יום רביעי, שכבות ה'-ו'-ז' - תקצירי קורסים

קולנוע: יצירה, הפקה ובימוי 
גליה עוזמו
סרט קולנוע הוא יצירה אומנותית המורכבת מהרבה אנשים שחוברים יחד ויוצרים יצירה משותפת. בקורס נלמד איך עושים סרטים, מהם השלבים השונים בהפקת הסרט ומהם התפקידים השונים של אנשי הצוות ביצירת הסרט. נצפה בסרטים קצרים כדי להכיר סגנונות שונים של סרטים כמו קומדיה, בלש, דרמה, דוקומנטרי ופנטזיה. נתחלק לצוותים וניצור ביחד סרט. במהלך הקורס נתחלף בתפקידים השונים של אנשי הצוות, במאי/ת, צלמ/ת, שחקנ/ית, יצירת ארט- סט ותלבושות, תאורה, עריכה. נכתוב תסריט, נצייר סטוריבורד, נתאמן בחזרות, נצלם, נערוך וניצור יחד סרטים קצרים.

משחקי חשיבה
יניב שמעוני
באמצעות משחקי קופסא ניתן ללמוד על ערכים חברתיים וכישורי חיים: שיתוף פעולה, פיתוח מעגלים חברתיים, הקנייה של ערכי כבוד הדדי, עבודת צוות למען יעד משותף, קבלה ועמידה בחוקי המשחק, יכולת הכלה – ניצחון/ הפסד. המשחק מאפשר פיתוח יכולות משמעותיות התורמות להצלחה בחיים:  כושר אבחנה, זיכרון חזותי, הסקת מסקנות, זריזות, קשר עין-יד, יכולות הרכבה, ראייה מרחבית, חישובים טקטיים, חשיבה מתמטית ועוד.
במהלך קורס זה נכיר משחקי קופסה, שיתופי אל מול תחרותי, מכניקות של משחקים; נערוך שיח חברתי  על עבודת צוות והעברת מסרים, עולם הדימויים ויכולת התבטאות מרומזת, והכל תוך מתן תשומת לב לפרטים; נתרגל מוטוריקה עדינה, זריזות ידיים / קשר עין יד והתמצאות במרחב; נפתח מודעות לשיתוף פעולה להשגת יעדים ותוצאה מיטבית; נלמד כלים מתמטיים: שימוש מהיר בפעולות חשבוניות פשוטות, ניחוש מושכל  - תוצאה מיטבית בהתבסס על סיכוי סטטיסטי; ונתרגל יכולת הובלה ומשא ומתן אל מול המשתתפים, וניהול משאבים בתנאי אי ודאות ותכנון אסטרטגי.

אקולוגיה, צמחים ובע"ח 
ד"ר אלה צחר
במהלך הקורס נערוך היכרות עם מגוון מיני צמחים ובעלי חיים, נלמד כיצד הם מותאמים לבית גידולם, כיצד הם עומדים באתגרי טריפה והזנה. נסייר בגן הבוטני ונכיר מיני צמחים ובעלי החיים השוכנים בו. נחקור בתי גידול המצויים בחורש כגון שלולית החורף והחי תחת האבן. נחקור את הקשר בין מבנה הפרחים ובעלי החיים המאבקים אותם.
במהלך הקורס ננסה לענות על שאלות כגון: אלו יחסי גומלין מתקיימים בין בעל חיים וצמחים המצויים בחורש? מהם השינויים העונתיים החלים בחי והצומח לאורך עונות השנה? כיצד צמחים ובעלי חיים מותאמים לסביבת חייהם?
בנוסף, הקורס יפתח בפני התלמידים את עולם שמירת הטבע ושימור המינים המתקיימים בו בהיבט מקומי וגלובאלי, תחום אקטואלי ההולך וצובר חשיבות ומודעות רבה בארץ ובעולם.
מרבית השיעורים יתקיימו בגן הבוטני ובמעבדות בבית מרגולין.

