הקורס מיועד למורים מתחילים- מחנכי כיתות בשנתם הראשונה לאחר שסיימו את שנת הסטאז'
קוד תכנית: 35521
מועדי המפגשים (30 שעות)
יום א', 16:30-19:00, סך הכל 10 מפגשים במהלך שני סמסטרים א, ב.
המפגשים יהיו באופי היברידי: פנים אל פנים, סינכרוני, זום ואסינכרוני.
מפגש ראשון , פנים אל פנים במכללת אורנים = יום א',.
רציונאל
"המורה החדש" ממשיך את תהליך הכניסה להוראה כאשר הוא מודע כבר יותר מאשר בשנת ההתמחות, לתחומי החוזק שלו אך גם לתחומים הדורשים העמקה והעצמה כדי להיות מסוגל לתת מענה לאתגרים מגוונים. הקורס הינו סדנה התומכת בהוראה ומעוגנת בשדה החינוכי ומתמקד בהיבטים פדגוגיים, חינוכיים ואישיים של עבודת המחנכים.
בקורס נעסוק בהעצמה אישית של המחנך כמנהיג חינוכי. נתמקד בזהות המקצועית המתפתחת ובזיהוי הצרכים האישיים, המקצועיים והמערכתיים במהלך העבודה בעולמות החינוך ובהלימה למימדי ההערכה. במהלך הסדנה, יושם דגש על הכיתה כקבוצה חברתית, בניית קשר עם שותפי תפקיד ועם הורים, ניהול עצמי, שימור ומניעת שחיקה, סוגיות בניהול כיתה. נעסוק בבחינת המוטיבציה של התלמידים וכיצד ניתן לייצר אותה בכיתה. נקיים שיח רגשי שיהווה מודל לשיח הרגשי הנדרש בין המורה לתלמידיו.
כל הלמידה תיעשה תוך יצירת מסגרת של קהילת עמיתים ושיח רפלקטיבי על קשיים ופתרונות תוך שילוב של חקר אירועים, דיונים ולמידת עמיתים.
מטרות הקורס
- שיפור שיתוף הפעולה עם עמיתים והצוות החינוכי: הקורס יפתח את היכולת לעבוד באופן הרמוני ויעיל עם צוות המורים והעובדים בבית הספר, תוך יצירת סביבה תומכת ומקדמת.
- פיתוח קהילת למידה המבוססת על חקירה רפלקטיבית ודיאלוג מקצועי: הקורס יעודד יצירת קהילה מקצועית שבה מתקיימים דיונים מקצועיים ומעמיקים, עם דגש על התאמת הגישות והאסטרטגיות לצרכי הסביבה החינוכית הספציפית.
- פיתוח וקידום מקצועי: הקורס יעניק למורה החדש כלים, ידע והתבוננות שיאפשרו לו להתפתח, להתחזק ולהתקדם בדרכו המקצועית, תוך גיבוש זהות חינוכית אישית ותחושת מסוגלות בתוך עולם ההוראה.
- העמקת ההבנה והמיומנויות בחקר הפרקטיקה החינוכית: המורים ילמדו ליישם מתודולוגיות חקר פרקטיקה המבוססת על אמפתיה באמצעות מסגור ומסגור מחדש.
המסגור מחדש מסייע לגלות אמפתיה כלפי תלמידים, הורים ו"שחקנים" נוספים באירוע דרך התבוננות מחודשת במציאות וזיהוי דרכים חדשות להתמודדות עימה.
קהל יעד
- מורים מתחילים, חדורי מוטיבציה ותחושת שליחות, השואפים לבנות בסיס חזק להוראה אפקטיבית ולפתח חזון חינוכי ברור.
- מורים הנמצאים בשנה הראשונה להוראה.
היקף הלימודים
הקורס משולב- פנים אל פנים /סינכרוי וא- סנכרוני ומפגשים בבתי הספר מהם מגיעים המורים החדשים במידת האפשר.
חובות הקורס
80% נוכחות
משימות הגשה מלוות למפגשי הקורס:
- שיחה עם שותפי תפקיד (20%): מטרות התפקיד, ממשק בית ספרי, עבודה מול הנהלה, תרומה לבית הספר, שביעות הרצון מהתפקיד.
- ניסוח שאלות ודילמות מהשדה (20%): העלאת שאלות ודילמות מקצועיות העולות מתוך החוויות היומיומיות בהוראה. תוך עיגון השאלות בתצפיות בשדה
- ניתוח מצב של ניהול עצמי ומניעת שחיקה: (20%) התבוננות עצמית ביקורתית בתנאים בהם נצר עומס או שחיקה. לתרום למודעות אישית ופתוח כישורים רפלקטיביים למען חיזוק הקול האישי של המתמחה בהוראה.
- בחירת סוגיה להתפתחות אישית והצגת עדויות ומסקנות לגבי התפתחות מקצועית (40%) : בחירת נושא אישי לפיתוח מקצועי, תוך הצגת עדויות מהשדה [תצפיות, ראיונות, שיחות אישיות, קבוצת מיקוד, וכדומה] סיכום האתגרים וכיווני הפעולה בשתי נקודות זמן – במטרה להציג תהליך ועמדת מוצא להמשך ההתפתחות המקצועית.
מפגשים
תאריך | יום | שעת התחלה | שעת סיום | מיקום | נושא |
2.11.25 | א' | 16.30 | 19:00 | פיזי- מכללת אורנים | הכרות עם החממה בשנת החממה, מטרות כחלק מתהליך ניהול עצמי |
16.11.25 | א' | 16.30 | 19:00 | סינכרוני זום | הכיתה כקהילה- יצירת אקלים כיתה מיטבי, קשר ודיאלוג. |
30.11.25 | א' | 16.30 | 19:00 | סינכרוני זום | וויסות רגשי של המורה מול עולמם הרגשי של התלמידים. |
14.12.25 | א' | 16.30 | 19:00 | אסינכרוני | שיחות אישיות |
28.12.25 | א' | 16.30 | 19:00 | פיזי- מכללת אורנים | חקר פרקטיקה ככלי לפיתוח התבוננות מחודשת על המציאות |
11.1.26 | א' | 16.30 | 19:00 | סינכרוני זום | ניתוח אירועים ברוח החקר האמפתי |
25.1.26 | א' | 16.30 | 19:00 | פיזי- מכללת אורנים | ברית עם הורים- כיצד? |
8.2.26 | א' | 16.30 | 19:00 | ביקור בביס מארח | הכללה למעשה |
8.3.26 | א' | 16.30 | 19:00 | סינכרוני זום | סוגיות בניהול כיתה |
22.3.26 | א' | 16.30 | 19:00 | פיזי- מכללת אורנים | היצגי סיום ומשוב לסיכום הקורס
|
* פתיחת הקורס מותנית באישור תקציבי של משרד החינוך.
* יתכנו שינויים בתכני ומועדי הקורס