עורך תוכן [3]

ניוזלייטר קמה - מנהיגות קהילה

בניית צוות חינוכי מוביל בבית הספר - עשה/י זאת בעצמך

קמליה סגל – מובילת תוכנית אתגרים, מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים
ד"ר נירית קורן לורנס – מרכז ק.מ.ה, מכללת אורנים

  • מתי בפעם האחרונה קמתם בבוקר ולא יכולתם לחכות לישיבת הצוות?
  • מתי בפעם האחרונה הרגשתם שבוער בכם הצורך לקדם מהלכים שתכננתם, או רעיון חינוכי שאתם רוצים לממש?
  • מתי ביצעתם משימת עבודה עם צוות שהיה איכותי ומקצועי, מכיוון שכל אחד תרם את חלקו בצורה הטובה ביותר, והתוצר היה "פצצת אנרגיה", שהשפיעה באופן מיטבי על מקום העבודה שלכם?
  • מתי הרגשתם שקבוצת המורים שהינכם חלק ממנה היא כמו משפחה? שאתם חשים אחריות כלפי העמיתים שלכם כמו לבני משפחה, והם חשים זאת כלפיכם?  שאתם מוגנים ואהובים, ויכולים להעלות סוגיות בכל נושא מבלי שישפטו אתכם?

כל אחד מאיתנו היה רוצה כנראה לעבוד, ללמד ולצמוח בסביבת עבודה כזו.
במאמר זה נתאר כיצד תוכנית אתגרים – פיתוח מנהיגות ביניים בבתי ספר יכולה לשנות את האופן שבו צוות חינוכי פועל, ונציע מספר עקרונות שגם אתם תוכלו להפעיל בבית הספר שלכם, כדי לבנות צוות של ממ"ש (משמעותי, מחויב ושייך).

1.    מהי תוכנית אתגרים?
ההחלטה לצאת לדרך עם התוכנית לפיתוח מנהיגות פדגוגית במגזר הערבי התקבלה לפני חמש שנים, במסגרת החלטת ממשלה 922. מטרות העל של התוכנית הן פיתוח מנהיגות מעשית בקרב עובדי ההוראה בדרגי הביניים ועידוד תרבות חינוכית של מצוינות ויזמות. מטרות אלה תהוונה גשר להעצמת החברה הערבית ולצמצום הפערים הקיימים. במסגרת התוכנית נבחר בכל בית ספר צוות מורים (עד 10), אשר מקבל ליווי והנחייה במשך שלוש שנים רצופות. בשנה הראשונה הדגש הוא על העצמה אישית ומקצועית וגיבוש קבוצת מורים פעילה ולומדת; בשנה השנייה המיקוד הוא על גיבוש וביצוע יוזמה בית-ספרית; בשנה השלישית מקדמת התוכנית גיבוש וביצוע של יוזמה אזורית -שיתוף פעולה בין מספר בתי ספר בקהילה.

