה לשרור תחרות משוכללת בין הפירמות השונות במשק. למה כתבתי לכאורה, כי כבר הבנתם שבעולם האמיתי יש הבדל.
 מה זו התורה הכלכלית הקלאסית ? מה זו תחרות משוכללת ? מה התנאים שצריכים להיות כדי שהיא תתקיים ? למה היא לא מתקיימת ? מי נהנה מאי הקיום שלה ? ומה הממשלה עושה בנידון? ואיך הכול מתקשר לסיסמאות שאנחנו שומעים כמו הון – שלטון, טייקונים פרשות 1,000 2,000 ומושחתים.
על הכל ועוד הרבה דברים נדבר ונתנסה בקורס. ננסה להבין את הקשר בין מוסר, כסף, השפעה, כוח, פוליטיקה, כלכלה ופילוסופיות חיים. נשלב בלמידה תחומים שונים כמו היסטוריה, מדעי המדינה, כלכלה, אתיקה, סוציולוגיה פסיכולוגיה ועוד. מצפה לכולנו חוויה אחרת.

עופרה מירון ליכטר  

שימוש בפסיכולוגיה קוגניטיבית התנהגותית יכול לעזור לנו (אולי) להסתדר טובה יותר בעולם קצת (או הרבה?) מטורלל.

על מה נדבר בקורס? התמודדות הגיונית עם חרדה לא הגיונית; מחשבות או מעשים?; למה אין דבר כזה ערך עצמי; תפיסה עצמית ומה עושים איתה; , מה נעשה עם העלבונות שאנחנו מטיחים בעצמנו?; מה ילדים צריכים; האם העולם השתגע? וגם נלמד את המרצה שיעור או שניים על הדרך.

את הקורס מנחה פסיכולוגית קלינית, מומחית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (השיעור עוסק בלימוד תיאוריות בתחום הפסיכולוגיה ואינו תהליך טיפולי או תחליף לטיפול!).

הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

דנה קלע ועינת בוסי ​  ​
 

בקורס זה נבחן יחד מהי מחוננות? מהן ההגדרות הרשמיות שלה? איך היא באה לידי ביטוי אישי אצל כל אחד? ואיך החברה תופסת מחוננים?
נבחן תיאוריות ומושגים של מחוננות (תיאוריית עוררות היתר של דוברובסקי, תיאוריית הגשטאלש ועוד), וננסה לראות איך אנחנו משתלבים בכל זה? במהלך הקורס נעסוק בנושאים:  מחוננות – חוץ או פנים? אינטלקט או רגש? מחוננות ושאלת הנורמליות, אם מחוננות זו תכונה מולדת או נרכשת?, בנות מחוננות והאופן שבו מיוצגות, מחוננות בתחומי האמנות.

תוך כדי כך נבחן איך תפיסות אלו באות לידי ביטוי ביצירות ספרות וקולנוע, והאם הייצוגים של מחוננים ביצירות אלו תואמים את המציאות המורכבת של ילדים מחוננים. במהלך הקורס נקרא חלקים מספרים על מחוננים כגון: אלגנטיות של קיפוד, מר אל כאן אנה, החיים חלקי שבע, מטילדה, מחוננת, פרחים לאלג'רנון ועוד. ונצפה בחלקים מסרטים וסדרות כגון: המפץ הגדול/ שלדון הצעיר, מטילדה, חיבור פשוט, סיפורו של וויל האנטינג, נפלאות התבונה, בילי אליוט ועוד. 

ננסה ליצור את הסיפור שלנו, "הסיפור שלא נגמר" נתחיל במסע של התבוננות פנימה, מסע שתחילתו אולי כעת אבל ילווה אותנו עוד קדימה. בסיום הקורס המשתתפים יציגו את חווית המחוננות שלהם באופן יצירתי לפי בחירתם, באמצעות כלים שיקבלו במהלך הקורס. 

