חינוך בעידן של בינה מלאכותית

מרצה: אורי גביש

מועדיה המפגשים (30 שעות) : 
ימי שני  בשעות 17:00-19:15 (אחת ל 2-3 שבועות)

רציונל
אנחנו בעיצומה של מהפכה. שוק העבודה משתנה במהירות ובוגרי תארים מסורתיים – במיוחד בתחומי "הצווארון הלבן" – מתקשים למצוא את מקומם כשכלי בינה מלאכותית מחליפים אותם יותר ויותר. אנשים מתייעצים עם בוטים כמעט בכל תחום, יוצרים איתם קשרים אישיים עמוקים, ולעיתים אף מתאהבים או מייחסים להם תכונות של חבר קרוב. במבחני אינטליגנציה, כלי מיחשוב שמדמים חשיבה אנושית כבר עוקפים אותנו – היוצרים שלהם – ברוב המדדים. ברשתות החברתיות וביוטיוב קשה יותר ויותר להבחין בין תוכן אנושי לתוכן שנוצר על ידי AI.

גם התלמידים שלנו כבר חיים בתוך המציאות הזו. התלמידים כבר משתמשים באופן מאוד נרחב בChatGPT שיכתוב להם את שיעורי הבית והעבודות שאנחנו נותנים. אם פעם הם היו צריכים את התיווך שלנו אל מול הרי המידע של האינטרנט, היום הם מקבלים תשובה מותאמת אישית ומדויקת לצרכים שלהם לכל שאלה בכל תחום. רבים מהם מוצאים בבינה המלאכותית לא רק מקור ידע, אלא גם בן שיח אישי, מבלי להבין את ההשלכות של שיתוף מידע פרטי או של התרחקות הדרגתית מקשרים אנושיים – כאלה שדווקא עשויים להציב גבולות, לשקף, או לאתגר.
בתוך כל זה, התפקיד שלנו כאנשי חינוך משתנה. יש בכך אתגרים עצומים – אך גם הזדמנות נדירה לעצב מחדש את הלמידה.
בהשתלמות נצא למסע משותף. נתחיל ביישור קו והיכרות עמוקה עם מגוון כלי AI - אין צורך בידע קודם. משם נתקדם יחד לבחינה מחודשת של ההוראה והלמידה בעידן החדש, נגלה דרכים יצירתיות ומשמעותיות לשלב את הבינה המלאכותית בתוך הכיתה, והכי חשוב - נהיה יחד בתוך השינויים האלה.

מטרות הקורס
  • היכרות עם כלים מגוונים של בינה מלאכותית, כולל התנסות ביצירת טקסט, תמונה, וידאו, מוזיקה ואפליקציות.
  • שימוש ב-AI "מאחורי הקלעים" של ההוראה, כגון תכנון שיעורים, בדיקת עבודות, בניית גאנט וניהול שוטף של ההוראה.
  • שילוב AI בלמידה בכיתה, תוך היכרות עם עקרונות יישום, פיתוח יחידות הוראה והעברתן לתלמידים.
  • הבנת מגבלות הבינה המלאכותית, כולל סוגיות של אתיקה, הטיות והזיות (hallucinations).
  • בחינת מערכות יחסים בעידן ה-AI, וגיבוש תפקיד המורה והמחנך במציאות המתהווה.
  • התנסות משותפת ורפלקציה קבוצתית, כחלק מתהליך למידה מתהווה, פתוח וביקורתי.
נושאי הלימוד
  • היכרות עם מודלי בינה מלאכותית מתקדמים ככלי ללמידה, חקר והבעה עצמית.
  • הרחבת היצירתיות בעזרת כלים ליצירת טקסט, תמונה, וידאו, מוזיקה ואפליקציות.
  • שילוב בינה מלאכותית בתהליכי הוראה ולמידה "מאחורי הקלעים": תכנון, ארגון והערכה.
  • פיתוח יחידות הוראה המשלבות AI מתוך עקרונות של למידה בהכוונה עצמית.
  • הבנת מגבלות AI: אתיקה, הזיות, והשלכות על פרטיות, למידה וקשרים בין-אישיים.
  • ​עיצוב מחדש של תפקיד המורה במציאות משתנה: זהות מקצועית, ליווי רגשי ומערכות יחסים בעידן הבינה המלאכותית.

חובות הקורס
  • נוכחות והשתתפות פעילה ב - 80% מהמפגשים.
  • 2 משימות אסינכרוניות 
פרזנטציה עבור סוגייה נבחרת
  • ​רפלקציה על תהליך הלמידה

טבלת המפגשים
​תאריך (ימי שני)שעת התחלהשעת סיוםמיקוםנושא
27.1017:0019:15סינכרוניהכרות עם מודלי שפה (ChatGPT, Gemini וכו'). כולל Deep Research.
10.1117:0019:15סינכרוניהצד הויזואלי - יצירת תמונות ווידאו
24.1117:0019:15סינכרונייצירת אפליקציות
8.1217:0019:15סינכרוניבינה מלאכותית "מאחורי הקלעים" - בניית מערך שיעור, מבחן וכו'...
29.12  אסינכרוניהתנסות ביוטגוגיה - למידה בהכוונה עצמית
5.117:0019:15סינכרוניבניית שיעור המשלב שימוש בAI ע"י תלמידים. התנסות משותפת ויישום
19.1  אסינכרונייישום השיעור עם תלמידים ורפלקציה
2.217:0019:15סינכרוניAI Companions
16.217:0019:15סינכרוניהמיומנויות הנדרשות בעולם המתהווה
9.317:0019:15סינכרונילהיות אדם בעידן הAI: דיון על התפקיד שלנו כאנשי חינוך


*התכנים יכולים להשתנות בעקבות השינויים שכנראה יהיו בעולם הAI ונושאים שיגיעו ממכם. נשתדל לעקוב ולהתפתח יחד.

קריאת חובה
אתם תחקרו ותחליטו על חמישה מאמרים בשיעור הראשון שלנו.
Footer Mobile