אודות המכון

​המכון למקצועות הגיל הרך במכללת אורנים - כי חינוך מתחיל מלידה

מי אנחנו

הרעיון להקמת מכון למקצועות הגיל הרך נולד מתוך מפגש בין ידע וניסיון בתחום הגיל הרך, אשר נצברו במכללת אורנים לאורך עשרות שנים, לבין צורך לאומי בשיפור איכות החינוך בגיל הרך.
המכון פועל לקידום מעמדו של החינוך לגיל הרך ומיקומו במרכז הדיון הציבורי בישראל, כמו גם בליבה של האקדמיה, מתוך הבנת חשיבותו לאדם ולחברה.
המכון מהווה מסגרת להכשרה, קידום, תמיכה, ליווי וייעוץ, עבור אנשי מקצוע העוסקים בחינוך ובטיפול בגיל הרך. סגל המומחים במכון אמון על בניית תוכניות הלימוד והוראתן וכן על יצירת ממשק מעצים ומפרה בין השדה החינוכי לבין האקדמיה.

הצורך הלאומי
קיימת הסכמה רחבה לגבי חשיבות איכותו של החינוך-טיפול (Edu-Care) בגילאים הצעירים להתפתחות הילד. מדובר על שנים קריטיות ומשמעותיות ביותר להתפתחות השפה, לרכישת דפוסי למידה, לפיתוח יכולות חברתיות וללמידת אפשרויות הוויסות. ליכולות שיתפתחו בגילאים הרכים יהיו השלכות מרחיקות לכת על המשך חייו של הילד הבוגר והחברה, ובחינוך טמונה האפשרות הכמעט בלעדית לצמצום פערים ולטיפוח התנהגות חברתית חיובית, על מנת לבנות תשתית לחברה בריאה.

למדינית ישראל מספר מאפיינים ייחודיים בהשוואה למדינות המפותחות, ביניהם שיעור ילודה גבוה, שעות ארוכות במיוחד של עבודת ההורים ופערים חברתיים גדולים.
העדר השקעה מספקת בחינוך הגיל הרך באה לידי ביטוי בכך שהילדים, הנמצאים כבר מתקופת הינקות שעות רבות במסגרות חינוכיות, סובלים מצפיפות ומספר קטן של מבוגרים ביחס למספר הילדים. בנוסף, הילדים מטופלים על ידי מבוגרים שרובם לא קיבלו הכשרה מספקת למילוי תפקידם או לא קיבלו הכשרה כלל.
העדר ההשקעה בהכשרה יוצר בנוסף מצב שבו בעלי המקצועות בחינוך הגיל הרך סובלים מתנאים קשים של שכר זעום, העדר פיתוח מקצועי ותנאי עבודה שוחקים וכן מדימוי תעסוקתי נמוך.

חשיבותו של המכון למקצועות הגיל הרך מקבלת משנה תוקף בימים אלו, בשל הצורך הלאומי הבוער בשיפור איכות החינוך בגיל הרך, העולה מן השטח ויוצר רוחות של שינוי גם במוסדות המדינה. בנקודת זמן קריטית זו, יש צורך בקול מקצועי ברור שיוביל את התוויית המדיניות, את קביעת הסטנדרטים המקצועיים ואת הקמתן של מסגרות הכשרה מקצועיות ואיכותיות.

מטרות המכון
  • הכשרה: פיתוח תוכניות לימודים למקצועות הגיל הרך ויצירת סטנדרט מקצועי גבוה.
    בניית תוכניות המאפשרות מסלולי קידום מקצועי, התמחויות ולימודי המשך, היוצרים ממשק בין מסלולי ההכשרה לתוכניות האקדמיות הקיימות במכללה.
  • מיצוב מחדש של מקצועות הגיל הרך כעיסוקים מקצועיים בעלי יוקרה בקרב קובעי המדיניות ובקרב הציבור. המיצוב ייעשה באמצעות גיבוש מסמכי עמדה, השתתפות בפורומים ארציים והשפעה על השיח הציבורי.
  • פיתוח ידע חדש וחיבור של האקדמיה הישראלית לשדה החינוכי ולזירה הבינלאומית.
  • ליווי, קידום והדרכה של קהלי היעד בחינוך הגיל הרך - הילדים, הצוות, ההורים והקהילה.
Footer Mobile