טופס נייח

'משיכות של שקט ' – ציור ומדיטציה בסביבה החינוכית

קוד תכנית: 93411

אופי המפגשים: זום + משימות א-סינכרוניות
היקף ההשתלמות: 15 שעות לגמול ללא ציון
מרצה: גלית אבימן
אוכלוסיית יעד: מורי היל"ה

רציונל
פרקטיקות של ציור ומדיטציה לפיתוח חוסן נפשי והתמודדות עם מתח, לחץ ושחיקה בסביבה החינוכית.  התכנית מציעה שילוב של שתי פרקטיקות - ציור בדיו וישיבה במדיטציה, אשר מקורן ביפן ובסין ומטרתן תרגול ואימון של התודעה אשר מאפשרים הגעה למקום של שקט ורוגע פנימי. תרגול של שני הכלים הללו עוזר בבניית חוסן נפשי ומאפשר התמודדות טובה יותר עם מצבים רגשיים מורכבים וחוסר שקט תודעתי.

חוסן מסוג זה, שנבנה לאורך תרגול ואימון חוזר לאורך זמן, עוזר בשיפור יכולות ריכוז, למידה והוראה בקבוצות למידה כגון פרוייקט היל"ה . החיבור המיוחד של ציור ומדיטציה איננו המצאה עכשווית, הוא כאמור מגיע ממסורת ארוכת שנים של נזירים מסין ומיפן, לפיה הציור מתורגל כפרקטיקה של מדיטציה ומתווסף לתרגול של הישיבה במדיטציה. הוספת המדיום של ציור, מחבר מורים ותלמידים למקום חוויתי ומקרב. הריכוז וההתנתקות שהציור מייצר בעת התרגול מכניסים ביתר קלות את המתרגל למצב תודעתי שיש בו נוכחות שקטה ואסופה. אין כל צורך בידע קודם בציור ובמדיטציה בישיבה.              

מטרות
  • שיפור יכולות הריכוז אצל מורים ותלמידים                                                                         
  • שיפור החוסן הנפשי של התלמידים ויצירת קבוצת למידה המווסתת ריגשית ותודעתית             
  • שיפור יכולות לימוד גם אצל תלמידים המאופיינים בקשיי למידה                             

נושאים מרכזיים
  • הכרות ותרגול של פרקטיקות קונטמפלטיביות – ציור מונוכרומי וישיבה מדיטטיבית
  • מקורות המיינדפולנס - הבנת גישה, עקרונות ומחשבה                                    
  • יישומים של הפרקטיקות המדיטטיביות בשדה החינוכי                          

פירוט דרכי היישום ביחידות
ציור בדיו או בצבעי מים (עדיפות למונוכרמטי) ותרגול מדיטציה בישיבה                                

דרישות מיוחדות
מכחול עגול גודל בינוני/ צבעי מים/ניירות מדפסת                        

תכנית ההשתלמות
תאריךש"א
שעות
נושא המפגשמרצה:

סוג המפגש

04.01.23 317:00-19:15מבוא למדיטציה ומקורות המיינדפולנס, מחקרים בתחום חקר המוח ומיינדפולנס/ איך מוצאים שקט בציור?ד"ר גלית אבימןמקוון (זום)
11.01.23217:00-18:30מדיטציה בציור המונוכרומי ובישיבה – תרגולי נשימה מודעת וטכניקות נשימהד"ר גלית אבימןמקוון (זום)
18.01.23217:00-18:30חיי היום יום כאימון ותרגול – חשיבות המסגרת,הרוטינה, החזרתיות: היבטים בציור ובמדיטציה בישיבהד"ר גלית אבימןמקוון (זום)
25.01.23217:00-18:30ניקיון וארגון סביבתי כשיקוף לתודעה – רעשים חיצוניים ומיקוד הקשבד"ר גלית אבימןמקוון (זום)
01.02.23217:00-18:30תודעה שקטה – מודעות ושימת לב כנגד פעולות אוטומטיות ומצבי שחיקה. גוף כמשקף תודעה.ד"ר גלית אבימןמקוון (זום)
08.02.23217:00-18:30אמפטיה וקבלה כנגד שיפוטיות וביקורת – התמקדות בתרגול כנגד תסכול/ אמנויות וקרבה לטבע. סיכום - יישומים בסביבה החינוכיתד"ר גלית אבימןמקוון (זום)
9.2.23217:00-:מטלה אישיתד"ר גלית אבימן א-סינכרוני (מטלה)



Footer Mobile