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.  

עו"ד אביטל שרוני 

עולם המשפט הוא עולם מרתק ומגוון, רלוונטי ונוגע בכל תחומי החיים. הוא עוסק בשאלות חברתיות חשובות, שאלות הנוגעות לעוולות ולצדק חברתי ואישי. לימודי משפטים מצריכים יכולות אנליטיות, חשיבה מורכבת ויצירתית ועוד מגוון יכולות שכליות ותפישתיות. 
מה נלמד? שיטת המשפט וההתפתחות ההיסטורית של המשפט בישראל; מהם סוגי בתי המשפט ומה תפקידם; מושגי יסוד חשובים להבנת פעולת המערכת המשפטית; המשפט הפלילי והמשפט האזרחי; נעמיק בסוגיות המרכזיות של זכויות האדם; נבחן את יחסי המשפט והחברה מנקודת המבט של כללי הענישה והאכיפה; נלמד על עבריינות נוער, על בריונות ואלימות מילולית ברשת, ונלמד על הגבול בין חופש הביטוי לבין פגיעה בזולת בעידן הרשתות החברתיות; נדון בסוגיות האלכוהול והסמים בראי החוק והפסיקה ביחס לבני הנוער; נלמד על דיני עבודה (תוך דגש על חוקי העסקת בני נוער) ועל דיני ראיות ועוד. 
איך נלמד? דיונים, צפייה בסרטים, השתתפות בקבוצות לימוד שיעודדו חשיבה ביקורתית ופיתוח יכולת הטיעון והשכנוע, הפעלות, משחקי תפקידים, ניתוח סיטואציות מחיי היום, הרצאות אורח ועוד.  
הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

ד"ר שמיר יגר

"כשיוצאים מגיעים למקומות מופלאים" (ד"ר סוס)
משחר ימיה נמצאת האנושות במסע מתמשך; המסע האנושי מראשיתו רצוף הצלחות כבירות לצד כישלונות אדירים. ועדיין, נראה שאנחנו ממשיכים להסתער קדימה אל העתיד, הכלכלי, הטכנולוגי והתרבותי, רודפים אחר החידוש הבא.
הקורס יתמקד במסעות בולטים במהלך ההיסטוריה האנושית  - היציאות הפרהיסטוריות של בני האדם הקדומים מאפריקה, המסע המתמשך של בני האדם מחברת ציידים-לקטים נוודית, לחברה חקלאית יושבת קבע, נצא בעקבותיהם של מגלי עולמות שהרחיבו את הידע הגאוגרפי והתרבותי של בני זמנם, והותירו חותם על ההיסטוריה. לסיום, נבחן את המסעות שעוד צפויים לבני האדם בעתיד.  
במהלך הקורס נכיר דוגמאות ארכיאולוגיות, היסטוריות ולא מעט ספרות מדע בדיוני. יושם דגש רב על בחירה של התלמידים: כל משתתף יוכל לחקור מסע / מגלה עולם שמסקרן אותו, ויחד נגבש תמונה רחבה ומגוונת של תגליות פורצות דרך. נעסוק גם במאפיינים אנושיים בולטים של מסעות: הצורך להתמודדות עם הלא נודע, התאמה לסביבה חדשה ומיזוג בין תרבויות. מתוך הזוויות הללו נבחן את הדוגמאות שיעלו במהלך הקורס והיבטים שעשויים להיות רלוונטיים לחיינו כיום.
למי מתאים הקורס? לתלמידים ותלמידות שאוהבים לצאת למסעות ולגלות עולמות חדשים. גם למי שלפעמים קצת חוששים מהלא-נודע אבל רוצים לקבל כלים להתמודדות עם סיטואציות כאלו.    