חדר כושר למוח 
נועה ליכטהויז
בשיעורים נעסוק במטלות המחייבות תהליכי חשיבה גבוהים, תוך כדי הקנייה והרחבת מושגי יסוד, אוצר מילים והבנת יחסים.
נעבוד על פיתוח מוטיבציה פנימית וחיצונית, גמישות מחשבתית ויצירת תובנות לתהליכי חשיבה ומטה-קוגניציה. נלמד ונתרגל מיומנויות למידה ואסטרטגיות חשיבה בהן תכנון, השוואה, תקשורת וקבלת החלטות וכן אסטרטגיות ארגון וזכירה.
הקורס יועבר במתכונת משולבת של דפי עבודה ייחודיים לתוכנית, חידות ושעשועי חשיבה.
דרישות הקורס מהתלמידים: קלסר או תיקיה חצי שקופה;  קלמר ובו עפרון, מחק, סרגל, עפרונות צבעוניים או מרקרים, דבק סטיק; מערכת כלי "העשרה אינסטרומנטלית" (פויירשטיין 1980,1991) כוללת מעל 500 תרגילי נייר ועפרון, שמטרתם שיכלול יכולת הלמידה, הגמישות וההסתגלות, שתינתן על ידי המורה.
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

אמנות פלסטית ודיגיטלית
פולינה בלוקון ושירה וינברגר

קורס לחובבי האומנות הפלסטית והדיגיטלית. הקורס נועד לתלמידים שרוצים להרחיב את האופקים ואת המיומנויות שלהם בשני העולמות. 
הקורס משלב מספר טכנולוגיות מתקדמות לעיצוב, צילום ועריכה ובמקביל מפגש עם חומרים פלסטיים כמו פלסטלינה, חימר, וכלי ציור וצביעה שונים. שילוב העולמות יאפשר לנו ליצור יצירות אומנות מיוחדות, מקוריות ומעניינות. 
הקורס יתקיים כסדנא שבה התלמידים יתנסו בציור ובפיסול וייצרו תוצרים אשר ישולבו בהמשך בהפקת תוצר דיגיטלי ווירטואלי. נתנסה בדרכי יצירה מגוונות ונחקור ונשווה את הדמיון והשוני בין האמנות הפלסטית לדיגיטלית כמו ציור על דף עם צבע ומכחול לעומת ציור על גבי טאבלטים. 
הקורס יילמד בסביבות למידה שונות כמו בכיתה, בסדנת האומנות, בגינה ובחצר. 
נשתמש בכלים רבים מעולם האומנות הדיגטלית כמו טבאלטים, מחשבים, מצלמות, תוכנות ואפליקציות מתקדמות יחד עם כלים מעולם האומנות הקלאסית. 
לאחר סיום עבודה על תהליך של כל יצירה, התוצרים יוצגו בכיתה ואנו נקיים שיח עמיתים לקידום הלמידה וההבנה שלנו בתחום. 
אנו מזמינות את כל הילדים שמתעניינים בנושא ואין צורך בידע קודם. 

צילום וחשיבה ויזואלית
 אילן לוז
הקורס "צילום וחשיבה ויזואלית" נוגע בכמה תחומי ידע: באומנות, בצילום, בעיבוד ובוידאו. 
מטרת הקורס היא לגבש ראייה המאפשרת לעבד לתמונה [תמונת סטילס או צילום בוידאו] את הרשמים הנראים בעין ולנסות לעצב באופן אוטומטי את המראה הנשקף לעין ולעבד אותו כדי שיתאים יותר לתמונה המצולמת
מה נלמד? מהי אמנות ומה לא אמנות?; קומפוזיציה; האור איך משפיע האור על התמונה/הציור/הוידאו; הנושא והרקע; מאיזה גובה אני יכול לספר את הסיפור –מי מספר את הסיפור? איך זווית הצילום/הציור יכולה להשפיע על הפרשנות? האם כדאי לפעמים לבלבל את הצופה?; תבניות חוזרות והשבירה שלהן; עומק השדה; מסגור;  השתקפויות  ועיוותים; עריכה בוידאו – הדרך לספר סיפור שונה לגמרי.

