טופס נייח

שילוב תהליכים קבוצתיים חברתיים ורגשיים בעבודת המורה בכיתה ומחוצה

קוד תכנית: 93470

אופי המפגשים: פנים אל פנים
היקף ההשתלמות: 15 שעות לגמול ללא ציון 
מרצה: אילת כץ
אוכלוסיית יעד: מורי היל"ה

רציונל

פרקר פאלמר סופר, חוקר, איש חינוך כתב על המורים בספרו: "האומץ ללמד"   ”אנו מלמדים את מי שאנו” חומר הלימוד תמיד נמצא שם, ההוראה מייצגת את התשוקה ואת החיבור של המורה למקצוע יותר מכל דבר אחר". כמורים המלמדים נוער בסיכון יש להתייחס בתהליכי ההוראה – למידה לנקודות הבאות:
א- למידה מתרחשת תמיד בהקשר רגשי חברתי
ב- המורה אינו מלמד מקצוע, הוא מלמד אנשים, ולכן תפקידו כ"מנטור" הוא הרבה משמעותי יותר מרק ללמד ולהעביר מידע.
ג- כל כלי הוראה – למידה הוא כלי טיפולי. 
אחד מכלי ההוראה – למידה החשובים הינו: טיפוח עבודה בקבוצות קטנות המאפשרות מפגש אינטימי יותר ותקשורת בין-אישית עשירה יותר בין תלמידים, מערכת היחסים בקבוצה יכולה לייצר מעורבות רגשית ומנטלית גבוהה יותר מהמעורבות הנוצרת במליאה הכיתתית. הקבוצה הקטנה יכולה להוות זירה בטוחה יותר להעלאת רעיונות ולשיתוף במחשבות עבור הלומדים. בקבוצה קטנה, כל תלמיד מספיק להתבטא יותר, גם במה שיש לו לומר וגם אפילו במספר הסבבים שיש. בקבוצה קטנה נוצרת הרבה פעמים למידת עמיתים, ברגע הזה התלמיד פתוח יותר להקשבה, מבין טוב יותר מה עליו לעשות ואיפה הוא שגה, והתלמיד המלמד אפילו לומד טוב יותר. למידה בקבוצות בשיעורים דיסציפלינריים, היא בעלת ערך גבוה ותרומה להיבטים החברתיים של הכיתה. היא מאפשרת התנסות במיומנויות חברתיות, מעמיקה את ההיכרות בין הילדים ומזמנת העמקה וחיזוק של הקשרים ביניהם. המשמעות של הלומדים מתבטאת ב: שייכות, נראות, מתן פומביות לתוצרים, אלה מחזקים את המסוגלות העצמית, הביטחון העצמי והמוטיבציה.     

מטרות
  • הגדרת ותפיסת תפקיד אישיים/ מקצועיים בהלימה לחזון ותפיסות היחידה.                                             
  • ללמוד להתנסות בעבודה קבוצתית מיטבית בכיתה – שילוב במבנה השיעור וחלקיו                   
  • הכנת תוכנית עבודה בעזרת שיח, סיעור מוחות לטיפוח קבוצתיות, מחוץ לכיתה /ביחידה ליצירת שייכות ושותפות.                            

נושאים מרכזיים
  • משמעות בעבודה – כיצד באה לידי ביטוי בהוראה.
  • עבודה בקבוצות בתהליכי ההוראה -למידה.                                    
  • טיפוח ושילוב קבוצתיות וכיתה ומחוצה לה                             

דרכי יישום
מה נדרש מהמורים? על כל משתתף בהשתלמות לכתוב תוכנית עבודה ליישום תפיסות ההשתלמות בעבודתו ביחידה. מנהל ההשכלה והמנחה הפדגוגית יבצעו מעקב אחר ביצוע תוכנית העבודה בשיעורים על ידי תצפיות, הדרכה ומשוב.                                                      

תכנית ההשתלמות 
תאריךש"א
שעות
נושא המפגשמרצה

סוג המפגש

13/11/2022314:00-17:00הגדרת ותפיסת תפקיד – מה אני מביא איתי לכיתה? מהי משמעות עבודתי.                  מהי למידה משמעותית בעיני הלומדים? אילת כ"ץפא"פ
30/11/2022314:00 -17:00אני כחלק ושותף לצוות, ליחידה שמובילה חזון – מפגש ושיח בין התפיסה האישית מקצועית לבין התפיסה היחידתית צוותית. איך זה יתבטא בתהליכי ההוראה למידה בכיתה? אילת כ"ץ פא"פ
28/12/2022314:00 – 17:00 קידום תהליכים רגשיים, חברתיים קבוצתיים בהוראה - מתודות אסטרטגיות  ויצירת שגרות הוראה לקידום התהליכים בתוך השיעורים "צלילה" הדגמה והתנסות במבנה השיעור וחלקיו.אילת כ"ץ פא"פ
15/01/2023314:00 – 17:00המשך קידום תהליכים רגשיים, חברתיים קבוצתיים בהוראה - מתודות אסטרטגיות  ויצירת שגרות הוראה לקידום התהליכים בתוך השיעורים "צלילה" הדגמה והתנסות במבנה השיעור וחלקיו.אילת כ"ץ פא"פ
12/02/2023314:00 – 17:00איך נקדם וניצור תהליכים חברתיים ביחידה. מתוך משמעות, מגוון, בחירה? גיבוש רעיונות ויציאה לתוכנית עבודה .אילת כ"ץ פא"פ




Footer Mobile