פיתוח מקצועי לצוותי חינוך

הקורסים שלנו​​
פיתוח מקצועי לצוותי בית הספר​

סיפור שלום - ביבליותרפיה ומסע הגיבור.ה בקבוצות מעורבות

בשל מצוקת התקופה - האלימות בחברה הערבית והיהודית, מתוך אחריות על המתרחש בחברה הישראלית ורצון לקדם שיח, אנו נציגי ק.מ.ה ומכללת אורנים רוצים להתערב באופן אקטיבי ולהוביל דוגמא של השפעה על הקהילה בדרך של יצירה ושלום.

מודל חדשני לקירוב לבבות ופיתוח שיח כן ורגשי באמצעות כלים עתיקים במיוחד:
מילים, סיפורים וכתיבה.

חזון
הבאת חמלה, שותפות ושלום, באמצעות סיפור, כתיבה והקשבה.

מטרות
  • חשיפה לנרטיב האישי והקבוצתי
  • הכרות עם כלי הסיפור והכתיבה כמנוף לקשר
  • הצצה לרעיון מסע הגיבור.ה והנגשתו ככלי פיתוח אישי וחברתי
  • דיאלוג רגשי ער ואמפתי
  • פיתוח סובלנות הדדית לבין תרבותיות
  • רתימת האמנות לחלום השלום
  • היכרות תרבותית הדדית והרחבת אופקי ידע עולם
  • ​הפקת תוצר סיום - ערב הקראת טקסטים / אוגדן של טקסטים שנכתבו במהלך הסדנא / יום מסע משותף.

תכנים מרכזיים
  • הסיפור שלי והנרטיב הקהילתי
  • הקשבה וחמלה לעצמי ולזולת 
  • שייכות וקבוצות, קונפליקטים והתרות.
  • אחר ואחרות בחברה הישראלית
  • תקשורת סיפורית במרחב של הקשבה
  • מסע הגיבור.ה על יונג והשלכתו על חיינו אנו
  • ​שימוש בכלים יצירתיים להבאת הסיפור שלנו בעולם.

מבנה התוכנית
4 מודולות באורך 16 שעות אקדמיות, מפגשי חובה פרונטאליים, 3 ורבע שעות בכל פעם.
אפשרות לשלב סדנא מרוכזת באורך יום או יומיים.
מבנה הפיתוח המקצועי: הרצאות + סדנאות כתיבה
כלים מקצועיים ואמנותיים: טקסטים קדומים ועכשווים מתרבויות שונות, סטוריטלינג, סרטונים, משחקים, כתיבה, שירים, קלפים, דמיון מודרך
דוגמאות לטקסטים: הברווזון המכוער, חליל ג'ובראן, קין והבל, ג'לאל אדין רומי, רצות עם זאבים, מחמוד דרוויש, יהודה עמיחי, ללה, עידית ברק, שיבטה טויו, סלמה ג'ובראן.

המנחים
מיה הוד רן
סופרת, עיתונאית, מנחת סדנאות כתיבה, מרצה על ביבליותרפיה לאנשי מקצוע, בעלת תואר שני בכתיבה יוצרת ותואר שני נוסף בטיפול בהבעה ויצירה, פעילה חברתית וסביבתית, מפיקת הפודקאסט סיפור ירוק העוסק ביזמות אקולוגית.
סרטון על ביבליותרפיה מפי מיה הוד רן 

ד"ר אליף פראנש
חוקר ומרצה לספרות ערבית מודרנית בעיקר הרומן העכשווי. ראש תחום לימודי תעודה והתמקצעות בשפה הערבית באורנים, מתמחה בכתיבת תכניות לימודים, והנחיית מורים.
סרטון של ד"ר אליף פראנס​.

בשנים האחרונות המציאות הבית ספרית הולכת ומשתנה. היקף השיעורים הפרונטליים הרגילים מצטמצם לאיטו ומפנה את מקומו להוויה לימודית דינמית יותר שבה תלמידים בכל הגילאים מבצעים עבודות חקר בהנחיית המורים. הלמידה הופכת יותר ממוקדת תלמיד, והמורה נדרש כעת למיומנויות של הנחיה ותיווך. המורים, שרבים מהם אוהבים לחקור בעצמם, מגלים נכונות להתמודד עם השינוי אך במקביל, מתמודדים עם אתגרים רבים: 
עומס משימות, אתגרי הנחיית קבוצות למידה גדולות, מפערים ביכולת החקר והכתיבה בקרב תלמידים, ועוד.

ההכשרה משלבת כמה תחומים והיא מיועדת
  • להעשיר את יכולות ההנחיה של המשתתפים בעזרת כלי הנחיה מתחום האימון  (COACHING) תוך שמירה על המשאבים האישיים של המנחה.
  • לרענן את הידע של המשתתפים בנושאי הכתיבה הנדרשת בעבודות חקר בכל מנעד הגילאים, תוך שימוש בכלים אפקטיביים שנבנו לצורך הפיתוח המקצועי לצורך הנגשה לתלמידים וסגירת פערים. 

מטרות יישומיות
  • המשתתפים ירכשו כישורי הנחייה וסל כלים מעצימים להנחייה בכיתה מגוונת בה תלמידים עם פערים תוך התנסות בסימולציות הנחייה לפי הגישה האימונית.
  • המשתתפים ירכשו כלים בסיסיים ודרכים אפקטיביות להנחיית עבודות חקר תוך שימוש בכלים מגוונים לצורך הנגשת התהליך לתלמידים.
  • המשתתפים יבואו לידי הבנה מעמיקה של אתגרי ההנחיה ומגבלותיה באמצעות התנסות בהנחיה והערכה של חלקים מתוך עבודות החקר.
  • ​המשתתפים יתנסו בתהליכי תכנון של תהליך החקר שנועדו למטב את איכות ההנחייה תוך שמירה על משאבים אישיים של המנחה. 

תכנים מרכזיים
בפיתוח מקצועי בתשפ"ד 7 מודולות הממוקדות ב:
  • כישורי הנחייה וסל כלים מעצימים להנחייה בכיתה מגוונת בה תלמידים עם פערים: התנסות בסימולציות הנחייה וכלים מגוונים למשוב מעצים ובאסטרטגיות מותאמות תלמידים להנחייה לבחירת נושא לחקר ובניית ראשי פרקים ועוד. 
  • היכרות עם הנחיית תהליך החקר ברמה תואמת גיל, והתנסות בשימוש בכלים אפקטיביים לצורך הנגשה לתלמידים וסגירת פערים: הנחייה להערכת טקסטים, מיזוג טקסטים, רישום מקורות, וכתיבת חלקי העבודה השונים (כדוגמת מבוא וסיכום) בעזרת מחוונים וTEMPLATES.
  • ​מיטוב זמן מנחה ותכנון מודולרי להתקדמות וסגירת פערים: התנסות בכלי תכנון לבניית תהליך החקר, בניית שיתופי פעולה בין תלמידים, אמצעים לשמירה על המשאבים האישיים של המנחה, והתמודדות עם סוגיות אתיות כולל אפשרות של כתיבת חלקי עבודה על ידי רובוט  (CHAT GPT).

מבנה ודרישות הפיתוח המקצועי
  • הפיתוח המקצועי מקוון 7 מודולות.  לכל מודולה מוקצות 4 שעות אקדמיות. 
  • הפיתוח המקצועי כולל  8 מפגשי זום חובה (2 שעות אקדמיות) עם מנחה הקבוצה.  ובמהלכן יבצעו המשתלמים חלק מהמשימות ומפגשי מנטורינג אישיים לפי הצורך. 
  • חומרי הפיתוח המקצועי מגוונים וכוללים סרטונים, התנסות בכלי הנחייה מגוונים ועוד.
  • ​כל חומרי הפיתוח המקצועי וההנחייה בעברית ובערבית. 

רוצים להכיר קצת יותר טוב את המודולות השונות? מוזמנים לצפות בכמה סרטוני TRAILER (הסרטונים מהפיתוח המקצועי תשפ"ג, בתשפ"ד מבנה המודולות יהיה קצת שונה).

