8 מפגשים בני 4 שעות אקדמיות (מלבד מפגש אחד בן שעתיים) יתקיימו בסמסטר א בימי א' אחת לשבועיים, בשעות 16.00 – 19.15 (המפגשים יהיו במודל היברידי, באורנים, סינכרוני, באמצעות זום, ואסינכרוני).
הקורס יעסוק בגברויות בכלל ובבית הספר בפרט, בהקשרים חינוכיים, חברתיים ותרבותיים.
המחקר בסוגיית הגבריות צמח בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת בתגובה לצמיחתו והתפתחותו של הפמיניזם. חוקרים בדיסציפלינות שונות כגון סוציולוגים, אנתרופולוגים ופסיכולוגים בחנו מהי גבריות וכיצד מבנים בנים את זהותם, תוך הבחנה בין sex, כהבדל ביולוגי בין נשים לגברים, ל- gender, כהבדל חברתי תרבותי.
הניסיונות שנעשו על מנת להבין כיצד מבנים גברים את זהותם בחברות ותרבויות שונות חשפו מספר נקודות משותפות, כאשר ביסודן נמצא כי נערים, לעומת נערות, חייבים להיות אקטיביים בכדי לרכוש את גבריותם. עבור נערים לא קיים גבול ברור בין ילדות לבגרות והם זוכים להיקרא גברים באמצעות טקסי מעבר (Rites of Passage). ברם, גם לאחר שעברו בהצלחה את הטקס הם צריכים להמשיך ולהוכיח, פעם אחר פעם, כי הם ראויים להיקרא גברים. נערים בסיכון נמצאים בין עולם הילדים לעולם הגברים, בין גבריות של השכונה לגבריות הגמונית, בין גבריות חדשה המביעה רגשות לגבריות המסתירה אותם. העיסוק בזהות גברית עולה באמצעות סימנים והתנהגויות המוזכרים בהקשרים של אלימות, פרנסה, תעסוקה, אבהות, זוגיות. כמו גם בביטוי של אומץ לב, רגישות וכבוד.
מפגש | תאריך | זמן | נושא | הערות |
1 | 26/10/25 | 16.00-19.15 | תגידו לי אתם מהו גבר עבורכם? | אורנים |
2 | 9/11/25 | 16.00-19.15 | טקסי מעבר, כיצד בנים הופכים להיות גברים בבית הספר? | זום |
3. | 23/11/25 | 16.00-19.15 | סטראוטיפים מגדריים והבניות חברתיות של מורים ותלמידים. הבנית זהות גברית בכיתה. | זום |
4. | 30/11/25 | 16.00-19.15 | מגדר המורה ומגדר התלמיד, בין לימודי מתמטיקה ועיסוק בספורט. האם קיימים סטראוטיפים בספרי לימוד וקריאה? | אסינכרוני |
5. | 7/12/25 | 16.00-19.15 | כבוד וקשיחות בקרב תלמידים ותלמידות. גבריות רעילה כיצד היא צומחת? | זום |
6. | 28/12/25 | 16.00-19.15 | דיכאון בקרב תלמידים תלמידות נשים וגברים. | אורנים |
7. | 4/1/26 | 16.00-19.15 | אבהות | אסינכרוני |
8. | 11/1/26 | 16.00-17.30 | סיכום, כיצד לעשות את הדבר הנכון? | זום
|
דרישות והערכה
- קריאת מאמרים, יש לקרוא את כל המאמרים ולצפות בסרטונים (המאמרים, והסרטונים יופיעו במודל).
- השתתפות במפגשים
- כתיבת 3 עבודות קצרות (כל אחת- כעמוד).
ביבליוגרפיה
חובה (עברית + אנגלית)
בוקבזה,. ג' (2017). הדרמה של הגבריות החדשה. בהוצאת מודן.
סמנה, ר. (2012). קאובוי של שושנים – גבריות במאה ה-21. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2810
ענבי.א (2021). גבריות בישראל תמונת מצב. נידלה 7.7.25
פינקר, ס. (2012). פרדוקס המינים: גברים, נשים ופערי המגדר האמיתיים. אריה ניר הוצאה לאור. רמות השבים.
Gilbert, R., & Gilbert, P. (2017). Masculinity goes to school. Routledge.
Makkonen, P. (2012). Masculinity in Silas Marner. Thesis University of Tampere. Kiel.
רשות (עברית + אנגלית)
אביאל, ע. (1979). נערים בשכונה: חיי יום-יום בשכונת התיקוה. תל אביב: הוצאת צ'ריקובר.
באן, נ, (2018) טיפול בגברים בעבודה סוציאלית, חברה ורווחה כרח ל"ח חוברת 2.
בוקבזה,. ג' (2017). הדרמה של הגבריות החדשה. בהוצאת מודן.
