רכזי התוכנית
מתווה ההכשרה
בשנת תשפ"ו יפעלו במקביל 10 קהילות למידה בתחומים שונים של שפה וספרות ערבית.
*פתיחת הקהילות מותנית באישור תקציבי של משרד החינוך
גישות חדשות בהוראת ספרות חט"ב וחט"ע | וופא מועדי | מנחים: גאדה אבו סאלח ורביע שעלאן
גישות חדשות בהוראת ספרות חט"ב וחט"ע | וופא מועדי | מנחים: גאדה אבו סאלח ורביע שעלאן - 60 ש"א
יום בשבוע: רביעי
תאריכי מפגשים: פרונטלי: 12.11.25 | 19.11.25 | 26.11.25 | 3.12.25 | 10.12.25 | 17.12.25 | פרונטלי: 7.1.26 | 14.1.26 | 28.1.26 | 11.2.26 | 25.2.26 | פרונטלי: 11.3.26 | 16.4.26 | 13.5.26 | 20.5.26 | פרונטלי: 3.6.26
קוד תכנית: 46821
לחצו להרשמה >>
הבעה בכתב בעידן ה-AI | וופא מועדי | מנחה: גאדה אבו סאלח
60 ש"א
יום בשבוע: שני
תאריכי מפגשים: פרונטלי: 17.11.25 | 24.11.25 | 1.12.25 | 15.12.25 | 22.12.25 | פרונטלי: 19.1.26 | 26.1.26 | 9.2.26 | 9.3.26 | 16.3.26 | פרונטלי: 13.4.26 | 20.4.26 | 18.5.26 | 1.6.26 | פרונטלי: 15.6.26
קוד תכנית: 46822
לחצו להרשמה >>
קהילות למידה מקצועיות בבתי הספר
בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך תפיסה של קהילות למידה מקצועיות בבתי הספר. המשמעות היא, חיבור בין כלל בעלי העניין לאחריות משותפת למעשה החינוכי. קהילת מורים לומדת הינה קהילה של מספר מורים הנפגשת באופן קבוע ופועלת יחד. המורים בקהילה חוקרים, מפתחים ולומדים את מעשה ההוראה שלהם בהתאמה לצרכים העולים מהשטח בהוראת המקצוע ובזיקה לפרויקט/תהליך משותף אותו הם רוצים להטמיע/להוביל. במקביל יוצרים ביניהם קשרים אישיים ומקצועיים משמעותיים.
הכשרה זו מבקשת להעמיק ולשפר את מקצועיות עובדי ההוראה בפעולה במודל קהילות בבית הספר.
במגזר הערבי והדרוזי בפרט, נדרשים ייסוד והשרשת מבנה קהילה/קהילה מקצועית לומדת והחדרתה לתודעת קהל המורים. במהלך הכשרה ירכשו המשתתפים ידע תיאורטי מעמיק על מהות הזיקה בין קהילה וקהילתיות לבין תהליכי למידה ועבודה בבית הספר. לצד הידע, יכירו ויתנסו בכלים מעשיים לפעולה בקהילה במרחב הבית-ספר ומחוצה לו.
שני עוגנים מרכזיים מאפיינים את התכנית: העוגן החברתי- מארג היחסים בין המורים. העוגן המקצועי- התפתחות מקצועית של כל מורה בקהילה המקצועית הלומדת.
ההכשרה מכוונת לבניית קהילת המורים המושתת על אקלים בטוח, שותפות ואחריות משותפת ללמידה.
התכנית פועלת בשיתוף מכון מופ"ת.
זוהי הכשרת המשך עבור מנחי הקהילות, אשר עוסקים החל משנת תשפ"א ביצירת קהילות למידה בשפה ערבית, בגיבוש קהילת המנחים, מיומנויות הנחייה והעמקה בתחום הוראת השפה הערבית. מתוך הכשרה זו, בכל שנה צומחות קהילות למידה נוספות, המונחות ע"י מנחים מובילי קהילות המודרכים ע"י ד"ר אליף פראנש ורוני וילדר בקהילת מנחים מובילים.
מטרות התכנית - מטרות מקצוע מטעם המפמ"ריות לשנת תשפ"ה:
- ייסוד והשרשת מבנה קהילה/קהילה מקצועית לומדת בחברה הערבית ושימוש במבנה בשדה החינוכי.
- קהילתיות כשיטה - המורה כמאפשר ויוצר קהילות למידה בתוך בית הספר ומחוצה לו ע"פ עקרונות הפעולה הבאים: שותפות, משימה ויחסים, וולנטריות ורב-מימדיות. חיזוק מיומנויות של שותפות, עצמאות ופרו-אקטיביות בקבוצה ובשדה החינוכי.
- יצירת רשת קהילות מקצועיות לומדות בתחומים שונים בשפה הערבית. בניית רשתות של אנשי מקצוע באמצעותן ניתן לשתף פעולה ולתמוך זה בזה, לשתף בידע, ברעיונות ודילמות מקצועיות.
חיזוק מיומנויות של שותפות, עצמאות ופרו-אקטיביות בקבוצה ובשדה החינוכי.
- למידה, חקר ופיתוח של מעשה ההוראה של המורים בהתאמה לדרישות המקצוע ולצרכים העולים מהשטח (חקר הפרקטיקה).
- צמצום פערים לימודיים בתחומי השפה הערבית
- השפעה רחבה על מורי המקצועי בהיבטים של:
אוריינות שפתית (ידע, מיומנויות, ערכים)
פיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית
צמצום פערים לימודיים בתחומי השפה הערבית