הקורס עוסק באינטראקציה שבין פסיכולוגיה חברתית, מידע וטכנולוגיה, תוך בחינת הדרכים שבהן אנשים קולטים, מעבדים, מפרשים ומשתפים מידע בתוך הקשרים חברתיים, תרבותיים ודיגיטליים. הקורס מתמקד בתופעות כגון הצגת העצמי ברשתות, תיבות תהודה, קוגניציה חברתית, השפעה רגשית, קבלת החלטות, והשתתפות אלגוריתמית בעיצוב ידע. כמו כן, נידונות ההשלכות של בינה מלאכותית על דפוסי התנהגות מידע, יחסי כוח ותודעה ציבורית. באמצעות שילוב בין מסגרות תיאורטיות לבין דיון ביקורתי בסביבות מידע משתנות, הקורס מקנה כלים לניתוח תהליכים פסיכו-חברתיים בתיווך טכנולוגי, ולפיתוח חשיבה רב-תחומית וביקורתית בסביבות מידע מורכבות.
- אוריינות רבת פנים בעידן הבינה המלאכותית
זהבה סנטו
התפתחות המהירה של טכנולוגיות התקשורת והמידע, לצד עומס המידע הגובר, מחייבת שימוש במיומנויות מגוונות – טכניות, קוגניטיביות וחברתיות, לצורך התמודדות יעילה בסביבות דיגיטליות. הקורס יכלול היכרות עם סוגי אוריינות שונים: מידע, טכנולוגית, פיננסית, חזותית, בינה מלאכותית ועוד. הסטודנטים ילמדו כיצד ליישם מיומנויות אלו בחיפושי מידע, בזיהוי מידע אמין ובקבלת החלטות מושכלות תוך חשיבה ביקורתית ושמירה על כללי אתיקה בסביבה דיגיטלית.
- התפתחות הספרייה בחברה: מספרייה מחנכת לספרייה קהילתית
ד"ר חני חץ
הצורך האנושי לשימור המידע עומד בבסיס הקמתן של הספריות בעולמנו. שיעור זה יעסוק בקשר בין התרבות, המידע והספרייה, כמו גם בהתפתחות הספריות על ציר הזמן, תוך הבנת התקנות העומדות בבסיס הקמתן של הספריות על רקע שינויים חברתיים במשך הדורות, מספרייה כאכסניית ספרים ומוסד מחנך לקריאה ולשפה ועד להפיכתו למרכז קהילתי-תרבותי רב-חווייתי.
מטרת הקורס היא הבנת הכללים האתיים באשר הם ובפרט אלו הנוגעים לספרנים וליישומם בעבודה היום-יומית. הקורס יעסוק בקניית עקרונות התנהגות נאותה בספריות ובדיון בשאלות חדשות באשר לערכים, לזכויות, לחוקים, לנורמות וכללי להתנהגות.
- ספריות ילדים ונוער (א', ב', ג'): עקרונות, אתגרים וטיפים מעשיים
יסמין אלעד
ספרנות ילדים ונוער היא התמחות הדורשת ידע, ניסיון וגישה לילדים. בשלושת קורסים אלו לא נדבר על ה"למה" – חשיבותן האקוטית של ספריות ואוריינות בעולם המודרני, אלא על ה"איך": כיצד נהפוך את הספרייה למקום רלוונטי, נגיש ופעיל, החל מעקרונות לארגון ולפיתוח האוסף ועד לרעיונות לפעילות לימודית וחווייתית בהנחיית הספרנים, כגון עידוד קריאה לפי רמות שונות, עקרונות צנזורה בספרייה, הדרכות והפעלות ועוד. הקורסים מבוססים על מצגות ועל רפרטים של הסטודנטים בתכנון הדרכה בספרייה לפי נושא וגיל.
הספרייה כמרחב מזמין ומעניין לקהילה דורשת התייחסות ותשומת לב למסרים חזותיים ואודיו-ויזואליים ערכיים המוגשים בצורה אסתטית ומושכת, הן בדפוס והן באופן דיגיטלי. במסגרת קורס זה נלמד כלים, אפליקציות ושיטות עבודה נכונות עמם כדי ליצור עמודי אינטרנט, כרזות, ספרונים, חוברות, מצגות, סרטונים ועוד סוגי מדיה, והוא יהווה קורס מכין ומשלים מבחינה פרקטית לקורסים כמו אוצרות בספרייה, שיווק ספריות, ניהול ספריות ועוד, וכמובן, לעבודה השוטפת בספריות.
הקוס עוסק בהיבטים "משפטיים" ואתיים של ניהול מידע בסביבות ספרייתיות ומידעניות. במסגרת הקורס נבחן את חוקי זכויות היוצרים ואת האיזונים בין חופש הגישה למידע לבין שמירה על זכויות היוצרים והפרטיות. נלמד על רישוי תכנים, אחריות אתית של ספרנים ומידענים ביחס לחומרים עמם הם מתעסקים בעבודתם, והדרכים בהן ניתן להנגיש מידע באופן חוקי והוגן. הקורס ישלב דיון במקרי מבחן ויפתח מודעות לחשיבות של פעולה בהתאם למסגרות החוק והערכים בתחום הידע.
