טופס נייח

מוזה 42 - אלמנח

אלמנח, רשמים בעקבות פסואה: אמנות כדיאלוג | חובב רשלבך

ליווי אוצרותי לתערוכה: דורית רינגרט
הפקת התערוכה: לי צבר

גלריית מוזה 42, מכללת אורנים
בניין 42, הפקולטה לתואר שני, קומת הקרקע

פתיחה: 18/10/21 (בשעה 11:45- 12:30)
שיח גלריה: 26/10/21 (בשעה 13:30)
נעילה: 15/11/21  
שעות פתיחה: ימים א'-ה' 18:00-10:00



"אלמנח, רשמים בעקבות פסואה: אמנות כדיאלוג" הוא שם של תערוכה שמציגה ספר אמן.
הספר "אלמנח: רשמים בעקבות פסואה" יצא לאור במהדורה מצומצמת בחתימת האמן. התערוכה, בגלריית "מוזה 42" במכללת אורנים, פורשת היבטים מהדיאלוג האמנותי שמקיים ד"ר חובב רשלבך, מרצה בכיר לרישום ולפילוסופיה של האמנות, עם פרננדו פסואה, המשורר הפורטוגלי הנודע.

השיח הפואטי שרשלבך מנהל עם כתיבותיו של פסואה מעלה שאלות אודות מעשה-הרישום על מופעיו השונים, בזיקה: לכוח המניע של אי-הנחת הקיומי כמו גם לשאלת הזהות. עבור פסואה, ב"ספר האי-נחת", אובדן האמונה באל האחד הוא יסוד שמניע את כתיבותיו. בתחילת המאה ה-20, פסואה כותב "נולדתי בתקופה שבה איבדו רוב האנשים הצעירים את אמונתם באל" ומבטא, בדרכו הייחודית והעשירה, את רעיון 'מות האלוהים' הניטשיאני והשלכותיו לגבי תפישת האמת. הצופה בתערוכה נחשף לסוגיית 'היעדרות האל' מבעד לגישה פואטית עכשווית שייחודה באפשרות של המבט האנושי לשלב בין תרגומי שירה, ציטוטים של פרוזה, דימויים חזותיים ומילוליים שמתכנסים תחת התמות הפתוחות: רשימות-צילום ורישומי-צילום. הצופה בתערוכה פוגש היבטים מספר האמן שמגשרים בין אופני כתיבתו המגוונים של פסואה לאופני הביטוי של רשלבך: בעוד פסואה הרבה להשתמש בשמות שונים של דמויות בדויות (הטרונימים), רשלבך מתבטא באופנים שונים (סגנונית) בהתייחסו אל המהות של מעשה-הרישום. התערוכה מוצגת בגלריה המשמשת חלל תצוגה ביתי לתלמידי מסלול אמן-מורה בתואר השני בהוראת מדעי הרוח והאומנויות בגישה רב תחומית.

השם "אלמנח" (المناخ, Almanach) מבטא פשר כפול: יומן ותנועה. האסטרונום וההיסטוריון היהודי אברהם זכות (1566) חיבר אלמנך אסטרונומי: לוחות לחישוב המיקום. הללו אפשרו את הניווט הימי של הספינות הפורטוגליות  תוך תיעוד יומני המסע; עבור רשלבך, בגרסה אפשרית של לשונות מזרח הים התיכון, השם מבטא את רעיון התנועה המתמדת שביסוד הסקרנות האנושית חסרת המנוח.

ספר האמן מלווה בסקירת כתיבותיו של פסואה על ידי ד"ר מרים רינגל ("דימיון מוסרי ביצירתו של ז'וזה סאראמאגו", כרמל 2016) וכתיבה מרחיבת דעת של תרצה פרויס-יעקובסון, חוקרת פסואה ("אספת עם בנפש אחת - פרננדו פסואה וההטרונימים", כרמל 2021). באחרית הספר ד"ר חובב רשלבך מציג מעין מניפסט, שעניינו: הדימוי המתמסר ("מעשה האמנות בין משמעות להתענגות: עיון על פי מחשבת רולאן בארת", רסלינג 2011; "הלם הלא צפוי: שאלות על יצירת אמנות", רסלינג 2016). ספר האמן ראה אור ב-2021, בסיוע הרשות למחקר ולהערכה במכללה האקדמית לחינוך, אורנים; ובסיוע רפי וייכרט, "הוצאת קשב לשירה".
חובב רשלבך, ללא כותרת 01 (מהסדרה אלמנח), 2021, תצלום מעובד, הדפס דיגיטלי על נייר ארכיבי, 45x45 ס"מ
חובב רשלבך, ללא כותרת 02 (מהסדרה אלמנח), 2021, קולאז' מתצלומים מעובדים ורישום דיגיטלי, הדפס דיגיטלי על נייר ארכיבי,  45x45 ס"מ

חובב רשלבך, ללא כותרת 03 (מהסדרה אלמנח), 2021, תצלום מעובד ורישום דיגיטלי, הדפס דיגיטלי על נייר ארכיבי,  45x45 ס"מ
חובב רשלבך, ללא כותרת 04 (מהסדרה אלמנח), 2021, תצלום מעובד ורישום דיגיטלי, הדפס דיגיטלי על נייר ארכיבי, 45x45 ס"מ
חובב רשלבך, ללא כותרת 05 (מהסדרה אלמנח), 2021, רישום דיו, תצלום מעובד ורישום דיגיטלי, הדפס דיגיטלי על נייר ארכיבי,  45x45 ס"מ
חובב רשלבך, ללא כותרת 06 (מהסדרה אלמנח), 2021, רישום עפרונות וגרפיט קשה, תצלום מעובד ורישום דיגיטלי, הדפס דיגיטלי על נייר ארכיבי,  45x45 ס"מ

Footer Mobile