טופס נייח

בניית צוות חינוכי מוביל בבית הספר- עשה/י זאת בעצמך

קמליה סגל – מובילת תכנית אתגרים, מרכז ק.מ.ה מכללת אורנים
ד"ר נירית קורן לורנס – מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

  • מתי בפעם האחרונה קמתם בבוקר ולא יכולתם לחכות לישיבת צוות?
  • מתי בפעם האחרונה הרגשתם שבוער בכם לקדם מהלכים שתכננתם או רעיון חינוכי שאתם רוצים לממש?
  • מתי ביצעתם משימת עבודה בצוות שהיה איכותי ומקצועי כי כל אחד תרם את חלקו על הצד הטוב ביותר והתוצר היה "פצצת אנרגיה" שהשפיעה באופן מיטבי על מקום העבודה שלכם?
  • מתי הרגשתם שקבוצת המורים שאתם חלק ממנה היא כמו משפחה? שאתם חשים באחריות לעמיתים שלכם כמו לבני משפחה ושהם עושים זאת כלפיכם?  שאתם מוגנים ואהובים ויכולים להגיד ולהעלות סוגיות בכל נושא מבלי שישפטו אתכם?

כל אחד מאיתנו היה כנראה רוצה לעבוד, ללמד ולצמוח בסביבת עבודה כזו.

במאמר זה נתאר כיצד תכנית אתגרים – פיתוח מנהיגות ביניים בבתי ספר יכולה לשנות את האופן שבו צוות חינוכי פועל, וניתן כמה עקרונות שגם אתם תוכלו להפעיל בבית הספר שלכם כדי לייצר צוות של ממ"ש (משמעותי, מחויב ושייך).

1.    מהי תכנית אתגרים?
ההחלטה לצאת לדרך עם התכנית לפיתוח מנהיגות פדגוגית במגזר דובר הערבית התקבלה לפני חמש שנים במסגרת החלטת ממשלה 922. מטרות העל של התכנית היא פיתוח מנהיגות מעשית בקרב עובדי ההוראה בדרגי הביניים ולעודד תרבות חינוכית של מצוינות ויזמות, מטרות שתהוונה גשר להעצמת החברה הערבית ולצמצום הפערים הקיימים. במסגרת התכנית נבחר בכל בית ספר צוות מורים (עד 10) אשר מקבל ליווי והנחייה במהלך שלוש שנים רצופות. בשנה הראשונה הדגש הוא על העצמה אישית ומקצועית וגיבוש קבוצת מורים פעילה ולומדת; בשנה השנייה המיקוד הוא בגיבוש וביצוע יזמה בית ספרית; ובשנה השלישית מקדמת התכנית גיבוש וביצוע יזמה אזורית-שיתוף פעולה של מספר בתי ספר בקהילה.

2.    למה לי מנהיגות ביניים עכשיו?
פיתוח מנהיגות ביניים בית ספרית משפיעה במידה ניכרת על קידום הישגי התלמיד בבית הספר, על קידום תהליכים פדגוגיים איכותיים ופורצי דרך ועל תחושת השלומות (well being) בקרב המורים והתלמידים. מנהיגות ביניים חזקה בבית הספר עובדת בשיתוף פעולה מלא ביחד עם (ולא לצד) המנהלים ויכולה להביא את בתי הספר למקומות שרק ניתן לחלום עליהם אם מנהלים יעבדו לבד. מנהיגות ביניים כוללת את בעלי התפקידים בבית הספר (רכזי שכבות, רכזים מקצועיים, יועצת ועוד) וכן מורים שרואים עצמם כמובילים ואינם נושאים בתפקיד פורמאלי. אלו לצד אלו פועלים ביחד בשיתוף פעולה מלא והדוק עם ההנהלה (מנהלים וסגני מנהלים) על מנת להוציא לפועל את החלומות, היוזמות, התכניות הפדגוגיות, הרגשיות והחברתיות של בית הספר הנגזרים מהחזון, הערכים והתרבות (הנרטיב) הבית ספרי.

ככזו, קבוצת מנהיגות הביניים, היא לא "ביניים" אלא מהווה את חוד החנית של הארגון החינוכי - קבוצת הדגל הבית ספרית שעם השקעה נכונה ומיטיבה יכולה לעשות פלאים בבית הספר.

לדוגמא, בחט"ב אבן חלדון בטמרה התגבש צוות מורים (9 במספר) שתכנן ויזם 4 פרויקטים בית ספרים אשר נותנים מענה לנוער בסיכון והדרה. למשל: פרויקט שבו קבוצת תלמידים בשכבת ט' מלמדים דיירי מעון לחוסים סמוך לבית הספר, קרוא וכתוב. לתלמידים ניתנה הדרכה וליווי של מורה מצוות אתגרים ויועצת בית ספר, נבנתה תכנית לימודים מסודרת ביחד עם התלמידים כך שיוכלו ללמד ולחנוך את הדיירים במעון. התלמידים קיבלו חיזוק משמעותי גם מבחינה פדגוגית וגם מבחינה רגשית (הערך של לתת למען האחר בקהילה) וגם דיירי המעון הרוויחו קשר משמעותי עם התלמידים. פרויקט נוסף בהובלת צוות אתגרים נקרא אבן חלדון TV- או במילים אחרות טלוויזיה קהילתית/בית ספרית. בבית הספר יתלו 2-3 מסכי טלוויזיה שיהוו פלטפורמה דיגיטלית להודעות שותפות, ציון ימי הולדת לתלמידים ולמורים, פרסום אירועים משמעותיים, חידונים, כתבות אקטואליה ועוד. הצוות שיעבוד על כתיבת התכנים בנוי ממורים ותלמידים בבית הספר. ערך המעורבות וחופש הביטוי באים לידי ביטוי באופן בולט בפרויקט הזה כאשר גם במקרה הזה התלמידים המעורבים הם תלמידים בסיכון והדרה.

