external studies Contact

הכיתה כמערכת קבוצתית

מרצה בתכנית: איריס אוסטפלד
קוד קורס: 50700

מועדי המפגשים: (30 שעות)
כל  8 המפגשים יהיו בני 4 שעות אקדמיות (מלבד מפגש אחד בן שעתיים) ויתקיימו
בסמסטר ב' בימי ד' בשעות 16.00 – 19.15.
המועדים: 20.2, 27.2, 13.3, 20.3, 27.3, 3.4, 10.4 17.4 (יתכנו שינויים במידת הצורך)

רציונל
כיתה היא קבוצה הגדולה מסך חלקיה. כל קבוצה עוברת תהליך דינמי שמשפיע הן על התפתחות הפרטים בתוכה והן על תפקודה כשלם. הבנה עמוקה של התהליכים הקבוצתיים המתרחשים בכיתה מעניקה למורה כלים להתמודד עם התרחשויות פרטניות וקבוצתיות במהלך השיעורים ומחוצה להם.
בהסתכלות קבוצתית, המורה הוא מנהיג ומנחה של קבוצות. בכוחו לנתב את הכיתה למצבים מגדלים ומחזקים. הבנת התהליך הקבוצתי תאפשר לו לחוש נינוח ובטוח יותר נוכח מצבים קופנליקטואליים, להגיב באופן מדויק יותר לצרכי התלמידים כפרטים ולצורכי הכיתה כמכלול, ולהימנע מליפול ל'מלכודות' שקבוצה עשויה לזמן לעומד בראשה.

מטרת הקורס
  • לימוד מושגי מפתח בתיאוריות של הנחיית קבוצות
  • התנסות בתהליכים קבוצתיים בתוך הקבוצה הלומדת תוך פיתוח דרכי התבוננות בהם והבנתם
  • הקניית כלים לביצוע התערבויות נכונות בתהליכים הקבוצתיים המתרחשים בכיתה, מתוך מטרה לחזק הן את הכיתה כיחידה אורגנית והן את התלמיד במרחב הכיתתי
  • חשיפת המורה לתהליכי הגדילה וההעצמה שמאפשרת עבודה קבוצתית מתוך התנסות שלו עצמו בתהליך

דוגמאות לנושאים שיילמדו
  •  תהליכים התפתחותיים של קבוצות ודרכים להתנהלות המורה עמם
  • תפקידים שפרטים מגלמים בקבוצה ואפשרויות התנועה ביניהם
  • משאלות והתנגדויות בקבוצה
  • המורה כסמכות
  • תפקידי המורה כמנחה קבוצה

אופן הלמידה
  • הלמידה תשלב למידת חומרים תיאורטיים, דיון בהם ועבודה סדנאית בשילוב כלים בהבעה ויצירה
  • בתום הקורס יידרשו המורים להגיש עבודה אינטגרטיבית שתשלב הבנה תיאורטית, רפלקסיה על התהליך האישי שנחווה במרחב הקבוצתי, ניתוח התהליך שעברה הקבוצה, ודרכים ליישום החומר הנלמד בעבודת ההוראה בכיתה.



ביבליוגרפיה (ייתכנו שינויים במהלך הקורס)
  • וויטקר, דורותי סטוק, 1985, "מאפייני הקבוצה כמדיום לעזרה". בתוך רוזנווסר, נאווה (עורכת ראשית) 1997, הנחיית קבוצות, מקראה. תרגום: לירון נתן. ירושלים. המרכז לחינוך קהילתי ע"ש חיים ציפורי.
  •  וויניקוט, ד. ו., 1995, משחק ומציאות. תל-אביב: עם עובד

  • זיו, י. ובהרב, י. (2009). מסע קבוצתי. תל אביב: גל.
יאלום א. ולשץ מ. (2005). טיפול קבוצתי – תיאוריה ומעשה. כנרת זמורה ביתן דביר. פרק 1: הגורמים המרפאים בקבוצה עמ' 21-38
  • מקנזי, ר"ק וו"ג ליווסלי, 1983, "מודל התפתחותי של טיפול קבוצתי קצר מועד". בתוך רוזנווסר, נאווה (עורכת ראשית) 1997, הנחיית קבוצות, מקראה. תרגום: לירון נתן. ירושלים. המרכז לחינוך קהילתי ע"ש חיים ציפורי.
  • קובלר רוס, אליזבט, 1993, לחיות עם המוות: על חשוכי המרפא והנוטים למות, על קרובי משפחתם, רופאיהם והאחריות המטפלות בהם. תל אביב: צ'ריקובר.
  • רונזוסר, נ. ונתן, ל. (1997). קבוצה מהי – מושגי יסוד בפסיכולוגיה חברתית. בתוך נ. רוזנווסר ול. נתן (עורכים),  הנחיית קבוצות: מקראה. ירושלים: המרכז לחינוך קהילתי ע"ש חיים ציפורי. פרק 1, עמ' 11-30.
  • תודר, מ. וחיים ו. (2006) "הקבוצה בארץ המראות". מקבץ, כרך 11, גליון 1 עמ'  35-54.


Footer Mobile