חלקה הראשון של התוכנית עוסק בהוראה מותאמת. התוכנית מתמקדת בזיהוי של מטרות למידה ומעודדת אחריות, גמישות ומעורבות, תוך ייצור סביבת למידה מותאמת אישית והתייחסות להיבטים של ידע, קוגניציה ורגש. באמצעות רכישת ארגז כלים להוראה, הבנת חשיבות הדיוק בהוראה, הגברת המודעות ומתוך הפעלת חשיבה וביקורת כלפי אמצעי הוראה/למידה שונים (משחקים, שימוש בטכנולוגיה, כרטיסי ניווט, משחקי תנועה ועוד) הבוגרים הופכים למורים טובים יותר היודעים להעריך ידע באופן מעמיק וללמד באופן מותאם.
בוגרי הקורס רוכשים ידע רחב ומעמיק שכולל הבנה של מושגים והיכרות עם מגוון אביזרים, משחקים, סביבות למידה ודרכי הוראה.
הבוגרים יכולים לאפיין תלמידים בנושאים של קריאה, כתיבה וחשבון ועל סמך הערכה מעמיקה, תוך הבנת הסיבות לטעויות או לקושי, לדייק ולהתאים תוכנית עבודה מגוונת הנשענת על חוזקותיו, מאפייניו, קשייו והעדפותיו של הילד שמולם.
חלקה השני של התוכנית עוסק באבחון דידקטי ובו נלמדות פרקטיקות לזיהוי של יכולות קוגניטיביות, כגון: חשיבה ועיבוד מידע, כישורי קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, חשבון, זיכרון והתארגנות, ככלי לסיוע באיתור הסיבות לכשלים לימודיים. התוכנית הייחודית באורנים מבוססת על אבחונים אשר מתבצעים לפי נורמות תואמות גיל וכן אבחונים דינמיים על פי תורתו של פוירשטיין. שילוב זה יוצר כלי עוצמתי המשמש לבחינה של תפקוד התלמיד ולהתייחסות למדד ההשתנות ביכולותיו. התכנים בתוכנית מתעדכנים מדי שנה, בהתאם להתפתחות שדה המחקר בתחום, ומשלבים ידע תיאורטי וידע יישומי עדכניים כבסיס לניתוח של ממצאים, לקביעה של אבחנה, לבנייה של תוכנית עבודה מותאמת ולהכוונה לגורמי טיפול מתאימים. כלי האבחון הנלמדים במסגרת הקורס, ובראשם ערכת אבחון א'-ת' להערכה של תפקודי קריאה וכתיבה, אשר פותחה באגודת 'ניצן', הינם כלים מתוקננים הכוללים נורמות מדויקות תואמות גיל וכיתה.
במהלך קורס האבחון הדידקטי עובר כל סטודנט תהליך שמשמעותו להפוך ממורה למאבחן והוא מעניק כלים להוראה ולקידום של תלמידים מתקשים ושל תלמידים לקויי למידה. מאבחנים דידקטיים מסייעים לילדים להתגבר על הקשיים הנגרמים כתוצאה מהפרעות הלמידה ולהצליח.
הסטודנטים ילמדו כיצד לאבחן את הקשיים הקוגניטיביים בתחומים כגון שפה, קריאה, כתיבה, מתמטיקה ומיומנויות עיבוד נוירו-פסיכולוגיות ובנוסף ילמדו ויתנסו בשימוש בדרכי הערכה והתערבות ובכלי הוראה ייחודיים מקדמי למידה, המותאמים להוראה לתלמידים לקויי למידה, באופן פרטני ובקבוצות קטנות. מאבחנים דידקטיים יוכלו לעבוד במקצועם הן בשעות פרטניות בבתי הספר והן בעבודה במכונים פרטיים.
במהלך התוכנית ייבנה לכל סטודנט תיק מקצועי ובו כל כלי האבחון, כולל הסבר מפורט על דרך ההעברה של הכלים.
טלי איילון - מעניינת, רלוונטית, קשובה, חושפת אותנו למגוון רחב של חומרים וכלים. כן ירבו כמוה.
על עובד ההוראה להגיש בקשה, 45 יום מראש, למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.