טופס נייח

הוראה מותאמת ואבחון דידקטי בערבית **חדש**

קוד התוכנית: 10425
ראש התוכנית המשולבת: דר' פראנש אליף
ראש תוכנית אבחון דידקטי: שלומית פרג'
ראש תוכנית הוראה מותאמת: ניווין ג'נטוס
רכזת אקדמאית: נאדיה ורדה
תוכנית שנתית, 480 שעות אקדמיות

מבוא
תוכנית משולבת - הוראה מותאמת ואבחון דידקטי. מורים ואנשי חינוך המעוניינים להתמקצע בתחום של לקויות למידה ילמדו באופן משולב, בשתי התוכניות במקביל ויקבלו בסיום הלימודים שתי תעודות מקצועיות. בנוסף יקבלו הלומדים כלים וחוברות הוראה ואבחון להתאמות מקצועיות מקדמות למידה, אשר מותאמים להוראה פרטנית, קבוצתית וכיתתית, בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים.

التّعليم المُلاءَم باللّغة العربيّة والرياضيّات. يحتاج العديد من الطلّاب، إلى تدخّل في المادّة لملاءمتها وملاءمة طرائق تدريسها لهم، في الكتابة والقراءة والحساب. تعالوا لتكونوا مصدر العون لهم في تخطّي الصعوبات التعلّميّة، وإكسابهم أدوات وطرائق تسهّل عليهم في مواجهة التحدّيات وإيجاد الحلول. 
ويُعتبر التشخيص التعلّميّ من أهمّ الخطوات في مساعدة الأطفال والمراهقين الذين يواجهون صعوبات في التعلّم. في السنوات الأخيرة، شهدنا ارتفاعًا حادًّا في عدد الأطفال وأبناء الشبيبة الذين تمّ تشخيصهم كذوي عسر تعلّمي، أو يُعانون من صعوبات في التعلّم، في الوقت الذي نفتقر فيه إلى آلاف المشخّصين التعلّميّين. خلال المساق سيتعلّم مشخّصو المستقبل مهاراتِ التشخيص، وبناء خطّة عمل وتدخّل وفقًا لنتائج التشخيص.

מבנה התוכנית
חלק ראשון - הוראה מותאמת, 180 שעות אקדמיות
التعليم الملاءَم ووسائل التقييم والتدخّل باللغة العربيّة والرياضيّات
הוראה מותאמת משמעותה התאמה של תוכנית לימודים אישית לכל תלמיד, בהתאם לקשייו וליכולותיו, בעזרת שיטות מיוחדות הנרכשות בקורסי ההוראה המתקנת באורנים. השיטות מסייעות לתלמידים עם קשיי למידה לעמוד במשימות שונות ולסגל לעצמם כלים ופתרונות להתמודדות טובה יותר עם אתגרים שונים בלימודים.
ההוראה המותאמת נוגעת לתחומי הכתיבה, הקריאה והחשיבה מתמטית, כאשר המורים עובדים עם התלמידים באופן פרטני ובהדרגתיות, תוך התקדמות בדרגות קושי שונות. בעזרת השיטה הייחודית המורים יכולים לסייע לתלמידים בנושאים שונים הקשורים ללמידה, לחשיבה, לתקשורת ואף להתנהגות חברתית והתוצאה אינה רק צמצום הפער בין התלמידים הנעזרים בשיטה לבין בני גילם, אלא גם שיפור ביכולות אישיות ובהשתלבות במערכת החינוך ובחברה. הסיוע יכול להתקיים במסגרת השיעורים הרגילים וגם ובעיקר במסגרת שעות פרטניות (למשל, בשעות אופק חדש או עוז לתמורה, או בכל מסגרת פרטנית אחרת שקיימת בבית הספר). בוגרי התוכנית יכולים לשמש גם כמורים להוראה מותאמת במסגרת פרטית.

מטרות הלימודים
בוגרי התוכנית המשולבת יוכלו להעניק שירות הוליסטי, אשר רואה את התלמיד החל משלב האבחון ועד לשלב הטיפול, ובכך להעניק לו את האפשרות למצות את הפוטנציאל שבו, לחזק את מסוגלותו ולהגדיל את הישגיו.