2.    למה לי מנהיגות ביניים עכשיו?
פיתוח מנהיגות ביניים בית-ספרית משפיעה במידה ניכרת על קידום הישגי התלמיד בבית הספר, קידום תהליכים פדגוגיים איכותיים ופורצי דרך ויצירת תחושה של שלומות (well being) בקרב המורים ובקרב התלמידים. מנהיגות ביניים חזקה בבית הספר עובדת בשיתוף פעולה מלא ביחד עם (ולא לצד) המנהלים, ויכולה להצמיח את בתי הספר ולהביאם למקומות שלא יוכלו להגיע אליהם אם המנהלים יעבדו לבד. מנהיגות הביניים כוללת בעלי תפקידים בבית הספר (רכזי שכבות, רכזים מקצועיים, יועצת ועוד) וכן מורים שרואים את עצמם כמובילים, אך אינם נושאים בתפקיד פורמלי. אלו וגם אלו עובדים בשיתוף פעולה מלא והדוק עם הנהלת בית הספר (מנהלים וסגני מנהלים), על מנת להגשים את החלומות, היוזמות, התוכניות הפדגוגיות, התוכניות הרגשיות והתוכניות החברתיות של בית הספר, הנגזרים מהחזון, הערכים והתרבות (הנרטיב) הבית-ספרי.
קבוצת מנהיגות הביניים אינה "ביניים", אלא היא חוד החנית של הארגון החינוכי - קבוצת הדגל הבית-ספרית, שעם השקעה נכונה ומיטיבה יכולה לחולל פלאים.
 בחטיבת הביניים אבן חלדון בטמרה התגבש צוות מורים (9 במספר) שתכנן ויזם ארבעה פרויקטים בית-ספריים, אשר נותנים מענה לנוער בסיכון והדרה. לדוגמה: פרויקט שבו תלמידים משכבת ט' מלמדים קרוא וכתוב לדיירי מעון לחוסים הסמוך לבית הספר. התלמידים קיבלו הדרכה וליווי על ידי מורה מצוות אתגרים ועל ידי יועצת בית הספר, אשר גם בנו עימם תוכנית לימודים מסודרת, כך שיוכלו ללמד ולחנוך את הדיירים במעון. התלמידים קיבלו חיזוק משמעותי הן מבחינה פדגוגית והן מבחינה רגשית (ערך הנתינה לאחר בקהילה),  ודיירי המעון הרוויחו אף הם מהקשר המשמעותי עם התלמידים. פרויקט נוסף בהובלת צוות אתגרים נקרא 'אבן חלדון TV' - טלוויזיה קהילתית/בית-ספרית. בבית הספר יתלו מספר מסכי טלוויזיה, שיהוו פלטפורמה דיגיטלית למידע שוטף, לציון ימי הולדת של תלמידים ושל מורים, לפרסום אירועים משמעותיים, לחידונים, לכתבות אקטואליה ועוד. הצוות שיעבוד על כתיבת התכנים מורכב ממורים ומתלמידים בבית הספר. בפרויקט זה באים לידי ביטוי ערכים של מעורבות וחופש ביטוי, כאשר גם כאן מעורבים תלמידים בסיכון והדרה.

3.    העקרונות והתכנים המובילים את תוכנית אתגרים
התוכנית מושתתת על מספר עקרונות פעולה שמנחים את אופן העבודה, ועל מספר צירי ליבה שמנחים את תוכן העבודה. עקרונות הפעולה וצירי הליבה שזורים זה בזה ומשפיעים אחד על השני לאורך כל התוכנית.

עקרונות הפעולה
​קהילתיות בצוות
​דגש ומיקוד בקשרים בין המשתתפים, היכרות מעמיקה ויצירת רשת חברתית חזקה
​האדם שמאחורי התפקיד
​המורים הם המשאב החשוב ביותר של בית הספר. כל מורה הוא עולם ומלואו של יכולות, מיומנויות, ידע וחלומות.
​מתחילים תמיד מהמורים
​יציאה לפעולה מתוך בירור פנימי וקבוצתי של המורים על הדברים החשובים להם ואשר אותם הם רוצים לשנות.
​שוויון וסימטריה
​כל המורים שווים במקומם ויכולת השפעתם על פעולות הקבוצה, מטרותיה ומשימותיה במסגרת התכנית.
​שותפות
​פועלים יחד למען השגת מטרה או לביצוע משימה משותפת. שותפות בתהליכי קבלת החלטות, כמו גם בביצוע משימות שונות. חיבור בין יכולות, דיסציפלינות ותפקידים מגוונים.
​סטינג (מסגרת)
​זמן, תדירות מבנה ומשך המפגשים הינם קבועים וידועים מראש.


