טופס לנייח

הקורסים בתוכנית

תקצירי הקורסים תשפ"ו (2025-2026)​
קורסי חובה שנה א'​

בשנים האחרונות התפתחו מרחבי למידה טכנולוגיים חדשניים וביניהם טכנולוגיית מציאות מדומה. טכנולוגיה זו מאפשרת ללומדים להיטמע באופן אימרסיבי בפעילות ו/או באירוע בו הם נמצאים ו/או חווים.
הקורס הנוכחי יכלול חשיפה לתיאוריה ולפרקטיקה הקשורים למציאות מדומה ושימושיה בתחום החינוך. תערך בחינה של ישומונים ייעודיים בתחום החינוך ושימוש של משחקים וסימולציות בהוראה ובלמידה. כמו כן, נדון באתיקה במרחב הווירטואלי ובאינטראקציות בין פרטים הנוכחים במרחב זה.
במהלך הקורס, סטודנטים יזהו נושא או בעיה בתחום הדעת שלהם ששימוש במציאות מדומה עשוי לתת ערך מוסף ללימוד שלו.

הקורס יעסוק בתפיסות פדגוגיות חדשניות הנגזרות ממודל 'פדגוגיה מוטת עתיד' ומתווה החינוך של ה-OECD 2030. תכני הלימוד בקורס ישאבו מידע משלושה תחומים מרכזיים; חקר המוח - נוירו-פדגוגיה, למידה חברתית רגשית וטכנולוגיות למידה חדשניות ובכללן בינה מלאכותית יוצרת להשלמת התמונה החינוכית העתידנית. הסטודנטים/ות יובילו את תהליכי הלמידה, ההוראה וההערכה בקורס.
הקורס יתנהל באופנים מגוונים וישלב פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות מגוונות.​

קורס זה חושף את הסטודנטים לתיאוריות, מודלים, כלים ועקרונות בתהליכי אפיון, עיצוב, פיתוח הטעמה והערכה של כלים ויישומים טכנו-פדגוגיים בתהליכי למידה והוראה. במהלך הקורס, הסטודנטים ייחשפו לעקרונות בעיצוב חווית משתמש וממשקי למידה. בנוסף, ייחשפו הסטודנטים לשיקולים אתיים באפיון ממשקי חווית משתמש, כמו גם לעקרונות בעיצוב אוניברסלי בלמידה (UDL).
הקורס משלב שני ביקורים בחברה מתעשיית ה-EdTech הכוללים מפגשים עם מעצב.ת חווית משתמש והיכרות עם סביבת העבודה וכלי העבודה של המעצב.ת. 

מערכת החינוך נמצאת בשנים האחרונות בחיפוש מתמיד אחר התאמתה לצרכי המשק והכלכלה של המאה ה- 21 . לשם כך אנו עדים ליוזמות שונות הן ברמה הלאומית והן ברמה הפרטנית אשר מנסות להתוות למערכת החינוך מאפיינים חדשים או נוספים, על ידי הטמעת תוכניות לימוד חדשות, פדגוגיות חדשניות וטכנולוגיות מתקדמות וכל אלה במרחבי למידה מיושנים או משולבים בתכנון מחודש של מרחב הלמידה הבית ספרי. כל הניסיונות עדיין לא צלחו ליצירת מדיניות ברורה ומוסכמת להובלת שינויים.
הקורס יחשוף את הסטודנטים.יות עם הצורך בהובלת שינויים במערכת החינוך ברמה הלאומית, היישובית והבית ספרית. במהלך הקורס יתקיימו במקביל: תהליכי למידה לרכישת ידע תאורטי במנהיגות, הכרת מודלים לשינוי, הובלת השינויים והטמעתם. כמו כן יתקיימו מפגשים עם מובילי שינויים ברמות השונות, וכן סיורים במערכות חינוך שהתמודדו עם שינויים.
הקורס מיועד לסטודנטים לתואר שני בהובלת שינויים במערכת החינוך, סטודנטים שהינם מורים או בעלי תפקידים במערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית ומעוניינים ללמוד כיצד ליזום, ולהנהיג שינויים משמעותיים בכל מרכיבי מערכת החינוך במדינת ישראל. 

