יום ראשון, שכבת ד' - תקצירי קורסים

קסם המתמטיקה (כיתה ד') 
יעל אברמסון 

מתמטיקה יכולה לפתוח את החשיבה, לעורר סקרנות ולפעמים גם להעלות חיוך. 
בקורס נלמד להסתכל על המתמטיקה מזווית אחרת, לעבד נתונים, לשחק איתה משחקים, לפתור חידות וקסמים, לפתח את החשיבה, לשאול שאלות ולקשר את המתמטיקה לחיי היום יום. 
נחקור את עולם המספרים והמתמטיקה, בקבוצות ולעיתים גם באופן יחידני, ובסופו של תהליך נבדוק שכולם הגיעו למסקנות הנכונות. 
בין עבודות החקר יחשפו התלמידים לחידות בהן דרושה חשיבה מחוץ לקופסא, משחקים בהם יש צורך להשתמש בחישובים מתמטיים או הסקת מסקנות מהירה, כל זאת כדי לעודד את התלמידים לחשוב בצורה קצת שונה ולקבל ידע בעזרת הפקת לקחים מחקר מתמטי. 

בין רדיו לאלתור (כיתה ד') 
נופר פסקואל

הרדיו הוא אחד מאמצעי התקשורת המרכזיים בעולם. אין רכב שאין בו מקלט רדיו, כולנו מכירים את הצפצוף שלפני החדשות ואת הג'ינגל "גלגלגלגלצ".
בסדנת הרדיו נכיר את העולם המופלא של הרדיו: האפקטים הקוליים, הכתבות, העריכה המוזיקלית, המיקרופון והמיקסר. נבין איך מוצאים את הנושא ה"חם" הבא לשידור, ואיך הופכים אותו לאייטם רדיופוני. ניכנס לתוך ראשו של עורך החדשות ונתלבט יחד אילו אייטמים נכנסים לתכנית ואילו לא. נלמד איך אוסף של שירים ומילים הופכים לתכנית רדיו מעניינת וחווייתית, ונתנסה כולנו בהכנה ושידור של תוכניות בשידור חי באולפן הרדיו שבמכללת אורנים. 
מה נדרש מהתלמידים: סקרנות ועניין בנעשה בחברה הישראלית ובעולם בכלל; עניין בעולם התקשורת (כתיבה, פרסום, הפקה, עיתונאות, צילום וכו'); יכולת עבודה בקבוצה; נכונות לעבודה עצמאית בבית בין שיעור לשיעור.

תעופה וחלל למתקדמים (כיתה ד') 
אלון נגרי 

בקורס המתקדמים נעמיק ונפתח צוהר לעולם התעופה והחלל בהיבט הטכנולוגי והפיזיקלי. מטרת הקורס היא לעורר סקרנות לגבי התחומים הללו, לעודד חשיבה יצירתית ולייצר הנאה לימודית אישית וחברתית. 
מה נלמד בקורס? - מכונת תהליכים לשיגור טיל, חקר תעופת הטבע, תכנון מכונה מעופפת של ליאונרדו דה וינצ'י, פעולת המדחף בכלי תעופה ועוד. 
איך נלמד? הלימוד ייערך דרך חקר של התלמידים בנושאים הנלמדים, עריכת ניסויים והסקת מסקנות.  
שימו לב: הקורס פתוח גם עבור תלמידים שלא למדו תעופה וחלל למתחילים בכיתה ג'