- אוצרות בספרייה: הספרייה כמרחב אמנותי
ד"ר שחר מרנין וצח בן יוסף
בקורס נתוודע לאפשרויות שמציע מרחב הספרייה כגלריה לאמנות עבור אוצרות אמנותית (שחר) ואוצרות תוכן (צח) במרחב הפיזי והווירטואלי. בקורס יתוארו תהליכי האוצרות שיובילו להצגת תערוכה/תצוגות וכן אפשרויות התצוגה הזמינות בספריות השונות. מטרתו של הקורס לחדד את התרומה של אמנות במרחב הספרייה כהרחבת החוויה התרבותית של הקהילה, בכל הגילים. באמצעות דוגמאות ניפתח לאפשרויות של כל אחת ואחד מאיתנו לאצור תערוכות במרחב הספרייה כמטלת הקורס. התערוכות יכולות להקיף נושא היסטורי או תרבותי, לעקוב אחר עונות השנה או החגים, להתמקד באומן או במאיירת, בציירת ידוע או בפסל מקומי וכדומה.
- פרקטיקום: הדרכה בעבודה מעשית
מרים פוזנר
הקורס מפרט את מהלך הפרקטיקום ומלווה את ההתנסות המעשית של התלמידים בספריות לבחירתם, וכולל שיעורים מקוונים, ליווי קבוצתי והנחיה אישית. מטלת הקורס היא יצירת תיק תיעוד רפלקטיבי על ההתנסות המעשית מתוך רשימת נושאים של הפעילויות הספרייה.
זהבה סנטו/אלהאם חנא (לדוברי ערבית)
הקורס יציג היכרות עם עקרונות ארגון המידע על סוגיו השונים, תיאור ורישום משאב מידע מכל סוג שהוא: ספרים, כתבי עת, ספרים אלקטרונים, לפי הפרטים המזהים שלו כדי שניתן יהיה לאתר אותו בעתיד לפי נקודות גישה שונות, כמו שם היצירה, יוצריה, נושאיה ועוד. הקורס ילווה בתירגול פריטים מגוונים מתוך קטלוגים של ספריות ושל מרכזי מידע. נחקור גם את תפקיד הבינה המלאכותית בקיטלוג אוטומטי – מתי היא תורמת, מתי נדרשת בדיקה אנושית, ואיך לשלב נכון בין השניים.
- הספרייה האקדמית ושירותי יעץ, מידע והדרכה בספריות
ד"ר עידו אהרון וצח בן יוסף/אלהאם חנא (לדוברי ערבית)
הקורס מתמקד במאפיינים של הספרייה במוסד אקדמי כסביבה תומכת הוראה, מחקר ולמידה וכיצד היא נבדלת מספרייה ציבורית או קהילתית מבחינת הקהל, השימושים והצרכים, ובתפקידו הדינמי של ספרן היעץ, המידע וההדרכה בהתמודדות עם אתגרי עידן המידע. הקורס מקנה לסטודנטים מודעות לחשיבותו של שירות היעץ, במיוחד נוכח עומס המידע וזירת המידע המורכבת, ומציג תכונות, מיומנויות וכלים הכרחיים למתן שירות מקצועי ורגיש לצורכי המשתמשים וזיהויים. כמו כן, נבחנים שירותי יעץ מתקדמים, שיטות להדרכת משתמשים, והקשרים שבין שירותי מידע לבין צרכי הקהילה האקדמית.
- ארגון מידע ועקרונות המיון העשרוני
זהבה סנטו
הקורס יעסוק בשיטת המיון של דיואי, השיטה הנפוצה בספריות ציבוריות ובספריות בתי ספר. בקורס נלמד את עקרונות השיטה העשרונית, ניתוח תוכן המשאב, מה הנושא המרכזי שלו, איך משלבים בין הלוחות והטבלאות, איך בונים מספר מיון, ואיך מיון עוזר לארגון הידע. נחקור כיצד מערכות בינה מלאכותית משתלבות בתהליך – האתגרים והשינויים הנובעים משימוש בה, האם הן מועילות ומה חשוב לבדוק כשמשתמשים בהן. הלמידה תשולב בתירגול מעשי, ניתוח המיון בשיקול דעת מקצועי.