כל מורה הוא מנטור. המורה הנתפס כמנהיג, משמש לתלמידיו חונך לגילוי עצמי של הפוטנציאל האישי של כל תלמיד, ועושה זאת באמצעות הקניית מיומנויות ללמידה עצמית שילוו אותו במשך כל חייו. בהכשרה ניצור מרחב עבודה שיאפשר למורה לרכוש ידע ולהתנסות במיומנווית המנטור הנחוצות לעבודת ההוראה. באמצעות תהליך המנטורינג נלמד להוביל את התלמידים להתפתחות אישית ולרכישת מיומנויות וכלים שייסייעו להם בכל תהליך למידה: בבית-הספר, בבית, עם חברים ועוד.

מטרות יישומיות
  • נבין את הצורך בהפיכה ממורה למנטור
  • נכיר מושגי יסוד מעולם המנטורינג
  • נזהה את המיומנויות הנדרשות למורה-מנטור ולתלמידיו
  • נתמקד בשינויים פדגוגיים הנדרשים בהתאמה לגישת המנטורינג
  • נלמד ונתנסה בשלבי תהליך המנטורינג
  • ​נפתח יחידות תוכן: מרעיון לביצוע, מתכנון למעשה

תכנים מרכזיים
  • תפיסת התפקיד של מורה-מנטור
  • אימון בשינויים
  • מתיווך לעצמאות
  • מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה - מריאקטיביות לפרואקטיביות
  • עוגנים, מיומנויות ופרקטיקות ליצירת מורה-מנטור
  • ​שינויים פדגוגיים

מורים בזמננו, נדרשים להוראה מרובת פנים הנותנת מענה לקשת רחבה של צרכים ובתוך זה שימוש
מקצועי במיומנויות הדרכה והנחיה. המיומנויות הללו משמשות גם בעבודתם השגרתית של מנהלי צוותים,
רכזי מקצוע ובעלי תפקידים נוספים.
בהכשרה ניצור מרחב עבודה שיאפשר למורה להתנסות ולרכוש ידע מעשי בהנחיית קבוצות.

מטרות יישומיות
  • הכשרת מורים להנחיית קבוצות במערכת החינוך
  • למידה והבנה של תהליכים קבוצתיים
  • פיתוח מיומנויות הנחיה בקרב אנשי הוראה
  • ​זיהוי ופיתוח של סגנון הנחיה ייחודי

תכנים מרכזיים
  • עקרונות בהקמת קבוצה והנחייתה
  • עקרונות בעבודה קבוצתית
  • שלבים בהתפתחות קבוצה
  • תפקידים בקבוצה
  • תהליכים תרפויטיים בקבוצה
  • התפתחות אישית – המורה כמנחה
  • מיומנויות הנחיה והובלת תהליכים בקבוצה
  • ערכים, מטרות ותוכנית עבודה
  • ​​מרעיון למעשה – כיצד מקימים קבוצה במערכת החינוך

ההכשרה תעסוק בחינוך בתחומי STEM - מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, ובתוך זה בתפקיד החשוב של האזרחים במעורבות ושותפות בחברה במאה ה,21- בהגדלת כוח העבודה המקצועי, בפיתוח מומחים עתידיים בתחומי STEM ובהכשרת אזרחים בעלי אוריינות STEM שיהיו מסוגלים להשתלב באופן מיטבי
במעגלי תעסוקה חדשניים. הקורס יציג את גישת ההוראה הקונסטרקשיוניזם (Constructionism) בשילוב של הובלה והערכה של תהליכי STEM בכיתה ובקהילה.

מטרות יישומיות
  • היכרות והתנסות עם תהליכי טיפוח חשיבה ועיצוב פעילויות לסביבת הכיתה בגישת STEM
  • טיפוח יכולת הוראה של סוגיות עכשוויות מתוך תפיסה בינתחומית של נושאי STEM
  • מיומנויות המאה ה21- ומאפייני בוגר 2030 וביטויין בפעילויות STEM בדגש מתמטי
  • ​השגת יישומים STEMיים בכיתות

תכנים מרכזיים
  • קונסטרקשיוניזם כגישת הוראה המתבססת על התיאוריה הקונסטרוקטיביסטית
  • מאפיינים לפיתוח נושא בינתחומי בתחומי STEM והערכתו
  • ENGINEERING 
  • פרויקטים בתחום STEM בארץ ובעולם
  • ביטוי של מאפייני STEM בקהילה באמצעות מפגש, ריאיון וסיור
  • פעילויות STEM בעולם

בשנים האחרונות מורים רבים יוזמים תהליכי שינוי, מקדמים חשיבה חינוכית חדשנית ולמידה משמעותית. בהשתלמות אנו מכשירים ומלווים מורים בתהליכים יזומים של חשיבה, התנסות המאפשרת למידה מתוך
חוויה ורכישת כלים נדרשים לעבודת ההוראה. בהשתלמות ניצור מרחב עבודה מובנה שיאפשר למורה לפתח רעיון/פתרון לצורך קיים. הלמידה תיעשה על ידי התנסות בתהליך יזמי הלכה למעשה, ובתוך מסגרת תומכת של למידת עמיתים ומשוב מתמיד. בנוסף תעניק ההשתלמות למורים ידע, כלים ומיומנויות, הנדרשים לליווי קבוצה של תלמידים בתהליכי תכנון ופיתוח יוזמות.

מטרות יישומיות
  • נכיר מושגי יסוד מעולם היזמות
  • נלמד ונתנסה בשלבי התהליך היזמי
  • נפתח מיזם מרעיון לביצוע, מתכנון למעשה
  • ​נשלב תלמידים ביזמות חינוכית – הלכה למעשה

תכנים מרכזיים
  • מושגי יסוד בתהליך היזמי ותנאים לקיומו
  • אסטרטגיות יזמות
  • מיפוי צרכים, גיבוש רעיון וניסוחו
  • בחינה של סביבת המיזם והשפעותיה
  • תכנון מודל לבניית תוכנית עבודה
  • שיווק של מיזם
  • הגדרת קריטריונים להערכה
  • ​הצגה אפקטיבית

זרם חינוך ולדורף מתרחב והולך ברחבי הארץ באוכלוסיות מגוונות רבות. בארץ פועלים כ-40 בתי ספר ולדורף, מעל ל-150 גנים וכן בתי ספר רבים המשלבים בעובדתם החינוכית אלמנטים ואיכויות מחינוך זה. ארגון חינוך ולדורף בישראל שואף להביא את עקרונות ומתודות של זרם חינוכי זה לכל בית ספר הרוצה בכך. באמצעות ליווי של מומחים מהתחום, לימוד והתנסות מעשית ניתן לממש אלמנטים רבים של חינוך ולדורך בכלך מערכת חינוכית.

חזון
שילוב והשראה של אלמנטים ואיכויות מחינוך ולדורף בכל בית ספר ממלכתי וממלכתי-דתי ברוצים בכך. העשרת החוויה החינוכית היצירה אומנותית, פעילות משחקית, יציאה לטבע ולמוד מלא משמעות ודמיון.

מטרות
  • הכרת עקרונות חינוך ולדורף
  • התנסות מעשית וחווייתית בהוראה ברוח חינוך ולדורף
  • הבאת אלמנטים מחינוך ולדורף לעבודה החינוכית בכל תחום וגיל
  • הפיכת תהליכי למידה למשורים ביצירה אומנותית, בסיפורים מלאי דמיון ובעבודת כפיים
  • החייאת תחום מלאכות היד ועבודת כפיים בשילוב על תכנים לימודיים
  • ​טיפוח צוות המורים כקבוצה לומדת ועובדת

תכנים מרכזיים
  • עקרונות ויעדים של חינוך ולדורף
  • אומנות ויצירה ברוח חינוך ולדורף
  • סיפורים ודמיון ככוח מרכזי בהוראה
  • מלאכות יד ועבודת כפיים ומשמעותם
  • שילוב אלמנטים מחינוך ולדורף בתחומי הידע השונים
  • ​עבודה קבוצתית ומתודות של ניהול וארגון ברוח חינוך ולדורף

מבנה התוכנית
שיעור שבועי של 3 שעות כל שבועיים לאורך שנת הלימודים בהיקף של 60 שעות עם אפשרות לשלב סדנא או סדנאות מרוכזות באורך יום או יומיים.
מבנה הפיתוח המקצועי: הרצאות קצרות, התנסות מעשית וחווייתית, סדנאות מלאכה ואומנות
המנחים
אורית צור – מחנכת, מורה ומנהלת בעברה, כיום מלווה מטעם ארגון חינוך ולדורך של בתי ספר.
גיל קינן – מורה ומחנך, מנהל ומלווה בתי ספר ולדורף

לאנשי חינוך תפקיד מרכזי להעמקת התפיסה הרואה בקידום הפרט יעד חשוב ומובנה בתרבות הארגונית והחינוכית של בית הספר, בקידום הידע הבית-ספרי לגבי תהליכים פסיכו-פדגוגיים בהוראה ולמידה, בתכלול סדירויות מערכתיות בבית הספר ובקהילה, פיתוח והעמקת תפיסה של הכללה בבית הספר וזיהוי ומניעה של תהליכי הדרה. התכנית מקדמת את אחת ממטרות משרד החינוך - קידום שוויון הזדמנויות ומיצוי הפוטנציאל לכלל האוכלוסיות בישראל. התכנית מובילה את המורה בכיתה לעבודה עם מגוון אוכלוסיות וצרכים ומזמנת הכלה וההשתלבות לפיתוח אישי ומקצועי ולמומחיות במניעת הדרה וקידום ההכלה כלפי מורים ותלמידים בבית הספר. המומחיות כוללת תפיסה, ידע, פדגוגיה ופרקטיקה.  

