טופס נייח

מיומנה של מנחה בתכנית אתגרים

אפרת פרננדס - מרכז קמה באורנים  
אפרת פרננדס

יועצת ארגונית ומנחה בצוות מנחי חינוך-קהילה, מרכז ק.מ.ה
efrat.w.f@gmail.com


​סוף קיץ תש"פ, ואני מסכמת "שנת אתגרים", במובנים רבים.

תכנית אתגרים היא תכנית שאני אוהבת במיוחד. לא זו בלבד שהיא מקדמת העצמת מנהיגות של מורים, נושא חשוב לכשעצמו, אלא שהתכנית בנויה באופן שמותאם ורלוונטי לכל מסגרת חינוכית בה מתקיימת. ובנקודה הזו - כשהחיבור מדויק, כשמתבססת מערכת יחסי אמון ושותפות – הדברים האמיתיים קורים, בתווך המופלא הזה שבין אנשים למשימות.

במסגרת התכנית זכיתי ללוות השנה ארבעה בתי ספר נפלאים. ארבעה מנהלים ומנהלות שונים זה מזה בתכלית, ארבעתם מנהיגים חינוכיים, חדורי תחושת שליחות ורצון לקדם, לשפר, להעצים, לאפשר. כביכול מובן מאליו, כשמדובר במנהלי ומנהלות בתי ספר, אבל לא תמיד זה המצב. זכיתי.

העצמת מנהיגות של מורים
אז איך היה?
לא שציפינו לשנה פשוטה, אבל גם לא תיארנו לעצמנו שתהיה כזו מורכבת... שנה שתכנית 'אתגרים' נכתבה בדיוק למענה. על קצה המזלג, אני משתפת כאן בתהליך אחד מבין הארבעה, שהתקיים בבית ספר הרב תחומי עמל אלוג'דאן, כסרא-סמיע. תהליך ארוך שכלל בניית אמון, תקשורת וחיבור בינאישי, העצמה, יזמות ועל הדרך גם קורונה...

מטרת התהליך, כפי שהוגדרה יחד עם מנהלי בתי הספר, היתה חיזוק הרצף השש-שנתי ויצירת חיבור בין מורי חטיבת הביניים למורי החטיבה העליונה. לצורך כך, בחרנו לבנות שני צוותי פעולה מעורבים המורכבים ממורי שתי החטיבות. זו לא היתה החלטה שגרתית, מאחר ורובם המכריע של צוותי אתגרים מורכבים מנבחרת של צוות המורים האורגני בכל בית הספר,  אלא שכאמור, בין עקרונות תכנית אתגרים נמנים רלוונטיות והתאמה לצרכי השטח וכן הקפדה על הלימה בין תוכן לתהליך. לכן כאשר המטרה היא יצירת חיבור בין בתי הספר, התהליך חייב היה לשקף אותה.

אז מה, בעצם, היה שם לאורך השנה?
  • התחלנו את השנה בהיכרות ותיאום ציפיות בינינו לבין עצמנו ולבין התכנית ומטרותיה.
  • עסקנו ביצירתיות ובחשיבה מחוץ לקופסה, גם כאשר הקופסה נתונה ומוכתבת.
  • שוחחנו על רצוי מול מצוי - הקשיים במערכת החינוך בכלל ובבית הספר בפרט אל מול החלומות והערכים שלנו.
  • ביקרנו בתיכון האנתרופוסופי שקד בקרית טבעון, כדי לראות מרחב חינוך שונה ולבחון אלו שאלות ותובנות עולות אצלנו.
  • שוחחנו על תקשורת, חשיבותה, איך הדברים נראים בהיעדרה - מה כל אחד/ת מאיתנו צריך/ה מן הצוות ויחד עם זאת מה אנחנו מוכנים לתת?
  • תרגלנו הקשבה ודיברנו על פרשנות והקשיים שפרשנות זו עלולה לייצר עבורנו.
  • עסקנו בפרואקטיביות, במעגלי הדאגה וההשפעה (הפרטיים, החינוכיים, הקהילתיים).
  •  דיברנו על האופן הנכון להגדרת המטרות שלנו (מודל SMART), תוך הבנת התוצר הרצוי ועמידה על מדדי ההצלחה שיאפשרו לנו מעקב ובקרה.