- היבטים חינוכיים בספרות ילדים
ד"ר תמי לוז-גרבר/ד"ר לובנא חדיד (לדוברי ערבית)
ספרות ילדים מהווה כלי חשוב ומשפיע על התפתחות הילד. היא באה לעורר הזדהות לחוויות שונות, לפתח יכולת להבנת הזולת, להעשיר אוצר מילים ולהרחיב את עולמו של הילד ולעורר בילד חוויה אסתטית. היא משקפת עולם ערכים רחב. באמצעות קריאת ספר הילד רוכש שפה ועושר לשוני; דרך הספר הילד נחשף חשיפה ראשונה, באמצעות איורי הספר, אל עולם האמנות. בקורס ננסה לענות על השאלות: איך בוחרים ספר לילדים? מהו ספר טוב? ומה הקשר שבין טקסט ואיור? הקורס מפתח ראיה ביקורתית על ספרות ילדים: מהם הערכים הגלויים והסמויים המצויים בטקסט; המבט הביקורתי מאפשר הבנה של שונויות ואופן הצגתם בספרות. הוא מאפשר לבחון מחדש ערכים המשתקפים בטקסט ובאיור שהשתנו במהלך הדורות וחושפים טקסטים שלא ניתן להציגם ללא תיווך.
הקורס בוחן את המפגש המרתק שבין שיווק, חדשנות ומידענות, ומתמקד בדרכים לקידום ספריות באמצעות חשיבה יזמית וכלים שיווקיים עכשוויים. במהלך הקורס נלמד עקרונות מרכזיים בשיווק דיגיטלי, נבחן מגמות עולמיות, ננתח דוגמאות מהשטח, ונתנסה במגוון כלים מתקדמים לפיתוח קמפיינים, תוכן חזותי ונוכחות ברשת. נעמיק בהבנת האופן שבו טכנולוגיות אלו משנות את כללי המשחק בשיווק, ונלמד כיצד להפוך רעיונות לפעולות שיש להן נראות, השפעה ותועלת ממשית. הקורס מתמקד בהעצמת התרומה הקהילתית של הספרייה, בחיזוק תפקידה כמוקד תרבות, ידע וחיבורים אנושיים, ומעניק ללומדים כלים יישומיים להובלת יוזמות ושירותים חדשניים, המותאמים לצורכי הקהל.
בקורס זה, המהווה מבוא לעקרונות המיפתוח, יושם דגש על הבנת הקשר בין ארגון המידע לאיתור מידע. הלומד יתרגל שימוש במפתחות לאיתור מידע באוספי ספריות, במאגרי מידע ובאינטרנט. כמו כן, ירכוש הלומד יכולות של מיפתוח ספרים ושל אוספי הספרייה תוך הבנת ההבדל בין מיפתוח לבין תיוג המידע בקטלוג וברשת.
הקורס סוקר בקצרה נושאים בסיסיים בניהול הרלוונטיים לניהול ספריות ציבוריות ואחרות, תוך התייחסות לתיאוריות מובילות בתחום הניהול של ארגונים ושל משאבי האנוש בהם.
- הנחיית עבודות אקדמיות בספרייה
יעל מאיר
הכתיבה האקדמית המבוססת על איתור מקורות מידע, קריאתם, תמצותם, מיזוגם, כמו גם אזכור המקורות תוך הקפדה על כללי ציטוט (APA) ועריכה. בקורס זה הסטודנטים יתנסו בשלבי הכתיבה האקדמית, החל משלב בחירת הנושא ועד לכתיבת הרשימה הביבליוגרפית ועריכת הנספחים, תוך הכרת כל חלקי העבודה האקדמית, מאפייניה ואופן ההתנסחות. התנסות זו חשובה לספרנים בשל היותה חלק ממיומנויות של הדרכת התלמידים הזקוקים לסיוע בספריות ציבוריות, בספריות בתי הספר ובספריות האקדמיות.
- מידענות מתקדמת בעידן הבינה המלאכותית
זהבה סנטו
החל משנות התשעים של המאה ה-20, הגידול המשמעותי בכמות המידע ברשת ובמספר מאגרי המידע והמשתמשים יצר מציאות של "היצף מידע" – מצב שבו קשה יותר לאתר, לסנן, לעבד ולנהל מידע איכותי. הקורס מתמקד בפיתוח מיומנויות מתקדמות של חיפוש ואיתור מידע, תוך שימוש באסטרטגיות חיפוש מתקדמות, ניסוח שאילתות (ופרומפטים), אחזור ממוקד, והערכת איכות המידע. נלמד איך מחפשים ומארגנים מידע בצורה חכמה, איך בינה מלאכותית יכולה לעזור לנו, ואיך שומרים על דיוק ואמינות גם כשיש הרבה מידע מסביב.
- עיונים בספריות המאה ה-21
מרים פוזנר
הקורס עוסק במגוון היבטים של פעילות בספריות ציבוריות בארץ ובעולם. בקורס ניתן דגש על התאמות של הייעוד הבסיסי של הספרייה לתקופתנו, על מבנה הספרייה ועל שירותים ייחודיים שנוספו לספריות ציבוריות כמענה לאתגרים שהמציאות מזמנת לנו במאה ה-21.