Contact Form

מנהיגות וניהול בקהילה

מטרת ההתמחות היא להכשיר אנשי חינוך הרוצים לפעול בתחום החינוך הבלתי פורמלי, כדי לקדם חינוך ראוי המושתת על ערכים דמוקרטיים והומניסטיים, צדק חברתי וקהילתיות.

ההתמחות מיועדת לאנשים בעלי רקע בחינוך הבלתי פורמלי, בעלי ניסיון בהדרכה במסגרות אזרחיות או צבאיות או ניסיון בהנחייה או בניהול של קבוצות, צוותים או ארגונים. ההתמחות מקדמת בברכה גם אנשים שאינם בעלי נסיון, אשר מייעדים את עצמם לעבוד בחינוך הבלתי פורמלי באמצעות הדרכת קבוצות מסוגים שונים, השתלבות פעילה בארגונים חינוכיים ועשייה במרחב הקהילתי.

מטרות התכנית לפיתוח מנהיגות חברתית וקהילתית (2017)
להכשיר אנשי חינוך בתחום החינוך הבלתי פורמלי אשר יפעלו בגישה של אקטיביזם חינוכי וחברתי. המסלול מיועד לאלו השואפים להביא לשינוי בארגונים חינוכיים קיימים או ליצור ארגונים חדשים, שיפעלו בזירה הקהילתית במטרה לקדם צדק חברתי, סולידריות וקהילתיות בחברה הישראלית.

דגשים בתהליך ההכשרה על פי שנות הלימוד
שנה א' – יצירת תשתית מושגית/תיאורטית ובאמצעותה "לראות" ולהבין קבוצות, ארגונים וקהילות. כבר בשלב זה לאתגר את הסטודנטים לזהות כשלים, סתירות וביטויים של יחסי-כוח (ע"י חשיפה לנקודות מבט מגוונות).
שנה ב' – מתיאוריה לפרקטיקה: תגבור התשתית המושגית/תיאורטית כדי לאבחן בצורה שיטתית קבוצות, אירגונים וקהילות ולהצביע על דרכי התערבות אפשריות.
שנה ג' – מנהיגות יוזמת ומקדמת שינוי (ממ"ש): לימוד דרכי התערבות באירגונים ובקהילות בגישה של אקטיביזם חברתי. התמודדות עם השאלות הערכיות-זהותיות הקשורות לבחירה האישית של כיווני השינוי האישיים. יישום מודרך של שינויים בשטח.

במה אנחנו מיוחדים מחוגים או תכניות דומות הקיימות בארץ?
רק אצלנו הלימודים האקדמיים משולבים באופן מלא בעבודה בשטח. רק אנחנו מעניקים הדרכה אישית והדרכה קבוצתית לכל סטודנט כליווי לעבודתו בשטח. כמו כן, אנחנו ההתמחות היחידה בארץ המכוונת את בוגריה לפעולה חינוכית במסגרת הקהילתית, שהיא כיום אחד הדברים "החמים" ביותר בתחום החברתי והחינוכי בישראל ובעולם!

התחומים שבהם עובדים בוגרי ההתמחות: 
  • הדרכת קבוצות מסוגים שונים: בתנועות הנוער, במרכזים קהילתיים, בעמותות חינוכיות, בחינוך הבלתי פורמלי בישובים קהילתיים, בקיבוצים ועוד. 
  • מילוי תפקידים והובלת פרוייקטים ויוזמות בעמותות חינוכיות ובארגונים חינוכיים. 
  • הובלת פרוייקטים ויוזמות בקהילות שונות במרחב העירוני ובמרחב הכפרי, בכל אזורי הארץ ובכל המגזרים.

התנסות מעשית בעבודה בשטח - בתשלום:
בשנים ב-ג של הלימודים, משתלב כל סטודנט בעבודה מעשית בשטח, על פי בחירתו והעדפותיו. מתוך הבנה לכך שרוב הסטודנטים זקוקים לעבודה גם כדי להתקיים ולממן את לימודיהם, אנו מכוונים את הסטודנטים למקומות התנסות המאפשרים עבודה בשכר לצד הלימודים במכללה. גם בתחום זה אנחנו מיוחדים מתכניות וחוגים אחרים בארץ.

הנחייה אישית וקבוצתית לכל סטודנט
אחד הדברים שבהם ההתמחות שלנו שונה באופן מהותי מחוגים ותכניות אחרות הקיימות בארץ, הוא הליווי האישי והקבוצתי המקצועי שמקבל כל סטודנט מאיש צוות מנוסה שמלווה אותו בכל צעדיו במכללה ובעבודה בשטח. 

מה מקבלים בסיום הלימודים בתכנית?
ובכן: תואר ראשון (B.Ed) בחינוך חברתי-קהילתי, תואר ראשון בחוג נוסף שנלמד במקביל ללימודים בחוג לחינוך חברתי (לדוגמה: החוג לחינוך מיוחד, ספרות, היסטוריה, אזרחות תקשורת וכדומה), תעודת הוראה וכן תעודת עובד חינוך. תעודה זו תהיה נחוצה לך כדי למלא תפקידים בתחום החינוך הבלתי פורמלי.

לאחר שסיימתי לימודים, יש לי סיכוי למצוא עבודה בחינוך הבלתי פורמלי?
באזור הצפון ובמדינת ישראל כולה קיימים מאות ארגונים של חינוך בלתי פורמלי שמחפשים אתכם, בוגרי ההתמחות לפיתוח מנהיגות חברתית וקהילתית. בקיצור יש שפע הזדמנויות לעבודה! ועוד דבר חשוב: ההתמחות שלנו מוכרת מאד, ולכן בוגרינו מתקבלים בברכה בכל מקום שאליו הם מגיעים. 
את או אתה מחפשים עבודה? מרצי החוג ורשת הבוגרים שלנו הפרושה על פני כל הארץ, יסייעו לך למצוא את המקום המתאים.

לימודים לתואר שני עוד במהלך הלימודים!
לאחר השלמת 80% מהחובות לתואר הראשון, יכולים הסטודנטים שלנו להתחיל את לימודים בתוכניות התואר השני במכללת אורנים. מבין תשע התוכניות לתואר שני (M.Ed) אנחנו ממליצים במיוחד על התכנית לניהול וארגון מערכות חינוך, חינוך והוראה לתלמידים בהדרה והוראה רב-תחומית.
Footer Mobile