צירי הליבה

​ערכים
​בין זהות אישית, מקצועית וארגונית. בירור פנימי של כל מורה על עולם הערכים והזהות האישית, הזיקה לחזון וערכי בית הספר ויצירת זהות קבוצתית המושתתת על הקשר ביניהם.
​העצמה אישית
​מרחב בטוח להתנסות ויישום של נכסים ויכולות אישיים תוך קבלת משוב מקבוצת עמיתים. מתן כלים לזיהוי נכסים אישיים והזדמנות לפתח יכולות חדשות.
​מנהיגות
​המורה כמוביל חינוכי, המניע לפעולה ומייצר השפעה על סביבתו. הקניית מושגי יסוד, מודלים וסגנונות מנהיגות וכיצד מתחברים לעבודה החינוכית של מורים מובילים בבית הספר.
​הובלת שינוי
​ייזום, תכנון וביצוע של תהליך המוביל שינוי. למידה אישית על האדם בתוך שינויים, הכרות עם מודלים ותיאוריות בהובלת שינוי ארגוני וזיהוי הפערים בין המצוי לראוי.

קהילה - מנהיגות
4.    אז איך עושים זאת בפועל? עשו זאת בעצמכם!

אגדנו 10 פעולות שניתן לבצע בכל בית ספר, על מנת לבנות ולחזק קבוצת מנהיגות מובילה:

עיקרון/ליבה פעולה
קהילתיות בצוות

סבב קבוע בתחילת מפגש או בסופו, אשר בו עונים הנוכחים על שאלת הנחיה, אשר משתנה בכל מפגש. ניתן לקיים את הסבב במליאת הקבוצה או בזוגות/שלישיות.

דוגמאות לשאלות:
לו הייתה לי שעה אחת נוספת ביממה, מה הייתי עושה?
איזה תלמיד הייתי?
לו לא הייתי מורה, מה הייתי עושה?
רגע מצחיק/מרגש/משמעותי מהשבוע האחרון

האדם שמאחורי התפקיד "מורה מציג את עולמו": בכל מפגש, מורה אחד מקבל 10 דקות כדי להציג את עצמו ואת עולמו, בכל דרך שיבחר: סיפור, שיר, משחק, חפץ או  הפעלה
מתחילים תמיד מהמורים בואו נחלום: יצירת קולאז' אישי, בעזרת תמונות מתוך כתבי עת ו/או צבעים, של תמונת המציאות הרצויה אותה אנו רוצים לראות בבית הספר בסוף התהליך
שוויון וסימטריה

בכל מפגש מורה אחר אחראי ל...
הבאת כיבוד
סיכום/פרוטוקול מפגש
סבב פתיחה

שותפות ניסוח של חזון קבוצתי (תמונת עתיד) המוסכם על כולם
סטינג (מסגרת) ישיבה במעגל, במרחב הנחשב 'ניטרלי', כגון: חדר המורים; חדר הצוות המקצועי; מרחב למידה אחר וכדומה
ערכים וזהות משחק 'סולם הערכים': כל אחד בוחר 10 ערכים המובילים אותו; כל זוג מנסה להגיע להסכמה על 5 ערכים משותפים; כל הקבוצה צריכה להגיע להסכמה על 5 ערכים מובילים
העצמה אישית משלוח מתנות: כל אחד נותן למישהו אחר בקבוצה מתנה מתוך הנכסים האישיים שלו. למשל: שיעור בישול; סיור ביישוב; עזרה במיומנויות מחשב; החלפת גלגל וכדומה
מנהיגות אני והמנהיג שלי: כל מורה קובע פגישה אישית עם דמות חינוכית/מנהיגותית המהווה השראה עבורו, מההווה או מהעבר (מורה-עמית, מנהל/רכז, מורה מהעבר, אישיות מהתחום החברתי/קהילתי ביישוב או בארגון אחר וכדומה)
הובלת שינוי הרצאת אורח של אדם מחוץ לבית הספר, אשר הוביל שינוי חברתי/חינוכי

בהצלחה!
Footer Mobile