היכרות עם עולם הציור (כיתה ד') 
פולינה בלוקון

ציור הוא תחום באמנות המתאר את היצירה באופן גרפי על גבי משטח בעזרת צבע, היוצר קווים וכתמים. באמצעות הציור אנחנו יכולים לבטא רגשות, דעות והשקפת עולם.  כדי ללמוד לצייר היום אנחנו בכלל לא צריכים לצאת מהבית, הכל נמצא באינטרנט וניתן ללמוד מאין-ספור סרטוני הדרכה, אבל למפגש למידה וציור משותף אין תחליף! 
בקורס נלמד על עולם הציור דרך תאוריות, מפגש עם האומנים הגדולים, דיונים על התפתחות ושינויים בעולם הציור וננסה להבין מה הוא ציור היום. במקביל נלמד דרך התנסויות בחומרים השונים: איך ניתן לעבוד בצורה מקצועית עם אותם חומרים ואיך ניתן לממש רעיונות אישיים. נלמד טכניקות ציוריות כמו: אור וצל, נפח, תנועה, קומפוזיציה, התבוננות במציאות ועוד.  דרך עבודה בקבוצה נפתח ונקדם את היכולות האישיות ונתרום מהידע האישי שלנו להתפתחות של הקבוצה.
דרישות הקורס: בשיעורים נעבוד עם חומרים שונים, לכן עליכם לבוא בבגדים שניתן ללכלך

רובוטיקה למתחילים (כיתה ד') 
ד"ר אלכס פולישוק

הקורס מתמקד בחקר ויצירת התנהגות של רובוטים פיזיים ווירטואליים. בתחילת כל מפגש נעלה מידע וסיפורים קצרים על בעל חיים מסוים (חישה, התנהגות, תקשורת). לאחר מכן, התלמידים ירכיבו מודל רובוטי דמוי אותו בעל חיים. 
התלמידים ישתמשו בערכת רובוטיקה לימודית Lego WeDo. הם "יאלפו" את הרובוטים ויתכנתו התנהגותם באמצעות תוכנה גראפית ידידותית. תוכנה זו תשמש לתכנות הרובוט וליצירת דמויות אנימציה הרלוונטיות לרובוט. בכך, משתתפי הקורס יוכלו לממש את דמיונם באמצעות הפעלה בשני "עולמות הרפתקה": פיזי (של רובוטים) ווירטואלי (של דמויות אנימציה). 
להנעת מודלים פיזיים, התלמידים ישתמשו במנועים, תמסורות רצועה, גלגלי שיניים ומנגנונים מכניים נוספים. לזיהוי גירויים חיצוניים התלמידים ישתמשו בחיישנים מסוגים שונים. במהלך הקורס התלמידים יבנו ויתכנתו מודלים רובוטיים שונים ממחלקות של זוחלים, יונקים ודו-חיים. 
במפגשים עם רובוטים וירטואליים, התלמידים יתכננו ויישמו אלגוריתמים לניווט הרובוט בסביבת הרפתקה אינטראקטיבית. 

צילום, עריכה ועיצוב בוידאו (כיתה ד')
אילן לוז

בקורס זה נלמד את אמנות התמונה הנעה. נתמקד בתמונה הנעה: ב"שוט" וב"סצנה". כלומר, התמקדות בפריים בו התמונה נעה, והיכולת לחבר בין תמונה נעה אחת לשנייה תוך כדי הוספת פס קול המורכב ממוזיקה ומאפקטים של סאונד [ויתכן גם דיאלוגים או מונולוגים – אך לא הכרחי]
מה נלמד? הראיה, האור והצילום; החשיפה – צמצם ומהירות תריס; קומפוזיציה וזוויות הצילום; עומק השדה ואשליית העומק; צילום ב"מאקרו"; מסגור; השתקפויות; צבע; מרקמים; צילום מופשט; קומפוזיציה של תנועה; הכרות עם תוכנת העריכה "פרימייר"; חיבור בין שוטים על בסיס ויזואלי; חיבור של שוטים על בסיס סאונד
תוצרי הסיום של קורס זה מיועדים להיות מוצגים כווידאו ארט" או "וידאו קליפים". 

משחקי אסטרטגיה (כיתה ד') 
יניב שמעוני/ מתי לב

במהלך הקורס נערוך הכרות עם  מגוון משחקי אסטרטגיה. משחקים מסוג זה דורשים מהשחקנים תוכנית פעולה סדורה אשר לוקחת בחשבון מגוון שיקולים.
נלמד להבחין בין סוגים שונים של משחקי אסטרטגיה והשוני המהותי ביניהם (מידע חשוף, מידע חלקי, הנחות, לקיחת סיכונים עוד)
תרגול באמצעות המשחקים מעודד פיתוח חשיבה לוגית ומגוון יכולות קוגניטיביות.
במהלך המפגשים יינתן דגש רב להקניה של ערכי כבוד הדדי, קבלה ועמידה בחוקים ויכולת הכלה הן של ניצחון והן של הפסד.

