עורך תוכן [2]

כנס מנהיגות - מרכז קמה באורהים

כנס - מנהיגות חברתית בישראל עם הפנים ל-2030

​מנהיגות חברתית בישראל
עם הפנים ל-2030
​כנס של ההתמחות במנהיגות בחוג לחינוך חברתי קהילתי בשיתוף המרכז לקהילה, מנהיגות והשראה (ק.מ.ה) במכללת אורנים
יום שני, ט' בניסן, תשפ"א, 22 במארס 2021
בין השעות 15:30-11:00

לחצו לצפייה בכנס​​​​​​​​​


מצגת הרצאת אורח – ד"ר גדי ביאליק ​​​​​​​​​



2020 תיזכר לעד כשנה מלאת אתגרים בה התמודד העולם עם השלכות נגיף הקורונה על הכלכלה, על התעסוקה ועל המצב הנפשי, המשפחתי, החינוכי והקהילתי. באותה נשימה, הייתה זו שנה של גילויי חסד ונתינה, רעות וערבות הדדית ויוזמות חינוכיות וחברתיות רבות.

בחרנו להקדיש את הכנס של ההתמחות במנהיגות בחוג לחח"ק, בשותפות מרכז קמ"ה במכללת אורנים, לבחינה והאדרה של המנהיגות החינוכית והחברתית בישראל. הכנס מתקיים ערב הבחירות במדינה, הנערכות זו הפעם הרביעית בתוך זמן קצר. על פניו, זוהי שעתה של המנהיגות הפוליטית בישראל, אולם בחרנו להפנות את הזרקור דווקא לליבה הפועמת של החברה הישראלית ולמקורות החוסן שלה, כפי שאנו תופסים אותם - הובלה ועשייה לקידום של איתנות קהילתית חינוכית וחברתית.

מנהיגות מוגדרת על ידי היכולת לגרום להשפעה וליצור שינוי (Bass &Bass 2008; Northous 2010). המנהיג מעצב מציאות ראויה, בעלת משמעות עבורו ועבור המונהגים ומפתח דרכים להשיג את מטרותיהם המשותפות (יותר או פחות). במהלך הדרך הוא פועל כדי לקדם את היצירה החדשה, החורגת מגבולות המוכר והידוע, שייעודה הוא להיטיב ולשפר את המצב הקיים (בסמן-מור, 2020).  באפיון המנהיגות יש חשיבות רבה ליכולת של המנהיג להניע אנשים ולגרום להם לפעול בכוח ההשראה או הדוגמה שהוא מהווה ולא בכוח הסמכות.

מנהיגות חינוכית לפי ניסן (2012) פועלת מתוך מחויבות עמוקה למטרות חינוכיות, הנובעות מהשקפת עולם ומזהות פדגוגית מובחנות. מנהיגה חברתית לעומת זאת פועלת לתיקון חברתי וקהילתי. היא חותרת לשינוי הסביבה החברתית הקיימת וליצירת חברה טובה ואיתנה יותר (בסמן -מור, 2020). המנהיגה החברתית תהיה עסוקה בסוגיות ובשאלות ערכיות, זהותיות וחינוכיות, ותפעל מתוך מחויבות עמוקה לקידום של מענה הולם.

יתכן שההבדל המהותי בין מנהיגות חברתית לסוגי מנהיגות אחרים נעוץ באופן בו פועל המנהיגה יותר מאשר בתוכן או במטרות שאותם היא מקדמת. מנהיגים חברתיים נוטים לפעול יחד עם מנהיגים אחרים, הם לא יראים מתחרות וכניסתו של שחקן חדש לזירה אינה נתפסת כאיום אלא כ'שחקן חיזוק'. הם מונעים על ידי רצון לשיתופי פעולה והשלם תמיד יהיה גדול אצלם מסך חלקיו. מנהיגים חברתיים מבינים שבסיס ההנעה שלהם נעוץ בבניית אמון וביצירת קשר אנושי עם העמיתים ועם הקהילה.  