נושאי הלימוד 
  • מבוא לליקויי למידה, כלי אבחון לאיתור וטיפול בקשיי למידה בערבית
  • ליקויי כתיבה וקריאה, עקרונות ושיטות להתערבות בקריאת שפה        
  • אסטרטגיות למידה ואסטרטגיות הוראת ערבית לתלמידים לקויי למידה
  • הוראה אלטרנטיבית והוראה מותאמת בערבית, עקרונות בלימוד השפה הערבית
  • עקרונות מתחום הריפוי בעיסוק להכוונה וסיוע לתלמידים
  • ​הוראה מותאמת במתמטיקה 

חלק שני - אבחון דידקטי, 300 שעות אקדמיות
التشخيص التعلّميّ
התוכנית הייחודית באורנים מבוססת על אבחונים אשר מתבצעים לפי נורמות תואמות גיל וכן אבחונים דינמיים על פי תורתו של פוירשטיין. שילוב זה יוצר כלי עוצמתי המשמש לבחינה של תפקוד התלמיד ולהתייחסות למדד השינוי ביכולותיו. התכנים בתוכנית מתעדכנים מדי שנה, בהתאם להתפתחות בשדה המחקר בתחום, ומשלבים ידע תיאורטי וידע יישומי עדכניים כבסיס לניתוח של ממצאים, לקביעה של אבחנה, לבנייה של תוכנית עבודה מותאמת ולהכוונה לגורמי טיפול מתאימים. כלי האבחון הנלמדים במסגרת הקורס ובראשם ערכת אבחון א'-ת' להערכה של תפקודי קריאה וכתיבה, אשר פותחה באגודת 'ניצן', הינם כלים מתוקננים הכוללים נורמות מדויקות תואמות גיל וכיתה.

נושאי הלימוד
  • מודלים עכשוויים המנחים את תהליך האבחון
  • התחומים הנבדקים באבחון והכלים להערכתם
  • ניתוח ממצאי מבחנים - כמותי ואיכותני
  • סיכום אינטגרטיבי של הממצאים
  • כתיבה מונחית של דו"חות אבחון
  • שילוב של ידע פרקטי ותיאורטי לצורך קביעת אבחנה
  • ​התאמות בדרכי הלמידה והבחנות בהתאם לממצאי אבחון

קהל היעד
  • מורים בבתי ספר יסודיים ואנשי חינוך מדרגים נוספים
  • ​מעוניינים שאינם עובדי חינוך יוכלו להתקבל בתיאום עם רכזת התוכנית

תנאי הקבלה

  • תואר ראשון ותעודת הוראה
  • ​ריאיון אישי

חובות הסטודנטים
  • התנסויות בשימוש בכלי הוראה והערכה
  • ​בנייה של תוכנית להתערבות מותאמת

מועד ותחילת הלימודים
הוראה מותאמת
  • ​​קורס בזום​​​: יום ד', בשעות 16:00 - 19:00( קוד קורס: 10400)
    פתיחת תוכנית: 14.2.2024
  • קורס מקוון בוקר: יום ה', בשעות 09:00-12:00 (קוד הקורס:10421) - ההרשמה הסתיימה
  • קורס מקוון ערב: יום ה', בשעות 19:00-16:00 (קוד הקורס:(10401) - ההרשמה הסתיימה 
אבחון דידקטי
  • ​יום ג' בין השעות 16:00 – 19:30
  • מועד תחילת הלימודים 9.01.2024
  • מועד סיום הלימודים 9.11.2024

שכר הלימוד
לקבלת המידע יש לפנות למרכז ההרשמה בטלפונים 3678* או 04-9539669 שלוחה 1
שכר הלימוד אינו כולל דמי הרשמה ואינו כולל את עלות ערכת האבחון.

תעודה
מסיימי התוכנית בהצלחה יהיו זכאים לקבל תעודה המעידה על סיום הלימודים בתוכנית 'הוראה מותאמת בערבית ואבחון דידקטי' מטעם מכללת אורנים.

גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט:
על עובד ההוראה להגיש בקשה, 45 יום מראש, למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד.
כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.


**** פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום של נרשמים

ט.ל.ח


Footer Mobile