המחקר הכמותי במדעי החברה מבוסס על עקרונות ופרוצדורות המתווים דרכי חשיבה ופעולה. מטרות הקורס הן להנחיל את עקרונות המחקר הכמותי ואת דרכי החשיבה האופייניים לו, ללמוד מושגים וכלים בסיסים הדרושים לעריכת מחקר כמותי ולפתח אוריינות להתמצאות במאמרים המבוססים על מחקר כמותי. במסגרת הקורס נלמד ונתרגל בחירה של שאלת מחקר, גזירת השערות מחקר, ניתוח נתונים וכתיבת דו"ח מחקר.

קורסי חובה שנה ב'​

 המחקר האיכותני הוא חקר תופעה מתוך נקודת המבט הסובייקטיבית של אלו החווים אותה. הוא מבקש לגלות את האמת; לא אמת אחת אולטימטיבית, אלא את ה"מציאות" כפי שהיא נתפסת, מורגשת ונחווית. הרצון להבין לעומק את נקודת המבט של האחר, הופך את המחקר האיכותני לרלוונטי לחקר תהליכי ההוראה והחינוך. מטרת הקורס היא להקנות כישורים לביצוע מחקר איכותני באמצעות:
1 . הכרת פרדיגמת המחקר האיכותני ומאפייניה
2. התנסות בביצוע מהלכים מרכזיים של מחקר איכותני. בקורס נעסוק בהתפתחות המחקר האמפירי והמחקר האיכותני ונבחן את ההבדלים בהנחות ובמאפיינים שלהם. לומדי הקורס יתנסו בעריכת שלבים במחקר איכותני: מניסוח שאלת מחקר, דרך בחירה ואיתור אוכלוסיית מחקר, בניית כלי מחקר, עריכת ראיונות ותצפיות, עיבוד הנתונים, שמירה על כללי ה אתיקה והקפדה על אמינות. יערך דיון בתהליכים אלה תוך התייחסות להקשר החינוכי.​

בשלהי שנת 2022 , עם השקתו של ChatGPT החל עידן דיגיטלי חדש של בינה מלאכותית יוצרת. מאות מיליוני א.נשים ברחבי העולם החלו ליצור טקסטים, תמונות ותכנים בסיוע כלי בינה מלאכותית יוצרת בכלים דוגמת ,Claude ,Midjourney Perplexity ורבים נוספים.
הבינה המלאכותית מהווה טכנולוגיה 'משבשת' (Disruptive) המשפיעה על כל תחומי החיים, עולם העבודה והחינוך; היא משפיעה ומשנה את תהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה המסורתיים, משנה את תפקיד המורה ואת דמות הבוגר. צוותי החינוך מצופים להכיר ולהתנסות בכלי הבינה המלאכותית על מנת שיוכלו להיעזר בהם בעבודתם ולהוביל את ההתאמות הפדגוגיות הנדרשות לשימוש מיטבי, ביקורתי, מידתי ואתי של התלמידים. שילוב הבינה המלאכותית במוסדות החינוך בתהליכי הוראה, למידה והערכה הוגדר כיעד בתוכנית העבודה של משרד החינוך.    
הקורס מקנה ידע תיאורטי עדכני לצד התנסות מעשית לשימוש מיטבי בכלי בינה מלאכותית יוצרת בחינוך מתוך תפיסה של 'בינה מלאכותית אחראית' (Responsible AI) בהקשר לאתיקה, יושרה אקדמית ושמירת הפרטיות. הקורס כולל הרצאות ודיונים בכתה, סקירה של רקע תאורטי, ניתוחי מקרה, משאבי מולטימדיה, הדגמות והתנסויות מעשיות.