משחקי מתמטיקה 
יעל אברמסון
הורגלנו שמתמטיקה דורשת מאתנו שעות של ישיבה מול ספרים ומחברות ופתירת תרגילים שיכולים לחזור על עצמם. אבל מתמטיקה לא צריכה להיות כזו, מתמטיקה יכולה לפתוח את החשיבה, לעורר סקרנות ולפעמים גם להעלות חיוך. 
בקורס נלמד להסתכל על המתמטיקה מזווית אחרת, לעבד נתונים, לשחק איתה משחקים, לפתור חידות וקסמים, לפתח את החשיבה, לשאול שאלות ולקשר את המתמטיקה לחיי היום יום. 
נחקור את עולם המספרים והמתמטיקה, בקבוצות ולעיתים גם באופן יחידני, ובסופו של תהליך נבדוק שכולם הגיעו למסקנות הנכונות. 
בין עבודות החקר יחשפו התלמידים לחידות בהן דרושה חשיבה מחוץ לקופסא, משחקים בהם יש צורך להשתמש בחישובים מתמטיים או הסקת מסקנות מהירה, כל זאת כדי לעודד את התלמידים לחשוב בצורה קצת שונה ולקבל ידע בעזרת הפקת לקחים מחקר מתמטי. 
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

שחמט 
גנדי בירגר
לימוד שחמט – מטלה לא פשוטה, אך מאוד חשובה. בעת הלימוד קודם כל צריך רצון ללמוד, להכיר משהו חדש, לפתח סבלנות ולהתגבר על הכישלונות. אחת המטרות החשובות של לימוד השחמט היא לגרום לילד להפנים שבשחמט (וגם בחיים) אי אפשר רק לנצח. ישנם גם הפסדים, זה חלק בלתי נפרד מההתקדמות. לימוד שחמט -זו לא מטרה בפני עצמה, אלא זה כלי לימוד אשר מאפשר לילד לפתח ולממש את הפוטנציאל האינטלקטואלי והאישי שלו. 
היעדים והעקרונות המנחים את שיעורי השחמט: פיתוח החשיבה האנליטית, המתמטית, העצמאית והאסטרטגית של ילדים; הטמעת ערכים של משמעת, התמדה ושאיפה למצוינות; שיפור הביטחון העצמי והדימוי העצמי; פיתוח יכולת קבלת ההחלטות והאחראיות על מעשים; קידום כישורי חיים, פיתוח יכולת התמודדות ביעילות עם מצבי קושי, לחץ, משבר וכישלון; פיתוח הזיכרון והריכוז; פיתוח חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסא.
הלימוד מועבר על ידי למידה התנסותית, בעזרת לוח הדגמה גדול, לוחות שחמט רגילים, וכן הרבה משחקים ומטלות.

בניית משחקים וירטואליים D3 , VR , AR 
קארן גרינברג
מה זה משחק טוב? האם יש חוקים למשחק? האם יש משחק שאין בו שחקנים?
בקורס נלמד על משחקים בהיסטוריה, משחקים שיהיו בעתיד, וכמובן אנחנו נכין משחקים!
נכין משחקים בהולוגרמות, משחקים שהולכים לצאת מתוך מקרנים על הרצפה על הקירות, ומשחקים שאנחנו יכולים לשלוח לחברים בוואטסאפ, בקישורים וברקודים. 
הכל לפי הדמיון שלכם והיצירתיות שלכם.

מבוכים ודרקונים 
אריאל רוזנר
מבוכים ודרקונים הוא משחק תפקידים פופולרי המוכר ברחבי העולם, כדרך מהנה לקחת חלק בעולם של פנטזיה ומשחק בקבוצה קטנה עד בינונית של ילדים, תוך כדי שימוש בדמיונם.
בקורס זה נשחק במשחק "מבוכים דרקונים" הקלאסי, נלמד את החוקים שלו ובזמן שנהנה מהמשחק גם נלמד מיומנויות חברתיות רבות הדרושות לחיים.  
כמו כן נלמד על נורמות חברתיות והבנת אחרים באמצעות משחק תפקידים.
המורה, מדריך מנוסה של קבוצות מבוכים ודרקונים, ילווה את התלמידים ויעזור להם לפתח מגוון כישורים כמו: תכנון, בניה, הובלה וביצוע של מהלכי משחק; אסטרטגיות למפגש בין דמויות והתמודדות עם קונפליקטים; מיומנות בניית דמויות וסיפור סיפורים. 
שימו לב: מכיוון שבכל קורס התכנים משתנים בהתאם למה שיוצרים התלמידים, הסיפור משתנה, והדגשים של המורה בהתאם – הקורס פתוח גם לתלמידים שכבר למדו בו בעבר.

