קוד תכנית: 35520
מועדי המפגשים (30 שעות)
יום ב', 16:00-19:15, סך הכל 8 מפגשים במהלך שני סמסטרים א, ב.
המפגשים יהיו באופי היברידי: פנים אל פנים, סינכרוני, זום ואסינכרוני.
מפגש ראשון , פנים אל פנים במכללת אורנים = יום ב', 3.11.25.
רציונאל
המשך העמקה בתהליך ההתמחות, עם דגש על עבודה מול צוות בית הספר והתאמת דרכי ההוראה לצרכים דיפרנציאליים של הלומדים.
הקורס הינו סדנה תומכת בהוראה ומעוגנת בשדה החינוכי. במהלך הסדנה, יושם דגש על התמקמות, בניית קשר, הכיתה כקבוצה חברתית, ניהול עצמי, שימור ומניעת שחיקה, קשר עם שותפי תפקיד ועם הורים. על מנת להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי היומיום במסגרת החינוכית, נתמקד בשיפור מיומנויות ההוראה והערכה. הקורס יעניק כלים פרקטיים לשיפור מיומנויות ההוראה של המורה החדש, ושיפור היכולת לתת משוב בונה להעצמה, חיזוק והבונה מוטיבציה בקרב התלמידים. זאת במטרה שיאפשרו למורה להתמודד עם הטרוגניות בכיתה בצורה מיטבית.
מטרות הקורס
- שיפור שיתוף הפעולה עם עמיתים והצוות החינוכי: הקורס יפתח את היכולת לעבוד באופן הרמוני ויעיל עם צוות המורים והעובדים בבית הספר, תוך יצירת סביבה תומכת ומקדמת.
- פיתוח קהילת למידה המבוססת על חקירה רפלקטיבית ודיאלוג מקצועי: הקורס יעודד יצירת קהילה מקצועית שבה מתקיימים דיונים מקצועיים ומעמיקים, עם דגש על התאמת הגישות והאסטרטגיות לצרכי הסביבה החינוכית הספציפית.
- העמקת ההבנה והמיומנויות בחקר הפרקטיקה החינוכית: המורים ילמדו ליישם מתודולוגיות חקר פרקטיקה כדי לנתח את האפקטיביות של ההוראה שלהם, לזהות אתגרים ולשפר את תהליכי ההוראה על בסיס נתונים והערכה רפלקטיבית
- הגברת מיומנויות דיאלוגיות: במטרה לבחון את סביבת ההוראה באופן מתמיד, לשפרן ולבצע התאמות על בסיס ניתוח עצמי ומשוב מהתלמידים.
קהל יעד
- מורים מתחילים, חדורי מוטיבציה ותחושת שליחות, השואפים לבנות בסיס חזק להוראה אפקטיבית ולפתח חזון חינוכי ברור.
- מורים הנמצאים בשנה הראשונה להוראה.
היקף הלימודים
הקורס משולב- פנים אל פנים /סינכרוי וא- סנכרוני ומפגשים בבתי הספר מהם מגיעים המורים החדשים במידת האפשר.
חובות הקורס
משימות הגשה מלוות למפגשי הקורס:
- שיחה עם שותפי תפקיד (20%): מטרות התפקיד, ממשק בית ספרי, עבודה מול הנהלה, תרומה לבית הספר, שביעות הרצון מהתפקיד.
- ניסוח שאלות ודילמות מהשדה (20%): העלאת שאלות ודילמות מקצועיות העולות מתוך החוויות היומיומיות בהוראה. תוך עיגון השאלות בתצפיות בשדה
- ניתוח מצב של ניהול עצמי ומניעת שחיקה: (20%) התבוננות עצמית ביקורתית בתנאים בהם נצר עומס או שחיקה. לתרום למודעות אישית ופתוח כישורים רפלקטיביים למען חיזוק הקול האישי של המתמחה בהוראה.
- בחירת סוגיה להתפתחות אישית והצגת עדויות ומסקנות לגבי התפתחות מקצועית (40%) : בחירת נושא אישי לפיתוח מקצועי, תוך הצגת עדויות מהשדה [תצפיות, ראיונות, שיחות אישיות, קבוצת מיקוד, וכדומה] סיכום האתגרים וכיווני הפעולה בשתי נקודות זמן – במטרה להציג תהליך ועמדת מוצא להמשך ההתפתחות המקצועית.
מפגשים
תאריך | יום | שעת התחלה | שעת סיום | מיקום | נושא |
3.11.25 | ב' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | היכרות, חקר מקרים, מטרות החממה בשנת ההתמחות |
17.11.25 | ב' | 16:00 | 19:15 | סינכרוני – זום | כלים רפלקטיביים בידי המורה |
1.12.25 | ב' | 16:00 | 18:30 | פיזי - כיתת לימוד | ניתוח מצב קונפליקטואלי בהתבסס על מאפיינים של ניהול עצמי ומניעת שחיקה |
15.12.25 | ב' | 16:00 | 19:15 | אסינכרוני | שיחות אישיות |
12.1.26 | ב' | 16:00 | 18:30 | פיזי - כיתת לימוד | היכרות עם סביבת חינוך ייחודית |
9.2.26 | ב' | 16:00 | 19:15 | סינכרוני – זום | הורים – שותפים הכיצד? |
2.3.26 | ב' | 16:00 | 19:15 | ביקור בביס מארח | הכיתה כקבוצה חברתית |
30.3.26 | ב' | 16:00 | 19:15 | פיזי - כיתת לימוד | היצגי סיום ומשוב לסיכום הקורס |
| | | | |
|
* פתיחת הקורס מותנית באישור תקציבי של משרד החינוך.
* יתכנו שינויים בתכני ומועדי הקורס, בהתאם להנחיות פיקוד העורף