קהילות מקצועיות לומדות בתחום עברית כשפה שניה בחברה הערבית

רכזת התוכנית 
שגיא רודוי : sagi.rudoy@oranim.ac.il 
מפמ"ר חט"ב חט"ע: ד"ר האני  מוסא. מפמ"ר עברית כשפה שניה חט"ב חט"ע hanimu@education.gov.il
מפמ"רית יסודי: נג'ם  ראבי: מפמ"ר עברית כשפה שניה, יסודי  nagamra@education.gov.il 
מתווה ההכשרה
בשנת תשפ"ו יפעלו במקביל 7 קהילות למידה בעבור מורי עברית על פי  חתכי גיל ומחוזות. 
*פתיחת הקהילות מותנית באישור תקציבי של משרד החינוך

שעות ההכשרה: מפגש ראשון פרונטלי: 15:30-19:30
ייתר המפגשים מתקיימים בין השעות 16:00-19:30 (משתנה בין הקהילות ובין המפגשים)

הרשמות:
קהילת מורים לשפה העברית בחברה הערבית, חט"ב חט"ע, מחוז צפון| ד"ר האני מוסא| מנחות: ראוד זועבי ואריג' סאלם 
יום בשבוע: שני.
תאריכי מפגשים: 10.11.25 |  17.11.25 | 24.11.25 | 8.12.25 |15.12.25 | 12.1.26| 26.1.26 | 9.2.26 | 23.2.26 |  23.3.26 | 27.4.26 | 4.5.26 | 11.5.26 | 18.5.26 | 1.6.26
קוד תוכנית: 46009
לחצו להרשמה >> ​
קהילות למידה מקצועיות בבתי הספר
בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך תפיסה של קהילות למידה מקצועיות בבתי הספר. המשמעות היא, חיבור בין כלל בעלי העניין לאחריות משותפת למעשה החינוכי. קהילת מורים לומדת הינה קהילה של מספר מורים הנפגשת באופן קבוע ופועלת יחד. המורים בקהילה חוקרים, מפתחים ולומדים את מעשה ההוראה שלהם בהתאמה לצרכים העולים מהשטח בהוראת המקצוע ובזיקה לפרויקט/תהליך משותף אותו הם רוצים להטמיע/להוביל. במקביל יוצרים ביניהם קשרים אישיים ומקצועיים משמעותיים. 
הכשרה זו מבקשת להעמיק ולשפר את מקצועיות עובדי ההוראה בפעולה במודל קהילות בבית הספר. 
במגזר הערבי והדרוזי בפרט, נדרשים ייסוד והשרשת מבנה קהילה/קהילה מקצועית לומדת והחדרתה לתודעת קהל המורים. במהלך הכשרה ירכשו המשתתפים ידע תיאורטי מעמיק על מהות הזיקה בין קהילה וקהילתיות לבין תהליכי למידה ועבודה בבית הספר. לצד הידע, יכירו ויתנסו בכלים מעשיים לפעולה בקהילה במרחב הבית-ספר ומחוצה לו.

שני עוגנים מרכזיים מאפיינים את התכנית: העוגן החברתי- מארג היחסים בין המורים. העוגן המקצועי- התפתחות מקצועית של כל מורה בקהילה המקצועית הלומדת.
ההכשרה מכוונת לבניית קהילת המורים המושתת על אקלים בטוח, שותפות ואחריות משותפת ללמידה.
התכנית פועלת בשיתוף מכון מופ"ת.

מטרות התכנית - מטרות מקצוע מטעם המפמ"ריות לשנת תשפ"ו:
  • ייסוד והשרשת מבנה קהילה/קהילה מקצועית לומדת בחברה הערבית ושימוש במבנה בשדה החינוכי.
  • קהילתיות כשיטה - המורה כמאפשר ויוצר קהילות למידה בתוך בית הספר ומחוצה לו ע"פ עקרונות הפעולה הבאים: שותפות, משימה ויחסים, וולנטריות ורב-מימדיות. חיזוק מיומנויות של שותפות, עצמאות ופרו-אקטיביות בקבוצה ובשדה החינוכי.
  • יצירת רשת קהילות מקצועיות לומדות בתחומים שונים בשפה העברית. בניית רשתות של אנשי מקצוע באמצעותן ניתן לשתף פעולה ולתמוך זה בזה, לשתף בידע, ברעיונות ודילמות מקצועיות.
חיזוק מיומנויות של שותפות, עצמאות ופרו-אקטיביות בקבוצה ובשדה החינוכי.
  • למידה, חקר ופיתוח של מעשה ההוראה של המורים בהתאמה לדרישות המקצוע ולצרכים העולים מהשטח (חקר הפרקטיקה).
  • צמצום פערים לימודיים בתחומי השפה העברית
  • ​השפעה רחבה על מורי המקצועי בהיבטים של:
אוריינות שפתית (ידע, מיומנויות, ערכים)
פיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית
צמצום פערים לימודיים בתחומי השפה העברית
Footer Mobile