יום רביעי, שכבות ה'-ו'-ז' - תקצירי קורסים

משחקים עתיקים
שרה לוין
מאז ומעולם אנשים אוהבים לשחק. בקורס זה נלמד על משחקים דרך מקצוע הארכיאולוגיה: נלמד על כמה מן המשחקים העתיקים שנשמרו באתרים עתיקים, בקברים, ברחובות ערים, בספרים. נכיר את התקופה בה הם נוצרו ואת התרבויות שהשתמשו בהם. נכיר את חוקי המשחק, ניצור משחקים דומים משלנו- ונשחק.

מבוכים ודרקונים 
אריאל רוזנר
מבוכים ודרקונים הוא משחק תפקידים פופולרי המוכר ברחבי העולם, כדרך מהנה לקחת חלק בעולם של פנטזיה ומשחק בקבוצה קטנה עד בינונית של ילדים, תוך כדי שימוש בדמיונם.
בקורס זה נשחק במשחק "מבוכים דרקונים" הקלאסי, נלמד את החוקים שלו ובזמן שנהנה מהמשחק גם נלמד מיומנויות חברתיות רבות הדרושות לחיים.  
כמו כן נלמד על נורמות חברתיות והבנת אחרים באמצעות משחק תפקידים.
המורה, מדריך מנוסה של קבוצות מבוכים ודרקונים, ילווה את התלמידים ויעזור להם לפתח מגוון כישורים כמו: תכנון, בניה, הובלה וביצוע של מהלכי משחק; אסטרטגיות למפגש בין דמויות והתמודדות עם קונפליקטים; מיומנות בניית דמויות וסיפור סיפורים. 
שימו לב: מכיוון שבכל קורס התכנים משתנים בהתאם למה שיוצרים התלמידים, הסיפור משתנה, והדגשים של המורה בהתאם – הקורס פתוח גם לתלמידים שכבר למדו בו בעבר.

ביוטכנולוגיה 
אירה רוזנבלאו

מה הקשר בין היצורים החיים לטכנולוגיה? אילו דברים מיוחדים יש בעולם? ממה מתחילות התגליות? מה עושים כדי לגלות דברים ואיך משתמשים בתגליות?
בקורס נלמד על שיטות מחקר, על היישומים השונים של הידע, על היצורים החיים והחומרים השונים לצרכי האדם והסביבה ועל פיתוחים שונים.
הקורס מתקיים במעבדת כימיה המאפשרת חקר מתוך ניסויים, התנסות חווייתית, משחקים ואוכל.  
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

חדר כושר למוח 
נועה ליכטהויז

בשיעורים נעסוק במטלות המחייבות תהליכי חשיבה גבוהים, תוך כדי הקנייה והרחבת מושגי יסוד, אוצר מילים והבנת יחסים.
נעבוד על פיתוח מוטיבציה פנימית וחיצונית, גמישות מחשבתית ויצירת תובנות לתהליכי חשיבה ומטה-קוגניציה. נלמד ונתרגל מיומנויות למידה ואסטרטגיות חשיבה בהן תכנון, השוואה, תקשורת וקבלת החלטות וכן אסטרטגיות ארגון וזכירה.
הקורס יועבר במתכונת משולבת של דפי עבודה ייחודיים לתוכנית, חידות ושעשועי חשיבה.
דרישות הקורס מהתלמידים: קלסר או תיקיה חצי שקופה;  קלמר ובו עפרון, מחק, סרגל, עפרונות צבעוניים או מרקרים, דבק סטיק; מערכת כלי "העשרה אינסטרומנטלית" (פויירשטיין 1980,1991) כוללת מעל 500 תרגילי נייר ועפרון, שמטרתם שיכלול יכולת הלמידה, הגמישות וההסתגלות, שתינתן על ידי המורה.
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

יסודות הציור בצבע 
פולינה בלוקון

צבע הוא אחד הכלים החשובים באמנות ועיצוב. הוא אולי נדמה אינטואיטיבי ופשוט, אבל מאחוריו יש היסטוריה שלמה של ניסויים פורצי דרך ותגליות מרגשות.
 בקורס אני מזמינה אתכם להעמקה בהיסטוריה של התפתחות הצבע בעולם האמנות לאורך השנים. יחד נכיר את מסורות הציור; נתנסה באופן אישי בחומרים השונים (כמו צבעי מים, עפרונות צבעוניים, גואש ועוד....); נלמד כלים בסיסיים בציור- אור וצל, נפח, קומפוזיציה, סקאלה צבעונית, ערבובי צבעים, עבודה עם מכחול, מעבר משחור לבן של סקיצה לצבעוניות מלאה ועוד; נבין לעומק איך צבע משפיעה על היוצר, יצירה והצופה; נגלה סודות של כל חומר ונבדוק איך הוא מגיב למצעים השונים; וניתן דגש על הרגלי עבודה נכונים בסדנת האמנות.
הקורס נותן בסיס וכלים מקצועיים בשימוש בחומרים,  משלב בין תרגילי למידה ליצירה אישית מעמיקה ,ומאפשר לכל תלמיד להמשיך ולהתנסות בצורה עצמאית. 
דרישות הקורס: בשיעורים נעבוד עם חומרים שונים, לכן עליכם לבוא בבגדים שניתן ללכלך.

