רציונל: בעשור האחרון הצביעו ארגוניהחינוך המתמטי בעולם על הצורך ברפורמה של החינוך המתמטי לקראת כיתה מתמטית ממוקדתתלמיד ולקראת יצירת הזדמנויות שוות לכל התלמידים ללמידת מתמטיקה מעניינת ומאתגרת.המלצות הרפורמה לשינוי בגישות ההוראה מגבירות את הצורך בהתפתחות המקצועית של המוריםלמתמטיקה לאורך כל הקריירה המקצועית שלהם.Cooney (1994) ציין כי על המורה המלמד מתמטיקה בגישה החדשהלפתור את הבעיה: כיצד ניתן ללמד מתמטיקה חדשה בראש של מתמטיקה ישנה? לאור בעיה זו,מדגישים החוקרים את חשיבות התמיכה המקצועית בעבודת המורה בכלל ובמיוחד בתנאי רפורמה, הדורשת שינוים בדרכי ההוראה.
הנחיהאישית או קבוצתית של המורים בבית הספר היא הדרך העיקרית לתמיכה מקצועית בעבודת המורהלמתמטיקה בתנאי הרפורמה. המחקר הנוכחי חקר את ההנחיה של מורים למתמטיקה כתהליךהכולל תמיכה מקצועית של עמית למקצוע. אף שההנחיה נתפסת כשלב מתקדם בהתפתחותהמקצועית של המורה, נכתב מעט על התפתחותם המקצועית של המנחים.
מטרתהמחקר: היאלנתח את התפתחות המומחיות של המנחים למתמטיקה המתרחשת תוך כדי הנחיה.
שיטתהמחקר:הנחת היסוד של מחקר זה היא שמהות תהליך ההנחיה היא באינטראקציות בין מורה לביןמנחה. כמו כן, המחקר התבסס על גישה דיסקורסיבית המתייחסת ללמידה כשינויבאינטראקציות (Sfard,2001).המחקר אפיין את האינטראקציות מנחה-מונחה של שתי מנחות למתמטיקה והתמקד בשינויים שהתרחשובאינטראקציות אלה במהלך שנת ההנחיה.
ממצאיםעיקריים:
· מודלההנחיה:
המחקרמציע מודל אינטראקציות ההנחיה, המייצג את המרכיבים העיקריים של מפגשיההנחיה ואת מאפייניהם. המודל הוצג באופן סכמאתי, כך שאינטראקציות מסוגים שוניםמוצגים כמסלולים שונים בסכמה. למודל יכולת הסברתית ותיאורית. אפיזודות שונותמתקופת ההנחיה נותחו לאור המודל. המודל יכול לשמש כלי דיאגנוסטי: התפתחות מומחיותהמנחות נבחנה על ידי זיהוי שינויים בסכמות ההנחיה, המייצגות הנחייה בשלבים לאורךשנת ההנחיה.
· שינוייםבאינטראקציות ההנחיה:
במהלךההנחיה האינטראקציות נעשות יותר רפלקטיביות, כלומר זוהתה מגמה של שינוי. בשלביםמתקדמים של ההנחיה ביצעו המנחות יותר אינטראקציות רפלקטיביות לצורך ניתוח ההוראה ותכנונהמאשר בשלבים התחלתיים יותר. זוהה שינוי במוקדהרפלקציה: בשלבים ראשוניים של ההנחיההושם דגש על ניסיונו האישי של המנחה ובשלבים מתקדמים יותר הושם דגש עלניסיונו של המורה.
נמצאשינוי בקטגורית פעולות ההנחיה. כך שבשלבים מתקדמים יותר של ההנחיה המורים המונחיםהיו יותר אקטיביים במפגשי ההנחיה מאשר בתחילת ההנחיה.
תרומת המחקר:
למחקרזה שתי תרומות עיקריות:
תרומה תיאורטית- מודל ההנחיה המתאר והמאפייןאת האינטראקציות שבין המנחה לבין המורה.
תרומה מעשית- שימוש במודל ככלי דרכו ניתןלבדוק את מומחיותן של מנחות אחרות נוספות.
Developmentof Mathematic Mentors' Expertise through Mentoring
Rationale: In the last few decades, mathematicseducation in the world has been going through a reform. The reform includesstudent-centered teaching and learning as well as the creation of equalopportunities for every student to learn interesting and challenging Mathematics.The recommendation of the reform for change approaches to Mathematics teachingstrengthens the need for life-long continued
Main findings
The Mentoring model
The study offers a ‘model of mentoringinteractions’ which represents the main elements of the mentoring sessions andtheir characteristics. The model was presented schematically so that differenttypes of interactions may be represented as different chains in the scheme.Different episodes from the mentoring session were analyzed using this model.The model can serve as a diagnostic tool: the development of the expertise of mentorscan be tested by identifying differences in the mentoring schemes as a resultof the year-long mentoring process.
Differences in the Mentoringinteractions
During the mentoring, interactionsbecame more reflective. Additionally the focus of reflection was changes.Namely, in the earlier stages of the mentoring reflection was focused onmentors' experiences whereas in the later stages reflection addressed teachers'experiences.
Changes were found in the mentoringactions. Compared with the earlier session, in the later stages of mentoringthe teachers become more active and the mentors become more reactive.
Contribution of the research:
This research has two maincontributions:
a.Theoretical contribution: The study suggests ‘modelof mentoring interactions’ which describes and characterizes mentoring sessions.
Practicalcontribution: The model serves as a diagnostic tool for identification of Mentors'expertiseprofessional development of mathematicsteachers.