קהל היעד: גננות מתחילות
מרצה: ליזה בן זיו
מועדי מפגשים (30 שעות):
8 מפגשים בני 4 שעות אקדמיות (מלבד שני מפגשים בני שלוש שעות) ויתקיימו בסמסטר א' בימי ג' אחת לשבועיים, בשעות 16:30 - 19:15.
המפגשים יהיו במודל היברידי: פנים אל פנים וסינכרוני.
רציונל
לאחר שנת הסטאז', גננות מתחילות עומדות בפני מעבר משמעותי - מסטודנטיות למובילות חינוכיות. הן נמצאות בחזית העבודה החינוכית עם ילדים בעלי מגוון רחב של צרכים, אשר לחלקם אין עדיין רשת ביטחון מתאימה ומכילה. מעבר לעבודה הישירה עם הילדים, הגננת נדרשת להוביל צוות רב-מקצועי, לגבש חזון חינוכי, ליצור שותפויות משמעותיות עם הורים - כולל משפחות לילדים עם צרכים מיוחדים, ולנהל מערכת יחסים מורכבת עם גורמים מקצועיים שונים. בעידן החינוך הכוללני, אתגר זה מחייב פיתוח מנהיגות מקצועית המבוססת על הבנה מעמיקה של גיוון, כלים לעבודה רב-מקצועית, ויכולת ליצור סביבה חינוכית תומכת לכל הילדים.
הקורס מתמקד בכוחה השקט אך העמוק של הגננת כמובילה חינוכית בעלת השפעה יומיומית מכרעת. באמצעות תיווך רגיש, נוכחות יציבה והובלה אנושית, גננות מעצבות סביבה חינוכית מיטיבה ומצמיחה לכל הילדים. במוקד הקורס עומדת ההכרה שהגננת אינה רק מבצעת הוראות, אלא יוצרת ומעצבת את המציאות החינוכית בגן. הקורס מקנה כלים מעשיים לפיתוח מנהיגות אותנטית, יצירת תקשורת יעילה עם גורמים מקצועיים, ובניית ביטחון עצמי מקצועי בעבודה עם כל הילדים ומשפחותיהם. באמצעות מפגשים קבוצתיים, ניתוח מקרים אמיתיים מהשטח ויצירת ערכת כלים אישית, המטרה היא לחזק את הדימוי המקצועי של הגננת ולהעניק כלים להובלה מתוך סמכות פנימית, אמון בילדים ויכולת להעביר גננות מתחושת "אני לא יודעת איך להתמודד" לביטחון של "יש לי כלים ואני יודעת למי לפנות".
מטרות
- פיתוח זהות מקצועית של הגננת כמובילה חינוכית בעלת כוח השפעה
- חיזוק הביטחון העצמי המקצועי והאמון ביכולת להוביל שינוי חיובי
- רכישת כלים לתיווך רגיש ונוכחות יציבה בעבודה עם ילדים מגוונים
- פיתוח מיומנויות הובלה אנושית ויצירת סביבה חינוכית מיטיבה
- בניית יכולות תקשורת יעילה עם צוותים רב-מקצועיים ומשפחות
- יצירת ערכת כלים אישית המותאמת לסגנון העבודה וערכי הגננת
- פיתוח יכולת זיהוי וניתוח מצבים מורכבים בזמן אמת
- בניית רשת תמיכה מקצועית וקהילתית לפיתוח מתמשך
נושאי הלימוד
- גילוי הכוח הפנימי: זיהוי נקודות חוזק ויכולות מנהיגות טבעיות
- הכוח של הנוכחות: איך נוכחות יציבה ורגישה משפיעה על הילדים והסביבה
- תיווך רגיש: כלים ליצירת גשרים בין צרכים שונים ומורכבויות
- הובלה אנושית: מנהיגות המבוססת על אמפתיה, הבנה ואותנטיות
- יצירת סביבה מיטיבה: עיצוב מרחב פיזי ורגשי התומך בכל הילדים
- מצבים מורכבים: כלים להתמודדות עם אתגרים בזמן אמת
- בניית אמון: יצירת יחסי אמון עם ילדים, הורים וצוות מקצועי
- סמכות פנימית: פיתוח מנהיגות הנובעת מידע, ערכים ואותנטיות
חובות הקורס
נוכחות והשתתפות פעילה ב- 80% מהמפגשים
יומן גננת מתחילה: תיעוד של מצבים מאתגרים וההתמודדות איתם, זיהוי כוחות והשפעה
כתיבת "ערכת כלים" אישית : כלים מעשיים המותאמים לסגנון העבודה האישי
יצירת "מפת תמיכה" אישית : מיפוי הגורמים והמשאבים הזמינים בשטח
פרזנטציה של "המקרה שלי :" הצגת מקרה מהגן וההתמודדות עימו, התבוננות על התהליך
נושא | מיקום | שעת סיום | שעת התחלה | יום | תאריך | מס"ד |
היכרות עם משתתפות הקורס "הלם המציאות": חוויית הגננת בתחילת דרכה זיהוי נקודות חוזק וכוחות השפעה טבעיים | פיזי - כיתת לימוד | 19:15 | 16:30 | ג' | 28/10/25 | 1 |
"נוכחות חיה": איך נוכחות יציבה ורגישה משפיעה על הסביבה החינוכית | סינכרוני - זום | 19:15 | 16:30 | ג' | 11/11/25 | 2 |
"המקרה שלי": המשתתפות מביאות מקרה אמיתי מהגן שלהן לניתוח קבוצתי | פיזי - כיתת לימוד | 18:30 | 16:30 | ג' | 25/11/25 | 3 |
"תיווך רגיש": הכוח ליצור גשרים בין הורים, ילדים וצוות מקצועי | סינכרוני - זום | 19:15 | 16:30 | ג' | 9/12/25 | 4 |
בניית "פרופיל גננת": זיהוי נקודות חוזק ואתגר, בניית תוכנית התפתחות אישית. | אסינכרוני | 18:30 | 16:30 | ג' | 23/12/25 | 5 |
"יום קשה בגן": תיאור מקרה מהגן, למי פונים? יצירת סביבה מיטיבה על ידי עיצוב מרחב פיזי ורגשי מעצים | פיזי - כיתת לימוד | 19:15 | 16:30 | ג' | 6/1/26 | 6 |
בניית רשת של תמיכה: יצירת קשרים עם אנשי מקצוע מהשטח | סינכרוני - זום | 19:15 | 16:30 | ג' | 13/1/26 | 7 |
סיכום: "איפה הייתי והיכן אני עכשיו?" התבוננות על הכלים ומפות התמיכה שנוצרו הצגת עבודות מעשיות ומשוב לסיכום הקורס | פיזי - כיתת לימוד | 19:15 | 16:30 | ג' | 27/1/26 | 8
|