ולסיכום, כמה תובנות משיחות עם מנהיגים חברתיים ובחינת התהליכים שהם הובילו:

מנהיגות חברתית

  • מונעת 'מלמטה', על ידי הציבור והקהילה, ותלויה ברצון וביכולת של הציבור לפעול לשינוי המציאות בה הוא חי. זוהי גישה המעצימה את האחריות והשותפות של כל אינדיבידואל במערכת
  • רותמת את האנשים הרבים בכוח ההזדהות האישית והקהילתית עם המטרות המוסריות והערכיות
  • מופקעת מהמנהיג היחידי, מוביל הדעה והתהליך, לטובת הקהילה והחברה. בחזקת 'כל אחד יכול' להיות מנהיג וכל מעשה יכול לשקף מנהיגות
  • פועלת נגד הזרם, נגד הקיים, ואינה מפחדת משינוי הנורמות
  • ובעיקר - מתבססת על חיבורים מרובים וגישה משתפת, המכירה בכוח של ה'ביחד', גם על חשבון האדרת המנהיג המוביל ומתן קרדיט


ד"ר מרב סולומון אבן-חן
מרכזת התמחות במנהיגות חח"ק, merav_s@oranim.ac.il

*הטקסט נכתב בלשון זכר ונקבה מתחלפים עד שימצא פתרון מניח את הדעת לכתיבה מכלילה מגדרית.


בסמן-מור, נ. (2020). דרושה מנהיגות! על החשיבות בהכשרת מורים מנהיגים. קולות: כתב עת לענייני חינוך וחברה, 19, 15-13.
דרי, ד. (2009). מהות המנהיג: שתי נקודות מבט. הד החינוך, פ"ג (4), 43-40.
ניסן, מ. (2012). זהות חינוכית כמרכיב עיקרי בפיתוח מנהיגות חינוכית. סדרת המונוגרפיות של קרן מנדל. ישראל.
Northous, P. G. (2010). Leadership: What is it? Sage Publications. CA
 
Bass, B. M., Bass, R. (2008). The Bass handbook of leadership: Theory, research, and managerial implications (4th ed.). New York: Free Press.

תכנית הכנס
11:15-11:00 מתחברים
מנהיגות חברתית מתחברת - פתיחת הכנס על ידי כבוד נשיא המכללה פרופ' עמית שכטר ובניית רשתות מקצועיות
12:00-11:15 מנהיגות חברתית פוליטית
מועמדים לכנסת ה-24 מספרים על סדר היום החברתי שלהם:
חילי טרופר - כחול לבן
אמילי מואטי - העבודה
שירלי פינטו - ימינה
משה (קינלי) טור פז - יש עתיד
ניצן הורוביץ - מרצ
סונדוס סלאח - המשותפת
הילה שי ואזן - תקווה לישראל
12:10-12:00 קפה וחזרנו
13:00-12:10

הרצאה: מנהיגות חברתית - מבט פנימה או החוצה

ד"ר גדי ביאליק*, ראש התכנית לניהול וארגון מערכות חינוך, סמינר הקיבוצים

13:30-13:00 הפסקה + עיבוד בשלוש מנות
14:15-13:30

מן השדה – מנהיגות חברתית, חינוכית וקהילתית - הלכה למעשה

סדנאות בחירה: חשיפה והתנסות בעשייה מקורית ואיכותית בשדה החינוכי

כשבעלי חיים ואנשים נפגשים
צליל טובי, משה גולדקרנץ
יוזמה המפגישה בין בעלי חיים לאנשים כדרך להתמודדות עם קשיים רגשיים, חברתיים ואחרים.


מודל 'מצמיחים' להפחתת תוקפנות והעלאת שייכות במסגרות חינוכיות
אור זהבי כץ
בסדנה נכיר את את ארגון "מצמיחים" ואיך התפתח מודל מצמיחים, נבין את הקשר בין הרצון במעמד חברתי לבין תוקפנות בקבוצה, ונדבר על איך רותמים ילדים ונוער להתנהגות פרו חברתית. נטעם ונתנסה במשחקים ושיח שמקדמים אקלים חברתי מצמיח.

מאמאנט - פרויקט האמהות הספורטיבי חברתי הגדול ביותר בישראל. השראה על יזמות, ספורט ונשים.
עפרה אברמוביץ'
מיזמיות הספורט הבודדות בארץ ובעולם, הובילה למאבק פורץ דרך על ידי הקמת ליגת אמהות ונשים הגדולה בישראל ומהווה השראה בארץ ובעולם לעשייה חברתית וקהילתית.

כנפיים של קרמבו: מתנועת נוער למרכז ידע חינוכי-חברתי 
דורלי רוזנשטיין
נציג בפניכם את המרכז החינוכי-חברתי *החדש* לפיתוח ידע, מחקר, ייעוץ והשתלמויות. המרכז הוקם במטרה להנחיל ולהשריש את המודל החינוכי להכללה והשתייכות, כדי להרחיב את מעגלי ההשפעה בחברה הישראלית ובעולם.

