טופס נייח

מדרום לבנון לקהילה וירטואלית

דני עבודי - מרכז קמה באורנים  
עופר ברקן

מנחה בינוי קהילה, שדמות

הפעם האחרונה שבה הייתי בלבנון הייתה באפריל 1998. מאז נשארו לי זיכרונות וחברים.

חברים
"סיפורים לא קלים לקריאה מחזירים אותי לשם", כתב לי חבר לנשק לפני מספר חודשים, והוסיף קישור שמזמין לקבוצת פייסבוק. כמו אלפים רבים ששירתו בלבנון ישבתי מרותק במשך שבועות רבים מול הפוסטים שנכתבו בקבוצה, מחפש את בני התקופה שלי, קורא סיפורים - חלקם מצחיקים, חלקם קורעי לב, חלקם הזויים ומוטרפים, חלקם מוכרים ומזכירים נשכחות, וכולם נוגעים בבשר החי. זר לא יבין זאת. כמעט כל פוסט החל בתודה למקימי הקבוצה וכמה טוב שסוף-סוף קמה קהילה כזו.

קהילה
נתבונן לרגע על המושג קהילה, שמשמעותו לא תמיד ברורה. חלק מההגדרות מתייחסות לקבוצת אנשים עם עניין ורקע משותפים, הגדרות נוספות עוסקות בקשר פנים אל פנים, שמתקיים במשך תקופה ארוכה, ואחרות מציינות תחום גיאוגרפי משותף, תרבות, נורמות, טקסים ועוד.
אנו חיים בעידן מרתק. שינויים טכנולוגיים, חברתיים ותרבותיים כה רבים מתרחשים בעשורים האחרונים, עד שנראה כאילו עברו אלפי שנות היסטוריה. עד לפני 200 שנה מרבית האנשים התגוררו במשך כל חייהם באותו הכפר, הכירו את אותם האנשים וחיו חיי קהילה מלאים. אבולוציה של מאות אלפי שנים בנתה את הקהילה כצורך בסיסי בחיינו. בעולם המודרני, בעיקר בערים, אנו מרגישים את החוסר בקהילה המקומית, אך הוא מתמלא בקהילות עניין או בנושא משותף, וישנן גם קהילות שמתקיימות ברשת (Ellis et. Al., 2004; Goodspeed, 2017). האם קהילה און-ליין היא קהילה אמיתית? הדעות חלוקות והדבר תלוי בגורמים רבים.
כמעט כל אחד מאיתנו משתייך כיום למגוון של קבוצות ומעגלים חברתיים ותעסוקתיים. במשך החיים נוצרים אלפי קשרים בין-אישיים, אשר שונים זה מזה בסוג הקשר, בעומקו ובאורך הזמן שלו. בנוסף, אנו עדים להתפתחות של סוגים שונים של קהילות (Ohler, 2010):
  • הקהילה המקומית שבה אנחנו מתגוררים - ארוכת טווח וכוללנית, ונוגעת במגוון תחומי החיים: כגון עבודה, לימודים, משפחה ועוד
  • קהילת נושא ועניין משותף - נטולת שיוך גיאוגרפי, גמישה יותר ולוקחת חלק בממד אחד של חיינו למשך תקופה מוגבלת
  • קהילה וירטואלית - יכולה להיווצר ברגע ולמות ברגע. נוגעת בהיבט מאוד ספציפי של חיינו ובאופן צר מאוד, יחד עם עוד עשרות קבוצות וקהילות אליהן אנחנו משתייכים

אם כך, האם יש צורך לחשוב מחדש על מושג הקהילה? האם קהילה יכולה להתקיים למשך מספר חודשים בלבד? האם מפגש וירטואלי בודד יכול להיחשב כקהילה? המאמר אינו מספק תשובה של נכון או לא נכון. מטרתו היא לחדד את המושג קהילה דרך עיניו של אדם שהקים קבוצת פייסבוק, שחרגה מגבולות האינטרנט.