היכולת לשנות ולהשתנות היא מפתח להצלחה של ארגונים וגם יכולת חיונית לכל אדם. חשיפה, חיזוי והתמודדות עם שינויים בסביבה כמו מצבי משבר דוגמת משבר הקורונה; חידושים כמו הבינה המלאכותית; רפורמות ושינוי שיטות הוראה וגם שינויים בתוך הארגונים יוצרים צורך והזדמנות ליזום והטמעת שינויים בארגוני חינוך. עם זאת רבים מהשינויים לא מצליחים, או לא שורדים. יזום והטמעת שינוי בארגוני חינוך בכלל, ובמיוחד הטמעה מוצלחת של שינויים פדגוגיים ו/או המשלבים טכנולוגיה חדשנית הוא תהליך מורכב, מתמשך ורב ממדי.
במסגרת הקורס נתייחס לתהליך זה החל משלב זיהוי הצורך בשינוי, המשך בתכנון השינוי ובנית מוכנות לשינוי, תקשור רתימה השפעה ושכנוע של בעלי התפקידים, שיתוף, הכשרה, ולמידה לאורך אבני הדרך ועד למימוש מיטבי. ניתן דעתנו להיבטים אישיים: הן מאפיינים של יזמים, ומאפייני המנהיגות של מובילי השינוי והמנהלים , נזהה עמדות תפיסות ואתגרים עימם מתמודדים חברי הצוות ; נכיר תהליכים שמקטינים התנגדויות ומגדילים הענות ואפקטיביות: הנעה, שיתוף, תמיכה ואמון, עבודת קהילות לומדות, ונעמוד על היבטים מערכתיים כמו האסטרטגיה, התרבות והאקלים הבית ספרי ועוד.
במסגרת הקורס נתמקד בהובלה קידום וחקירה של שינויים במערכת החינוך. ​

הקורס מהווה גשר בין התכנים העיוניים הנלמדים בתוכנית לבין שדה החינות ועולם ה-EdTech.  הקורס משלב רכיב עיוני ויישומי, ומלווה את הרכיב היישומי בתהליכים סדנאיים שעיקרם המשגת אירועים ותופעות בתהליכי פיתוח ו/או הטמעת טכנולוגיות למידה, לצד התבוננות רפלקטיבית.
במהלך הקורס נעמיק בפרקטיקות של שילוב מושכל של טכנולוגיות למידה בתהליכי למידה והוראה לצד אתגרים בתהליכי אפיון ופיתוח יישומים טכנולוגיים.
הקורס יזמן אפשרות לדון בסוגיות מעולם ה-EdTech מזווית ראייה רחבה המייצגת בעלי עניין שונים דוגמת רכזי חדשנות, מורים, תלמידים, ואנשי פיתוח תוכן דיגיטלי. ליבת הקורס מבוססת על רכיב יישומי הכולל סדרת ביקורים בבתי -ספר חדשניים המשלבים טכנולוגיות למידה בתהליכי למידה והוראה, ו/או ביקורים בגופי הדרכה וחברות מתחום ה-EdTech. הביקורים בשטח כוללים השתתפות בישיבות הצוותים הפדגוגיים בבתי-הספר החדשניים, צפייה בעבודת מובילי חדשנות בבתי-הספר, והובלת שיעור מבוסס טכנולוגיות למידה. הביקורים בשטח כוללים גם ביקורים בחברת EdTech, הכוללים השתתפות בישיבות הצוותים המקצועיים בחברה, וצפייה בעבודת אנשי הפיתוח ומפתחי התוכן.​

