טופס נייח

יום החינוך הבינלאומי 2021

לחינוך יש את הפוטנציאל הרב ביותר לשמש כמנוף עבור הקהילה
רשמים מיום החינוך הבינלאומי 2021
שרית כלפון סגל  
שרית כלפון סגל

מובילת אירועי יום החינוך הבינלאומי, מרכז ק.מ.ה

את יום החינוך הבינלאומי שחל ב-24.1.21 בחרנו לציין תחת הנושא חינוך בונה קהילה בונה חינוך, שהוא ליבת העשייה שלנו במרכז לקהילה, מנהיגות והשראה. היום נפתח במסע בתערוכה וירטואלית של כרזות, שבאמצעותן הציגו קהילות, ארגונים, רשויות ומוסדות חינוך מכל הארץ מיזמים ופעילויות, שעסקו בחיבור בין חינוך לבין קהילה בימי הקורונה והאתגרים שהציבו.

מהמסע עלו שלוש מגמות מובילות:
1.  היציאה אל המרחבים שבחוץ מאפשרת מענה יצירתי למפגשים חינוכיים, שממלאים את החלל שנוצר עקב הקפאת הלימודים הסדירים במוסדות החינוך
2.  ביישובים שבהם מתקיימות התארגנויות התנדבותיות בדרך שגרה, היה קל יותר להמשיך לפעול ולהוביל פעילויות חינוכיות בשעת חירום
3.  שילוב של תושבים בוגרים, בעלי מקצוע רלבנטי, בפעילויות למען חינוך ילדי היישוב תורם לשלומות רב-דורית ונותן מענה למגוון של צרכים קהילתיים מעבר לחינוך

היום המשיך במפגש מקוון עם  ד"ר שרה שדמי-וורטמן, אשת חינוך ומומחית בין-לאומית לבינוי קהילה, על מהות התפיסה של חינוך בונה קהילה בונה חינוך.

נקודות מרכזיות שעלו במפגש:
1.  לחינוך יש את הפוטנציאל הרב ביותר לשמש כמנוף עבור הקהילה
2.  בית הספר הוא ארגון בקהילה שיכול להתנהל בשיטה קהילתית כמו כל ארגון אחר. הוא יכול לבחור להיות בית ספר כ-קהילה - להתנהל כקהילה באופן פנימי, או בית ספר ב-קהילה - להשפיע על הקהילה ולעמוד לרשותה, זאת בנוסף ליחסי הורים-בית ספר.
3.  בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההזדמנויות לבינוי קהילה במרחב העירוני הן גדולות יותר בהשוואה למרחב הכפרי, מכיוון שאין בהכרח זיקה בין צפיפות הרשת החברתית למאפייני המגורים. ייתכנו רשתות חברתיות צפופות גם במרחב עירוני 'דליל' ולהיפך

לירון זכאי, מנהלת תחום השדה החינוכי בק.מ.ה, שהובילה את היום בשיתוף עם 'קהילת חינוך 2020', מוסיפה: "קשרים ושיתופי פעולה בין מערכת החינוך הפורמלית ומערכות החינוך הקהילתיות-חברתיות חיוניים ליכולת של ילדים ובני נוער להפיק מהן את המרב. בית הספר הוא חלק מן המארג החברתי של האזור בו הוא קיים. שנת הקורונה הוכיחה לנו באופן מאוד ברור שבמקומות שבהם קיימת שותפות בין גורמי החינוך, הכוללים את המשפחות, את בתי הספר ואת המערכות הקהילתיות-חברתיות, ניתן מענה חינוכי מיטבי לילדים בתנאים הקיימים, זאת בהשוואה למקומות שבהם יש הפרדה בין מערכות החינוך".

לחצו לצפייה בתערוכה הווירטואלית ובמפגש המלא עם ד"ר שרה שדמי-וורטמן
Footer Mobile