המרצים שלנו

מיקי מוטולה  
ד"ר מיקי מוטולה

מייסד המרכז לפדגוגיה מתבוננת וקשיבות באורנים

עבדתי כפסיכולוג קליני שנים רבות. בזכות הלימודים בבית ספר למנהיגות חינוכית עשיתי הסבה לחינוך והוראה והגעתי לאורנים. ברוב חיי המקצועיים בניתי חציצה בין החיפוש הרוחני אותו התחלתי בשנות השבעים במסגרת קבוצות גורדייף בפאריז לבין הטיפול הפסיכולוגי וההוראה. הקמתי את המרכז לפדגוגיה מתבוננת כדי לנסות להסיר מחיצות אלו בתוכי ובסביבתי החינוכית.
עבורי הייעוד של הפדגוגיה המתבוננת הוא להחזיר לחינוך ולהוראה את הנשמה היתרה, לתת אישור לאנשי חינוך להביא את עצמם במלוא הווייתם למפגש החינוכי, ולצאת להרפתקה מלאת אתגרים ויצירתיות. 

גלעד גולדשמידט  
ד"ר גלעד גולדשמידט


מחנך מורה ושותף בבית הספר ולדורף הרדוף, ממייסדי חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי) בישראל ושנים רבות יו"ר הארגון הארצי. כיום מרצה במכללות דוד ילין, אורנים ותל חי לנושאים: חינוך אלטרנטיבי, חינוך בהשראה רוחנית ושילוב אומנויות בחינוך ומלווה בתי ספר אלטרנטיביים.
שואף להפרות את מערכת החינוך ואת סדר היום של הילדים בגנים ובבתי הספר באומנות, עבודות יד, יציאה לטבע ואלמנטים רוחניים שונים.
משלב בהוראתו איכויות בהשראה רוחנית כמו: שיח מעגלי, התכוונות פנימית, מדיטציות, מעגלי הקשבה וכיו"ב. 

קיריל שלחוביץ  
קיריל שלחביץ


חוקר תודעה ותהליכי עיבוד מידע של ילדים עם הפרעת קשת האוטיזם, מלווה ילדים ומנחה משפחות עם צרכים מיוחדים. כיום מלמד בחוג לחינוך מיוחד במכללת אורנים קורסים בנושא הפרעת האוטיזם, התמודדות עם התנהגות מאתגרת, ניהול כיתה והתפתחות אישית בתפקיד המחנך.
פדגוגיה מתבוננת עבורי היא גישה חינוכית המשתדלת לראות קודם כל את הצרכים של התלמידים ושל המורים במערכת. מחנכים המלמדים בגישה זו שמים בראש סדר העדיפויות את ההתפתחות האישית הפסיכולוגית־רוחנית של תלמידיהם ושל עצמם.
למיטב הבנתי איכות החיים של כולנו תלויה בהיותנו בני אדם בעלי ערכים עם תפיסת עולם רחבה המבוססת על ידע שרלוונטי לחיים עצמם. ההוראה שלי בגישה זו נעשית באמצעות מפגש בין חומרי הלימוד התיאורטיים ובין חייו האישיים של הלומד, תוך חקר אישי וגילוי ההדהוד הפנימי של הלומד עם חומרים אלה.  