מטרות יישומיות
  • פיתוח תפיסה מערכתית המאפשרת תהליכי הכלה ותהליכי הוראה בכיתה ההטרוגנית
  • פיתוח הזהות האישית של המורה בנושא ההכלה וההשתלבות, רכישת ידע והפיכתו למומחה בתחומו
  • ​המורה ירכוש כלים ליישום ולהוראה של הכלה והכללה בהיבטים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים

תכנים מרכזיים
  • מהדרה וסיכון לתפיסת הכללה ושוויון
  • תפיסת תפקיד המורה כמומחה למניעת הדרה וקידום הכללה בבית הספר  
  • סמכות אישית ומקצועית 
  • הכיתה כקהילה וצוות מורים כקהילה
  • יצירת קהילות הכללה בבית הספר - שיתופי פעולה עם בעלי תפקידים
  • היבטים רגשיים, חברתיים וקוגניטיביים בכיתה ההטרוגנית  
  • ​תהליכי ויסות עצמי

בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך בבתי הספר תפיסה של קהילות למידה מקצועיות. המשמעות היא חיבור בין כלל השותפים למעשה החינוכי. המורים ובעלי התפקידים החברים בקהילת הלמידה חוקרים, מפתחים ולומדים את מיומנויות העבודה שלהם בהתאמה לצרכים העולים מהשטח בהתאם לצוות אותו הם מנהלים ובזיקה לפרויקט/התהליך המשותף שאותו הם רוצים לקדם או להוביל ובמקביל מחזקים את הקשרים האישיים והמקצועיים שביניהם. 
הקהילה מושתתת על אקלים בטוח ואחריות משותפת לעשייה החינוכית והצוותית, שאילת שאלות מפמ"רות, תהליכי חשיבה רפלקטיבית והמשגה. 
באמצעות הקניית הידע והכלים המתאימים לבניית קהילה, התוכנית המוצעת מבקשת להעמיק ולשפר את המקצועיות של המורים ובעלי התפקידים בשימוש במודל "חבורת משימה" בבית הספר, עד שבסופו של דבר יוכלו המשתתפים ליצור קהילות לומדות בבתי הספר שלהם.

תהליך הכשרת מובילי הצוותים ובניית הצוותים עצמם נערך בשני שלבים מקבילים
  • הכשרה המשתתפים להובלת צוותי למידה
  • ​יישום הפרקטיקה במפגש עם הצוותים

מטרות יישומיות
  • הבנת חשיבותן ותפקידן של קהילות למידה בפיתוח מקצועי, תוך היכרות עם אבני היסוד של קהילה
(ממ"ש - משמעותיות, מחויבות, שייכות)
  • בעלי התפקידים ירכשו מיומנויות להובלת קהילה לומדת ויישמו אותן במפגשי הצוות
  • קיום צוותי עבודה אפקטיביים ברובד המשימה וברובד היחסים (אמון, הדדיות ועוד)
  • ​חיזוק תחושת השייכות של המורים לצוות ולבית הספר

תכנים מרכזיים
  • הובלת קהילות מקצועיות
  • הנחיית קבוצות למידה
  • ​מאפייני הקהילה הלומדת 

מערכת החינוך נועדה לשמש קרקע פורייה ונעימה עבור התלמידים וכל באי בית הספר לפיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות. תחושת השייכות והביטחון בתוך המסגרת החינוכית, היא תנאי הכרחי לקידום תהליכי התפתחות ולמידה. חיזוק היכולות החברתיות והרגשיות אצל מבוגרים וילדים כאחד הוא כלי לתקשורת מקרבת, ליחסי אמון תקינים ולהפחתת ביטויי אלימות מילולית ופיזית בחברה. 
ארגון Learning( Emotional and Social Academic, for (Collaborative CASEL פיתח גישה מערכתית להטמעה של אקלים ופדגוגי תומכי למידה חברתית־רגשית בבתי הספר. על פי גישה זו, כדי לטפח יכולות חברתיות־רגשיות בקרב התלמידים ולשפר יכולות אקדמיות שלהם נדרשת עבודה מערכתית עם כל הגורמים המשפיעים על הילד, פדגוגיה חברתית רגשית כשפה בית ספרית ומהלך של המחנך כמוביל שינוי - כל מורה הוא/היא מחנך/ת.   
הפדגוגיה החברתית רגשית נשענת על 5 מיומנויות: מודעות עצמית, ניהול עצמי, מודעות חברתית, יחסים חברתיים חיוביים וקבלת החלטות אחראית.

מטרות יישומיות
  • היכרות והתנסות במיומנויות SEL כאדם וכאיש חינוך
  • הטמעת גישת "כל מורה הוא מחנך"
  • ​הטמעת מיומנויות SEL בקשר בין-אישי, בכיתה ובשגרה

תכנים מרכזיים
  • מודעות עצמית
  • מודעות חברתית
  • קבלת החלטות אחראית
  • יחסים בינאישיים
  • תקשורת מקרבת
  • המוח הגמיש: אימון בשינוי
  • ​מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה
בעולם המודרני, בו הידע זמין ומתעדכן באופן תדיר, היכולת ללמוד באופן עצמאי היא מיומנות חיונית. תלמידים הנחשפים ללמידה עצמאית במהלך לימודיהם האקדמיים יהיו מוכנים טוב יותר להתמודד עם אתגרי העתיד, הן מבחינה אקדמית והן מבחינה אישית. 
לומד עצמאי בכיתה הוא תלמיד המסוגל לנהל את תהליך הלמידה שלו באופן עצמאי, תוך הפגנת מוטיבציה גבוהה, אחריות אישית ושימוש יעיל בכלי למידה. 
פיתוח מיומנויות למידה עצמאית בקרב תלמידים יהפוך אותם ללומדים יעילים יותר, הן במהלך לימודיהם האקדמיים והן לאורך חייהם. 

מטרות יישומיות  
  • גיבוש תפיסת תפקיד המורה בכיתה 
  • מידע ופרקטיקות לפיתוח לומד עצמאי במיומנויות שונות כגון: ניהול עצמי בזמן, הגדרת מטרות, איסוף מידע, הערכה ביקורתית של מידע, פתרון בעיות, תקשור,ת שיתוף פעולה, מודעות עצמית, מוטיבציה, התמדה ועוד. 
  • ​חיבור בין פדגוגיה והוראה בכיתה לקידום המיומנויות. 