 
קורסי בחירה שנה ב'​​ 

בתי הספר בעידן המודרני שאבו את חזונם ממטפורת פס הייצור. בהשראת המהפכה התעשייתית, הם עוצבו כמוסדות המבוססים על סדירויות היררכיות, פורמליות, אחידות ומפוצלות. בהתאם לכך, מרחבי הלמידה תוכננו כבניינים עתירי קירות וחומות המכילים בעיקר כיתות אחידות ומרובעות שביניהן מסדרונות ארוכים. כיום בתי הספר בארץ ובעולם נמצאים בפתחו של תהליך עומק של שינוי רב ממדי.
עידן טכנולוגית המידע על מגוון השלכותיו על החברה, התרבות ושוק העבודה, הביא עימו פרדיגמה חלופית המקדמת גמישות, א-פורמליות, גישה אקולוגית והוליסטית. מצופה מבתי הספר להציב את התלמידים במרכז ולקדם אותם כלומדים עצמאים המסוגלים לפעול בצוות, וליישם מגוון רחב ומתקדם של מיומנויות קוגניטיביות, רגשיות וטכנולוגיות. על יסוד ספרות המדגישה את חשיבות מרחבי הלמידה במימוש חזון ארגוני, שינויים מובילים להקמתם של מרחבי למידה דינאמיים המותאמים לצרכים פדגוגיים, רגשיים וחברתיים שונים. מרחבים אלו מאפשרים תהליכי למידה היברידים, פנים אל פנים ומרחוק, המיועדים ללמידה במגוון רחב של הקשרים חברתיים.
במסגרת הקורס נלמד על הקשר המיוחד בין פדגוגיה למרחב פיזי בסביבות למידה במבט היסטורי, חינוכי, פסיכולוגי, חברתי וטכנולוגי . דגש מיוחד יושת על האתגרים העומדים בפני אנשי חינוך ואדריכלים בקידום תהליכי שינוי בסביבות הלמידה ובחשיבות מאפייני התהליך להטמעה מוצלחת של השינוי. במהלך הקורס הסטודנטים יתנסו בתכנון ראשוני של מרחבי למידה עתירי טכנולוגיה בתהליך שמטרתו לפתח חזון המשלב בין עקרונות פדגוגיים לבין עקרונות של תכנון המרחב הפיזי.​​

קורס זה יעסוק בחשיפת הסטודנטים למיומנויות המאה ה- 21 בהתאם למסמכי מדיניות מקומיים ובינלאומיים, בשילוב מושכל של סביבות טכנולוגיות שיתופיות לצורך הקניית מיומנויות המאה ה 21 . הסטודנטים יכירו סביבות למידה שיתופיות המאפשרים קידום תהליכי הוראה ולמידה המבוססים על שיתוף ופיתוח לומדים עצמאיים. במסגרת הקורס, הסטודנטים יכירו גישות שונות להקניית מיומנויות המאה ה-21 ויפתחו יחידת הוראה בסביבה טכנולוגית שיתופית להקניית מיומנויות נבחרות. 

הקורס עוסק בהיבטים של הכללה והנגשה בחינוך, ובאופן בו ניתן להיעזר בכלים טכנולוגיים על מנת לייצג את החומר הנלמד באופנים שונים, וכך לאפשר לכלל התלמידים בכתה לקחת חלק פעיל בלמידה ולתת ביטוי לידע שלהם. בקורס נתייחס למהות החינוך המכליל, למאפיינים ולצרכים השונים של התלמידים בבתי הספר, ולאופן בו ניתן להתאים את ההוראה לצרכי התלמידים תוך שימוש בכלים דיגיטליים.