פוטושופ 
אילן לוז

בקורס זה נתוודע לתכנת הפוטושופ ונלמד מיומנות של עבודה עם תמונות ועיבוד תמונה בתוכנה. 
מה נלמד?  אמנות ופוטושופ-  האם הפוטושופ פוגע באמנות הצילום או מקדם אותו או שהוא אמנות בפני עצמה; הכרות עם המחשב; בהירות וקונאראסט; עבודה עם שכבות;  גזירה;  יצירת קולאז פרצופים; העתקה לרקע שונה -  שימוש בצילומי פורטרט והחלפת הרקע. למתקדמים – בניית רקע ממספר רקעים; כלי הWARP להתאמה ועיוות התמונה; אובייקטים חכמים; מסכות ופילטרים; יצירת הילה; הוספת טקסט והקרנת תמונה על טקסט; יצירת חותמת מים; יצירת כרזות, פוסטרים ודפי מידע; איחוי ותיקון תמונות ישנות; יצירת עולמות פנטסטיים.
דרישות הקורס: על התלמידים להביא מצלמה וקורא כרטיסים [או כבל להורדה] . ניתן לצלם בטלפון נייד בתנאי שהתלמיד למד בבית כיצד להוריד תמונות מהטלפון והביא את הכבל הנדרש.
יש להביא לשיעור דיסק און-קי עם מאגר תמונות אותן צילמו התלמידים.

משחקי מתמטיקה 
יעל אברמסון
הורגלנו שמתמטיקה דורשת מאתנו שעות של ישיבה מול ספרים ומחברות ופתירת תרגילים שיכולים לחזור על עצמם. אבל מתמטיקה לא צריכה להיות כזו, מתמטיקה יכולה לפתוח את החשיבה, לעורר סקרנות ולפעמים גם להעלות חיוך. 
בקורס נלמד להסתכל על המתמטיקה מזווית אחרת, לעבד נתונים, לשחק איתה משחקים, לפתור חידות וקסמים, לפתח את החשיבה, לשאול שאלות ולקשר את המתמטיקה לחיי היום יום. 
נחקור את עולם המספרים והמתמטיקה, בקבוצות ולעיתים גם באופן יחידני, ובסופו של תהליך נבדוק שכולם הגיעו למסקנות הנכונות. 
בין עבודות החקר יחשפו התלמידים לחידות בהן דרושה חשיבה מחוץ לקופסא, משחקים בהם יש צורך להשתמש בחישובים מתמטיים או הסקת מסקנות מהירה, כל זאת כדי לעודד את התלמידים לחשוב בצורה קצת שונה ולקבל ידע בעזרת הפקת לקחים מחקר מתמטי. 
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

שחמט 
גנדי בירגר

לימוד שחמט – מטלה לא פשוטה, אך מאוד חשובה. בעת הלימוד קודם כל צריך רצון ללמוד, להכיר משהו חדש, לפתח סבלנות ולהתגבר על הכישלונות. אחת המטרות החשובות של לימוד השחמט היא לגרום לילד להפנים שבשחמט (וגם בחיים) אי אפשר רק לנצח. ישנם גם הפסדים, זה חלק בלתי נפרד מההתקדמות. לימוד שחמט -זו לא מטרה בפני עצמה, אלא זה כלי לימוד אשר מאפשר לילד לפתח ולממש את הפוטנציאל האינטלקטואלי והאישי שלו. 
היעדים והעקרונות המנחים את שיעורי השחמט: פיתוח החשיבה האנליטית, המתמטית, העצמאית והאסטרטגית של ילדים; הטמעת ערכים של משמעת, התמדה ושאיפה למצוינות; שיפור הביטחון העצמי והדימוי העצמי; פיתוח יכולת קבלת ההחלטות והאחראיות על מעשים; קידום כישורי חיים, פיתוח יכולת התמודדות ביעילות עם מצבי קושי, לחץ, משבר וכישלון; פיתוח הזיכרון והריכוז; פיתוח חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסא.
הלימוד מועבר על ידי למידה התנסותית, בעזרת לוח הדגמה גדול, לוחות שחמט רגילים, וכן הרבה משחקים ומטלות.