3.    העקרונות והתכנים המובילים את תכנית אתגרים
התכנית מושתתת על מספר עקרונות פעולה המנחים את אופן העבודה; ועל מספר צירי ליבה המנחים את תוכן העבודה. עקרונות הפעולה וצירי הליבה שזורים זה בזה ומשפיעים זה על זה לאורך כל התכנית.

עקרונות הפעולה (האופן שבו הפעולה נעשית) הם:
  • קהילתיות בצוות: דגש ומיקוד בקשרים בין המשתתפים, היכרות מעמיקה ויצירת רשת חברתית חזקה
  • האדם שמאחורי התפקיד: המורים הם המשאב החשוב ביותר של בית הספר. כל מורה הוא עולם ומלואו של יכולות, מיומנויות, ידע וחלומות.
  • מתחילים תמיד מהמורים: יציאה לפעולה מתוך בירור פנימי וקבוצתי של המורים על הדברים החשובים להם ואשר אותם הם רוצים לשנות.
  • שוויון וסימטריה: כל המורים שווים במקומם ויכולת השפעתם על פעולות הקבוצה, מטרותיה ומשימותיה במסגרת התכנית.
  • שותפות: פועלים יחד למען השגת מטרה או לביצוע משימה משותפת. שותפות בתהליכי קבלת החלטות, כמו גם בביצוע משימות שונות. חיבור בין יכולות, דיסציפלינות ותפקידים מגוונים.
  • סטינג (מסגרת): זמן, תדירות מבנה ומשך המפגשים הינם קבועים וידועים מראש.

צירי הליבה (תוכן העבודה) הם:
  • ערכים: בין זהות אישית, מקצועית וארגונית. בירור פנימי של כל מורה על עולם הערכים והזהות האישית, הזיקה לחזון וערכי בית הספר ויצירת זהות קבוצתית המושתתת על הקשר ביניהם.
  • העצמה אישית: מרחב בטוח להתנסות ויישום של נכסים ויכולות אישיים תוך קבלת משוב מקבוצת עמיתים. מתן כלים לזיהוי נכסים אישיים והזדמנות לפתח יכולות חדשות.
  • מנהיגות: המורה כמוביל חינוכי, המניע לפעולה ומייצר השפעה על סביבתו. הקניית מושגי יסוד, מודלים וסגנונות מנהיגות וכיצד מתחברים לעבודה החינוכית של מורים מובילים בבית הספר.
  • הובלת שינוי: ייזום, תכנון וביצוע של תהליך המוביל שינוי. למידה אישית על האדם בתוך שינויים, הכרות עם מודלים ותיאוריות בהובלת שינוי ארגוני וזיהוי הפערים בין המצוי לראוי.

4.    אז איך עושים את זה בפועל? עשו זאת בעצמכם/ן!
אגדנו/אספנו 10 פעולות שניתן לבצע בכל בית ספר על מנת לבנות ולחזק קבוצת מנהיגות מובילה בבית הספר:

עיקרון/ליבהפעולה
קהילתיות בצוות

סבב קבוע בתחילת מפגש או בסופו, אשר בו עונים הנוכחים על שאלת הנחיה. בכל מפגש השאלה משתנה. ניתן לקיים במליאת הקבוצה או בזוגות/שלישיות.

דוגמא לשאלות:

  • לו הייתה לי שעה אחת נוספת ביממה, מה הייתי עושה?
  • איזה מין תלמיד הייתי?
  • לו לא הייתי מורה, מה הייתי עושה?
  • רגע מצחיק/מרגש/משמעותי מהשבוע האחרון
האדם שמאחורי התפקיד "מורה מציג עולמו": בכל מפגש מורה אחד מקבל 10 דקות להציג את עצמו ואת עולמו בכל דרך שיבחר: סיפור, שיר, משחק, חפץ, הפעלה
מתחילים תמיד מהמוריםבואו נחלום: יצירת קולאז' אישי מתמונות מתוך כתבי עת ו/או בעזרת צבעים על תמונת המציאות הרצויה אותה אנו רוצים לראות בבית הספר בסוף התהליך
שוויון וסימטריה

בכל מפגש מורה אחר אחראי על...

  • הבאת כיבוד
  • סיכום /פרוטוקול מפגש
  • סבב פתיחה
שותפותניסוח של חזון קבוצתי (תמונת עתיד) המוסכם על כולם
סטינג (מסגרת)ישיבה במעגל, במרחב הנחשב "נייטרלי" כגון: חדר מורים; חדר צוות מקצועי; מרחב למידה אחר וכדומה.
ערכים וזהותמשחק סולם הערכים: כל אחד בוחר 10 ערכים המובילים אותו; כל זוג מנסה להסכים על 5 ערכים משותפים; כל הקבוצה צריכה להסכים על 5 ערכים מובילים.
העצמה אישיתמשלוח מתנות: כל אחד נותן למישהו אחר בקבוצה מתנה מתוך הנכסים האישיים שלו. למשל: שיעור בישול; סיור ביישוב; עזרה במיומנויות מחשב; החלפת גלגל; וכד'.
מנהיגותאני והמנהיג שלי: כל מורה קובע פגישה אישית לשיחה עם דמות חינוכית/מנהיגותית מעוררת השראה עבורו מההווה או העבר (מורה-עמית, מנהל/רכז, מורה מהעבר; אישיות מהתחום החברתי/קהילתי ביישוב או בארגון אחר וכד')
הובלת שינוי הרצאת אורח של מישהו מחוץ לבית הספר אשר הוביל שינוי חברתי/חינוכי

Footer Mobile