מרכז קמה באורנים

גבולות האינטרנט
הבמאי אייל שחר, ששירת כקצין הנדסה קרבית, עובד בימים אלה על סדרת דרמה שעלילתה מתרחשת בתקופה שבה שהה צה"ל בלבנון. הוא הקים את קבוצת הפייסבוק 'סיפורים מלבנון – מה שקרה במוצבים' במטרה להבין את חוויית השירות בלבנון מבעד לעיניהם של לוחמים לשעבר.
"פתחתי קבוצת מיקוד דיגיטלית בתחילת תקופת הקורונה, לצורך יצירת הסרט", מספר אייל. "אחרי כמה ימים קיבלתי אלפי בקשות לכניסה לקבוצה. בהתחלה לא רציתי לפתוח את הקבוצה לכולם, אבל זה היה חזק ממני. קצב הצמיחה היה לא נורמלי, הכמות הכפילה את עצמה כל יום".
זוהי דוגמה לכך שיש קשר ותקשורת בין חברים בקבוצה, גם אם רבים הם צופים וקוראים פסיביים (כמו בכל קהילה). יש נושא משותף משמעותי וזיכרון קולקטיבי לגבי מקומות, אירועים ומורשת, ולמרבה הצער יש גם הרבה שכול ופוסט-טראומה. "זה היה מגה-עוצמתי, סוחף, מרגש וממכר. רמת הדופאמין עלתה בטירוף במסגרת הקבוצה", מספר אייל. כמי שחווה את הקבוצה הזו, קשה לומר שהוא מגזים או מעצים את הסיטואציה, אלא אפילו להפך. הסיפורים, שסחטו דמעות וגם צחוק, חיכו 20 או 30 שנה ויותר, וכנראה שהודחקו חזק כל כך, עד שהתפרצו כמו קפיץ שהוחזק בעל כורחו ושוחרר לרגל 20 שנה ליציאה מלבנון. "המעורבות הייתה מאוד גבוהה יחסית לקבוצות אחרות", אומר אייל, וכאן בעצם טמונה מהות הקהילה - חיבור משמעותי בין אנשים.
הקבוצה היא תופעה ייחודית בעולם: "בדקתי בפייסבוק העולמי, הם אומרים שזו פעם ראשונה שנפתחה קבוצה של יוצאי צבא, שיש בה סיפורים מתקופת השירות", מוסיף אייל. אז לא רק עגבניות שרי ומובילאיי, אנחנו חלוצים בתחום נוסף. אך האם כל העוצמה הזו נשארת בעולם הוירטואלי? לא בהכרח לדברי אייל: "קבוצות רבות שקמות בעולם הדיגיטלי מחפשות גם את המרחב הפיזי. בנוסף, העמדה של פייסבוק היא שכל קבוצה היא קהילה".

