קיר האומנים

​הקיר הוקם בשנת 2015 ביוזמה משותפת של ד״ר מוקי גרוס מנהלת הגן הבוטני וסטפן קולה, אומן ומחנך מבית הספר האנטרופוסופי, תיכון "שקד"  הפועל במכללה. 
המטרה - ליצור גלריה פתוחה שתשמש במה לשיח יצירתי חופשי עבור תלמידים, סטודנטים ואומנים שונים, על הקשר שבין אדם, טבע וסביבה. 
בניית הטרסות מסביב לקיר נעשתה בעבודת כפיים של צוות הגן הבוטני, תלמידי תיכון שקד, סטודנטים מהמכללה ובהנחייתו המקצועית של סטפן קולה.
הקיר הניצב במרחב הפתוח, אינו חלק משום מבנה. כל יעודו הוא לשאת עבודות אמנות עכשוויות, על חזיתו הקדמית ו/או על חלקו האחורי. כדי להגיע אליו יש לעבור דרך מגוון הצמחים הגדלים בגן הבוטני, תוך חשיפה לקסמו ויופיו של טבע המקום. עבודות האמנות המוצגות עליו ניצבות ברצף שבין היופי הטבעי, יצירת האמנות של הבריאה, לבין יצירת האמנות של האדם.  
הקיר ממוקם על גבעה בקצה הגן הבוטני, הצופה אל עבר המסדרונות האקולוגיים המחברים בין הר הכרמל והגליל התחתון ובין עמק יזרעאל ועמק זבולון. מנקודה זו ניתן לראות את התרחבות הבנייה על הר הכרמל ושדות העמק, את מפרץ חיפה ומפעליו הפטרוכימיים, הניצבים בלב אזור עירוני, ולשמוע את התנועה הסואנת של כביש שש.
מיקומו של הקיר בנקודה הצופה על סביבה החשופה ללחצי השפעת האדם, מאפשרת שיח בנושאים הקשורים למערכת היחסים בין האדם לבין הטבע המקומי שבסביבתו, כולל ההיבט הפוליטי

המושג "קיר" עשוי לרמוז על קירות וחומות ידועים אחרים העולים בדעתנו כחומות של הפרדה. חומת ברלין, או החומה המפרידה בין ישראלים לפלסטינאים לאורך קילומטרים במדינת ישראל. אולם, מטרתו של ה"קיר" הזה הוא  דווקא לייצג את יכולתו של האדם לגבור על חומות והפרדות, ליצור במשותף ולחלוק דיעות ורעיונות. את הקיר הזה ניתן להקיף סביב, לראות אותו משני צידיו, כלומר, פרספקטיבה חדשה נפתחת למתבונן.
קיר האומנים בגן הבוטני הינו חלק מרעיון רחב יותר שמטרתו לפרוש בעולם רשת "מקיר לקיר".  
בניית קירות נוספים במקומות נוספים, שיאפשרו להיפתח לרעיונות חדשים, להפרות ולהעשיר אחד את השני. 
בשנות השישים, בגרמניה, קבוצה של אמנים עזבה את הגלריות המסורתיות ויצאה החוצה כדי  לעבוד באתרים עירוניים פתוחים, או בטבע. האמן יוזף בויס היה אחד הכוכבים של תנועה זו. הוא זה שתבע את המונח " פיסול חברתי" ובכך הגדיר מחדש את המושג "אמנות".

עבודות כמו "משאבת הדבש במקום העבודה" או "7000 אלונים" שהוצגו בקאסל, מביאות לידי ביטוי את משאלתו של האמן לפעול באופן ישיר בתוך הקהילה האנושית, או יותר מכך – לראות את פעילות עיצובן של קהילות וחברות אנושיות כעבודת אמנות. 
יוזף בויס הוא אביו הרוחני של "הקיר". הוא נהג לומר: "כל אחד הוא אמן". מכאן שכולם משתתפים בפרויקט הפיסול החברתי הזה שנקרא "מקיר לקיר.  גם הגננים שדואגים לצמחים בסביבה, הם אמנים.
פרויקט "מקיר לקיר" רואה עצמו מחוייב למשנתו של יוזף בויס, תוך כוונה  שהאמנים והעבודות שייבחרו, ייתרמו לדרך בה אנו מסתכלים על קירות – משני הצדדים, ומפסלים ביחד את חיינו המשותפים.
יונתן אופק
דצמבר 2015

יונתן אופק נולד בשנת 1973 בירושלים. את שנות ילדותו העביר בין ירושלים רומא וחיפה, לשם הגיעה המשפחה בעקבות עבודתו של אביו, הצייר והפסל אברהם אופק ז"ל. יונתן אופק למד בבצלאל ובאוניברסיטת חיפה. במשך מספר שנים עבד כרועה צאן, השתלם ביציקת ברונזה ושימש שוליה למספר אמנים מובילים. עבודתו של יונתן אופק הוצגה עד כה בעשר תערוכות יחיד בניהן בגלריה אנגל בתל-אביב ובגלריה בסיס בבית ינאי. כמו כן הציג אופק במספר תערוכות בזוג עם האמנים אבי שק, עדי סנד יונתן הירשפלד ועוד. עבודותיו הוצגו בתערוכות קבוצתיות רבות בניהן תערוכות במוזיאון ישראל, במוזיאון חיפה, בבתי האומנים בתל-אביב ובירושלים, במוזיאון רוקפלר ובגלריה יפו 23 (בצלאל) והן מצויות באוספים שונים.  
יונתן זכה במספר פרסים ומלגות וכיום חי ויוצר עם משפחתו במושב אניעם שברמת הגולן.