תכנית פק"ל  (פלוגה, קהילה, לכידות): פיתוח מנהיגות לא היררכית במערך צבאי 
בת עמי זיידל
תכנית פק"ל מפגישה בין צבא לקהילה במיזם ייחודי המביא את הגישה הקהילתית אל תוך פלוגות מילואים ואת חיילי המילואים אל העשייה האזרחית.

אתגרים: תכנית פיתוח מנהיגות ביניים בבתי ספר בחברה הערבית
מג'די חרדאן והזאר סעד    
תכנית אתגרים הינה תכנית לפיתוח מנהיגות ביניים של מורים בבתי ספר בחברה הערבית בכל הארץ. נציג תוצאות מחקר שנערך על התכנית, לצד תוצרי תהליך באחד מבתי הספר הראשונים בתכנית.

רכבת של קרון אחד עם כנפיים: הסיפור של הספרייה העירונית בית שאן
ערן מוסקוביץ
סיפורה הייחודי של הספרייה העירונית בבית שאן שהפכה מרחב ליזמות חינוכית, קהילתית וחברתית.

חזקות ביחד: אמהות יחידניות בחברה הבדואית
ראנה מורגאן
מיזם של אמהות חד הוריות בחברה הבדואית אשר מצאו דרך להתמודד יחד עם האתגרים הייחודיים איתם הן מתמודדות.

מבט למנהיגות חברתית וחינוכית בקהילה החרדית בירושלים
שיינדי סדובסקי
נכיר יזמית חרדית שהובילה שותפות בין מנהל חינוך ירושלים (מנח"י) לחברה החרדית. נציג עשייה בתחומי חינוך, הורות ותעסוקה.

15:00-14:20 

מן התנור - מנהיגות חינוכית, חברתית וקהילתית של סטודנטים ובוגרים

חדרי בחירה: חשיפה ליוזמות ועשייה חברתית חינוכית של סטודנטים ובוגרי החוג:

מין הראוי-שנדע לדבר מיניות: יוזמה לשינוי השיח על מיניות במסגרות החינוך והכשרת מורים
זוהר ברונשטט ופז עסור


מעין במדבר: גשר בין סטודנטים יהודים לסטודנטים ערבים דרך חניכה אקדמית הדדית
יוני גולן

התא הירוק: שותפות סטודנטים ומרצים למען מכללה סביבתית ועולם טוב יותר
דורון טננבוים

אחימשל: כשסטודנטים, אחים של ילדים עם צרכים מיוחדים, חונכים ילדים צעירים שהם אחים של... - פיתוח מלגה חדשנית באורנים 
יובל נשיא

תא סמ"ן: סטודנטים מובילים נגישות
אור וקנין וחן סבן
הובלה חברתית-חינוכית ברשות חדשה - משולחנה של מנהלת מחלקת נוער וצעירים בחריש. אור גולני

המושבה: חממת יזמות קהילתית לצעירים. מערכת לפיתוח וקידום מיזמים ויזמים חברתיים ועסקיים הפועלת בזיכרון יעקב
שקד גרינבאום

הובלה חברתית-חינוכית ברשות חדשה - משולחנה של מנהלת מחלקת נוער וצעירים בחריש
אור גולני

מודל ההשפעה החכמה: כלים להשפעה ושינוי אזרחי
בר גיסין, מנהלת תנועת ישראל 2050 מבית התאחדות הסטודנטים הארצית

15:15-15:00 צידה לדרך - סיכום כנס, תובנות ומחשבות לדרך

*ד"ר גדי ביאליק - ראש התכנית לניהול מערכות חינוך במכללת סמינר הקיבוצים.
גדי הוא חוקר מעורב בשדה - מחקריו שהינם מחקרי פעולה (מו"פ) מתבססים על שותפויות עם רשויות מקומיות וארגוני חינוך, ומבקשים לחולל שינוי חינוכי וחברתי לצד יצירת ידע חדש. גדי נשען במחקריו על מודלים של שינוי חינוכי וחברתי מעולם המנהיגות לצדק חברתי והמנהיגות האותנטית.

הצטרפות לקבוצת הפייסבוק: בית 12 - למנהיגות בתחומי החינוך והקהילה >>

הרשמה לקבלת מגזין בית 12 למנהיגות בתחומי החינוך והקהילה >>

Footer Mobile