"הסיפורים קמים לתחייה": קורס אנימציית סטופ-מושן 
גליה עוזמו
אנימציית סטופ-מושן היא אנימציה המשלבת יצירה אמנותית בידיים עם חומרים שונים ושימוש טכנולוגי, בעזרת פלאפון/אייפד. בקורס נלמד מה זו אנימציית סטופ-מושן, נכיר את הסוגים השונים דרך צפייה בסרטוני אנימציה ונתנסה ביצירת אנימציות בסגנונות הבאים: אנימציית פיקסליזציה- בצילום תנועות של אנשים,  אנימציית חפצים- בצילום חפצים יום- יומיים, חומרי מיחזור וחומרים מן הטבע, אנימציית קאט-אאוט בעזרת גזירות נייר וציורים, ואנימציית פלסטלינה. בקורס נלמד להשתמש באפליקציית Stop Motion Studio שאיתה נצלם את האנימציות. נכין את התפאורה והדמויות שלנו בעזרת החומרים שונים ונעבוד בקבוצות- נתחלק לתפקידים ונחליף תפקידים בתוך הקבוצה כך שכל ילד/ה יתנסו בכל תפקידים: במאי/ת, צלמ/ת, מנפיש/ה  ועוד. נקרין ונשתף את הסרטונים שיצרנו.

מעשה בנייר
נועה ליכטהויז
בקורס נעסוק בשחזור אומנויות עתיקות בנייר ממקומות שונים בעולם, כמו:
  • קווילינג (גלגולי נייר) 
  • פופ-אפ (מנגנון קופץ).
נכיר חומרי עבודה וכלים מקצועיים מתחום הסקראפ (יצירה בנייר).
את הטכניקות ניישם במוצרי נייר דוגמת כרטיסי ברכה, תמונות, קופסאות ועוד כיד הדמיון.

פוטושופ 
אילן לוז
בקורס זה נתוודע לתכנת הפוטושופ ונלמד מיומנות של עבודה עם תמונות ועיבוד תמונה בתוכנה. 
מה נלמד?  אמנות ופוטושופ-  האם הפוטושופ פוגע באמנות הצילום או מקדם אותו או שהוא אמנות בפני עצמה; הכרות עם המחשב; בהירות וקונאראסט; עבודה עם שכבות;  גזירה;  יצירת קולאז פרצופים; העתקה לרקע שונה -  שימוש בצילומי פורטרט והחלפת הרקע. למתקדמים – בניית רקע ממספר רקעים; כלי הWARP להתאמה ועיוות התמונה; אובייקטים חכמים; מסכות ופילטרים; יצירת הילה; הוספת טקסט והקרנת תמונה על טקסט; יצירת חותמת מים; יצירת כרזות, פוסטרים ודפי מידע; איחוי ותיקון תמונות ישנות; יצירת עולמות פנטסטיים.
דרישות הקורס: על התלמידים להביא מצלמה וקורא כרטיסים [או כבל להורדה] . ניתן לצלם בטלפון נייד בתנאי שהתלמיד למד בבית כיצד להוריד תמונות מהטלפון והביא את הכבל הנדרש.
יש להביא לשיעור דיסק און-קי עם מאגר תמונות אותן צילמו התלמידים.

רפואה סינית
יעל אברמסון
הרפואה הסינית קיימת כבר יותר מ 3,000 שנה. היא רואה את האדם כחלק מהטבע. בסיסה של הרפואה הסינית מתארת צורך של המטפל למנוע מחלות על ידי לימוד אורח חיים בריא. במידה והמטופל חלה, המטפל ברפואה סינית יאבחן את הסיבה למחלה ויטפל בה בשלל דרכים – דיקור, שיאצו, טווינה, צמחי מרפא, תזונה ועוד. 
מה נלמד? תיאוריות ברפואה הסינית, מהו הרעיון שעומד מאחורי מניעת מחלות? נחווה מה הוא טיפול השיאצו, נכיר את הגישה של הרפואה הסינית למזונות שונים ולאופני התאמתם לאנשים שונים.
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

בין מדע למד"ב 
אריאל רוזנר

Over the course of the year we will learn, through TV, Movies and other Media all about science, modern technologies and futurism. We will explore through Science Fiction stories from books as well as TV shows some of the forerunners to our current tech as well as discussing the problems facing us in Ecology, Space, Communication, Government and Space Exploration, in the Modern Age in contrast to what is portrayed in the various Mediums. We will conclude the year with a composition (written or otherwise) that deals with just such an issue from the students choice of  Media and the Technology described in the story.

(הקורס נלמד בשפה העברית)
Footer Mobile