"סדנת שוקולד" להיכרות חווייתית עם הכלי של ביצועי הבנה

 ד"ר נועה ציון ותמי לאור, אורנים, המכללה האקדמית לחינוך                                                   

בית 46, קומה ב', 205

שעה: 10:10 – 11:35

 

ביצועי הבנה הם חלק מתפיסת הוראה כוללת הנקראת "הוראה לשם הבנה" שנבנתה ב-Project Zero – מרכז למחקרים יישומים בחינוך של אוניברסיטת הרווארד על-ידי  צוות חשיבה בראשותו של דייויד פרקינס במטרה להבין את המושג "הבנה" ולהפוך אותו למעשי, כמנוף לקידום ההבנה של התלמידים בשיעור. 

ההמשגה הביצועית של הבנה העמידה אותה על שבעה ביצועים או פעולות אותן מבצע הלומד (כמו, למשל, לשאול שאלות על פריט ידע מסוים, לחזות תוצאות והשלכות של פריט ידע מסוים כזה וכד') באופן שהתוצאה המתקבלת היא הבנה עמוקה של החומר הנלמד. הביטוי המעשי לכך הוא הגעת הלומד ליכולת לפעול עם הידע שרכש במצבים חדשים ומגוונים (הרפז, 2009).  

שילוב מוצלח של ביצועי הבנה בשיעור משדרג את הפעילות הקוגניטיבית בכיתה. תלמידים מגיעים לתובנה כי להבין זה ללכת מעבר למידע נתון. להבין זה לבצע. ביצועי ההבנה משדרגים גם את ההוראה. הם מציעים פיגום פשוט ויעיל לבניית מטלות ומערכי שיעור מקדמי הבנה. המטלות לשם הבנה מבוססות על סימולציה שבה תלמידים נדרשים להכניס עצמם לסצנה "אותנטית". בשלוש השנים האחרונות נטלנו את רשימת ביצועי ההבנה ואנו מלמדות סטודנטים להוראה ומורים לעבוד איתה בכיתה (לעשות ביצועי הבנה על ועם ביצועי הבנה)  (ציון, 2014).

בסדנה נתנסה בשימוש בכלי של ביצועי ההבנה בצורה חווייתית ומהנה. בסוף הסדנה נוכל לבנות משימות לימודיות הכוללות ביצועי הבנה עבור הסטודנטים שלכם.

 

מילות מפתח: למידה משמעותית, ביצועי הבנה, הכשרת מורים

 

מראי מקום

הרפז, י' (2009). תנו לילד דגים. הד החינוך (גיליון אפריל), עמ' 44-38.

ציון, נ' (2014). ח"י ביצועי הבנה. הד החינוך (גיליון אוקטובר), עמ' 83-82.

 

Footer Mobile