תכנים מרכזיים 
  • תפיסת תפקיד המורה בפיתוח לומד עצמאי 
  • הגדרת למידה עצמאית: מהי למידה עצמאית? מהם המאפיינים של לומד עצמאי? 
  •  גורמים המשפיעים על למידה עצמאית: גורמים פנימיים (מוטיבציה, תפיסת מסוגלות, סגנון למידה) וגורמים חיצוניים (סביבת למידה, תמיכה חברתית, הדרכה). 
  • אסטרטגיות לפיתוח לומד עצמאי: 
  • יצירת סביבת למידה תומכת. 
  • פיתוח מוטיבציה פנימית. 
  • הקניית מיומנויות למידה. 
  • מתן משוב וחיזוק חיובי. 
  • הדרכה ופיתוח מודעות עצמית. 
  • ​הערכה של למידה עצמאית: כלי הערכה פורמליים ובלתי פורמליים. ​
עולם בו אנו חיים כיום הינו עולם מורכב, דינמי ומלא באתגרים.  התלמידים והצוות החינוכי מתמודדים עם לחצים רבים, הן בבית והן בבית הספר. מציאות זו מחייבת פיתוח של מיומנויות וכלים שיסייעו להם להתמודד עם קשיים ואתגרים באופן יעיל. חוסן ואיתנות הן שתי תכונות חיוניות המאפשרות לילדים ובני נוער להתמודד עם קשיים ואתגרים באופן בריא ומוצלח. 
חוסן ואיתנות הן שתי תכונות הקשורות ליכולת להתמודד עם קשיים ואתגרים. עם זאת, ישנם הבדלים עדינים בין השתיים: חוסן מתייחס ליכולת להתאושש ולחזור לתפקוד תקין לאחר אירוע קשה או טראומטי. אדם בעל חוסן נפשי גבוה מסוגל להתמודד עם מצבי לחץ, קשיים ואף אסונות, תוך שמירה על בריאות נפשית ופיזית. איתנות מתייחסת ליכולת להתמיד ולהמשיך הלאה למרות קשיים ואתגרים. אדם איתן מסוגל להישאר ממוקד במטרותיו, להמשיך לפעול ולעמוד ביעדים שלו, גם כאשר מתמודד עם מכשולים. 
ניתן לומר שחוסן הוא היכולת להתאושש, ואיתנות היא היכולת להמשיך הלאה. 

מטרות יישומיות 
הבנה עמוקה של המושגים חוסן ואיתנות  
תפקיד המורה בהקניית מיומנויות לחוסן ואיתנות 
הקניית כלים ומיומנויות לטיפוח איתנות בקרב תלמידיהם 
הבנת הגורמים המשפיעים על חוסן ואיתנות 
יצירת סביבת למידה תומכת וחיובית. 
עבודה עם ההורים בנושא חוסן ואיתנות 

תכנים מרכזיים
מהו חוסן נפשי? מהי איתנות? אישי וקהילתי
גורמים המשפיעים על חוסן ואיתנות 
מיומנויות לקידום חוסן ואיתנות 
טיפוח חוסן ואיתנות בבית הספר  

מאז ומעולם חלק חשוב מפעולת החינוך הוא טיפוח יכולות התקשורת שבין אדם לחברו ובין אדם לעצמו. אילו איכויות תקשורת אנו יכולים להוסיף או לחזק בבית הספר ומחוצה לו? סביבה של תקשורת בריאה יכולה לאפשר קיומן של שיחות מיטיבות ומאפשרת הקשבה פנימית, לצרכים המניעים אותנו בתקשורת עם העולם סביבנו ובתוכנו. גישת תקשורת מקרבת ,(NVC) אשר נכתבה והובאה לעולם על ידי ד"ר מרשל רוזנברג, כביכול איננה מחדשת דבר אלא מאפשרת, חושפת, מארגנת ומציעה לעצמי ולחברה שפה המייצרת אמפתיה, הקשבה, רצון וסקרנות ומאפשרת לזהות בתוכה צרכים ורגשות שונים. כשם שד"ר רוזנברג היטיב להסביר, כאשר "תקשורת התן" עוברת למקום מודע נוכל לבחור ב"תקשורת הג'ירף," באופן שיאפשר בצורה טבעית וראשונית, מתוך רצון וללא שיפוטיות, שער לקרבה אנושית בסיסית ומלאת חמלה ואכפתיות.

מטרות יישומיות
  • הקשבה עצמית - זיהוי צורך ורגש
  • ניסוח בקשה
  • הכלה, אמפתיה והפחתת שיפוטיות
  • ניהול שיחות קשות
  • התנהגות מקרבת, התנהגות מרחיקה
  • ​יצירת הבנה ושיתוף פעולה

תכנים מרכזיים
  • מודל תקשורת מקרבת - ד"ר מרשל רוזנברג
  • "שפת התן, שפת הג'ירף"
  • הקשבה אמפתית
  • זיהוי רגשות וצרכים
  • דיאלוג מקרב
  • ​התנהלות בתוך קונפליקט

תפקידים רבים מתווספים תדיר לאנשי חינוך מתוך רצון ואמונה שיש צורך בשינוי והתפתחות. כחלק מהשינויים הללו, בשנים האחרונות ובעלייה משמעותית בתקופת הקורונה, עלתה בשיח מקומה של החוויה והלמידה החוץ כיתתית, או בשם השגור, חינוך יער. למידה חוץ כיתתית מאפשרת לצוותים חינוכיים מרחב בטוח ומאפשר לפיתוח והתנסות בקישורי  SEL - למידה חברתית רגשית. תהליך ההיכרות והחוויה עם למידה חוץ כיתתית מאפשרת למורה האטה מודעת המאפשרת הרגעת לחצים נפשיים, העלאת תחושת שייכות, טיפוח מיומנויות חברתיות ורגשיות והנאה צרופה מה'כאן ועכשיו' ללא ציונים. למידה חוץ כיתתית היא שפה נרכשת ואפשרית לכל השוזרת בתוכה תרגול במודעות והקשבה, פרקטיקות פשוטות וזמינות ללא עלות, פדגוגיה המחברת בין רגש לקוגניציה ויצירת הזדמנויות ללמידה אחרת.

מטרות יישומיות
  • טיפוח תפקיד וייעוד המורה בסביבה משתנה
  • מפגשים בלתי אמצעיים של המורה עם הסביבה החוץ כיתתית תוך יצירת מרחב בטוח להכרות, שהייה, הקשבה והתבוננות
  • רכישת ידע ראשוני סביבתי ורגשי במפגש עם החוץ וטיפוח ההכרה שהלמידה החוץ כיתתית מעודדת לסקרנות ולמידה מתמדת
  • חשיפה והתנסות בפדגוגיה יישומית במרחב החוץ כיתתי
  • יצירת שיח פנימי וצוותי הכולל היבטים פיסיים, רגשיים וחברתיים בהקשר של האני והקבוצה במרחב למידה חוץ כיתתי 

תכנים מרכזיים
  • תפיסת תפקיד המורה כמוביל למידה חוץ כיתתית
  • מטרות, תכנים ופעילויות בלמידה חוץ כיתתית
  • עקרונות פדגוגים ללמידה חוץ־כיתתית מיטבית
  • היבטים רגשיים, חברתיים וקוגניטיביים בלמידה חוץ כיתתית
  • ​עמדות והתנהגות ביחס לסביבה

ה​הורים הם דמויות משמעותיות וחשובות בחיי הילד. במציאות של הורות משתנה, סמכות חדשה ומבנים משפחתיים חדשים, נדרשים אנשי חינוך להתמודד לא פעם עם מציאות של משברים וקונפליקטים ביחסים עם הורים לתלמידים. מיומנויות קשר עם הורים על בסיס של קושי מתמשך, שונות באופן מהותי מאופי הקשר עם הורים לילדים לומדים ומתפקדים. מערכות יחסים טובות בין ההורים למורים מסייעות לתלמיד בהיבטים לימודיים, רגשיים וחברתיים. תקשורת טובה דורשת מאמץ הדדי ולעיתים היא מורכבת ומאתגרת. כדי לבנות אותה על ההורים והצוות להכיר את הגישות והדעות החינוכיות איש של רעהו, להעמיק את הידע בתחום אבני הדרך בהתפתחות הילד ולפתח כישורי תקשורת מקרבת.