בניית משחקים וירטואליים D3 , VR , AR 
קארן גרינברג
מה זה משחק טוב? האם יש חוקים למשחק? האם יש משחק שאין בו שחקנים?
בקורס נלמד על משחקים בהיסטוריה, משחקים שיהיו בעתיד, וכמובן אנחנו נכין משחקים!
נכין משחקים בבהולוגרמות, משחקים שהולכים לצאת מתוך מקרנים על הרצפה על הקירות, ומשחקים שאנחנו יכולים לשלוח לחברים בוואטסאפ, בקישורים וברקודים. 
הכל לפי הדמיון שלכם והיצירתיות שלכם.

משחקי חשיבה
מתי לב
                           
באמצעות משחקי קופסא ניתן ללמוד על ערכים חברתיים וכישורי חיים: שיתוף פעולה, פיתוח מעגלים חברתיים, הקנייה של ערכי כבוד הדדי, עבודת צוות למען יעד משותף, קבלה ועמידה בחוקי המשחק, יכולת הכלה – ניצחון/ הפסד. המשחק מאפשר פיתוח יכולות משמעותיות התורמות להצלחה בחיים:  כושר אבחנה, זיכרון חזותי, הסקת מסקנות, זריזות, קשר עין-יד, יכולות הרכבה, ראייה מרחבית, חישובים טקטיים, חשיבה מתמטית ועוד.
במהלך קורס זה נכיר משחקי קופסה, שיתופי אל מול תחרותי, מכניקות של משחקים; נערוך שיח חברתי  על עבודת צוות והעברת מסרים, עולם הדימויים ויכולת התבטאות מרומזת, והכל תוך מתן תשומת לב לפרטים; נתרגל מוטוריקה עדינה, זריזות ידיים / קשר עין יד והתמצאות במרחב; נפתח מודעות לשיתוף פעולה להשגת יעדים ותוצאה מיטבית; נלמד כלים מתמטיים: שימוש מהיר בפעולות חשבוניות פשוטות, ניחוש מושכל  - תוצאה מיטבית בהתבסס על סיכוי סטטיסטי; ונתרגל יכולת הובלה ומשא ומתן אל מול המשתתפים, וניהול משאבים בתנאי אי ודאות ותכנון אסטרטגי.

מיתוסים:  מיתולוגיות וסיפורים מערש הציוויליזציה 
שרה לוין 

בקורס זה נכיר את  המיתולוגיות של העמים הקדומים במזרח הקרוב: מסופוטמיה, מצרים העתיקה, ארץ ישראל ויוון. נתעכב על נושאים כמו: סיפורי בריאה שונים, בריאת האדם, המבול, מוות ותחיה מחודשת, גיבורים, וכמובן, אהבה.
 ניחשף אל היצירות שנעשו בעת העתיקה בהשראת המיתולוגיות (הפסלים, הבניינים, ציורי הקיר, כדי החרס ועוד), נשחק, נחקור וניצור יצירות משלנו בהשראת הסיפורים העתיקים.

מעשה בנייר
נועה ליכטהויז
בקורס נעסוק בשחזור אומנויות עתיקות בנייר ממקומות שונים בעולם, כמו:
  • קווילינג (גלגולי נייר) 
  • ​פופ-אפ (מנגנון קופץ).
נכיר חומרי עבודה וכלים מקצועיים מתחום הסקראפ (יצירה בנייר).
את הטכניקות ניישם במוצרי נייר דוגמת כרטיסי ברכה, תמונות, קופסאות ועוד כיד הדמיון.

פיסול בגבס 
פולינה בלוקון

הידעתם שהפסל הכי עתיק שנמצא נוצר כ200 אלף שנה לפני הספירה! הרבה שנים פיסול היה תחום מרכזי בעולם האמנות. עם השנים טכניקות התפתחו והיום יש מגוון אין סופי של חומרים לפיסול. בקורס נתמקד בחומר אחד – גבס!  ודרכו נתנסה בשיטות יצירה השונות. גבס הוא חומר נוח לפיסול כי הוא יכול להיות נוזלי וניתן לפסל איתו תבליטים – יציקת גבס לתבניות שאנחנו נכין. ניתן לעבוד עם גבס כשהוא מתקשה בטכניקת גריעה ממש כמו אמנים גדולים בתקופת הרנסנס שעבדו בגריעה וחציבה באבן ובשיש. בנוסף, ניצור בתחבושות גבס על קונסטרוקציה שישמשו כמעטפת וחיזוק של הפסל.
מה נלמד? על ייחודיות של החומר וננסה להעביר דרכו את הריון ועולם הפנימי שלנו; על תהליך יצירה גמיש, והרבה פעמים מפתיע, כי לרוב החומר הוא זה שמוביל את היצירה ואנחנו כיוצרים מובילים ומכוונים אותו לפי הדמיון שלנו.