ד"ר אלכס פולישוק​

מהירות השינויים המתרחשים בתחומי המדע והטכנולוגיה בעידן של המהפכה התעשייתית הרביעית, היא כזו שמתקשים לחזות איך ייראו פיתוחים אלקטרוניים חדשים בעשור הקרוב. הידע של יסודות חשמל ואלקטרוניקה עומד בעינו ורק מתעדכן ומשתפר. קצב ההתפתחות הגבוה במיוחד בתחום זה ויישומים שחדרו לתעשייה, לצבא ולחיי היומיום מעלים את הצורך ללמוד ולהבין לפרטי פרטים על תופעות החשמל. 
מטרת הקורס: לגרום להתעניינות בחשמל ואלקטרוניקה ולרכוש ידע, מיומנויות ויכולות ראשוניות בתחום זה

ד"ר דנה שחייני

מה משותף לאוויר שמסביבנו, לאוכל שאנחנו אוכלים, לכוכבים רחוקים ול DNA שבתוך התאים שלנו? המשותף להם שהם כולם חומרים. אם נרצה להבין ממה מורכבים פריטים שונים מסביבנו, ואפילו בגופינו, כדאי ללמוד כימיה: המדע של החומר. בשיעורים נבצע ניסויים ונגלה את הכימיה במעבדה, בגוף האדם ובמטבח בעזרת בישול מולקולרי. לאחר שנתנסה ונחקור, נלמד גם להציג דברים שלמדנו בפני חברים וחברות לכיתה. למי מתאים הקורס?  לתלמידים ותלמידות שאוהבים לבצע ניסויים וללמוד בכל מיני דרכים שונות.  
הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.

ד"ר מרווה שמואלי ונעמה אור​

​​​

בקורס זה נעבוד בגינה הלימודית, נגדל ירקות מתחילת השנה ונלמד לבשל אותם ולשלב אותם במאכלים שונים.  נלמד להכין את הערוגות ולהבטיח את פוריות הקרקע, נכיר מגוון של צמחי תבלין ומאכל, ונכיר שיטות שונות להכנת גינות מאכל.

הקורס ישלב עבודה פעילה ומהנה בגינות, ערוגה אישית או קבוצתית, בישול בכיתה והכנת ארוחות בריאות וטעימות במיוחד . מהגינה לצלחת!

שימו לב: הקורס פתוח רק עבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר.


ד"ר דודי מלצר ​​

הקורס יעסוק ברפואה ואתיקה בבעלי חיים וכן בפיסיולוגיה ובאנטומיה דרך הבנת מחלות ומצבי חירום. במהלך הקורס נלמד על גזעי כלבים והמשמעויות הרפואיות של תחום זה, נשווה בין רפואה של אדם ורפואת בע"ח, ניחשף למחלות המדבקות לאדם, נעסוק בנושאי רפואה ומוסר, התנהגות בע"ח, אחריות האדם לעולם החי, נכיר את עקרונות הרפואה המשלימה וההשוואה לרפואה קונבנציונלית ועוד.
בקורס ייערכו דיונים על רקע לימוד נושאים בצורה פרונטלית, מדי פעם יובאו בע"ח לשיעור והכל במטרה להבהיר מהי עבודת הווטרינר, מה ייחודי למקצוע הווטרינריה, כיצד הוא פועל וחושב 
ומהם תחומי האחריות שלו.​


אריאל רוזנר ​​

In this course the students will learn to create their own Role Playing Games in the worlds of science fiction and fantasy, while they practice the skills needed to speak before the players, take charge and keep the group on track. They will practice planning, creation, development and eventual Game Mastering over the course of the year with the scenarios from within the World that they designed and built. Allowing them to develop the ability to confidently speak in public, manage a team and work through a plan they have developed over the process throughout the year.


