טופס נייח

פדגוגיה של לקות למידה והפרעת קשב

ד"ר יהודית לנדו 

מועדי מפגשים: (30 שעות) 
8  מפגשים בני 4 שעות אקדמיות  (מתוכם מפגש אחד בין שעתיים בלבד) ויתקיימו בסמסטר ב', 
בימי שני אחת לשבועיים בשעות 16:00-19:15 .
מפגש ראשון - 9/3/2026
המפגשים יהיו במודל היברידי: פנים אל פנים וסינכרוני וא-סינכרוני. 

רציונאל 
בכל כיתה ניתן למצוא תלמיד או תלמידים לקויי למידה, ברמה כזו או אחרת. על מנת לשפר את חווית הלמידה שלהם ואת חווית ההוראה של המורים, עלינו לדעת עם מה הם מתמודדים, ולקבל כלים לסייע להם. קורס זה בא לתת רקע תיאורטי ללקויות למידה באופן כללי, וללקויות הספציפיות הקיימות, כמו כן יוצגו קשיים נפוצים אחרים, במישור הקוגניטיבי, והרגשי-חברתי המלווים קשיים לימודיים אלה, בדגש על הפרעת קשב וריכוז. 
החלק המרכזי בקורס יעסוק   בפרקטיקות הוראה ובהיכרות עם אסטרטגיות לעבודה עם תלמידים לקויי למידה  והפרעת קשב בכיתה ההטרוגנית.  נתרגל התבוננות אמפטית, ודרכי פעולה מיטביות בכיתה ובקשר עם הורי תלמידים לקויי למידה.  בנוסף ידונו ההשלכות ההתנהגויות והחברתיות של ליקויים אלה על תפקודו של הפרט הסובל מליקויים אלה.

מטרות
  • היכרות עם הקשיים הקוגניטיביים , רגשיים וחברתיים המאפיינים תלמידים בעלי לקות למידה ו/או הפרעת קשב. 
  • הכרות עם התפתחות הלקות מינקות ועד בגרות. 
  • הכרות עם מערך האבחוניים , התאמות, וועדות הקובעות את זכויות התלמיד לקוי הלמידה.  
  • היכרות עם דרכי התערבות מיטביות בהוראת תלמידים לקויי למידה ו/או הפרעת קשב בכיתה ההטרוגנית .
  • ​עבודה מיטבית עם הורי תלמידים לקויי למידה ו/או הפרעת קשב. 

נושאי הלימוד 
  • לקויות למידה - הגדרות , מאפיינים, היבטים רגשיים וחברתיים של לקות למידה. 
  • השפעת הסביבה על התנהלות התלמיד לקוי למידה - סביבה משפחתית, כיתתית, בית ספרית. 
  • דרכי אבחון, הערכות, התאמות, ועדות לסל זכאות. 
  • התאמת ההוראה לתלמיד לקוי למידה ו/או הפרעת קשב, הכרות עם אסטרטגיות הוראה מותאמות , שימוש בבינה מלאכותית ככלי עזר לתלמיד ולמורה. 
  • ​ עבודה מיטבית עם הורי תלמידים לקוי למידה ו/או הפרעת קשב.  

חובות הסטודנט 
חובות הקורס: 
  • נוכחות והשתתפות פעילה ב-80% מהמפגשים.
  • 2 משימות אסינכרוניות 
  • ​עבודת סיכום. 

תאריך שעת התחלה וסיום  מיקום נושא
9/3/202616:00-19:15פיזי כיתת לימוד במכללת אורנים

מבוא ללקות למידה,  הגדרות

ההבחנה בין לקויי למידה לקשיי למידה ,לקויות ראשוניות הבסיס להתפתחות לקות אקדמית

 

23/3/202616:00-19:15סינכרוני-זום סוגי לקויות למידה (קשיי קריאה, כתיבה, מתמטיקה , לקויות לא מילוליות)  והתאמות בבית הספר
13/4/202616:00-19:15א-סינכרוני עיצוב אוניברסלי ללמידה  UDL
27/4/202616:00-19:15פיזי -כיתת לימוד במכללת אורנים תפקודים ניהוליים והשלכותיהם על התנהלות  קוגניטיבית , רגשית וחברתית של התלמיד.
11/5/202616:00-19:15סינכרוני-זום הפרעת קשב , מהו קשב? תפקיד הקשב, וארבע רשתות הקשב
18/5/202616:00-19:15א-סינכרוני בית, משפחה וילד עם הפרעת קשב
1/6/2616:00-18:30סינכרוני-זום אסטרטגיות הוראה בכיתה ההטרוגנית לתלמיד לקוי למידה ו/או הפרעת קשב. בינה מלאכותית ככלי מסייע ללמידה לתלמידים לקויי למידה
8/6/2616:00-19:15פיזי כיתת לימוד אורנים עבודה עם הורי תלמידים לקויי למידה ו/או הפרעת קשב. ​


Footer Mobile