קורסי סמינריון – שנים א' ו-ב' ​ 
חוויה, הדרכה ולמידה מבעד למסך: שימוש במדיה דיגיטלית בתהליכי למידה והוראה:
הקורס מזמן חקירה ויצירה של מדיה דיגיטלית כאמצעי להעברת ידע, רעיונות, שיתוף חווייתי ולמידה משמעותית. בשלב הראשון הסטודנטים/יות ינהלו חקירה עצמית של מגמות לימודיות, רעיוניות ופואטיות של מדיה חברתית בדגש על וידאו ואודיו. בשלב השני של הקורס תערך היכרות עם מסורות של יצירת סרטי תעודה כאמצעי להעברת מידע, רעיונות, חוויות ודעות. בשלב השלישי תחל התנסות מעשית בעבודת תיעוד אתנוגרפי ועריכה, פירוק והרכבה של מרחב ופעולה, ראיון וארכיון כאמצעים לחקירה והוראה.
תהליך זה יוביל בסופו של הסמסטר הראשון ליצירה של סרטון או סדרת סרטוני הנחייה במסגרתם ישאפו הסטודנטיות/ים להקנות ידע ותהליכי למידה לקהל תלמידים, חניכים או מודרכים מוגדר. כל זאת תוך כדי ביסוס תפיסותיהם על תאוריית מדיה, גישה פדגוגית ובחירה של מקורות השראה מתחומי המדיה.
בסמסטר השני, הסטודנטיות/ים יפתחו תהליך מחקרי משולב מדיה דיגיטלית ומבוסס תאוריה ביקורתית לבחינת פעולתו וכוחו של פרויקט המדיה לחולל למידה. המחקר משולב המדיה יוצג בסופו של הקורס לצד הפרויקט הלימודי ויכלול הצעות ופעולות מעשיות לשיפור יישומו הלימודי. שיאו של התהליך בהצגה פומבית של הפרויקטים והרעיונות שמאחוריהם. הפגישות האחרונות יוקדשו לדיון רפלקטיבי במיזמים ולניסוח של תפיסה רעיונית תאורטית המיושמת בפרויקטים.

סדנה לכתיבת עבודת גמר: פיתוח והטמעת יישום טכנו-פדגוגי:
בשנים האחרונות חלו התפתחויות טכנולוגיות מואצות בכל תחומי החיים ובכלל זה בחינוך. לפיכך, ישנה חשיבות בחשיפה ובהכשרת אנשי חינוך בפיתוח חשיבה יזמית ויצירתית שתוביל לפיתוח יישומים טכנו -פדגוגיים כמענה לצורכי מערכת החינוך וגורמי הדרכה בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.
במסגרת עבודת הגמר יפתחו הסטודנטים אב-טיפוס (prototype) טכנו-פדגוגי מלא הכולל: זיהוי וניתוח צרכים של בעלי העניין השונים, פיצוח ואפיון פתרון טכנו -פדגוגי הנותן מענה לצורך פדגוגי שעולה מן השטח, פיתוח אב -טיפוס של יישום טכנו-פדגוגי, ועריכת מחקר חווית משתמש אוכלוסיית יעד רלוונטית. הקורס משלב שיעורי תוכן בתהליכי עריכת מחקרי חווית משתמש, ויעסוק בבחירת נושא המחקר, בגיבוש שאלת המחקר, ובבחירת שיטת מחקר חווית משתמש רלוונטית למתן מענה לשאלת המחקר לעבודת הגמר.
הקורס ילווה את תהליך חיפוש הספרות המתאימה, בחירת שיטת איסוף הנתונים, עיבוד הממצאים והדיון הנלווה, וכתיבת המסקנות. הסטודנטים ילוו כקבוצה וכן באופן אישי על-פי הצורך. 
בסופו של הקורס ייערך אירוע שיא בחממה הטכנולוגית של מכללת אורנים, במהלכו יציגו הסטודנטים את ממצאי מחקר חווית המשתמש שערכו - ביחד עם האב-טיפוס - בפני פאנל של מומחים מהאקדמיה ומהתעשייה.
הקורס משלב שני סיורים בחממות טכנולוגיות התומכות ומלוות מיזמי EdTech. הסיורים כוללים מפגש ים עם צוות החממה, כמו גם עם יזמים שפיתחו יישום טכנולוגי הנותן מענה לצורך פדגוגי. 


Footer Mobile