טופס נייח

מידענות וספרנות


התוכנית מוכרת על ידי משרד התרבות והספורט – המחלקה לספריות ציבוריות

עובדי ספרייה זכאים להגיש בקשה למלגה 
רכזת התוכנית: ד"ר חני חץ
קוד התוכנית באורנים: 31000
קוד התוכנית מקוון: 31020 
תוכנית דו-שנתית
24 ש"ש (672 שעות אקדמיות)
*התוכנית כוללת בנוסף ימי סיורים ושעות פרקטיקום

מטרות התוכנית
  • רכישת השכלה מקצועית-אקדמית למעוניינים בקריירה כמידענים וכספרנים בסביבות עתירות טכנולוגיה, כגון: מוסדות חינוך ותרבות, מוסדות ממשל  וציבור ועוד
  • הענקת ידע עיוני ומעשי רחב בנושא תפקידיה החברתיים והתרבותיים של הספרייה 
  • רכישה של מיומנויות לניהול ולארגון מרכזי מידע וספריות. 
  • הקנייה של כלים להפעלה של שירותים טכניים במרכזי מידע ובספריות
  • היכרות עם משאבי מידע מגוונים ורכישה של מיומנויות איתור ודליית מידע 

קהל היעד
  • עובדי הוראה, מורים בשבתון ואקדמאים
  • בעלי תעודת בגרות ללא השכלה אקדמית

תנאי הקבלה 
  • תעודת בגרות או תואר אקדמי  
  • ריאיון אישי
  • בעלי תעודת בגרות ללא השכלה אקדמית יידרשו ללמוד שיעורי העשרה בהיקף של 10 ש"ש 

היקף ומועד הלימודים
מועד תחילת הלימודים: אוקטובר 2022

הלימודים יתקיימו בשני מסלולים

מסלול פרונטלי במכללת אורנים - יתקיים בימי א' בין השעות: 15:30-08:15. בנוסף יתקיימו במסלול זה גם מספר שיעורים מקוונים א-סינכרוניים. היתרון במסלול זה הוא בעצם המפגש השבועי פנים אל פנים והחלפת הדעות 

מסלול המקוון - הלימוד כולו יתקיים מרחוק באופן מקוון א-סינכרוני, פרט למפגשים וסיורים במסגרת הלימודים, שיתקיימו בימי ד'. במסגרת מסלול זה יפורסמו באתר הקורס מידי שבוע תכני השיעורים בפורמטים שונים (סרטונים, מצגות מדברות, הרצאות מקוונות, הפניות לפרסומים שונים וכדומה). היתרון במסלול זה הוא האפשרות ללמוד מכל מקום בארץ, בזמן הנוח לסטודנט

בשני המסלולים סיורים מקצועיים מהווים חלק מתוכנית הלימודים. כמו כן  יידרשו הסטודנטים לביצוע של שעות פרקטיקום על פי דרישת המחלקה לספריות במשרד התרבות.
 
נושאי הלימוד
  • שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לארגון, איתור והערכה של מידע
  • הכרה ויישום של תיאוריות לתכנון, הקמה, הערכה וניהול של שירותי ספריה ומרכזי מידע
  • עקרונות שימוש במידע בחברה דמוקרטית: חופש גישה למידע, חופש ביטוי, כיבוד זכויות יוצרים והזכות לפרטיות.

שכר הלימוד
לקבלת מידע לגבי שכר הלימוד יש לפנות למרכז המידע בטלפון 3678*, שלוחה 1
שכר הלימוד אינו כולל דמי הרשמה. 

חובות הסטודנטים
  • נוכחות מלאה
  • הגשה של עבודות ומבחנים לקבלת ציונים
  • השתתפות בסיורים ובימים מרוכזים

תעודה
מסיימי התוכנית בהצלחה יהיו זכאים לקבלת תעודת 'ספרן מורשה', המעידה על סיום הלימודים בתוכנית 'מידענות וספרנות' מטעם מכללת אורנים והמחלקה לספריות במשרד התרבות והספורט


גמול לעו"ה
מסלול אישי באחריות הסטודנט: על עובד ההוראה להגיש בקשה למפקח על הפיתוח המקצועי במחוז עבודתו 45 יום מראש ולצרף סילבוס מפורט שיכלול נושאים, תאריכים ושעות לימוד. כמו כן יש לצרף מכתב המתאר את החשיבות והתרומה של הקורס עבורו.
קישור לטופס

אוריינות מידע  
אוריינות היא היכולת של האדם לשלוט בטכנולוגיות התקשורת, להשתמש במיומנויות אלו לצורך העברה וקליטה של מסרים. ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות דיגיטאליות וההתמודדות עם עומס מידע, מחייבים שימוש במגוון הולך וגדל של מיומנויות טכניות, קוגניטיביות וסוציולוגיות לביצוע מטלות ולפתרון בעיות בסביבות דיגיטאליות. 

כתיבה אקדמית 
הכתיבה האקדמית המבוססת על איתור מקורות מידע, קריאתם תמצותם מיזוגם כמו גם אזכור המקורות תוך הקפדה על כללי ציטוט ועריכה. בקורס זה הסטודנטים יתנסו בשלבי הכתיבה האקדמית משלב בחירת הנושא ועד לכתיבת הרשימה הביבליוגרפית ועריכת הנספחים. התנסות זו חשובה לספרנים בשל היותה חלק ממיומנויות של הדרכת התלמידים הזקוקים לסיוע בספריות ציבוריות, בספריות בתי הספר ובספריות אקדמיות. 