האם קבוצת פייסבוק היא קהילה?
ישנן קהילות שקיימות במקביל בשני העולמות – האמיתי והווירטואלי. כך למשל, קבוצת הפייסבוק של נהלל או החברים של גליסיה בצפון ספרד (שמובחנת בשפה ובתרבות שונות). אלו קהילות מקומיות, בעלות היסטוריה מפוארת, שהוסיפו ממד וירטואלי להחלפה של חוויות ודעות ולפרסום הודעות. זוהי פלטפורמה נוספת שמאפשרת לתושב להרגיש שייך ולחזק את הקשר שלו למקום. המקומי והווירטואלי במקרים אלה אינם סותרים, אלא מחזקים אחד את השני (Ohler, 2010). תקופת הקורונה מוכיחה שאין תחליף למפגש פנים אל פנים, אבל שיחות זום יכולות בכל זאת לשמש כפלטפורמה משלימה לשימור ולחיזוק קשרים.
קהילות אחרות יכולות להתחיל כפלטפורמה דיגיטלית ומשם לעבור לעולם האמיתי. לדוגמה, קבוצות כגון חובבי רכיבה על אופנועי שטח, שהתחילו מהחלפת חוויות ועצות והגיעו גם למפגשים בשטח; תנועה לביטול הברקזיט, כלומר ליצירת שינוי בעולם הפוליטי; קבוצת הנשים מאמאצחיק וקהילת האבות 'אבא פגום', שהצלחתן ברשת הביאה גם לנוכחות שלהן בעולם האמיתי. מתוך תיאור של קבוצת 'אבא פגום': "מהר מאוד הקבוצה הפכה לקהילה אשר הצליחה לחצות את גבולות הרשת ולגרום לשינוי של ממש בחברה הישראלית. טוב הלב והנכונות לעזור ולתרום הפכו לשם דבר ברחבי הארץ. ערכנו מפגשים, שימחנו ילדים בבתי חולים, הופענו בכל ערוצי הטלוויזיה והבמות האפשריות, ערכנו קמפינגים ומפגשי סוף שבוע בארץ, התארגנו לטיול בחו"ל, ובכל יום אנחנו חושבים איך אפשר להמשיך להציף את העולם באהבת חינם."
כך גם קבוצת סיפורים מלבנון – הפרסום של הקבוצה האיץ והעצים תהליכים כגון פרסום הסרט 'מלחמה ללא שם', מפגשי לוחמים ואף התארגנות וקמפיין לתביעה מהממשלה להכיר בשירות ברצועת הביטחון כמלחמה, תביעה אשר התקבלה בחיוב על ידי משרד הביטחון.

מדד נוסף לקהילה הוא המשכיות לאורך זמן. רשתות דיגיטליות יוצרות חיבורים ארעיים - קבוצת פייסבוק קמה ברגע, יכולה להתעצם מהר אבל גם להיכחד מהר. "ידענו שאנחנו טרנד", אומר אייל בכנות, "זה הצליח הרבה בגלל הסגר בתקופת הקורונה, ובגלל ציון 20 שנה ליציאה מלבנון". אליס ועמיתיו מאפיינים קהילה דיגיטלית ככזו שמתקיימים בה קשרים מעמיקים לאורך תקופה משמעותית Ellis et. Al., 2004)), אך מהו אורכה של 'תקופה משמעותית', שבמהלכה מתעצבת קהילה ועומדת בזכות עצמה כקהילה דיגיטלית? מכיוון שזהו זמן לא מוגדר, קשה לקבוע האם פורום וירטואלי שנמשך ימים, שבועות או חודשים הוא קהילה.


אייל שחר - מרכז קמה באורנים  
אייל שחר

מקים קבוצת סיפורים מלבנון


סיכום
פורום שנוצר ומתקיים במרחב הווירטואלי, עם מידה של אנונימיות, אינו משתווה לקהילה החולקת מרחב פיזי ומפגשים פנים אל פנים, מקיימת חיי תרבות משותפים וחולקת היסטוריה וערכים. אך כמו בעולם האמיתי, גם בזה הדיגיטלי יש רצף ומגוון הכוללים גם קבוצות בעלות מאפיינים קהילתיים. יתרה מזאת, לא ניתן להתעלם מכך שהקשרים של רבים מאיתנו כיום הם וירטואליים. לעיתים המרחב הדיגיטלי הוא כלי למטרות בעולם האמיתי, אך יש פעמים בהן הוא עצמו הופך לאמיתי.
אנו יודעים שהאנושות משתנה ויחד איתה משתנים גם מושגים בעולם הקהילות. הישענות על מושגים ישנים תהיה לא רלוונטית לעולם של המאה ה-21 ולכן יש צורך לחדד מחדש תפיסות והנחות יסוד.


מראי מקום:
Ellis, D., Oldridge, R. & Vasconcelos, A. (2004). Community and virtual community. In B. Cronin (Ed.), Annual Review of Information and Science and Technology, Vol. 38, 145-186. Medford: Information Today
Goodspeed, R. (2017). Community and Urban Places in a Digital World. City & Community, vol 16 (1), 9-15
Ohler, J. B. (2010). Digital Community, Digital Citizen. United States: Library of Congress Cataloging


Footer Mobile