מאפיינים וייחודה של התוכנית לחינוך מיוחד לדוברי ערבית – מכללת אורנים
במסגרת לימודי התואר הראשון ((B.Ed. בחוג לחינוך מיוחד ובחוג לערבית נבנתה תכנית מיוחדת עבור הסטודנטים דוברי הערבית. תוכנית זו נועדה לאפשר הכשרה ייחודית תוך התייחסות למאפיינים של החברה הערבית בישראל ובמטרה להכשיר מורים לחינוך מיוחד שיתנו מענה לבעלי הצרכים המיוחדים בחברה הערבית.
אחת מן המטרות של תוכנית זו הינה להכשיר מורים/ות בעלי מודעות מקצועית, חברתית, חינוכית ותרבותית אשר ישאפו לשינוי באמצעות טיפוח רגש האחריות, היכולת לשנות וחיזוק הדימוי העצמי החיובי של מורי החינוך המיוחד. במהלך הלימודים בתוכנית זו מתמודד הסטודנט/ית עם החשיבות של שינוי בעמדות החברתיות כלפי החינוך המיוחד, כלפי מושגים הקשורים בנושא כגון שילוב והכלה וכלפי תלמידי החינוך המיוחד בבתי הספר, בפרט אלו שאובחנו כבעלי ליקויי למידה. מכאן, שתוכנית זו עולה בקנה אחד עם צרכי התלמידים בחינוך המיוחד בבתי הספר הערביים הרגילים והמיוחדים.
הסטודנט/ית יכול במהלך לימודיו בתוכנית להתמחות באחד מן התחומים הבאים: הפרעות בתקשורת, הפרעות התנהגות, עיכובים התפתחותיים ולקויות למידה (בתחום השפה והמתמטיקה, בתחום האיבחון ובתחום ההתערבות כאחד). בנוסף, יכולים הסטודנטים בתוכנית זו להתמחות בתרפיות הבאות: טיפול באמצעות מוזיקה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול באמצעות סיפור ועוד. שיתוף הפעולה עם החוג לערבית מעניק לבוגרים תואר ראשון בערבית ותעודת הוראה.
הדרישות האקדמיות בתוכנית זו גבוהות ולכן הסטודנטים המתקבלים נבחרים בקפידה בהתאם לעמידתם בקריטריונים אקדמיים ואישיים גבוהים. מן הראוי לציין כי הסטודנטים במכללה זוכים לליווי צמוד באוירה תומכת, תוך שמירה על רמת לימודים אקדמית גבוהה.
מן הניסיון המצטבר בתוכנית אנו למדים כי בוגריה המצטרפים למעגל העבודה נחשבים למורים אמינים, מקצועיים ומבוקשים בעת השתלבותם בבתי הספר הערביים וזאת בשל היותם בעלי יכולת וידע ומודעות גם יחד. נתוניהם של בוגרי תוכנית זו מאפשרים להם להתקבל ללימודים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות בארץ.
הלימודים בתוכנית זו אפשריים רק במסגרת השילוב שבין החוג לערבית והחוג לחינוך מיוחד.
בברכה,
ד"ר רביעה חוסיסי-סאבק,
ראש התוכנית לחינוך מיוחד לדוברי ערבית