קיר אומן - יונתן אופק
יוהניס סיניג
פברואר 2016

צלם וסופר, בוגר האקדמיה לאמנות בשטוטגרט ומורה לאמנות בשטוטגרט, גרמניה.
משנת 1990 חוקר ומצלם את הפירמידות במצרים.
בשנים 1993-1995 ליווה את האמן מיכה אולמן בתהליך תכנון, תיעוד והקמת "הספריה" בברלין.
משנת 1995 הציג עבודות צילום בנושא "מכסי ביוב" ברחבי העולם.
בשנת 2008 פרסם את ספרו "החדרים הנסתרים של הפירמידות".

קיר אומן - יוהניס סיניג
​מחוננים באורנים
מאי 2016
קרא עוד

קיר אומן - מחוננים באורנים

סלאח עליסאת
נובמבר 2016
״משא ומתן״
״בסופו של דבר, אחרי מלחמה, אנחנו יושבים ועושים שלום על כוס קפה.
אם כך, במקום לעשות מלחמה, בואו פשוט נשב ונשוחח על כוס קפה!״ 
(סלאח עליסאת).

 סלאח עליסאת, איש משמר הגבול במשך שלושים שנה, הינו פסל המתגורר בכפר חילף הסמוך לקרית טבעון.
סלאח למד אומנות במכללת אורנים בשנים 1992-93. המורה שלו, יעקב חפץ, אמר לו פעם: "אם אני אתחיל ללמד אותך טכניקות של פיסול אני רק אקלקל את העבודה שלך. אז פשוט תמשיך לעשות את מה שאתה עושה!"
עבודתו של סאלח היא ארכאית, בעלת עוצמה ובו זמנית גם תמימה. סאלח משתמש בעבודתו, העוסקת במסורת הבדואית על כל היבטיה, בעיקר בעץ או בטון. 

קיר אומן - סלאח עליסאת
רוני קורש
מרץ 2017

ציור, כמו כל יצירה, הוא תיעוד של מערכת יחסים.

כמו כל מערכת יחסים, הוא מורכב מדיאלוגים. דיאלוג שלי עם עצמי, שלי עם הבד והצבעים, ודיאלוג של המוטיבים בינם לבינם ובינם לבין הצופה.
ככל שהשיח מעמיק ומתפתח – השאלות הולכות ומתרבות.
לתפישתי, יצירה אמורה יותר לעורר חומר למחשבה ופחות לתת תשובות.
נושא התערוכה הוא 'אדם וטבע'.
כבר בשם הזה טעונה מערכת יחסים שהיא בעיני החשובה ביותר לקיום המין האנושי מחד ושימור הכוכב המיוחד שלנו מאידך.
זהו סיפור אהבה רווי קונפליקטים שבו הישרדות, קידמה ואינטרסים כלכליים רבי עוצמה, עומדים אל מול ההכרה באחריות האנושית, לשימור והגנה  על הטבע.
אין שלווה בציור ואין בו הצעה להרמוניה. 
זה המצב עכשיו, וזהו הרגע האחרון לתיקון. 

על האמן 
רוני קורש ממושב מרחביה, פסע בעמק את צעדיו הראשונים בעקבות חיפושיות ולטאות.  
שנים בברזיל הטביעו ביצירתו קצב ושבטיות עם תשוקה לתנועה ולצבע.  
יצירתו מאופיינת בחידתיות ובמתח ומאחדת אהבה ודאגה לטבע לצד חמלה לקיום האנושי השביר.  
בן 62, אב ל-6 ילדים, מתגורר (שוב) במרחביה. פסל וצייר. בעל בית מלאכה לעיבוד אמנותי באבן, שיוצר בעיקר מצבות אמנותיות ופיסול סביבתי.  
בתוך בית המלאכה, שוכנת גלריה לאמנות. 

קיר אומן - רוני קורש
גון
יוני 2017

קרא עוד


דויד לוייתן
דצמבר 2017

על היצירה
מה שמעסיק אותי כצייר הוא הקשר בין האדם ליקום ויותר מכך. הקשר בינו לאינסופי והנצחי. שהרי האדם הוא בן חלוף, לעת קצרה, ומהו פועלו להנצחת עצמו כאשר חייו נעים בין ההבשלה לקמילה? ומכיוון שנקודת המוצא שלי בעבודתי היא האהבה כערך קיומי בסיסי, האם מגעו של האדם ביקום בין חיים למוות, מודע לגורליותה ויחד עם זאת למצב הקיומי של אדישות/ניכור/דחייה? כעיקרון מתנחלת עבודתי על קו חיפוש אחר נקודות מגע בין החיים והמוות, תוך שימוש לרוב בצבעי שמן על בד.

"אתה, יקום המשנה פנים, חיים
באתי אל מקדש יצירתך להלך בין
ציורים במלוא עירום גופי – לבי
ובי שוכן החשק כמו הנצח על
משק כנפי האהבה,
ותשוקתך, התדע
להכות בה דעתך?"
(דויד לוייתן)

על היוצר
דויד לוייתן, בוגר מכון אבני, בו גם לימד ציור ורישום בשנות השבעים של המאה הקודמת,
חי ויצר באירופה (אמסטרדם ופריז) מסוף שנות ה 70 ועד לאמצע שנות ה 90.
הציג מעל 20 תערוכות יחיד ונטל חלק בתערוכות נושא ותערוכות קבוצתיות רבות, ברובן בהולנד, צרפת, גרמניה, וארה"ב, ומיעוטן בישראל, הנחה בהולנד סדנאות הכנה לקבלה לאקדמיה, ומשך שנתיים גם סטאז' לבוגרי אקדמיה.
עבודותיו נמצאות באוספים פרטיים במדינות רבות, ביניהן ארה"ב, צרפת, גרמניה, הולנד, מקסיקו, סין, ועוד/

קיר אומן - דויד לוייתן

Footer Mobile