קרן אילאיל  
אילאיל קרן


מוזיקאית, אשת חינוך  מוזיקלי וחוקרת התפתחות מוזיקלית בגיל הרך. מרצה במסלולי הגיל הרך באורנים ובבית ברל.
בשנים האחרונות נפתחה דרכי בחיים ובחינוך, אל ההתבוננות והמדיטציה, גם כדרך לחוות מציאות באופן מיטיב, וגם כדרך לתקשר עם אחרים על בסיס של אהדה ללא שיפוט וביקורת. כחלק מדרך זו עברתי גם את קורס המיינדפולנס למרצי מכללת אורנים, ואני לוקחת חלק בקבוצת המרצים שמתרגלת בכל שבוע.
כאנשי חינוך המצמיחים אנשי חינוך, הפדגוגיה המתבוננת נותנת לנו ארגז כלים שונה וייחודי, אשר מאפשר להכיר בערך האנושי ובפוטנציאל הטמון בתלמידינו. במקום להעריכם באופן מספרי והשוואתי, מתרחבת הראייה אל הכרה בתרומתם הייחודית ונפתחים ערוצים חדשים לעבודה חינוכית, שלצד ההישגים הלימודיים מצמיחה ומפרה התפתחות אישית, בדרכים אישיות.
עבור החינוך המוזיקלי והמוזיקה כביטוי אנושי רגשי, מאד מתאים סוג כזה של התבוננות, אשר כולל תקשורת לא מילולית, הבעה אנושית מפותחת וקבלת האחר באהדה. שמחה ומתרגשת עם הקמתו של המרכז לפדגוגיה מתבוננת באורנים ורואה בכך פתח לאפשרויות חינוכיות ולשינוי תודעה בכלל הציבור.

זוהר פורשיאן  
זוהר פורשיאן


מי אני?
איש חינוך היפר-אקטיבי... מורה להיסטוריה וגיאוגרפיה, מדריך פדגוגי ומרצה ביחידה להכשרת מורים של הפקולטה לחינוך במכללת אורנים. דוקטורנט בקתדרה ללימודי אמל"ט - החוג להיסטוריה כללית שבאוניברסיטת חיפה (התמקדות באתנו-היסטוריה של תרבויות אמריקה הקדומה). כמו כן עוסק כמאמן אישי, מדריך סדנאות ODT ומנחה קבוצות לפיתוח מקצועי, חשיבה יצירתית, גיבוש והעצמה של צוותים ומנהלים במוסדות חינוך ובארגונים עסקיים. טייל ותיק ומרצה על מסעות, נופים ותרבויות עתיקות של מקומות נידחים ברחבי הגלובוס. מעבד מוזיקלי, מנחה ומלווה להקות ומקהלות.

אז, מה היא פדגוגיה מתבוננת עבורי?
היא כזו שאני משתדל ככל יכולתי לשלב כחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית והפדגוגית שלי כמורה, כמורה וכמנחה קבוצות. אני מאמין כי התבוננות מהותית, פנימה, אל תוך התהליכים שאנו עוברים בכל תחום או היבט בחיים עשויה להביא אותנו לחידוד ההבנות והתובנות הקשורות לאופק ההתפתחות של כל אחד מאיתנו - בין אם עוסקים בתוכן וידע פדגוגי, ובין אם עוסקים בהתפתחות מנטאלית ורוחנית.
כמורה, אני משתדל לעשות שימוש מהותי בכלים מן הפדגוגיה המתבוננת, ה-NLP, הדמיון המודרך, המדיטציה, שילוב המוסיקה בכלים חיים ועוד, וזאת במסגרת המפגשים שלי עם תלמידיי בבית הספר ואף עם הסטודנטים ככל שהדבר מאפשר. אני מוצא את הדבר כתשתית חיונית לשיפור הריכוז, האינטראקציה החיובית בין המשתתפים והעצמת הקבוצות, וכן לעיבוד המידע אליו אנו נחשפים.
לפני כארבע שני פיתחתי סדנאת מדיטציה ייחודית - "המסע הקדום של בני המאיה" - בה המשתתפים יוצאים לתהליך התבוננות עמוק, מדיטטיבי ומנטאלי בעזרת שביליה השונים של פילוסופיות עתיקות מאמריקה התיכונה. את הסדנה זכיתי להעביר במספר מקומות בארץ.


אילנית פינטו דרור  
אילנית פינטו דרור


מי אני?
מרצה בהכשרת מורים וחברת צוות בתכנית להכשרת מנהלי בית ספר, מכללת אחוה ואבני ראשה. בוגרת בית ספר למנהיגות חינוכית מנדל ובעבר מנהלת תיכון לחינוך מיוחד המיועד לבני נוער בעלי קשיים נפשיים. עוסקת בפדגוגיה מתבוננת - בקידום ובטיפוח רגשות במרחב הבית ספרי כאמצעי לשגשוג אישי, לאקלים של התפתחות ולמידה וליצירת שיויון הזדמנויות. 


Footer Mobile