המכניקות של משחקי הקופסה (כיתה ד')
יניב שמעוני/ מתי לב
במהלך הקורס המשתתפים יחשפו למגוון מנגנוני משחק (מכניקות משחק) אשר נמצאים במירב המשחקים. לעיתים כיחידה עצמאית ולעיתים בשילוב מנגנונים נוספים ונחקור את החוויה האישית והרגשות אותם מעורר המשחק אצל השחקנים. 
את המשחקים נבחן מנקודות מבט של ממציא המשחק, המכניקה בה הוא בחר.
נמחיש את הרעיונות שבין יצירה יש מאין, שיפור מנגנון קיים חדשנות INOVATION - , שינוי תצורה והעתקה של יישום אחד לעולם אחר.

מדו מימד לתלת מימד (כיתה ד') 
פולינה בלוקון

כשאדם מתבונן בציור איך הוא משפיע עליו? וכשאדם מתבונן בפסל  - האם זוהי חוויה זהה? איך אני יוצר יצירה שתשקף את הרעיון מקורי שלי? האם זה אפשרי?
בקורס זה אני מזמינה אתכם לעסוק בשאלות הללו במחשבה ובאמצעות יצירה. כל יצירה מתחילה מרעיון שעולה בראש, ממשיכה לתכנון וסקיצה בדו מימד, משם ממשיכים בהתנסות וחיפוש אחר דרך הכי נכונה עבור היוצר והחומר. 
במהלך הקורס ננסה כל הזמן לנוע בין המציאות והאפשרויות שלה, לביו הדמיון ויצירתיות . ננסה לממש את הרעיונות שעולים לנו בעולם הדמיון ונבין איך ניתן לתרגם אותם למציאות. ובו זמנית, נתבונן במציאות ונחשוב איך היא עוזרת לנו ליצור ולהבין את העולם הדמיון שלנו.
נלמד יחד איך מעבירים רעיון מדו-מימד לתוצר בתלת-מימד.
דרישות הקורס: לבוא עם רצון להתנסות, לחקור וליצור; בשיעורים אנו עובדים עם חומרים שונים לכן עליכם לבוא בבגדים שניתן ללכלך.

פוטושופ  (כיתה ד')
אילן לוז

בקורס זה נתוודע לתכנת הפוטושופ ונלמד מיומנות של עבודה עם תמונות ועיבוד תמונה בתוכנה. 
מה נלמד?  אמנות ופוטושופ-  האם הפוטושופ פוגע באמנות הצילום או מקדם אותו או שהוא אמנות בפני עצמה; הכרות עם המחשב; בהירות וקונאראסט; עבודה עם שכבות;  גזירה;  יצירת קולאז פרצופים; העתקה לרקע שונה -  שימוש בצילומי פורטרט והחלפת הרקע. למתקדמים – בניית רקע ממספר רקעים; כלי הWARP להתאמה ועיוות התמונה; אובייקטים חכמים; מסכות ופילטרים; יצירת הילה; הוספת טקסט והקרנת תמונה על טקסט; יצירת חותמת מים; יצירת כרזות, פוסטרים ודפי מידע; איחוי ותיקון תמונות ישנות; יצירת עולמות פנטסטיים.
דרישות הקורס: על התלמידים להביא מצלמה וקורא כרטיסים [או כבל להורדה] . ניתן לצלם בטלפון נייד בתנאי שהתלמיד למד בבית כיצד להוריד תמונות מהטלפון והביא את הכבל הנדרש.
יש להביא לשיעור דיסק און-קי עם מאגר תמונות אותן צילמו התלמידים.


Footer Mobile