במסגרת מתווה ההתפתחות המקצועית של עובדי ההוראה
מרצה: אורלי פרנקל
הקף ומועד הלימודים
הלימודים מזכים בקידום מקצועי במסגרת "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" בהיקף של 30 שעות.
ימי ג' בשעות 19:00-15:45
מפגש ראשון: 4/11/25
קורס היברידי (עם יחידות מקוונות באתר שמלווה את הקורס). פירוט יינתן בהמשך.
רציונל
הכשרת עובד הוראה לתפקיד חונך ומלווה הינו שלב חשוב הן בקידומו המקצועי של המורה והן כגורם שמקדם תרבות קליטה ראויה במערכת החינוך. תהליך החונכות והליווי על ידי מורים בכירים תורם באופן מובהק לקליטה מיטבית, איכות ההוראה, עיצוב הזהות ולפיתוח המקצועי של המתמחה והמורה החדש במערכת החינוך.
לנוכח חשיבותו של החונך כחוליה משמעותית ועיקרית בקליטה ותמיכה של המתמחה והמורה החדש, כזה המגשר בין האקדמיה ל"שטח", בשנה הקרובה ייפתח קורס ייחודי לחונכים.
מטרות הלימודים
- פיתוח תפיסת התפקיד של החונכ/ת כעמית מנוסה, מסייע ותומך
- טיפוח כישורי הנחיה והדרכה כמקדמים דיאלוג דידקטי רפלקטיבי.
- הקניית כלים לתקשורת אישית ובין-אישית שיאפשרו את העצמתו והתפתחותו של המתמחה ו/או המורה המתחיל .
- הרחבת מגוון דרכי הערכה כאמצעי להתפתחות המקצועית העתידית
- פיתוח כלים להבניית תרבות קליטה ראויה במערכת החינוך.
- סוגיות אתיות הכרוכות בתפקיד
לנוכח חשיבות התפקיד וההכשרה לו, הוכנס השנה תיקון בהסכם אפק חדש, לפיו החל משנה"ל תשע"ח, התגמול עבור תפקיד החונך יינתן כחלק מן השכר, וכמו כן, ההכשרה תהווה תנאי לעיסוק בו.
נושאי הלימוד
- עולמו של המורה המתחיל
- פיתוח כישורי הנחיה והיוועצות אישי וקבוצתי
- edu-coaching - כלים אימוניים בעבודת החונך.
- Supervision -על אירועי הדרכה
דרכי ההוראה
סדנאות, דיונים, ניתוח אירועים (cases) וסימולציות
חובות הסטודנטים
- השתתפות פעילה במפגשים
- מטלה מסכמת - סיכום וניתוח רפלקטיבי של תהליך ההדרכה וההערכה בחונכות
פרוט נושאי הלימוד - שנה א'+ב'תאריך | | נושאי השיעור | | מרצים |
1 | 4/11/25 | מפגש היכרות - היכרות בינאישית תפיסת תפקיד החונכות – היבטיו והאתגרים בו תיאום ציפיות | סנכרוני /זום | אורלי |
2 | 2/12/25 | שיחות אישיות | סינכרוני | אורלי |
3 | 23/12/25 | תהליך ההערכה בחונכות/ליווי ופיתוח מיומנויות וכלי הערכה . מעגל היוועצות | מפגש פיסי | אורלי |
4 | 13/1/26 | העמקת מהותה של ההדרכה – היבטיה השונים, סגנונות ומודלים | א-סנכרוני | אורלי |
5 | 3/2/26 | ההתפתחות מקצועית של המורה וביסוס זהותו המקצועית -משמעות תהליך החניכה/ליווי מעגלי היוועצות | מפגש פיסי | אורלי |
6 | 10/3/26 | העמקת מהותה של ההדרכה - היבטיה השונים, סגנונות ומודלים | א- סנכרוני | אורלי |
7 | 19/5/26 | העמקת הדרכת מורים חדשים בקשיים אופיינים לתחילת הדרך - הקשר עם ההורים
- קשיים בתפקוד הרגשי-חברתי של תלמידים
- אקלים ומשמעת בכיתה
| א- סנכרוני | אורלי |
8 | 2/6/26 | סיכום | סנכרוני/זום | אורלי |
בתוכנית ייתכנו שינויים בסדר העברת הנושאים, ואף שילוב נושאים נוספים בהתאם לצרכים