בורדייה, פ. (2007) . השליטה הגברית. תל-אביב, הוצאת רסלינג.
גרמשי, א'; (2009). על ההגמוניה. תל-אביב. ריסלינג.
זלצר – ניב, א. (2008). כשהצבר נפרד מהקוצים, תפיסתם של גברים ונשים ישראלים את ייצוג "הגבריות החדשה בפרסומות בערוצים המסחריים בישראל. חיבור לקבלת התואר מוסמך למדעי הרוח והחברה. אוניברסיטת בן גוריון.
חקק, י' (2003). מאוהלה של תורה למאהל טירונות. מפגש בין מודלים תרבותיים. מכון פלורסהיים למחקרי מדיניות. ירושלים.
טרנר, ו. (2004). תהליך טקסי: מבנה ואנטי-מבנה. תל-אביב. רסלינג.
יזרעאלי, ד. (1999). מבוא, 9-18 . בתוך: יזרעאלי,ד., פרידמן, א., דהאן, ה., כלב, ח., הרצוג, מ., חסן, ח., נווה, ס., ופוגל, ב. (עורכות). מין מיגדר, פוליטיקה. תל אביב, ישראל: קו אדום, הוצאת הקיבוץ המאוחד.
לומסקי-פדר, ע. (1996). המשמעות האישית של חווית המלחמה: סיפורי חיים של גברים ישראלים. מגמות 35 (ל"ה), 48 – 73 ירושלים: הוצאת מגנס.
לומסקי-פדר, ע., ורפפורט, ת. (2000). משחקים במודלים של גבריות: מהגרים יהודיים רוסיים בצבא הישראלי. סוציולוגיה ישראלית, ג. (1), 31 – 51.
לוריא, י. (1994). עיניין של כבוד. מתוך: כשר, א. ונמרד, א. (עורכים) מידות ורגשות. חושן
למשפט, 159-181.
ליבמן-עפאים, א. (2011). פמיניזם, גברים וגבריות: קריאת פסקי הדין בעניין גיוס תלמידי הישיבות באמצעות תיאוריות של גבריות. המשפט, טז, 343 – 374.
מונטרסקו, ד. (2003). זהות מתוך "זרות": תכניות תרבותיות של גבריות ערבית ביפו. סוציולוגיה ישראלית, 1, 121 - 159.
נרדי, ח. (1992). גברים בשינוי: בדרך לגבריות אחרת. תל אביב: מודן.
סמנה, ר. (2010 (להיות גבר - סקירה של הכנס "חשיבה מחדש על מושג הגבריות". פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2448
סמנה, ר. (2012). קאובוי של שושנים – גבריות במאה ה-21. פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2810
פלגריני, ר.י., וסרבין, ת. ר. (2009). בין אבות לבנים. נרטיבים של אירועים מכריעיים בהתפתחות החיים של גברים. קרית ביאליק. הוצאת ספרים "אח" בע"מ.
קונל, ר. (2009). גבריות. חיפה. פרדס, הוצאה לאור.
קינדלון, ד., תומפסון, מ., וברקר, ט. (2001). לגדל בן : הגנה על חייהם הרגשיים של בנים. אור-יהודה : ספרית מעריב
קמיר, א. (2004). שאלה של כבוד : ישראליות וכבוד האדם. הוצאת כרמל, ירושלים. תשס"ה.
קפלן, ד. ( 1999 ). דויד, יהונתן וחיילים אחרים: על זהות, גבריות, ומיניות ביחידות קרביות בצה"ל. תל אביב: הקיבוץ המאוחד,
קפלן, ד. (2009). הקדמה למהדורה העברית. בתוך: קונל ר.וו. גברויות. תרגם וולקשטיין, ע'. חיפה: הוצאת פרדס, 11 – 18.
רוניגר, ל., ופייגה, מ. (1993). תרבות הפראייר והזהות הישראלית. ב: דרור-פרמן, נ. (עורכת) קובץ מס. 7. אלפיים. ע' 7 – 18
ריל, ט. (1999). אני לא רוצה לדבר על זה. על המורשת הסמוייה של דיכאון גברי – ואיך אפשר להשתחרר ממנה. תל אביב: עם עובד.
שיאון, ל. (1997). דימויי גבריות אצל לוחמים: השרות בחטיבות חיל רגלים כטקס מעבר מנערות לבגרות. המרכז ע"ש שיין. האוניברסיטה העברית בירושלים.
ששון-לוי, א. (2003). גבריות מתוך: מחאה: על כינון הזהויות של חיילים בתפקידי צווארון כחול. סוציולוגיה ישראלית, כרך מס 5 (ה), 15-47.
Gilmore, D.D. (1990). Manhood in the making: Cultural concepts of masculinity. New Haven, CT: Yale University Press.