דרישות הקורס מהתלמידים: לבוא עם רצון להתנסות, לחקור וליצור; בשיעורים אנו עובדים עם חומרים שונים לכן עליכם לבוא בבגדים שניתן ללכלך.

צילום וחשיבה ויזואלית
אילן לוז

הקורס "צילום וחשיבה ויזואלית" נוגע בכמה תחומי ידע: באומנות, בצילום, בעיבוד ובוידאו. 
מטרת הקורס היא לגבש ראייה המאפשרת לעבד לתמונה [תמונת סטילס או צילום בוידאו] את הרשמים הנראים בעין ולנסות לעצב באופן אוטומטי את המראה הנשקף לעין ולעבד אותו כדי שיתאים יותר לתמונה המצולמת
מה נלמד? מהי אמנות ומה לא אמנות?; קומפוזיציה; האור איך משפיע האור על התמונה/הציור/הוידאו; הנושא והרקע; מאיזה גובה אני יכול לספר את הסיפור –מי מספר את הסיפור? איך זווית הצילום/הציור יכולה להשפיע על הפרשנות? האם כדאי לפעמים לבלבל את הצופה?; תבניות חוזרות והשבירה שלהן; עומק השדה; מסגור;  השתקפויות  ועיוותים; עריכה בוידאו – הדרך לספר סיפור שונה לגמרי.

רפואה סינית
יעל אברמסון
הרפואה הסינית קיימת כבר יותר מ 3,000 שנה. היא רואה את האדם כחלק מהטבע. בסיסה של הרפואה הסינית מתארת צורך של המטפל למנוע מחלות על ידי לימוד אורח חיים בריא. במידה והמטופל חלה, המטפל ברפואה סינית יאבחן את הסיבה למחלה ויטפל בה בשלל דרכים – דיקור, שיאצו, טווינה, צמחי מרפא, תזונה ועוד. 
מה נלמד? תיאוריות ברפואה הסינית, מהו הרעיון שעומד מאחורי מניעת מחלות? נחווה מה הוא טיפול השיאצו, נכיר את הגישה של הרפואה הסינית למזונות שונים ולאופני התאמתם לאנשים שונים.
שימו לב: הקורס פתוח רק בעבור תלמידים שלא למדו אותו בעבר

​"שכבות של נייר": מגזרות 
פולינה בלוקון 

מגזרות נייר זאת אמנות עיצוב ייחודית בעלת היסטוריה של למעלה מ-1,500 שנים. היוצר, חורץ פסים בנייר לבן, שחור או אדום, ועל ידי כך נוצרות צלליות שהן קווי המתאר של הדמויות אותן הוא מעוניין להציג. טכניקה אמנותית זו מאפשרת ליוצר להתמקד ולשלב בין היצירה לבין העולם הפנימי של היוצר.  מגזרות נייר נעשות בכלים שונים המיועדים לחיתוך נייר. בקורס נלמד לעבוד עם הכלים השונים, לחשוב על רעיונות ונלמד לממש אותם ליצירות ייחודיות.                                                           
במהלך השיעורים אנו נידרש להרבה סבלנות, הקשבה, יצירתיות והתנסות.

סקיצה: סדנת רישום ואיור
פולינה בלוקון
האם רישום הוא ציור?  האם ציור הוא רישום? אולי זה אותו דבר?  האם קו שציירתי על דף זה ציור או רישום? שאלות אלה ועוד שאלות נוספות ינחו את הקורס שלנו.
ציור זאת שפה ואמצעי שדרכו היוצר מבטא את הרגש ועולם הפנימי שלו. בקורס זה נלמד יחד את השפה הזו: נעסוק ביצירה בדו מימד ובמפגש בין כלי- יוצר- מצע; נלמד על הייחודיות של כל חומר, קו, וכתם; נלמד על אור וצל, נפח, פרופורציה, פרספקטיבה וקומפוזיציה; נתנסה דרך נושאים בציור ובאיור כמו טבע דומם, עולם הטבע, ציור מהתבוננות ודמיון, ריאליזם, מופשט, גוף האדם ועוד. ניצור באמצעות : עפרונות רישום, דיו, פחם, צבעי מים, אקריליק.
דרישות הקורס: לבוא עם רצון להתנסות, לחקור וליצור. בשיעורים אנו עובדים עם חומרים שונים לכן עליכם לבוא בבגדים שניתן ללכלך.

Footer Mobile