​​אילן לוז וקארן גרינברג​​

קורס המשלב מספר טכנולוגיות מתקדמות של צילום ועריכה באמנות הקולנוע והדיגיטל 
(3d, אולפן טלוויזיה, רחפן, AR, Go Pro ועוד). הקורס יתקיים כסדנא שבה בוחרים התלמידים להתנסות בתחום שמושך אותם ביותר, אך יחד עם זאת עובדים בשיתוף פעולה עם טכנולוגיות אחרות. העבודה בקורס תיעשה בצוותים, כאשר בכל תקופה קצרה יופקו תוצרים שונים. 
התלמידים יתנסו  במהלך הקורס במירב האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות, ומהן יבחרו את המתאימות להם ביותר בכדי להפיק את תוצר הגמר: מסך ירוק, רחפן, מצלמת גו פרו 360, 
קידוד בתלת מימד, Tinkercad, Co spaces, פוטושופ ועוד.
סוגי תוצרים אפשריים לבחירה במהלך השנה: וידאו קליפ, סרטון שיווקי, משחק וירטואלי, תשדיר שירות, משאל רחוב, סרט קצר, רקע למשחק מחשב ועוד. 
הקורס פתוח גם לתלמידים שלמדו אותו בעבר. 


ד"ר דרור קפוטא ​​

קורס סדנאי - מדעי והנדסי שמטרתו להעמיק בתחומים שנלמדים ביסודי מבחינת המורכבות והאתגר.
בחלק הראשון של הקורס נבנה בכל שיעור פרויקט קצר באחד משלושה תחומים – אוריגמי, פאזלים/מבנים גאומטריים תלת ממדיים, וצעצועים מכניים שונים. בחלק השני של הקורס נתחלק לצוותים: כל צוות יבחר פרויקט גדול ומאתגר יותר, יעבוד עליו מספר שיעורים ויאפשר לנו לערוך תערוכה קטנה בסוף השנה.
העבודה תעשה בחומרים יומיומיים או בעזרת ערכות ייעודיות. השאיפה היא לאפשר לתלמידים כמה שיותר עצמאות ובחירה לגבי מה שיעשו במהלך השיעור, כקבוצה או כיחידים.
למי מתאים הקורס? כל מי שאוהב לעבוד עם הראש והידיים במקביל (ולשמוע מוזיקה תוך כדי) – מוזמן!

ירון אלון

"משפט זה הוא שקר!" – האם משפט זה הוא אמת הוא שקר?
בקורס זה נבין מהם פרדוקסים לוגיים ונבחן פרדוקסים שונים. 
בחלק הראשון של הקורס נלמד את עקרונות החשיבה ההגיונית, נחשוף את המרכיבים הלוגיים של השפה, נלמד כיצד לתרגם מהשפה שאנו דוברים לשפה הלוגית ובכלל מה הקשר בין שפה טבעית לשפה פורמלית. 
בחלק השני נשתמש במה שלמדנו בחלק הראשון כדי להבין ואף לנסות להגיב לכמה מהפרדוקסים המפורסמים ביותר כגון פרדוקסים של עמימות, הפרדוקס של ראסל, פרדוקס השקרן ועוד. 
הקורס ישים דגש חזק על פיתוח מיומנות של טיעון, על פיתוח יכולת הפשטה ויכולת יצירתית.



אייל לי און

הקורס יקנה לתלמידים יכולות התבטאות בכתב ובע"פ ואת היכולת לשווק רעיון או מוצר כלשהוא.
הקורס יכלול :
מבוא לפרסום ושיווק 
כתיבה קראטיבית 
יכולת הנעה לפעולה ושיכנוע 
צילום קליפים קצרים בסלולאר
תירגול כתיבה וסטורי טלינג 
ניתוח קמפיינים וכדומה
על המרצה: אייל לי און - איש רדיו פרסום ותקשורת וותיק . בוגר גלי צה"ל , שימש בשלל תפקידי ניהול ברדיו חיפה מנכ"ל רדיו צפון וברדיו נאס בשפה הערבית .מרצה במכללת אורנים .היה שותף בכמה מיזמי תקשורת בדיגיטל.​
Footer Mobile