מטרות יישומיות
  • הבנת ההתנהגות של הילד
  • הבנת תפקידו של איש חינוך בעבודה עם הורים
  • הקניית מיומנויות וכלים לתקשורת מיטבית לאיש החינוך ולהורים
  • תכנון דרכי התערבות המותאמים לסגנון ההורי
  • יצירת ברית שותפות מצמיחה בין הצוות החינוכי וההורים
  • ניהול קונפליקטים ומשברים עם הורים
  • ביטחון אישי ומקצועי לעבודה עם הורים
  • ביטחון מקצועי באמצעות סימולציות
  • ​דרכים לדיאלוג בונה אמון עם הורים

תכנים מרכזיים
  • אבני ההתפתחות בגילאים השונים
  • גורמים המשפיעים על התפתחות המתבגר (משפחה, חברה, סביבה)
  • סגנונות הורות
  • סמכות הורית
  • חוויית ההורות המודרנית
  • תקשורת מקרבת
  • תפקידו של איש חינוך בקשר עם ההורים
  • זיהוי ואיתור קשיים ודרכי התמודדות בעבודה עם הורים
  • דפוסים מכילים ומדירים של הורים ואנשי חינוך
  • זיהוי מקורות החוסן של הצוות החינוכי, התלמיד וההורים
  • דילמות וסוגיות של אנשי חינוך והורים
  • ​ההשלכות של תקשורת מורים-הורים על תפקוד התלמיד ברמות השונות

התפתחות הילדים מושפעת מאיכות יחסי הגומלין בין הסביבות שבתוכן הם גדלים. בהקשר זה ניתן למנות ארבע סביבות מחנכות עיקריות: הורים ומשפחה; מערך החינוך הפורמלי; מערך החינוך החברתי-קהילתי (נקרא גם: חינוך בלתי-פורמלי( והמרחב הקהילתי )נקרא גם: חינוך א-פורמלי(. לכל אחת מסביבות אלה יש תפקיד ייחודי בתהליך הכולל של הכנה לחיים בקהילה, ולצד זאת ישנה חשיבות רבה למפגש בין סביבות אלה. כך למשל, מחקרים מראים קשר בין מידת השותפות והמעורבות של המשפחה עם מערכת החינוך לבין הישגים לימודיים, תחושת שייכות, צמצום פערים חברתיים, יכולות רגשיות וחברתיות של התלמידים ועוד. עוד נמצא כי שותפות זו תורמת לא רק לתלמיד עצמו, אלא גם מקדמת את יכולותיה של המסגרת החינוכית לפעול בצורה יעילה ואפקטיבית; תורמת לתחושת השלומות (being well) של צוותי החינוך ומחזקת את האיתנות הקהילתית.

כמו כן, נמצא שלקהילות תפקיד מרכזי בהענקת תמיכה וחוויות למידה חיוביות שילדים צעירים זקוקים להן לשם התפתחות בריאה. הגישה הקהילתית בסוציולוגיה מייחסת למערכות החינוך השונות משמעות רבה בתהליכים חברתיים ובתהליכי חיברות ארוכי טווח התורמים לבניית היחיד והקהילה. תהליך החיברות הוא תהליך תמידי, שבו רוכשים ילדים ונוער (וכן מצטרפים חדשים לקהילה) את הערכים, הנורמות ותפיסות העולם של החברה בה הם חיים.

תהליך "חינוך בונה קהילה – קהילה בונה חינוך" מציע שני צירים מרכזיים לפעולה: ציר אחד – בית ספר כקהילה. תכנית העוסקת במודלים שונים לבניית קשר איכותי ושותפות מתמשכת בין כלל הבאים בשערי בית הספר: מורים, תלמידים, הורים. ציר שני – בית ספר בקהילה. תכנית הבוחנת את הזיקה שבית בית הספר לסביבתו – הקהילה שבה הוא פועל, בעלי תפקידים וארגונים ברשות המקומית וארגוני החינוך החברתי-קהילתי הנמצאים לצידו (תנועות נוער, חוגים, צהרונים).

מטרות יישומיות
  • היכרות עם הגישה הקהילתית כבסיס להובלה ועשייה ארגונית
  • בניית שותפויות אפקטיביות תוך צוותיות, בין-צוותיות ובין-ארגוניות
  • הרחבת קשרי עבודה בין אנשים וארגונים
  • ​חיזוק תחושת השייכות והאמון בין באי בית הספר (מורים-תלמידים-הורים) ובין בית הספר לסביבתו

תכנים מרכזיים
  • מאפייני הקהילה כקבוצה חברתית ויישומה במרחב ארגוני
  • ניהול שותפויות
  • התנהלות ארגונית בגישה קהילתית
  • ​גישת הנכסים כבסיס ליצירת קשרים והובלת פרויקטים

מקצוע הסייעות לגיל הרך משתווה בחשיבותו למחנכת ויש לו חשיבות מרכזית בהתפתחותו התקינה של הילד. לימודי סייעות לגני ילדים מכשירים את המשתתפות בהם לטיפול מסור בילדים ומקנים להן את הידע הנחוץ על שלבי ההתפתחות השונים של הילד. הפיתוח המקצועי יפגיש את המשתתפות עם המאפיינים ההתפתחותיים של הילד בגיל הרך, הצרכים הייחודיים שלו והמרכיבים השונים של העבודה החינוכית בגן הילדים. בנוסף ירכשו המשתתפות כלים לעבודת צוות מיטבית ולמערכת יחסים טובה עם
ההורים.

מטרות יישומיות
  • הכשרת הסייעות בתחומי ובשלבי ההתפתחות השונים של הילד
  • רכישת כלים לתקשורת מיטיבה עם הילדים, ההורים והצוות
  • רכישת כלים לעבודה פדגוגית מיטבית
  • ​העצמת תחושת החשיבות והחיבור עם המקצוע

תכנים מרכזיים
  • התפתחות ומאפייני התפתחות מגיל לידה ועד גיל 6
  • פדגוגיה בגן הילדים: התפתחות המשחק, סביבה חינוכית, הגשת חומרים, חצר פעילה, מפגש ותכנים
  • הגן העתידי וחשיבות הלמידה החווייתית
  • קשר ותקשורת עם הורים וצוות
  • דרכי התמודדות עם ילדים מאתגרים
  • מאפיינים של ילדים עם צרכים מיוחדים - כלים לשילוב והכלה
  • ​תכנים מיוחדים: העצמת הסייעות, רב תרבותיות ורב לשוניות​
בארץ ובעולם גוברת ההכרה בחשיבות החינוך בתקופת הינקות וטרום הגיל הרך. לתקופה הזו יש השפעה מכרעת על ההתפתחות התקינה של הילד ומכאן גם על חייו הבוגרים ועל כן הצורך הבסיסי בצוותי החינוך במעונות ובגנים שעברו הכשרה איכותית, הולך ומתחזק. המכון הישראלי לחינוך בגיל הרך שבמרכז ק.מ.ה במכללת אורנים, עוסק בקידום מדיניות, במחקר ובפיתוח מקצועי בסטנדרט גבוה של נשות ואנשי המקצוע.

מטרות יישומיות
  • העמקת הידע התיאורטי - חשיפה והיכרות עם מחקרים עדכניים מעולם הגיל הרך
  • דיוק והתאמה של דרכי הטיפול מגיל לידה ועד גיל 3
  • יצירת חיבור בין התיאוריה למעשה - למידה ותרגול של כלים מקצועיים
  • יצירת קהילה מקצועית בתחומי הרשות המקומית
  • ​יצירת שפה חינוכית משותפת

תכנים מרכזיים
  • אינטראקציות מיטיבות בתוך המעון
  • עבודה עם הורים
  • מאני מאמין חינוכי לניהול שגרת היום במעון
  • עבודה בסביבה רב תרבותית
  • עבודה מותאמת התפתחות לחינוך וטיפול בגיל הרך
  • ITERS - המדד להערכת איכות חינוך-טיפול בגילאי הינקות
  • ​SEL לפעוטות - פיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות בגילאי הינקות
בארץ ובעולם גוברת ההכרה בחשיבות החינוך בתקופת הגיל הרך. לתקופה זו יש השפעה מכרעת על
ההתפתחות התקינה של הילד ומכאן גם על כל חייו הבוגרים ועל כן הצורך הבסיסי בצוותי החינוך בגנים 
גננות, סייעות וגננות תומכות שעברו הכשרה איכותית, הולך ומתחזק. המכון הישראלי לחינוך בגיל הרך שבמרכז ק.מ.ה במכללת אורנים, עוסק בקידום מדיניות, במחקר, בפיתוח תכניות להכשרת מקצועות הגיל הרך ובפיתוח מקצועי בסטנדרט גבוה של נשות ואנשי המקצוע.