מחקר ומדידה בספריות 
יותר ויותר ספרנים נדרשים היום לבצע מדידות והערכות בספריותיהם כדי לגבש אסטרטגיות עבודה ולהוביל שינויים.  בשיעור זה יושם הדגש על הבנת  צרכי המחקר וההערכה בספריות ובמרכזי מידע תוך השמת הלקוח רווחתו ושביעות רצונו במרכז, כמו גם על הטכניקות והידע הנדרשים  לביצוע סקרי הערכה באמצעים חינמיים ונגישים לכל. 

קיטלוג
היכרות עם עקרונות ארגון המידע על סוגיו השונים, על פי כללים אוניברסליים מעודכנים לתיאור ורישום  משאב מידע מכל סוג שהוא, כדי לאפשר נגישות מקסימלית ומידע אודות כל פריט בספרייה הפיסית ובספרייה הווירטואלית. בשיעור זה יושם דגש על הבנת חשיבותו, ועל הקמתו  של קטלוג אינטראקטיבי בספרייה. 

מיון 
לימוד עקרונות ארגון מידע על ידי שימוש בשיטת מיון הנפוצות בארץ ובעולם. הקורס יעסוק בתפיסות שונות של מיון הידע , בשיעור זה הלומדים יתנסו ויתרגלו את עקרונות המיון בספרייה בעיקר בשיטת המיון העשרוני, הנהוגה ברוב הספריות הציבוריות בישראל. 

מיפתוח 
בקורס זה, המהווה מבוא לעקרונות המיפתוח יושם דגש על הבנת הקשר בין ארגון המידע  לאיתור מידע.  הלומד יתרגל שימוש במפתחות לאיתור מידע באוספי ספריות, במאגרי מידע וברשת. כמו כן ירכוש הלומד  יכולות של מיפתוח  אוספי הספרייה תוך הבנת ההבדל  בין מיפתוח לבין תיוג המידע באינטרנט .

שווק ספריות 
קורס זה מתמקד בפן היישומי של מושגי שיווק בדגש על התאמה לספריות. הסטודנטים ילמדו וידונו בשיווק חדשני בספריות באמצעות חקר מקרה של קמפיינים שיווקיים, אירועים של יזמות ופרויקטים מיוחדים. מתוך זאת ירכשו ידע ויקבלו כלים שיאפשרו להם לפעול וליזום באופן יצירתי ובכך להשיג יתרון תחרותי גם במצב של משאבים מוגבלים. 

הפקת תערוכות ואירועים בספריות 
פיתוח מרחב מזמין ומעניין לקהילה תוך תשומת לב למסרים חזותיים, ערכיים  המוגשים בצורה  אסתטית ומושכת. במסגרת שיעור זה יכינו הלומדים פרויקט גמר. 

תולדות הספרייה בחברה (קורס המהווה תנאי לסמינריון)
הצורך האנושי לשימור המידע עומד בבסיס הקמתן של הספריות בעולמנו. שיעור זה יעסוק בקשר בין התרבות, המידע והספרייה  כמו גם בהתפתחות הספריות על ציר הזמן תוך הבנת התקנות העומדות בבסיס הקמתן  של הספריות על רקע שינויים חברתיים במשך הדורות. 

היבטים חוקיים ואתיים בספרייה 
הבנת  הכללים האתיים של הספרנים ויישומם. הקניית עקרונות התנהגות נאותה בספריות ודיון בשאלות חדשות באשר לערכים, זכויות, חוקים, נורמות וכללי התנהגות.

עידן של חידושים וחדשנות בספריות (בשילוב הרצאות אורח) 
הבנת יחסי הגומלין בין האדם לטכנולוגיה  והכרת דפוסי ההתנהלות של החברה הדיגיטלית תוך "טעימה" מהחידושים המשנים את פני החברה 

הפסיכולוגיה של האינטרנט 
חקר ההיבטים הפסיכולוגיים של האינטרנט צובר תאוצה רבה בשנים האחרונות. קורס זה יתמקד בהתנהגות המשתמשים באינטרנט ובהשפעות המרחב הווירטואלי על תקשורת ויחסים חברתיים. 

קהילה חברה וספרייה במאה ה-21 (סמינריון) 
"הספריות הציבוריות תהפוכנה למוקד תרבותי-חברתי ותפעלנה כרשת ארגונית כלל ארצית אחת בשיתוף פעולה עם מוסדות שונים בקהילה. כל ספרייה תציע לקהל הרחב מקום נעים, נוח וזמין וכל אחד יוכל להשתמש בשירותי הספרייה במועד המתאים לו" (חזון הספריות הציבוריות, בן נעים 2009) הקורס יעסוק בהבנת  השפעות חברתיות, כלכליות וטכנולוגיות על עיצוב שליחותה החברתית  של  הספרייה בארץ ובעולם ויתמקד בהכרת דרכים מגוונות למימוש שליחות זו. 

מקורות יעץ ושירותי יעץ בספרייה ובמרחב הקיברנטי 
הכרת סביבת העבודה המשתנה בספריות ציבוריות ובספריות בתי ספר.  הקניית  מיומנויות הדרכה ותמיכה בתלמידי כמו גם טיפוח חווית המשתמש בספרייה. הכרת מקורות מידע איכותיים מודפסים ודיגיטליים לשימוש הציבור.


.


*** פתיחת התוכנית מותנית במספר מינימום של נרשמים

ט.ל.ח

Footer Mobile