עם תחילתה של שנת הוראה חדשה, אנו – מורי המורים – נתקלים באתגר לא פשוט: רבים מתהליכי הפיתוח המקצועי עתידים להתקיים בלמידה מרחוק. אם מדובר בקבוצה שעבדנו איתה בעבר, כבר יש הכרות בסיסית ומבנה קבוצתי קיים. אך אם זו קבוצת מורים חדשה, כיצד רותמים את הקבוצה לפעולה דרך הזום? איך בונים ומגבשים קבוצה שמעולם לא נפגשה פנים אל פנים?
המחשבות הראשונות הן: "אי אפשר"; "זה אף פעם לא יהיה אותו הדבר"; "לא ניתן ליצר קבוצה ולבנות קשרים בין המשתתפים דרך הזום"; "המסך מייצר ניכור ומחסום שלא ניתן לשבור"; ועוד ועוד.
אז נכון. זה לא אותו הדבר, אבל יש הרבה מה לעשות. יש מגוון של דרכים, פעולות ורעיונות המאפשרים ליצור תהליכים קבוצתיים, דינמיים ובינאישיים גם במפגשים של למידה מרחוק.
היום קיימת הבנה היא כי תהליכי למידה, פיתוח ויצירה הינם אפקטיביים יותר כאשר נעשים במסגרת צוותית - קבוצתית. דוגמא מובהקת לכך היא מגמת "
קהילות הלמידה" של משרד החינוך בתהליכי פיתוח מקצועי. אך גם בארגונים עסקיים, חברתיים, סביבתיים, התנדבותיים או אחרים, ברור היום כי השתייכות לצוות או לקבוצה - גם כאשר המשימה היא אישית - היא מרכיב חשוב מאוד התורם ל
אפקטיביות הארגונית, לתחושת שלומות (well-being) של העובד ויציבות מקום העבודה.
אז כדי להניע תהליך של בניית צוות או השתלמות מורים שבה יש חשיבות למעורבות ופעלתנות של המשתתפים, יש לתהליך יצירת קבוצה (או, כפי שקוראת לזה גלית לוי מ
Fresh Blue, "לקוון קבוצה") תפקיד חשוב ומרכזי. ישנם מספר עקרונות בסיסיים אשר יסייעו לכם להתחיל לבנות קבוצה במרחב המקוון: