טופס נייח

תקשורת הורים מורים

קוד השתלמות: 52007

שם המרצה: ד"ר שלומית אורין

מועדי המפגשים: (30 שעות)
8 מפגשים בני 4 שעות אקדמיות (מלבד שני מפגשים בני שלוש שעות) ויתקיימו בסמסטר ב בימי ד' אחת לשבועיים, בשעות 16.00 - 19.15.
מפגש ראשון - 27.10.24. 
המפגשים יהיו במודל היברידי: פנים אל פנים וסינכרוני. 

רציונאל
קשר בין הורים ומורים יכול להיות מאתגר. הקורס יציג  את עמדותיהם וקשייהם של הורים שונים, וכן את קשיי המורים/המדריכים מול התלמידים ההורים והמערכת החינוכית. על מנת להתמודד עם קשיים  אלה באופן מיטבי, הקורס יקנה מיומנויות תקשורת ופתרון קונפליקטים שיכולות לשמש בבניית מפגשים בוני אימון בין המורים להורים. בנוסף יציג הקורס מודלים שונים לשילוב הורים בבית-הספר ובמסגרות חינוכיות בלתי פורמאליות

מטרות
  • הקורס יבהיר את חשיבות הקשר בין ההורים למערכת החינוכית ויאיר את מורכבותו. 
  • הקורס יציג  את עמדותיהם וקשייהם של הורים שונים. 
  • הקורס יתאר את קשיי המורים/המדריכים מול התלמידים, ההורים והמערכת הבית- ספרית. 
  • הקורס יקנה מיומנויות תקשורת ופתרון קונפליקטים לבניית מפגשים בוני אימון בין המורים להורים. 
  • ​הקורס יציג מודלים שונים לשילוב הורים בבית-הספר ובמסגרות חינוכיות בלתי פורמאליות

נושאי הלימוד
  • הבנת החשיבות של תקשורת הורים-מורים ואת השלכותיה על תפקוד התלמיד במערכת הבית-ספרית.
  • הבנת עמדותיהם וקשיים של הורים שונים וכן את קשיי המורים.
  • שימוש במיומנויות תקשורת ופתרון קונפליקטים בבניית מפגשים בוני אימון בין המורה להורים.
  • ​הכרת פעילויות לשילוב הורים בבית הספר

חובות הסטודנט
חובות הקורס: 
  • נוכחות והשתתפות פעילה ב - 80% מהמפגשים.
  • השתתפות פעילה במפגשים - 20%
כתיבת עבודה מסכמת – 50%
  • ​רפרט+מצגת - 30% 
המשתתפים יבנו ויציגו בזוגות (במפגשים 7+8) מצגת בת 10 דקות שבה יציעו  רעיון לפעילות משותפת של הורים וילדים בבית הספר. הנושא ומבנה הפעילות יתואמו עם המרצה

טבלת המפגשים

מסדתאריךיוםשעת התחלהשעת סיוםמיקוםנושא
15.11.25ד'16:0019:15פיזי - כיתת לימודההשלכות של תקשורת הורים- מורים על תפקוד התלמיד
212.11.25ד'16:0019:15פיזי - כיתת לימודתרומתה של המשפחה לעיצוב הילד כתלמיד וכאדם
326.11.25ד'16:0018:30סינכרוני - זוםסגנונות הורות והשפעתם על טיב יחסים עם ההורים
410.12.25ד'16:0019:15סינכרוני - זוםקשייהם של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, במשפחות עולים, במשפחות חד הוריות ומשפחות מורכבות
524.12.25ד'16:0018:30סינכרוני - זוםדרכים לקיום דיאלוג בונה אמון עם הורים
67.1.26ד'16:0019:15סינכרוני - זוםדרכים לקיום דיאלוג בונה אמון ופתרון קונפליקטים עם הורים
721.1.26ד'16:0019:15סינכרוני - זוםמודלים של שת"פ בין הורים ובית-הספר
84.2.26ד'16:0019:15פיזי - כיתת לימודמודלים של שת"פ בין הורים ובית-הספר


רשימת מקורות
קריאת חובה
אלפי, א' (2010). לאן נוליך את העלבון. נדלה ב21.8.2015 מאתר פסיכולוגיה עברית,  http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2541
גור, ח', וזלסמנסון-לוי, ג' (2005). יחסי הורים- בית הספר: תמונת מבט ביקורתית, החינוך וסביבו.27 : 131-142.  http://www.criticalpedagogy.org.il/Default.aspx?tabid=67
גינות, ח' (1979). בין הורים למורים, תל-אביב: עם עובד.
דרייקורס, ר' (1965). פסיכולוגיה בכיתה: ספר עזר למורים. תל-אביב: אוצר המורה.
פישר, י', ופרידמן, י' (2009). ההורים ובית הספר: יחסי גומלין ומעורבות, דפים, 47: 11-40.
פרידמן, י' ובנדס-יעקב, א' (1990). קונפליקט ומשבר: הורים אל מול ממסד החינוך. ירושלים: מכון סאלד.
נוי, ב' (2014). של מי הילד הזה? על יחסי הורים עם בתי-הספר של ילדיהם. תל-אביב: הוצאת מכון מופת.
סמילנסקי, ש', פישר, נ', ושפטיה, ל' (1986). המערכת המשפחתית והמערכת הבית ספרית: מודל של קשר ביניהן. עם עובד.
פייבר, א', ומייזליש, א' (2000). איך לדבר כך שהילדים ילמדו בבית ובבית הספר. אלקנה: לייף סנטר.

Gordon, Thomas,  (2003).  Teacher Effectiveness Training: The Program Proven to Help Teachers Bring Out the Best in Students of All Ages. New-York: Three Rivers Press. 
Fisher, Yael., (2011). Parental  involvement. In: Y. Fisher & I.A. Friedman (Eds.). New horizons for facet theory: Interdisciplinary Collaboration Searching for Structure in Content, Spaces and Measurement (pp. 145-153).
Major, E. (2023). Parent-Teacher Communication from the Perspective of the Educator. Central European Journal of Educational Research, 5(2), 13–24. https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/2/13281
Seginer, Rachel., (2006). Parents' education involvement : A developmental ecology perspective. Parenting, science and practice, 6: 1-48. 

קריאת רשות
מנשה, מ' (2013). מעורבות הורים בבית הספר. עבודת גמר יישומית לתואר שני. מכללת אורנים. 
נוי, ב' (1995). הורים ומורים כשותפים במעשה החינוכי. ירושלים: משרד החינוך. 
שמאי, ל' (2008). עמדותיהן של מורות המלמדות בבית הספר היסודי כלפי מעורבות הורים בבית הספר. עבודת גמר יישומית לתואר שני. מכללת לוינסקי. 

Epstein, J. L. (2018). School, Family, and Community Partnerships: Your Handbook for Action. Corwin Press.
Major, E. (2023). Parent-Teacher Communication from the Perspective of the Educator. Central European Journal of Educational Research, 5(2), 13–24. https://doi.org/10.37441/cejer/2023/5/2/13281

זכויות הורים במערכת החינוך
ברק-מדינה, א' (2002).  זכויות הורים בעניינים הנוגעים לחינוך ורווחה,  מרכז מחקר ומידע של הכנסת.
גולדברגר, ד' (1998). הזכות לדעת: זכויות וחובות של הורים במערכת החינוך המדריך השלם להורה ולמורה. ( 17-21, 101-112), תל-אביב: הוצאת ידיעות אחרונות. 
משרד החינוך,  (1996). בית-הספר וההורים. חוזר מנכ"ל מיוחד, י"ז, מאי 1996.
משרד החינוך, 1999, אורחות חיים במוסדות החינוך- נציגות הורים בבית הספר. 
חוזר נ"ט/10(א) (תשנ"ט) – יוני 1999.

מודלים של שילוב הורים בבית הספר
גולדרינג, א', שביט, ר', ושפירא, ר' (1995). הסתגלות של מנהלי בתי ספר למעורבות הורים בחינוך: המקרה של בתי ספר בעלי אוריינטציות ערכיות שונות. בתוך רנה, שפירא, ורונה, שביט (עורכות) בית הספר וקהילותיו. הוצאת רמות: אוניברסיטת תל-אביב. 

גרינוולד, ע' (2007). מעורבות הורים בבית הספר היסודי והשפעתה על אקלים, תרבות וחינוך בו. עבודת גמר מורחבת לתואר שני. המכללה האקדמית לחינוך אורנים. 

וקסמן, א', ובלאנדר, ד' (2002). מעורבות הורים בחינוך, נייר עמדה 26: דגמים של שיתוף אזרחים, המכון הישראלי לדמוקרטיה, ירושלים, יוני, עמ' 55-71.
טרוהאן, י' (2004). הסדרת מעמד ההורים במערכת החינוך: סקירה משווה.
ירושלים. הכנסת - מרכז מחקר ומידע.

לאטי, ש' (2012). דרכים לקידום ניעותם החברתית-לימודית של התלמידים בני העולים מאתיופיה, תוך שימת דגש על העצמת הוריהם כנדבך חשוב בתהליך, עיונים בחינוך בחברה בטכנולוגיה ובמדע, 13: 16-20.
לפקין-אורן, מ' (1998). ילדים, הורים ומורה: מיומנה של מורה. (עמ' 47-78) תל-אביב: צ'ריקובר.
לצטר, ע' (2012). פיתוח דיאלוג משותף בין מורים והורים. בתוך ד., הופשטטר ור., כהן, (עורכות) בשביל הורים: אסופת מאמרים בתחום הורים ומשפחה למנחי קבוצות ולאנשי מקצוע. (עמ' 82-91). מועצה ציבורית להורים בישראל: פורום מנהיגות ארצי בתחום הורים ומשפחה. 
עמית, ח' (2009). לחתור בסירה אחת. הד החינוך, 83(7) 78-80. 

ענבר, ד' ונברו, ח' (2012). כולנו בסירה אחת – מורים, תלמידים והורים: סדנה להורים למתבגרים עם לקויות למידה,  עיונים בחינוך בחברה בטכנולוגיה ובמדע, 13: 21-25.

פישר, י' (2011). אפשר גם אחרת - סיפורי הצלחה של שותפויות הורים בבית הספר. תל-אביב: מכון מופת.  
פרידמן, י' (1990). בית הספר הקהילתי- תיאוריה ומעשה. ירושלים: מאגנס ומכון סאלד. 
צפרוני, א' (2012). למידה משותפת של מורים והורים כמנוף להעמקת שיתופי-פעולה ביניהם למען הצלחת התלמידים, עיונים בחינוך בחברה בטכנולוגיה ובמדע, 13: 1-10. 
Footer Mobile