לא תמיד היה פשוט. היו רגעים ואירועים שהצריכו עצירה, בירור, חשיבה, דיון וחישוב מחדש. אבל תמיד היה אותנטי, נוכח, מצמיח ובעיקר - מכל הלב.

כחלק מהתהליך, עבדנו על יוזמות שהצריכו חשיבה משותפת, למידת עמיתים ועבודת צוות. זאת כדי לחזק את הצוותים וליישם הלכה למעשה את ההתנסות והלמידה שהתקיימו במפגשים. מטרת היוזמות היתה לייצר חיבור בקרב המורים של שתי החטיבות ולחזק את הרצף השש-שנתי ואת תחושת השייכות שלהם לארגון אחד, בעל מטרה משותפת.

תכנית מנחה אתגרים באורנים
צוותי אתגרים התחלקו לקבוצות/זוגות והחלו בתכנון סדנאות לשם יישום היוזמות, בהתאם לחוזקות ונטיות ליבם של המורים עם חיזוק מהקבוצה הכוללת, במקומות בהם עלה הצורך. עשינו SWOT ליוזמות, במהלכו ניסינו להבין כיצד מתמודדים עם הקשיים הצפויים ועם האיומים באמצעות החוזקות וההזדמנויות שלצידנו. בחנו מה יקרה כשנצליח ואיך הדבר ישפיע על צוות אתגרים, על צוות המורים, על בית הספר ועל הקהילה כולה.

צוות ראשון בחר לבנות יום שיא שיתופי ומגוון המורכב מארבע סדנאות - סדנת ספורט, סדנת יצירתיות, סדנת ODT  וסדנת בישול. חברי הצוות אחראים על התוכן, חלוקת תפקידים, מיקום, הגדרת לוח זמנים, משאבים נדרשים ועל הנחיית הסדנאות. בכל סדנה ישתתפו מורים משתי החטיבות, כאשר כל מורה יבחר את 2 הסדנאות המועדפות עליו באמצעות שאלון מקוון.

הצוות השני בחר לחזק את החיבור השש-שנתי באמצעות סדרת מפגשים שנתית, אשר יתקיימו אחת לחודש לכל צוות מורי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה במקביל. הצוות התחלק ל - 5 זוגות, כאשר כל זוג ינחה קבוצה קבועה של כ - 15-18 מורים משתי החטיבות.
היוזמות מוכנות וצוות אתגרים מחכה ומצפה להוציא אותן לפועל ברגע שההנחיות יאפשרו זאת.

זוהי תכנית אתגרים. היא אינה הצגת יחיד, כי אם מושתתת, במהותה, על שותפות אמיתית. וכשהשותפות הזו מתקיימת, כולם יוצאים נשכרים – לא רק הצוותים, בתי הספר, המנהלים, הקהילה, תלמידים והורים – גם המנחה. אני יכולה להעיד על עצמי כי גם אני זכיתי לשנה של פיתוח מקצועי איכותי ממש, הודות לשותפים הנהדרים שלי, כל אחד ואחת בדרכו ובדרכה.

תוך כדי תהליך - ויחד עם העולם כולו - התמודדנו עם הקורונה, שמצד אחד דחקה אותנו לקיר ויצרה אילוצים שלא צפינו אבל מצד שני, הוציאה מהצוות יצירתיות ופרואקטיביות אשר הביאו לשיתופי פעולה בין ההנהלה, הצוות המוביל, צוות המורים כולו, תלמידים והורים באופן יעיל ומכיל שרק מצב משברי יכול לייצר, בפרק זמן קצר כל כך.

מנצלת את ההזדמנות להודות מכל הלב להנהלת מרכזי הפסג"ה במע'אר ובפקיעין, לארבעת מנהלי ומנהלות בתי הספר ולצוותים הסופר-איכותיים, שאני גאה ללוות בשלוש שנות התכנית, על פתיחת הבית והלב!

זו היתה השנה שהיתה. ואיך תראה תשפ"א בתכנית אתגרים?

היא כנראה תהיה מורכבת מאתגרים ושמחות, מהצלחות ומחישובי מסלול מחדש. מה שבטוח הוא שהמנהיגות החינוכית-קהילתית שנדאג ליצוק לתוכה, היא זו שתוביל ותנתב את הדרך ותעשה אותה הכי נכונה ומותאמת לנו.

מחכה ומצפה! 😊
אפרת פרננדס

Footer Mobile