מטרות יישומיות
  • העמקת הידע התיאורטי- חשיפה והיכרות עם מחקרים עדכניים מעולם הגיל הרך
  • דיוק והתאמת הכלים החינוכיים לגילאי הגן
  • יצירת חיבור בין התיאוריה למעשה - למידה ותרגול של כלים מקצועיים
  • יצירת קהילה מקצועית בתחומי הרשות המקומית
  • ​יצירת שפה חינוכית משותפת

תכנים מרכזיים
  • אינטראקציות מיטיבות בגן הילדים כבסיס לאקלים מיטיב
  • ניהול נכון של צוות הגן
  • מערכת יחסים תקינה עם ההורים
  • מאני מאמין חינוכי לניהול שגרת היום בגן
  • עבודה בסביבה רב תרבותית
  • CLASS - מדידת איכות אקלים הכיתה בגיל הרך
  • ​SEL לילדות וילדי הגן - פיתוח מיומנויות חברתיות-רגשיות​

המרכז לספרות ילדים ע"ש מרים רות​

המרכז מקדם תפיסה פדגוגית וחינוכית שלפיה ספרות הילדים משמשת שער ומקור השראה ראשונים במעלה לפעילות חינוכית וחברתית של התלמידים. מטרתנו: להחזיר את הספרות, התרבות והרוח החינוכית בכל הגילאים, להעשיר את השפה וההון התרבותי של התלמידים ולקדם ייחודיות במרחבי חינוך ותרבות. בעזרת ספרות הילדים אנו עוזרים לתלמידים לעצב את זהותם, לפתח את הסקרנות והדמיון ולרכוש כישורי שפה, יכולות, אוריינות ומיומנויות .SEL הכשרות המרכז מעניקות כלים ומודלים מעשיים לעבודה עם ספרות ילדים. הן מתקיימות בצורת סדנאות מקוונות בזום, ומפעם לפעם מתקיימים מפגשי שיא במרכז שלנו. מרחב המרכז מעוצב, ססגוני ומרהיב במכללת אורנים וכולל את אוסף ספרי הילדים הנדיר של הסופרת מרים רות.

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק: מרכז מרים רות לתרבות וספרות ילדים​

פיתוח מיומנויות אוריינות שפתיות ותרבות שיח (מתאים לאנשי חינוך בגיל הגן וביסודי.) כישורי השפה והיכולות האורייניות הם הבסיס לכל תהליך למידה, בכל גיל ובכל מרחב חינוכי פורמלי. ספר הילדים, הסיפור והשיר - כל אלו הם הקרקע שממנה מתפתחות יכולות השפה של תלמידים. הם מעשירים את המרחב הפדגוגי ומאפשרים לילדים לשכלל את יכולות הביטוי שלהם בשלל צורות ואופנים. אוצר המילים גדל, החשיבה המופשטת מתפתחת ואיתם היכולת לבטא רעיונות ורגשות בעזרת מילים, הולכת ומעמיקה. באופן טבעי נוצרת אהבת הקריאה והילד חווה סביבה חינוכית, חברתית ותרבותית עשירה, מספקת ויצירתית. לכל אלו יש גם בהכרח השפעה מכרעת על יכולות הקשב, הריכוז והלמידה של הילד.

מטרות יישומיות
  • רכישת כלים פדגוגיים לשימוש חווייתי בסיפור ובספר להקניית כישורי שפה ולפיתוח אוריינות מילולית
  • היכרות עם ספרי ילדים המתאימים לשימוש חינוכי בכל הגילאים
  • ​חשיבה מחודשת על המרחב הפדגוגי בהשראת ספרים וסיפורים

תכנים מרכזיים
  • כלים ומתודות לעבודה חינוכית עם ספרים וסיפורים
  • מודל "ארבעת הקריאות" – פתח להעצמה שפתית
  • ספרי ילדים לגיל הרך מהארץ והעולם המתאימים לפיתוח השפה והדמיון
  • פיתוח יכולת הביטוי האישי של הילד באמצעות סמלים, מטפורות ואוצר המילים
  • הנגשת טקסטים בצורה חווייתית ומהנה – חגיגה ספרותית של ממש
  • ​עיצוב הכיתה והמרחב סביב מילים וסיפורים: העשרה חזותית ויצירת תכנים עיצוביים​

עיצוב הזהות המקצועית של אשת החינוך, ההדרכה וההובלה (בכל הגילאים)​

הובלה של צוות ושל תהליכים חינוכיים וחברתיים כוללת עמידה באתגרים מורכבים. באמצעות אומץ, ידע, מגוון כלי ניהול ומנהיגות, נשות החינוך בגן ובכיתה הן מנהיגות חינוכיות לכל דבר ועניין, ואיתן גם נשות ההדרכה וההובלה. בעזרת עולם ספרי הילדים, ננסה לפתוח כיווני חשיבה חדשים לעיצוב זהות חינוכית ולמנהיגות מיטבית במרחב החינוכי. נעסוק בהנעה ובפעולה, בממדי המנהיגות, במרחבי ניהול והדרכה, בנרטיבים של גבורה וחוסן, ביצירה וביזמות ארגונית ובכוחו של הדמיון לעצב מציאות חינוכית וחברתית חדשה. ההשתתפות בהכשרה תעניק השראה, העשרה וכלים ותביא להתבוננות מחודשת בשאלות של זהות מקצועית בתפקידים הדורשים הובלת צוות, מנהיגות ועשייה חברתית-חינוכית במציאות מורכבת.

למי מיועדת התוכנית?
  • מורים ומורות, לבעלי תפקידי ריכוז וסגנות בצוותים חינוכיים בבתי ספר
  • מנהלות גנים וגננות מובילות
  • נשות ואנשי הדרכה, ריכוז והובלה
  • ​מנהלי ומנהלות בית ספר

מטרות יישומיות
  • פיתוח כישורי מנהיגות חינוכית בתפקידי החינוך, ההובלה וההדרכה במערכת החינוך
  • יצירת חוסן וזהות מקצועית
  • היכרות עם עולם ספרות הילדים כחלק אינטגרלי בעולם התרבות בישראל
  • ​פיתוח חשיבה יצירתית רב-ממדית בהשראת ספרים וסיפורים לילדים: מתרבות וספרות להובלה
ומנהיגות

תכנים מרכזיים
  • ​מסע הגיבור והגיבורה: קבלת החלטות במצבי אי ודאות ומשברים - יצירה של חוסן
  • הסיפור האישי, הקהילתי והחברתי ככלי להובלה של צוות/כיתה לכינון נרטיב ארגוני וזהות מקצועית
  • יצירתיות וגמישות מחשבה, כבסיס לפעולה ניהולית במציאות מורכבת ומשתנה
  • ​הובלת צוות ועבודת צוות טובה: כיצד להניע צוות? כיצד מתמודדים עם התנגדויות? שימוש באמפתיה כדי לעודד פעולה

הכשרה דיפרנציאלית לגננות, לצוות הוראה בכיתות היסוד ולצוותים בחינוך העל-יסודי​

ספר הילדים הוא כלי פדגוגי ראשוני וטבעי בעבודה החינוכית עם ילדי בית הספר בכל גיל וגם בגנים.
"מספרת הסיפורים" זוכה לקשב עמוק ולחיבור רגשי עם השומעים ויוצרת סביבה של למידה משמעותית. הסיפור, השיר והספר עוזרים ליצירת תרבות חינוכית חדשה בכיתה: הקשבה, דיאלוג, פיתוח יכולות ריכוז לאורך זמן, והעשרה שפתית. בהכשרה נגלה טקסטים ספרותיים מתאימים לעבודה חינוכית בכל גיל סביב נושאים מרכזיים, חגים ואירועי שיא ובחיבור אל אוצרות התרבות בארץ ובעולם. נלמד כיצד לשלב את הסיפור ככלי יומיומי בהוראת המקצועות השונים ובמעשה החינוכי בכיתה ובגן וכך לצקת משמעות חדשה למילה, לעודד ביטוי אישי בקרב התלמיד וליצור בינם לבין הטקסט ובינם לבין המורה "מספרת הסיפורים" חיבור עמוק.

מטרות יישומיות
  • פיתוח מיומנויות ה"סטוריטלינג" לאשת החינוך "מספרת הסיפורים"
  • היכרות עם סיפורים וטקסטים איכותיים המשמשים ככלי חינוכי בחלוקה גילאית מותאמת
  • לימוד של דרכים לפיתוח יכולת חשיבה מופשטת בקרב ילדי הכיתה והגן
  • לימוד מודלים לפעולה בחיי היומיום בשטח בתוך יחידות הוראה וחינוך מגוונות
  • שימוש בנרטיבים סיפוריים ככלים בתחום הרגשי, ובתחום החברתי SEL
  • ​עיצוב מרחבי למידה דיאלוגיים בהשראת ספרים וסיפורים

תכנים מרכזיים
  • "לפני הרבה שנים, היה היה" – פיתוח מיומנויות וכישורי "סטוריטלינג" לאשת החינוך
  • "כי ספרים נמסים לאט-" ספרות ילדים ככלי חינוכי להעצמה אישית, חברתית וקהילתית
  • "אוצר של מילים" - הסיפור והשיר כשער לפיתוח העשרה שפתית ותרבותית במרחבים חינוכיים
• "מה עושים העצים"? - פיתוח יכולת שאילת שאלות, סקרנות ויצירתיות במרחב הפדגוגי
  • "בלב שלי יש עוד לב" - פיתוח יכולות רגשיות וחברתיות SEL
  • "המורה השלישית" - עיצוב מרחב הלמידה בכיתה ובגן
  • "סיפור ישראלי" – נרטיבים שונים לשיח חינוכי מעצים סביב זהות וזיכרון
  • ​"סיפורי מקום" – על חיבור לקהילה סביב יהלומים תרבותיים בשכונה וביישוב​

פיתוח ייחודיות גנית בהשראת הסיפור האישי והקהילתי

ייחודיות גנית ועיצוב זהות הגננת כיזמית חינוכית בגן העתידי. פיתוח מקצועי לאשכול גננות.
פיתוח ייחודיות של גן הוא תהליך יצירתי וסוחף הכרוך ביכולת לחלום וביכולת לממש. ייחודיות גנית טובה צומחת מתוך חיבור לזהות המקצועית של הגננת מחד, ולמרחב החיים בקהילת הגן מאידך. על מנת ליצור לעצמה פדגוגיה והתנהלות חדשניות וייחודיות, הגננת נדרשת לבדוק ולנסח את תפיסת עולמה החינוכית, החוזקות שלה ושל הגן, ה"אוצרות" והמשאבים הגלויים והסמויים. לשם כך היא יכולה להשתמש בסיפורים ובנרטיבים שיחזקו את התהליך. על הגננת להפוך ליזמית חינוכית, עם מרחבי חופש פנימיים ורצון ליצר ולחדש, להתנסות ולגלות. בהכשרה נעזור לגננת לספר את הסיפור הייחודי שלה והסיפור הקהילתי של הגן, לחלום ולהוביל ייחודיות גנית בחיבור לעקרונות הפעולה של הגן העתידי, עד לבניית תוכנית פעולה מעשית.

מטרות יישומיות
  • פיתוח ייחודיות הגן העתידי: מחזון להגשמה
  • עיצוב זהות מקצועית מגננת ליזמת חינוכית
  • זיהוי הייחודיות הקיימת והעצמה שלה
  • ​חיזוק יכולת העשייה וההובלה של שינוי מיטיב בגן ובקהילה, בהתאם לצרכי הגן

תכנים מרכזיים
  • מהי ייחודיות הגן העתידי? כיצד ניתן לבטא אותה בגן שלי/שלנו?
  • חדשנות חינוכית בגיל הרך והצצה לעולמות של עשייה חינוכית ייחודית בגיל הרך
  • הגננת כיזמית חינוכית, השואפת למצוינות בגן ובקהילה
  • מושגים ומודלים להובלת תהליכי שינוי בגן: מהו שינוי ראוי? מהו שינוי בר קיימא? מהו שינוי ממעלה
ראשונה, שניה ושלישית?
  • יישום והתנסות בייחודיות בגן, כפתח להמשך וליצירת חוויית הצלחה
  • כתיבת תוכנית עבודה יישומית: מחזון למציאות
  • ​חשיבה מחודשת על המרחב הפדגוגי והפיזי בגן ועיצובו בהשראת ייחודיות הגן המתגבשת​

פיתוח ייחודיות גנית, עיצוב זהות הגננת, למידה חברתית ורגשית SEL בגיל הרך - פיתוח מקצועי
לאשכול גננות.


ייחודיות גנית סביב ספר וסיפור מאפשרת לגננת לפתח מרחב פדגוגי עשיר ומעשיר בגן, וליצור תרבות חינוכית חדשה. הקראת סיפורים בגיל הרך תורמת לפיתוח מסוגלות רגשית ומקדמת את יכולת הביטוי האישי והרגשי של הילדים. ספרי סיפורים ושירים לילדים מפגישים בין מציאות לדמיון ובין המוכר ל'אחר' ופותחים דלת לתהליכים חינוכיים משמעותיים עם הילדים. בהשתלמות נכשיר את הצוות החינוכי בגיל הרך להשתמש בספרות הילדים ככלי חינוכי וליצור בגן מרחב עשיר לביטוי רגשי ושפתי, בצורה חווייתית - דרך דמיון ויצירתיות.

מטרות יישומיות
  • פיתוח ייחודיות גנית בהשראת הסיפור והספר
  • עיצוב זהות מקצועית: מגננת ליזמת חינוכית
  • חשיפה של אנשי חינוך בגיל הרך לספרי ילדים המתאימים לשימוש ככלי חינוכי בגיל הגן
  • פיתוח דרכי לימוד חווייתיות ויצירתיות בתחום הרגשי ובתחום החברתי
  • ​חשיבה מחודשת על המרחב הפדגוגי והפיזי בגן ועיצובו בהשראת ספרים וסיפורים

תכנים מרכזיים
  • מהו מודל "גן סיפור" וכיצד אפשר לשלבו בייחודיות הגנית?
  • כיצד תורמים ספרי ילדים להעצמת המסוגלות הרגשית והחברתית של הילד?
  • כיצד נפתח יכולת ביטוי אישי, חשיבה, דמיון והמצאה סביב הסיפור?
  • כלים ומתודות לעבודה חינוכית עם ספרים בגן
  • היכרות עם ספרי ילדים לגיל הרך מהארץ והעולם המתאימים לשמש ככלים חינוכיים בגילאי הגן
  • ​עיצוב המרחב הפיזי בגן סביב מילים וסיפורים: העשרה חזותית ויצירת תכנים עיצוביים​
פיתוח ייחודיות בית ספרית סביב ספר וסיפור, ויצירת תרבות שפתית וחינוכית חדשה בבית הספר.


מודל הפעולה "בית ספר סיפור" מאפשר להחזיר את הספר והסיפור למעשה החינוכי. הסיפור הופך ל"שער" דרכו המורה יוצר/ת תהליכים להעצמה אישית, שפתית וחברתית של הילדים והקהילה. בעזרת הסיפור ניתן לפתוח דיון וליצור שיח רגשי משמעותי עמוק ולפתח מיומנויות .SEL הסיפור הוא "כוח העל" של המורה. הוא משמש לפיתוח יכולות חשיבה והקשבה מורכבות, שאילת שאלות וסקרנות, דמיון ויצירתיות ובכוחו לכונן תרבות חינוכית חדשה. בהכשרה, הצוות המקצועי יחווה מסע עיצוב זהות חינוכית, בין התחנות של סיפורו האישי, המקצועי והקהילתי, שיהדהד לתוך עשייתו החינוכית והחברתית בבית הספר, עד להטמעת הסיפור בתכני הלימוד, במרחב הפיזי בבית הספר ובימי השיא החברתיים והתרבותיים.

מטרות יישומיות
  • חשיפת הצוות לתפיסות פדגוגיות, כלים ומתודות לשימוש בסיפור ככלי חינוכי מרכזי בכיתה, המסייע
לעיצוב הזהות והיכולות הרגשיות של הילדים
  • פיתוח מיומנויות SEL ויכולות הקשבה בכיתה – יצירת תרבות חינוכית טובה ומיטיבה
  • קידום ההבנה של הסיפור ככלי לפיתוח יכולות חשיבה גבוהות, יצירתיות ואסטרטגיות למידה
  • ​העשרה של צוות המורים – בטקסטים ספרותיים איכותיים לעבודה חינוכית עם ילדים בגילאים השונים

תכנים מרכזיים
  • הסיפור האישי, הכיתתי, הבית ספרי, הקהילתי: מה הסיפור שלי? מה סיפור שלנו? היכרות עם ספרים וסיפורי ילדים איכותיים המתמודדים עם המורכבות של החברה הישראלית
  • הקניית כלים ומתודות - דרכי לימוד חווייתיות ויצירתיות לשימוש בסיפור ובספר ככלי חינוכי ולימודי
בכיתה, למחנך/ת ולמורה המקצועי/ת
  • פיתוח יכולות ,SEL אינטליגנציה רגשית וחברתית ויצירת יכולות הקשבה, קבלה ואמפתיה ל"אחר"
  • פיתוח חשיבה ברמה גבוהה בתהליכי למידה: שאילת שאלות, חשיבה ביקורתית, דמיון וסקרנות
  • מהו סיפור טוב? מי קובע? איך לספר אותו ואיך להקשיב לסיפורם של אחרים?
  • ​עיצוב מרחבי הלמידה, הכיתות והמסדרונות בהשראת הספרים והסיפורים של כולנו​


בימים של מלחמה ומשבר, קושי וטלטלה, הסיפור הוא "שער" לתהליכי ריפוי והחלמה. בימים בהם קשה למצוא את המילים, הספרים יכולים להעניק  לנו, המבוגרים המשמעותיים, את הדרך לפתח שיחה וליצור שיח רגשי משמעותי עמוק. באמצעות ההרחקה הזמנית מכאן ומעכשיו, הסיפור מאפשר לנו להביט אל תוך עצמנו ולעבד את האירועים שאנו חווים. הסיפורים מעניקים לילדים ולמבוגרים כאחד, תחושות של ביטחון, יציבות ושקט. הם מחזקים את הכוחות הפנימיים ומעניקים כלים להתמודדות עם המציאות המשברית. 

הקראת סיפור יוצרת את "המשולש המופלא": סיפור - ילד - מבוגר, זהו מקום מפגש רגשי ואנושי והמפתח מרחבים אמפתיים של דמיון והקשבה. הסיפור מאפשר לנו להביט אל תוך עצמנו, בחמלה ובקבלה, ולחזק אותנו בפעולה מקדמת ומיטיבה, ויצירת חוסן ותקווה. 

ההכשרה מחזקת את הרוח, מפתחת איתנות, ונותנת כלים יישומיים למפגש מיטיב עם ילדים.  

מטרות המפגשים
  • לימוד כלים ודרכי פעולה דרך השימוש בסיפורי ילדים. 
  • מתן כוחות, פיתוח החוסן והמנהיגות של הצוותים החינוכיים, הילדים וההורים. 
  • פיתוח יכולת התמודדות עם סיטואציות מורכבות רגשית וחברתית. 
  • חשיפה לספרי ילדים המתאימים לשימוש ככלי חינוכי בגילאים השונים. 
​ 

תכנים מרכזיים
"הכוח המרפא של הסיפורים" - בעזרת הספרים נלמד לכוון להקשבה אמיתית ועמוקה למה שהילדים ואנחנו חווים, לעבד ולברוא מציאות רגשית מיטיבה בתהליך החלמה עמוק ומשמעותי. 

"פעם ניצחתי שלושה ענקים" - בעזרת סיפורים ושירים נלמד כיצד ניתן לעודד את תחושת המסוגלות של הילדים, להיטיב איתם ועם החוסן הרגשי שלהם. 

"בתוך הלב שלי יש עוד לב" - על אמפתיה ופתרון קונפליקטים  דרך השימוש בספרים וסיפורים. 

"לרקוד עם המפלצת וללטף את הדרקון" – על תיווך רגשות, התמודדות עם פחדים וקשיים בעולם הפנימי, דרך סיפורי הילדים בתהליכי הלמידה. 

"המצפן הפנימי"- מהו ספר ילדים טוב לשימוש ככלי רגשי וחינוכי. 

"כי ספרים נמסים לאט..." (מאיר שלו) –  הסיפור מעצם היותו הוא מדיום של האטה. נלמד כיצד להאזין ולתכנן את תהליך  הלמידה  מתוך מהמקצבים  הטבעיים והאישיים של הילדים. 

צייר לי כבשה" – על האיור והמלל בסיפור הילדים ככלי לביטוי העולם הפנימי והאישי של הילד והילדה. 

ימי למידה מרוכזים​​

מיינדפולנס או מודעות קשובה, פירושה חיים מתוך מודעות מכוונת נטולת שיפוטיות לרגע הנוכחי.
מטרת הסדנה היא להביא את איש החינוך, להצליח לעצור רגע משטף החיים ולהיפגש מחדש עם עולמו הפנימי. בסדנה נחווה, נבין ונגלה מה זה מיינדפולנס וכיצד בחירה בתרגול מיינדפולנס כדרך חיים יכולה שלנו ואף על חיי הסובבים אותנו. נתמקד בכלים מעשיים לוויסות התגובות האוטומטיות הפוגעות בנו ובסובבים אותנו ובחיזוק יכולת הבחירה שלנו באופן התגובה הנכון לאירועים.​

הגן הבוטני מהווה מרחב למידה רב תחומי היוצר מגוון ההזדמנויות למפגש בין אדם וטבע.
בסדנה נתנסה ביכולת של המרחב הפתוח להרגיע ולאזן, לאפשר זוויות התבוננות.
נחווה ונתאמן באפשרויות ביטוי, הקשבה ופעולה למען חיזוק הקשר והרחבת המיטביות הרגשית.
כל זאת, נעשה במרחב הגן הבוטני ובאמצעות הצומח בו.

סדנה חווייתית בה יתנסו המשתתפים בהפקה ובבנייה של תוכנית רדיו, כבסיס ללימוד טכניקות יעילות להעברת מסרים אפקטיבית ולחיזוק עבודת הצוות והיכולת של המשתתפים להעביר מסר משותף
הסדנה תתקיים בכיתת הרדיו הייעודית במכללת אורנים ותונחה על ידי מנחה מקצועי מתחום הרדיוהסדנה תכלול הקלטת תוכנית רדיו ייעודית אשר ניתן להעלות כפודקסט ברשת, במידה והנכם מעוניינים בכך. כלל המשתתפים בסדנה, אשר יהיו מעוניינים בכך, לקבוצה.

רוצים להבין לאן אתם הולכים ומאיפה באתם? תכתבו.
רוצים להכניס השראה לתוך העשייה שלכם? תכתבו.
רוצים להבין סופסוף מה הסיפור שלכם? תכתבו, תכתבו, תכתבו! 
כתיבה אותנטית עוזרת לנו לעשות סדר בראש, לנקות רעשים, להפחית שיפוטיות עצמית ולהכניס
השראה, דמיון ויצירתיות לחיינו. סדנת "משחקי מילים" היא סדנת כתיבה חווייתית מעוררת השראה שבה נתנסה במספר אתגרי כתיבה פותחי חשיבה שיעזרו לנו לבטא את עצמנו, לדייק את המחשבות ולספר מי אנחנו.
ומה עוד? מתוך המפגש נצא עם תובנות ורעיונות ליישום כבר למחר בבוקר.
מוזמנים לבוא לכתוב את עצמכם.
מרכז הסימולציה במכללת אורנים, מזמין אנשי חינוך לרכוש לעצמם מיומנויות בינאישיות רלוונטיות באמצעות עבודה עם שחקנים מקצועיים, המגלמים דמויות מפתח בעולמם המקצועי.
המרכז פועל ברוח מכללת אורנים, הרואה בעיצוב נכון של הקשר הבין-אישי אבן יסוד במעשה החינוכי.

המרכז פועל בשיתוף פעולה עם האגף להתמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך ועם מרכז הסימולציה "תמורות" בבית שאן, ובליווי והנחיה מקצועית של מכון מופ"ת. הסימולציות מתקיימות בהתאמה לצרכיהם האותנטיים של המשתתפים: סטודנטים להוראה בתהליך ההכשרה וההתמחות, מורים וגננות, בעלי תפקידים בבית הספר ובארגונים חינוכיים אחרים, מנהלים וממלאי תפקידים בכירים במערכות חינוך עירוניות, מחוזיות וארציות.

הסימולציות מתקיימות בעברית או בערבית, בהתאם למשתתפים. מטרתן של הסדנאות היא להכשיר אנשי חינוך והוראה לנהל קונפליקטים ביעילות ולפתח מיומנויות תקשורת בינאישיות, כגון: בניית יחסי אמון, הקשבה ואמפטיה, התמודדות עם התנגדויות ועוד.
סדנאות הסימולציה נערכות באולפן בעל טכנולוגיה משוכללת ומונחות במרחב מוגן בידי מנחים בעלי הכשרה וניסיון בתחום הסימולציה על פי מתודולוגיית תחקיר ייעודית.
  ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

מענה ארגוני ופדגוגי 
מותאם אישית למנהלים.ות וצוותי חינוך
​מבית מרכז ק.מ.ה-אורנים
​​
Footer Mobile